REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy zaliczyć do kosztów odpis aktualizujący

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma będąca naszym kontrahentem ogłosiła upadłość w 2003 r. O fakcie tym dowiedzieliśmy się w roku następnym. Zgłosiliśmy wtedy wierzytelność w postępowaniu upadłościowym. Odpis postanowienia o ogłoszeniu upadłości otrzymaliśmy w 2005 r. Utworzony odpis aktualizujący nie stanowił kosztu uzyskania przychodu w 2004 r., ponieważ nie posiadaliśmy postanowienia o upadłości. Czy odpis na należność od kontrahenta może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu w 2005 r.? Jeśli nie, to kiedy powinien być uwzględniony w kosztach uzyskania przychodu?
RADA
Dokonany odpis aktualizujący stanowi koszt uzyskania przychodów 2004 r. Nie mają jednak Państwo obowiązku dokonywania korekty zeznania za ten rok, jest to Państwa uprawnienie.
UZASADNIENIE
Do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć odpisy aktualizujące wartość należności, określone w ustawie o rachunkowości, od tej części należności, która była uprzednio zaliczona do przychodów należnych (art. 16 ust. 1 pkt 26a updop). Warunkiem jest, aby nieściągalność takich wierzytelności została uprawdopodobniona w sposób określony w art. 16 ust. 2a pkt 1 ustawy (jedną z przesłanek uprawdopodobnienia jest wszczęcie postępowania upadłościowego).
Aby zaliczyć odpis aktualizujący wartość należności do kosztów uzyskania przychodów, muszą być zatem spełnione łącznie dwa warunki:
• odpis ten został dokonany (zarachowany w ewidencji księgowej),
• nieściągalność należności została uprawdopodobniona.
Jednocześnie przepisy nie określają wprost momentu, w którym odpisy aktualizujące powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Powinno to nastąpić, co do zasady, w roku podatkowym, w którym oba wymienione warunki zostaną spełnione. Jeśli nastąpi to w różnych latach podatkowych, odpis powinien być zaliczony do kosztów podatkowych w roku, w którym zostanie spełniony drugi z nich (można się jednak spotkać z wyjaśnieniami organów podatkowych, z których wynika, że z punktu widzenia momentu zaliczenia odpisu aktualizacyjnego do kosztów uzyskania przychodu istotny jest tylko moment uprawdopodobnienia nieściągalności, przykładowo pismo Naczelnika II Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 4 marca 2005 r., nr II US. I. PB/423-2/05, publ. http://sip.mf.gov.pl/).
W Państwa przypadku odpis aktualizujący został utworzony w 2004 r. Jednocześnie wątpliwości budzi moment, w którym nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona. Należy jednak uznać, że nastąpiło to w 2003 r., tj. roku, w którym została ogłoszona upadłość kontrahenta (zostało wszczęte postępowanie upadłościowe). Bez znaczenia jest fakt, iż o ogłoszeniu upadłości dowiedzieli się Państwo w 2004 r., a odpis postanowienia o upadłości otrzymali dopiero w 2005 r.
Przedmiotowy odpis aktualizujący jest kosztem 2004 r., tj. roku, w którym została spełniona druga z wymienionych przesłanek zaliczenia odpisu aktualizującego do kosztów uzyskania przychodów (jednak przyjmując stanowisko zaprezentowane przez Naczelnika II Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, odpis ten byłby kosztem uzyskania przychodu roku 2003).
Zaliczenie odpisu aktualizującego do kosztów uzyskania przychodu jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem podatników. Nie ma zatem przeszkód, aby firma zrezygnowała z zaliczenia przedmiotowego odpisu aktualizującego do kosztów uzyskania przychodów i nie dokonywała korekty zeznania CIT-8 za 2004 (2003) r.
Niezależnie od tego, czy zdecydują się Państwo na korektę zeznania CIT-8 za 2004 (2003) r., będą Państwo mogli na zasadach ogólnych zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów przedmiotową wierzytelność, jeśli zostaną spełnione warunki do uznania jej za nieściągalną, np. ukończone zostanie postępowanie upadłościowe obejmujące likwidację majątku (art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. a) oraz art. 16 ust. 2 ustawy).
• art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. a), art. 16 ust. 1 pkt 26, art. 16 ust. 2 oraz art. 16 ust. 2a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA