REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy błąd w NIP na fakturze uniemożliwia odliczenie wykazanego na niej VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy błędny NIP (niewłaściwa jedna cyfra) na fakturach zakupu ogranicza prawo do odliczenia podatku naliczonego z tych faktur? Czy brak NIP na fakturach zakupu usług telekomunikacyjnych pozbawia prawa do odliczenia podatku naliczonego za usługi telekomunikacyjne? Wystawiliśmy noty korygujące, ale nasz operator ich nie podpisał.
RADA
Błąd w NIP na fakturze nie ogranicza prawa do odliczenia wykazanego na niej podatku od towarów i usług. Brak NIP na fakturze za usługi telekomunikacyjne nie pozbawia prawa do odliczenia. Szerzej w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Jednym z elementów faktury jest NIP. Błąd w NIP na fakturze dokumentującej dokonane zakupy nie czyni takiej faktury nieważną i jednocześnie nie ogranicza w żaden sposób prawa do odliczenia wykazanego na niej podatku od towarów i usług.
Stanowisko takie prezentują również organy podatkowe, m.in. w piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków Podgórze z 18 sierpnia 2004 r., sygn. PP-443/204/04, w którym czytamy że: należy stwierdzić, że zarówno brak podpisu odbiorcy na fakturze, jak i brak numeru NIP odbiorcy nie powoduje sankcji w postaci nieważności faktury, ponieważ przepisy ustawy o VAT ani rozporządzenia wykonawczego do ustawy takiej sytuacji nie regulują. Tego typu błędy, określane często błędami formalnymi (błędami mniejszej wagi), nie mają wpływu na wysokość dokonywanego rozliczenia. Nie zostały również wymienione w art. 88 ust. 3a ustawy, który wskazuje, jakie faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku. Należą do nich m.in. faktury wystawione przez podmioty nieistniejące, czy faktury dokumentujące dokonanie transakcji niepodlegających opodatkowaniu.
ZAPAMIĘTAJ
Faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej mogą nie zawierać NIP nabywcy.
Gdy na otrzymanych przez Panią fakturach podano błędny NIP, ma Pani prawo do wystawienia noty korygującej, którą powinna zawierać m.in. wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej, w tym przypadku prawidłowego NIP. Po wystawieniu noty korygującej powinna ją Pani przesłać wystawcy faktury, wraz z kopią. Przepisy nie uzależniają prawa do odliczenia podatku wykazanego na fakturze od otrzymania przez nabywcę potwierdzenia odbioru tej noty.
Takie stanowisko prezentują także organy podatkowe, m.in. Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w piśmie z 28 czerwca 2004 r., sygn. PP-II/443/9/04/AK.
W przypadku gdy otrzymała Pani faktury za usługi telekomunikacyjne, na których nie wskazano Pani NIP, nie stanowi to przeszkody do odliczenia podatku z takiej faktury. W przypadku faktur dokumentujących świadczenie tego typu usług nie ma obowiązku zamieszczania na nich NIP nabywcy (§ 11 rozporządzenia w sprawie faktur).
Takie stanowisko potwierdzają organy podatkowe, m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Myśliborzu w piśmie z 11 października 2004 r., sygn. US.RPP-415/VAT/71/04, w którym czytamy że: otrzymanie faktury VAT dokumentującej zakup usług telekomunikacyjnych bez wykazanego NIP-u nabywcy nie ogranicza prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tej fakturze. Dlatego też, w takiej sytuacji nie musiała Pani wystawiać noty korygującej, ponieważ nie mamy do czynienia z żadnym brakiem na otrzymanej fakturze.
• § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Katarzyna Owczarek
specjalista w zakresie VAT,
pracownik redakcji


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA