REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczyć podatek naliczony z faktur korygujących dotyczących zakupów przed utratą zwolnienia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorca od 1 sierpnia 2005 r. stał się podatnikiem VAT. W sierpniu otrzymał faktury korygujące dotyczące zakupionych usług (związanych z działalnością gospodarczą) w okresie od grudnia 2004 do maja 2005 r. Czy w związku z powyższym ma prawo do ujęcia ww. faktur korygujących w rejestrze zakupu VAT za sierpień 2005 i odliczenia podatku naliczonego? Czy w związku z tym, że w momencie zakupu usług przedsiębiorca nie był podatnikiem podatku VAT, należy wykazać podatek naliczony wynikający z faktur korygujących jako podatek nie do odliczenia?
RADA
Niestety, nie jest to możliwe. Faktury korygujące u nabywcy są podstawą do korekty kwoty odliczonego uprzednio podatku naliczonego. Skoro faktury korygujące dotyczą zakupów, których dokonano przed utratą lub rezygnacją ze zwolnienia, to odliczenie podatku naliczonego na ich podstawie nie przysługiwało, zatem faktury korygujące również nie mogą stanowić podstawy do korekty tego podatku. Korekta podatku naliczonego może być dokonana jedynie w sytuacji, gdy firma odliczyła z wcześniejszych faktur (korygowanych) podatek naliczony na podstawie spisu z natury od posiadanych zapasów towarów i wyłącznie w odpowiedniej proporcji do tego odliczenia.
UZASADNIENIE
Otrzymana przez nabywcę, podatnika VAT, faktura korygująca, co do zasady, powoduje albo obowiązek zmniejszenia odliczonej uprzednio na podstawie faktury korygowanej kwoty podatku naliczonego, albo uprawnia do podwyższenia tej kwoty – w zależności od tego, czy w wyniku korekty faktury następuje jego podwyższenie czy też zmniejszenie. Ze względu na to, że na podstawie faktury korygującej sprzedawca podwyższa lub obniża kwotę podatku należnego, musi ona również wywołać konsekwencje u nabywcy towarów i usług. Generalnie, faktura korygująca służy u nabywcy do dokonania korekty wykazanej uprzednio kwoty podatku naliczonego, podlegającej odliczeniu w rozliczeniu za miesiąc, w którym nabywca tę fakturę korygującą otrzymał.
W przedstawionej sytuacji faktury dokumentujące nabycie towarów i usług firma otrzymała w okresie, gdy nie była czynnym podatnikiem VAT, zatem nie posiadała prawa do odliczenia wykazanego w nich podatku, ponieważ tego podatku nie rozliczała. Z tego też powodu nie może korygować podatku naliczonego o różnice wynikające z faktur korygujących.
WAŻNE
Całkowite odliczenie podatku z faktur korygujących jest tym bardziej niemożliwe, gdyż dotyczą one sprzedaży, przy której firma nie była uprawniona do odliczenia podatku. Zatem, podatek naliczony wykazany w fakturach korygujących należy uznać za podatek niepodlegający odliczeniu, a tym samym niepodlegający korekcie.
Jedynym wyjątkiem od tej zasady będzie sytuacja, gdy towary nabyte na podstawie faktur VAT (korygowanych w sierpniu) firma wykazała w spisie z natury zapasów towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia podmiotowego lub rezygnacja z tego zwolnienia – i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego firma odliczyła wykazany w tych fakturach podatek naliczony w całości lub w części. W takiej sytuacji, odpowiednio do wykazanej ilości towarów w spisie z natury i odliczonego podatku, firma ma obowiązek proporcjonalnego zmniejszenia kwoty podatku naliczonego (jeśli z faktury korygującej wynika zmniejszenie VAT) lub też może (proporcjonalnie do wykazanej w spisie ilości towarów) zwiększyć kwotę podatku naliczonego, o ile zwiększenie to uzasadnia faktura korygująca.

• art. 86, art. 113 ust. 5–7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. Nr 179, poz. 1484
• § 16 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA