REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy należy zaliczyć do kosztów odpis aktualizujący

REKLAMA

Firma będąca naszym kontrahentem ogłosiła upadłość w 2003 r. O fakcie tym dowiedzieliśmy się w roku następnym. Zgłosiliśmy wtedy wierzytelność w postępowaniu upadłościowym. Odpis postanowienia o ogłoszeniu upadłości otrzymaliśmy w 2005 r. Utworzony odpis aktualizujący nie stanowił kosztu uzyskania przychodu w 2004 r., ponieważ nie posiadaliśmy postanowienia o upadłości. Czy odpis na należność od kontrahenta może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu w 2005 r.? Jeśli nie, to kiedy powinien być uwzględniony w kosztach uzyskania przychodu?
RADA
Dokonany odpis aktualizujący stanowi koszt uzyskania przychodów 2004 r. Nie mają jednak Państwo obowiązku dokonywania korekty zeznania za ten rok, jest to Państwa uprawnienie.
UZASADNIENIE
Do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć odpisy aktualizujące wartość należności, określone w ustawie o rachunkowości, od tej części należności, która była uprzednio zaliczona do przychodów należnych (art. 16 ust. 1 pkt 26a updop). Warunkiem jest, aby nieściągalność takich wierzytelności została uprawdopodobniona w sposób określony w art. 16 ust. 2a pkt 1 ustawy (jedną z przesłanek uprawdopodobnienia jest wszczęcie postępowania upadłościowego).
Aby zaliczyć odpis aktualizujący wartość należności do kosztów uzyskania przychodów, muszą być zatem spełnione łącznie dwa warunki:
• odpis ten został dokonany (zarachowany w ewidencji księgowej),
• nieściągalność należności została uprawdopodobniona.
Jednocześnie przepisy nie określają wprost momentu, w którym odpisy aktualizujące powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Powinno to nastąpić, co do zasady, w roku podatkowym, w którym oba wymienione warunki zostaną spełnione. Jeśli nastąpi to w różnych latach podatkowych, odpis powinien być zaliczony do kosztów podatkowych w roku, w którym zostanie spełniony drugi z nich (można się jednak spotkać z wyjaśnieniami organów podatkowych, z których wynika, że z punktu widzenia momentu zaliczenia odpisu aktualizacyjnego do kosztów uzyskania przychodu istotny jest tylko moment uprawdopodobnienia nieściągalności, przykładowo pismo Naczelnika II Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 4 marca 2005 r., nr II US. I. PB/423-2/05, publ. http://sip.mf.gov.pl/).
W Państwa przypadku odpis aktualizujący został utworzony w 2004 r. Jednocześnie wątpliwości budzi moment, w którym nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona. Należy jednak uznać, że nastąpiło to w 2003 r., tj. roku, w którym została ogłoszona upadłość kontrahenta (zostało wszczęte postępowanie upadłościowe). Bez znaczenia jest fakt, iż o ogłoszeniu upadłości dowiedzieli się Państwo w 2004 r., a odpis postanowienia o upadłości otrzymali dopiero w 2005 r.
Przedmiotowy odpis aktualizujący jest kosztem 2004 r., tj. roku, w którym została spełniona druga z wymienionych przesłanek zaliczenia odpisu aktualizującego do kosztów uzyskania przychodów (jednak przyjmując stanowisko zaprezentowane przez Naczelnika II Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, odpis ten byłby kosztem uzyskania przychodu roku 2003).
Zaliczenie odpisu aktualizującego do kosztów uzyskania przychodu jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem podatników. Nie ma zatem przeszkód, aby firma zrezygnowała z zaliczenia przedmiotowego odpisu aktualizującego do kosztów uzyskania przychodów i nie dokonywała korekty zeznania CIT-8 za 2004 (2003) r.
Niezależnie od tego, czy zdecydują się Państwo na korektę zeznania CIT-8 za 2004 (2003) r., będą Państwo mogli na zasadach ogólnych zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów przedmiotową wierzytelność, jeśli zostaną spełnione warunki do uznania jej za nieściągalną, np. ukończone zostanie postępowanie upadłościowe obejmujące likwidację majątku (art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. a) oraz art. 16 ust. 2 ustawy).
• art. 16 ust. 1 pkt 25 lit. a), art. 16 ust. 1 pkt 26, art. 16 ust. 2 oraz art. 16 ust. 2a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA