REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy błąd w NIP na fakturze uniemożliwia odliczenie wykazanego na niej VAT

REKLAMA

Czy błędny NIP (niewłaściwa jedna cyfra) na fakturach zakupu ogranicza prawo do odliczenia podatku naliczonego z tych faktur? Czy brak NIP na fakturach zakupu usług telekomunikacyjnych pozbawia prawa do odliczenia podatku naliczonego za usługi telekomunikacyjne? Wystawiliśmy noty korygujące, ale nasz operator ich nie podpisał.
RADA
Błąd w NIP na fakturze nie ogranicza prawa do odliczenia wykazanego na niej podatku od towarów i usług. Brak NIP na fakturze za usługi telekomunikacyjne nie pozbawia prawa do odliczenia. Szerzej w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Jednym z elementów faktury jest NIP. Błąd w NIP na fakturze dokumentującej dokonane zakupy nie czyni takiej faktury nieważną i jednocześnie nie ogranicza w żaden sposób prawa do odliczenia wykazanego na niej podatku od towarów i usług.
Stanowisko takie prezentują również organy podatkowe, m.in. w piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków Podgórze z 18 sierpnia 2004 r., sygn. PP-443/204/04, w którym czytamy że: należy stwierdzić, że zarówno brak podpisu odbiorcy na fakturze, jak i brak numeru NIP odbiorcy nie powoduje sankcji w postaci nieważności faktury, ponieważ przepisy ustawy o VAT ani rozporządzenia wykonawczego do ustawy takiej sytuacji nie regulują. Tego typu błędy, określane często błędami formalnymi (błędami mniejszej wagi), nie mają wpływu na wysokość dokonywanego rozliczenia. Nie zostały również wymienione w art. 88 ust. 3a ustawy, który wskazuje, jakie faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku. Należą do nich m.in. faktury wystawione przez podmioty nieistniejące, czy faktury dokumentujące dokonanie transakcji niepodlegających opodatkowaniu.
ZAPAMIĘTAJ
Faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej mogą nie zawierać NIP nabywcy.
Gdy na otrzymanych przez Panią fakturach podano błędny NIP, ma Pani prawo do wystawienia noty korygującej, którą powinna zawierać m.in. wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej, w tym przypadku prawidłowego NIP. Po wystawieniu noty korygującej powinna ją Pani przesłać wystawcy faktury, wraz z kopią. Przepisy nie uzależniają prawa do odliczenia podatku wykazanego na fakturze od otrzymania przez nabywcę potwierdzenia odbioru tej noty.
Takie stanowisko prezentują także organy podatkowe, m.in. Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w piśmie z 28 czerwca 2004 r., sygn. PP-II/443/9/04/AK.
W przypadku gdy otrzymała Pani faktury za usługi telekomunikacyjne, na których nie wskazano Pani NIP, nie stanowi to przeszkody do odliczenia podatku z takiej faktury. W przypadku faktur dokumentujących świadczenie tego typu usług nie ma obowiązku zamieszczania na nich NIP nabywcy (§ 11 rozporządzenia w sprawie faktur).
Takie stanowisko potwierdzają organy podatkowe, m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Myśliborzu w piśmie z 11 października 2004 r., sygn. US.RPP-415/VAT/71/04, w którym czytamy że: otrzymanie faktury VAT dokumentującej zakup usług telekomunikacyjnych bez wykazanego NIP-u nabywcy nie ogranicza prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tej fakturze. Dlatego też, w takiej sytuacji nie musiała Pani wystawiać noty korygującej, ponieważ nie mamy do czynienia z żadnym brakiem na otrzymanej fakturze.
• § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Katarzyna Owczarek
specjalista w zakresie VAT,
pracownik redakcji


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

REKLAMA

Funkcjonariusz z III grupą inwalidzką (niezdolny do służby ale zdolny do pracy). Czy ma prawo do podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

REKLAMA