REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uwzględnianie odpisów amortyzacyjnych przy ustalaniu dochodu ze sprzedaży samochodu osobowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzedałem samochód osobowy nabyty w 1999 r. i wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Z uwagi na brzmienie art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.f. część odpisów amortyzacyjnych nie stanowiła kosztów uzyskania przychodów. Czy przy ustalaniu dochodu ze sprzedaży należy uwzględnić całe odpisy amortyzacyjne, czy tylko te, które były wcześniej kosztem?
Moim zdaniem, ustalając dochód ze sprzedaży samochodu osobowego należy wziąć pod uwagę odpisy amortyzacyjne w pełnej wysokości. Stosownie do art. 24 ust. 2 ustawy o p.d.o.f. dochodem ze sprzedaży składników majątku wykorzystywanych na potrzeby działalności gospodarczej jest różnica pomiędzy uzyskanym przychodem a ich wartością wykazaną w ewidencji środków trwałych, powiększona o wartość dokonanych odpisów amortyzacyjnych. Natomiast art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.f. stanowi, że przy określaniu dochodu ze sprzedaży środka trwałego jego wartość pomniejsza się o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy. W myśl tego przepisu suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których – zgodnie z art. 23 ust. 1 – nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Przy samochodach osobowych kosztem uzyskania przychodów mogą być tylko odpisy amortyzacyjne od równowartości 20 000 euro (do końca 2001 r. było to 10 000 euro) – art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o p.d.o.f. Wynika z tego, że przy sprzedaży samochodu osobowego kosztem uzyskania przychodu będzie jego wartość pomniejszona o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych, bez względu na to, czy odpisy te były zaliczone w całości do kosztów.
Przykład
Maciej K. sprzedał we wrześniu 2004 r. za 97 000 zł samochód osobowy będący w jego przedsiębiorstwie środkiem trwałym. Wartość początkowa samochodu wynosiła 120 000 zł, a przyjęta stawka amortyzacji – 20 proc. w stosunku rocznym, co dało odpis amortyzacyjny w wysokości 24 000 zł. Samochód był amortyzowany przez jeden rok. Równowartość 20 000 euro wyniosła 87 600 zł. Tak więc do kosztów uzyskania przychodów zaliczone zostało tylko 73 proc. odpisów amortyzacyjnych (87 600 zł : 120 000 zł x 100), czyli przez rok 17 520 zł.
Dochód ze sprzedaży samochodu Maciej K. wyliczy następująco:
97 000 zł – 120 000 zł + 24 000 zł = 1000 zł
Zastanówmy się teraz, czy przedstawione zasady rozliczenia będą miały zastosowanie do samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych w 1999 r. W tym okresie obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z 17 stycznia 1997 r. w sprawie amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz.U. Nr 6, poz. 35 z późn.zm.). Na mocy nowelizacji tego rozporządzenia z 9 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 100, poz. 1175) od 1 stycznia 2000 r. wprowadzono przepis mówiący o tym, że suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również te odpisy, których nie uważa się za koszty. Paragraf 2 ust. 1 nowelizacji stanowił, że jej przepisy stosuje się do środków trwałych oddanych do używania i wprowadzonych do ewidencji od 1 stycznia 2000 r. Z kolei nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 9 listopada 2000 r. (Dz.U. Nr 104, poz. 1104 z późn.zm.) wprowadziła zasadę (art. 23 ust. 1 pkt 1), że w przypadku sprzedaży środka trwałego kosztami są wydatki na jego nabycie zmniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1. Artykuł 22h ust. 1 pkt 1 stanowi natomiast, że suma odpisów obejmuje także te, które nie są kosztami (od 1 stycznia 2001 r. przepisy rozporządzenia zostały wchłonięte przez ustawę). Tak więc od 1 stycznia 2001 r. nie ma już wątpliwości, że odpisy niestanowiące kosztów również zwiększają dochód przy sprzedaży środka trwałego.
W myśl art. 7 ust. 4 wskazanej wyżej nowelizacji ustawy o p.d.o.f. podatnicy, którzy przed 1 stycznia 2001 r. przekazali do używania samochody, o których mowa m.in. w art. 23 ust. 1 pkt 4, określają wysokość kosztów uzyskania przychodów zgodnie z przepisami w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2000 r.
Z powyższego mogłoby wynikać, że do samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych w 1999 r. nie ma zastosowania zasada pomniejszania kosztów o całe odpisy amortyzacyjne. Moim zdaniem, decydujący jednak będzie tutaj art. 8 nowelizacji z 9 listopada 2000 r., zgodnie z którym jej przepisy wchodzą w życie 1 stycznia 2001 r. i mają zastosowanie do opodatkowania dochodów (strat) uzyskanych od tego dnia.
Tak więc podatnik sprzedający po 1 stycznia 2001 r. samochód osobowy powinien wziąć pod uwagę regulacje aktualnie obowiązujące. Ponieważ mówią one o obowiązku zwiększenia dochodu o całość odpisów, podatnik musi zastosować taki sposób wyliczenia, bez względu na to, kiedy wprowadził samochód do ewidencji środków trwałych.
Natomiast art. 7 ust. 4 nowelizacji z 9 listopada 2000 r. związany jest z wprowadzeniem do ustawy od 1 stycznia 2001 r. definicji samochodu osobowego. Na jego mocy samochody, które przed tą datą uznawane były za ciężarowe, nadal mogą być rozliczane na dotychczasowych zasadach.
Anna Lesińska
Podstawa prawna:
art. 23 ust. 1 pkt 1, art. 22h ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA