REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy błąd w NIP na fakturze uniemożliwia odliczenie wykazanego na niej VAT

REKLAMA

Czy błędny NIP (niewłaściwa jedna cyfra) na fakturach zakupu ogranicza prawo do odliczenia podatku naliczonego z tych faktur? Czy brak NIP na fakturach zakupu usług telekomunikacyjnych pozbawia prawa do odliczenia podatku naliczonego za usługi telekomunikacyjne? Wystawiliśmy noty korygujące, ale nasz operator ich nie podpisał.
RADA
Błąd w NIP na fakturze nie ogranicza prawa do odliczenia wykazanego na niej podatku od towarów i usług. Brak NIP na fakturze za usługi telekomunikacyjne nie pozbawia prawa do odliczenia. Szerzej w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Jednym z elementów faktury jest NIP. Błąd w NIP na fakturze dokumentującej dokonane zakupy nie czyni takiej faktury nieważną i jednocześnie nie ogranicza w żaden sposób prawa do odliczenia wykazanego na niej podatku od towarów i usług.
Stanowisko takie prezentują również organy podatkowe, m.in. w piśmie Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków Podgórze z 18 sierpnia 2004 r., sygn. PP-443/204/04, w którym czytamy że: należy stwierdzić, że zarówno brak podpisu odbiorcy na fakturze, jak i brak numeru NIP odbiorcy nie powoduje sankcji w postaci nieważności faktury, ponieważ przepisy ustawy o VAT ani rozporządzenia wykonawczego do ustawy takiej sytuacji nie regulują. Tego typu błędy, określane często błędami formalnymi (błędami mniejszej wagi), nie mają wpływu na wysokość dokonywanego rozliczenia. Nie zostały również wymienione w art. 88 ust. 3a ustawy, który wskazuje, jakie faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku. Należą do nich m.in. faktury wystawione przez podmioty nieistniejące, czy faktury dokumentujące dokonanie transakcji niepodlegających opodatkowaniu.
ZAPAMIĘTAJ
Faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej mogą nie zawierać NIP nabywcy.
Gdy na otrzymanych przez Panią fakturach podano błędny NIP, ma Pani prawo do wystawienia noty korygującej, którą powinna zawierać m.in. wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej, w tym przypadku prawidłowego NIP. Po wystawieniu noty korygującej powinna ją Pani przesłać wystawcy faktury, wraz z kopią. Przepisy nie uzależniają prawa do odliczenia podatku wykazanego na fakturze od otrzymania przez nabywcę potwierdzenia odbioru tej noty.
Takie stanowisko prezentują także organy podatkowe, m.in. Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w piśmie z 28 czerwca 2004 r., sygn. PP-II/443/9/04/AK.
W przypadku gdy otrzymała Pani faktury za usługi telekomunikacyjne, na których nie wskazano Pani NIP, nie stanowi to przeszkody do odliczenia podatku z takiej faktury. W przypadku faktur dokumentujących świadczenie tego typu usług nie ma obowiązku zamieszczania na nich NIP nabywcy (§ 11 rozporządzenia w sprawie faktur).
Takie stanowisko potwierdzają organy podatkowe, m.in. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Myśliborzu w piśmie z 11 października 2004 r., sygn. US.RPP-415/VAT/71/04, w którym czytamy że: otrzymanie faktury VAT dokumentującej zakup usług telekomunikacyjnych bez wykazanego NIP-u nabywcy nie ogranicza prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tej fakturze. Dlatego też, w takiej sytuacji nie musiała Pani wystawiać noty korygującej, ponieważ nie mamy do czynienia z żadnym brakiem na otrzymanej fakturze.
• § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Katarzyna Owczarek
specjalista w zakresie VAT,
pracownik redakcji


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Ministerstwo Finansów: nie ma nowego podatku od ogrodzeń. 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też o oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

REKLAMA

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA