REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć podatek naliczony z faktur korygujących dotyczących zakupów przed utratą zwolnienia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorca od 1 sierpnia 2005 r. stał się podatnikiem VAT. W sierpniu otrzymał faktury korygujące dotyczące zakupionych usług (związanych z działalnością gospodarczą) w okresie od grudnia 2004 do maja 2005 r. Czy w związku z powyższym ma prawo do ujęcia ww. faktur korygujących w rejestrze zakupu VAT za sierpień 2005 i odliczenia podatku naliczonego? Czy w związku z tym, że w momencie zakupu usług przedsiębiorca nie był podatnikiem podatku VAT, należy wykazać podatek naliczony wynikający z faktur korygujących jako podatek nie do odliczenia?
RADA
Niestety, nie jest to możliwe. Faktury korygujące u nabywcy są podstawą do korekty kwoty odliczonego uprzednio podatku naliczonego. Skoro faktury korygujące dotyczą zakupów, których dokonano przed utratą lub rezygnacją ze zwolnienia, to odliczenie podatku naliczonego na ich podstawie nie przysługiwało, zatem faktury korygujące również nie mogą stanowić podstawy do korekty tego podatku. Korekta podatku naliczonego może być dokonana jedynie w sytuacji, gdy firma odliczyła z wcześniejszych faktur (korygowanych) podatek naliczony na podstawie spisu z natury od posiadanych zapasów towarów i wyłącznie w odpowiedniej proporcji do tego odliczenia.
UZASADNIENIE
Otrzymana przez nabywcę, podatnika VAT, faktura korygująca, co do zasady, powoduje albo obowiązek zmniejszenia odliczonej uprzednio na podstawie faktury korygowanej kwoty podatku naliczonego, albo uprawnia do podwyższenia tej kwoty – w zależności od tego, czy w wyniku korekty faktury następuje jego podwyższenie czy też zmniejszenie. Ze względu na to, że na podstawie faktury korygującej sprzedawca podwyższa lub obniża kwotę podatku należnego, musi ona również wywołać konsekwencje u nabywcy towarów i usług. Generalnie, faktura korygująca służy u nabywcy do dokonania korekty wykazanej uprzednio kwoty podatku naliczonego, podlegającej odliczeniu w rozliczeniu za miesiąc, w którym nabywca tę fakturę korygującą otrzymał.
W przedstawionej sytuacji faktury dokumentujące nabycie towarów i usług firma otrzymała w okresie, gdy nie była czynnym podatnikiem VAT, zatem nie posiadała prawa do odliczenia wykazanego w nich podatku, ponieważ tego podatku nie rozliczała. Z tego też powodu nie może korygować podatku naliczonego o różnice wynikające z faktur korygujących.
WAŻNE
Całkowite odliczenie podatku z faktur korygujących jest tym bardziej niemożliwe, gdyż dotyczą one sprzedaży, przy której firma nie była uprawniona do odliczenia podatku. Zatem, podatek naliczony wykazany w fakturach korygujących należy uznać za podatek niepodlegający odliczeniu, a tym samym niepodlegający korekcie.
Jedynym wyjątkiem od tej zasady będzie sytuacja, gdy towary nabyte na podstawie faktur VAT (korygowanych w sierpniu) firma wykazała w spisie z natury zapasów towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia podmiotowego lub rezygnacja z tego zwolnienia – i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego firma odliczyła wykazany w tych fakturach podatek naliczony w całości lub w części. W takiej sytuacji, odpowiednio do wykazanej ilości towarów w spisie z natury i odliczonego podatku, firma ma obowiązek proporcjonalnego zmniejszenia kwoty podatku naliczonego (jeśli z faktury korygującej wynika zmniejszenie VAT) lub też może (proporcjonalnie do wykazanej w spisie ilości towarów) zwiększyć kwotę podatku naliczonego, o ile zwiększenie to uzasadnia faktura korygująca.

• art. 86, art. 113 ust. 5–7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. Nr 179, poz. 1484
• § 16 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA