REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy błąd w NIP na fakturze uniemożliwia odliczenie wykazanego na niej VAT

REKLAMA

Czy błędny NIP (niewłaściwa jedna cyfra) na fakturach zakupu ogranicza prawo do odliczenia podatku naliczonego z tych faktur? Czy brak NIP na fakturach zakupu usług telekomunikacyjnych pozbawia prawa do odliczenia podatku naliczonego za usługi telekomunikacyjne? Wystawiliśmy noty korygujące, ale nasz operator ich nie podpisał.
RADA
Błąd w NIP na fakturze nie ogranicza prawa do odliczenia wykazanego na niej podatku od towarów i usług. Brak NIP na fakturze za usługi telekomunikacyjne nie pozbawia prawa do odliczenia. Szerzej w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Jednym z elementów faktury jest NIP. Błąd w NIP na fakturze dokumentującej dokonane zakupy nie czyni takiej faktury nieważną i jednocześnie nie ogranicza w żaden sposób prawa do odliczenia wykazanego na niej podatku od towarów i usług.
Stanowisko takie prezentują również organy podatkowe, m.in. w piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków Podgórze z 18 sierpnia 2004 r., sygn. PP-443/204/04, w którym czytamy że: należy stwierdzić, że zarówno brak podpisu odbiorcy na fakturze, jak i brak numeru NIP odbiorcy nie powoduje sankcji w postaci nieważności faktury, ponieważ przepisy ustawy o VAT ani rozporządzenia wykonawczego do ustawy takiej sytuacji nie regulują. Tego typu błędy, określane często błędami formalnymi (błędami mniejszej wagi), nie mają wpływu na wysokość dokonywanego rozliczenia. Nie zostały również wymienione w art. 88 ust. 3a ustawy, który wskazuje, jakie faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku. Należą do nich m.in. faktury wystawione przez podmioty nieistniejące, czy faktury dokumentujące dokonanie transakcji niepodlegających opodatkowaniu.
ZAPAMIĘTAJ
Faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej mogą nie zawierać NIP nabywcy.
Gdy na otrzymanych przez Panią fakturach podano błędny NIP, ma Pani prawo do wystawienia noty korygującej, którą powinna zawierać m.in. wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej, w tym przypadku prawidłowego NIP. Po wystawieniu noty korygującej powinna ją Pani przesłać wystawcy faktury, wraz z kopią. Przepisy nie uzależniają prawa do odliczenia podatku wykazanego na fakturze od otrzymania przez nabywcę potwierdzenia odbioru tej noty.
Takie stanowisko prezentują także organy podatkowe, m.in. Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w piśmie z 28 czerwca 2004 r., sygn. PP-II/443/9/04/AK.
W przypadku gdy otrzymała Pani faktury za usługi telekomunikacyjne, na których nie wskazano Pani NIP, nie stanowi to przeszkody do odliczenia podatku z takiej faktury. W przypadku faktur dokumentujących świadczenie tego typu usług nie ma obowiązku zamieszczania na nich NIP nabywcy (§ 11 rozporządzenia w sprawie faktur).
Takie stanowisko potwierdzają organy podatkowe, m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Myśliborzu w piśmie z 11 października 2004 r., sygn. US.RPP-415/VAT/71/04, w którym czytamy że: otrzymanie faktury VAT dokumentującej zakup usług telekomunikacyjnych bez wykazanego NIP-u nabywcy nie ogranicza prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tej fakturze. Dlatego też, w takiej sytuacji nie musiała Pani wystawiać noty korygującej, ponieważ nie mamy do czynienia z żadnym brakiem na otrzymanej fakturze.
• § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Katarzyna Owczarek
specjalista w zakresie VAT,
pracownik redakcji


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

REKLAMA