REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy mogę odliczyć podatek naliczony z faktury obciążającej kosztami nabycia paliwa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. jest obciążana, zgodnie z umową, kosztami paliwa (samochód osobowy). Jak to dokumentować? Czasami kwota brutto z faktur za paliwo stanowi kwotę netto faktury, którą jestem obciążana. Czy mogę odliczyć podatek VAT z wymienionej faktury?
Czynność polegająca na obciążeniu drugiej strony kosztami nabycia paliwa nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, a w konsekwencji nie jest dopuszczalne dokumentowanie tej czynności fakturą. Z takiej faktury nie może Pani odliczyć podatku VAT. Prawidłowym dokumentem jest w tej sytuacji wystawienie noty obciążeniowej. Nie jest wykluczone, że ponoszone przez spółkę koszty paliwa stanowią formę wynagrodzenia za usługę świadczoną przez drugą stronę. Nie ma przeszkód, aby strony ustaliły wynagrodzenie za jakąkolwiek usługę w takiej właśnie formie. W takim przypadku dokumentacja usługi za pomocą faktury jest prawidłowa, a spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku w wysokości wynikającej z otrzymanej faktury. Nie ma przy tym znaczenia, czy wysokość tego wynagrodzenia została ustalona na podstawie kwoty brutto czy netto wynikającej z faktur dokumentujących zakup paliw otrzymanych przez drugą stronę przy nabyciu paliwa.
 
W powyższym przypadku faktura nie jest prawidłowym dokumentem – podstawą obciążenia kosztami paliwa. Należy pamiętać, że fakturą można udokumentować wyłącznie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.
Czynnościami tymi są, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z przepisu tego (oraz przepisów kolejnych) wynika, że aby mogła być mowa o opodatkowaniu podatkiem VAT czynności podlegającej opodatkowaniu (dostawa towarów, świadczenie usług) musi towarzyszyć jakaś forma wynagrodzenia (muszą to być czynności odpłatne). Oczywiście od zasady tej przepisy przewidują wiele wyjątków (dotyczących opodatkowania nieodpłatnych dostaw towarów oraz nieodpłatnego świadczenia usług), lecz to nie ma wpływu na wniosek, że taka zasada istnieje.
Z treści pytania wynika, że na skutek porozumień umownych spółka z o.o. jest obciążana kosztami paliwa. Obciążenie to samo w sobie stanowi jedynie płatność, nie jest natomiast samoistną usługą. Dlatego też wystawienie faktury będzie w tym przypadku prawidłowe jedynie wówczas, gdy otrzymana faktura dokumentuje usługę (ewentualnie dostawę towarów), z którą powyższa płatność jest związana. Jeśli usługa taka (dostawa towarów) nie istnieje, prawidłowym dokumentem jest wystawienie nie faktury, lecz noty obciążeniowej. Wystawienie faktury w powyższym przypadku oznacza wystawienie faktury, o której mowa w art. 108 ustawy. Osoba wystawiająca taką fakturę zobowiązana jest do zapłaty podatku na niej wykazanego, a jednocześnie podatnik, który otrzymał taką fakturę, nie jest uprawniony do odliczenia naliczonego na niej podatku, gdyż nie dokumentuje ona dostawy towarów.
Oczywiście nie jest wykluczone, że ponoszone przez spółkę koszty paliwa stanowią formę wynagrodzenia za usługę świadczoną przez drugą stronę. Nie ma przeszkód, aby strony ustaliły wynagrodzenie za jakąkolwiek usługę w takiej właśnie formie. Wówczas dokumentacja takiej usługi za pomocą faktury jest prawidłowa, a spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku w wysokości wynikającej z otrzymanej faktury. Nie ma przy tym znaczenia, czy wysokość tego wynagrodzenia została ustalona na podstawie kwoty brutto czy netto wynikającej z zakupu paliw otrzymanych przez drugą stronę przy nabyciu paliwa.
• art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Tomasz Krywan
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA