REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy błąd w NIP na fakturze uniemożliwia odliczenie wykazanego na niej VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy błędny NIP (niewłaściwa jedna cyfra) na fakturach zakupu ogranicza prawo do odliczenia podatku naliczonego z tych faktur? Czy brak NIP na fakturach zakupu usług telekomunikacyjnych pozbawia prawa do odliczenia podatku naliczonego za usługi telekomunikacyjne? Wystawiliśmy noty korygujące, ale nasz operator ich nie podpisał.
RADA
Błąd w NIP na fakturze nie ogranicza prawa do odliczenia wykazanego na niej podatku od towarów i usług. Brak NIP na fakturze za usługi telekomunikacyjne nie pozbawia prawa do odliczenia. Szerzej w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Jednym z elementów faktury jest NIP. Błąd w NIP na fakturze dokumentującej dokonane zakupy nie czyni takiej faktury nieważną i jednocześnie nie ogranicza w żaden sposób prawa do odliczenia wykazanego na niej podatku od towarów i usług.
Stanowisko takie prezentują również organy podatkowe, m.in. w piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków Podgórze z 18 sierpnia 2004 r., sygn. PP-443/204/04, w którym czytamy że: należy stwierdzić, że zarówno brak podpisu odbiorcy na fakturze, jak i brak numeru NIP odbiorcy nie powoduje sankcji w postaci nieważności faktury, ponieważ przepisy ustawy o VAT ani rozporządzenia wykonawczego do ustawy takiej sytuacji nie regulują. Tego typu błędy, określane często błędami formalnymi (błędami mniejszej wagi), nie mają wpływu na wysokość dokonywanego rozliczenia. Nie zostały również wymienione w art. 88 ust. 3a ustawy, który wskazuje, jakie faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku. Należą do nich m.in. faktury wystawione przez podmioty nieistniejące, czy faktury dokumentujące dokonanie transakcji niepodlegających opodatkowaniu.
ZAPAMIĘTAJ
Faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej mogą nie zawierać NIP nabywcy.
Gdy na otrzymanych przez Panią fakturach podano błędny NIP, ma Pani prawo do wystawienia noty korygującej, którą powinna zawierać m.in. wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej, w tym przypadku prawidłowego NIP. Po wystawieniu noty korygującej powinna ją Pani przesłać wystawcy faktury, wraz z kopią. Przepisy nie uzależniają prawa do odliczenia podatku wykazanego na fakturze od otrzymania przez nabywcę potwierdzenia odbioru tej noty.
Takie stanowisko prezentują także organy podatkowe, m.in. Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w piśmie z 28 czerwca 2004 r., sygn. PP-II/443/9/04/AK.
W przypadku gdy otrzymała Pani faktury za usługi telekomunikacyjne, na których nie wskazano Pani NIP, nie stanowi to przeszkody do odliczenia podatku z takiej faktury. W przypadku faktur dokumentujących świadczenie tego typu usług nie ma obowiązku zamieszczania na nich NIP nabywcy (§ 11 rozporządzenia w sprawie faktur).
Takie stanowisko potwierdzają organy podatkowe, m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Myśliborzu w piśmie z 11 października 2004 r., sygn. US.RPP-415/VAT/71/04, w którym czytamy że: otrzymanie faktury VAT dokumentującej zakup usług telekomunikacyjnych bez wykazanego NIP-u nabywcy nie ogranicza prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tej fakturze. Dlatego też, w takiej sytuacji nie musiała Pani wystawiać noty korygującej, ponieważ nie mamy do czynienia z żadnym brakiem na otrzymanej fakturze.
• § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Katarzyna Owczarek
specjalista w zakresie VAT,
pracownik redakcji


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA