REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy mogę odliczyć podatek naliczony z faktury obciążającej kosztami nabycia paliwa

REKLAMA

Spółka z o.o. jest obciążana, zgodnie z umową, kosztami paliwa (samochód osobowy). Jak to dokumentować? Czasami kwota brutto z faktur za paliwo stanowi kwotę netto faktury, którą jestem obciążana. Czy mogę odliczyć podatek VAT z wymienionej faktury?
Czynność polegająca na obciążeniu drugiej strony kosztami nabycia paliwa nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, a w konsekwencji nie jest dopuszczalne dokumentowanie tej czynności fakturą. Z takiej faktury nie może Pani odliczyć podatku VAT. Prawidłowym dokumentem jest w tej sytuacji wystawienie noty obciążeniowej. Nie jest wykluczone, że ponoszone przez spółkę koszty paliwa stanowią formę wynagrodzenia za usługę świadczoną przez drugą stronę. Nie ma przeszkód, aby strony ustaliły wynagrodzenie za jakąkolwiek usługę w takiej właśnie formie. W takim przypadku dokumentacja usługi za pomocą faktury jest prawidłowa, a spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku w wysokości wynikającej z otrzymanej faktury. Nie ma przy tym znaczenia, czy wysokość tego wynagrodzenia została ustalona na podstawie kwoty brutto czy netto wynikającej z faktur dokumentujących zakup paliw otrzymanych przez drugą stronę przy nabyciu paliwa.
 
W powyższym przypadku faktura nie jest prawidłowym dokumentem – podstawą obciążenia kosztami paliwa. Należy pamiętać, że fakturą można udokumentować wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
Czynnościami tymi są, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z przepisu tego (oraz przepisów kolejnych) wynika, że aby mogła być mowa o opodatkowaniu podatkiem VAT czynności podlegającej opodatkowaniu (dostawa towarów, świadczenie usług) musi towarzyszyć jakaś forma wynagrodzenia (muszą to być czynności odpłatne). Oczywiście od zasady tej przepisy przewidują wiele wyjątków (dotyczących opodatkowania nieodpłatnych dostaw towarów oraz nieodpłatnego świadczenia usług), lecz to nie ma wpływu na wniosek, że taka zasada istnieje.
Z treści pytania wynika, że na skutek porozumień umownych spółka z o.o. jest obciążana kosztami paliwa. Obciążenie to samo w sobie stanowi jedynie płatność, nie jest natomiast samoistną usługą. Dlatego też wystawienie faktury będzie w tym przypadku prawidłowe jedynie wówczas, gdy otrzymana faktura dokumentuje usługę (ewentualnie dostawę towarów), z którą powyższa płatność jest związana. Jeśli usługa taka (dostawa towarów) nie istnieje, prawidłowym dokumentem jest wystawienie nie faktury, lecz noty obciążeniowej. Wystawienie faktury w powyższym przypadku oznacza wystawienie faktury, o której mowa w art. 108 ustawy. Osoba wystawiająca taką fakturę zobowiązana jest do zapłaty podatku na niej wykazanego, a jednocześnie podatnik, który otrzymał taką fakturę, nie jest uprawniony do odliczenia naliczonego na niej podatku, gdyż nie dokumentuje ona dostawy towarów.
Oczywiście nie jest wykluczone, że ponoszone przez spółkę koszty paliwa stanowią formę wynagrodzenia za usługę świadczoną przez drugą stronę. Nie ma przeszkód, aby strony ustaliły wynagrodzenie za jakąkolwiek usługę w takiej właśnie formie. Wówczas dokumentacja takiej usługi za pomocą faktury jest prawidłowa, a spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku w wysokości wynikającej z otrzymanej faktury. Nie ma przy tym znaczenia, czy wysokość tego wynagrodzenia została ustalona na podstawie kwoty brutto czy netto wynikającej z zakupu paliw otrzymanych przez drugą stronę przy nabyciu paliwa.
• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
doradca podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA