REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawić błąd w pkpir i deklaracji wykryty po przekształceniu spółki małżeńskiej na jednoosobową działalność

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W wyniku przekształcenia się "spółki małżeńskiej" od 1 maja 2005 r. całość firmy należy do żony. PIT-5 za męża był składany do 30 kwietnia 2005 r. Niedawno wykryto błąd za okres od 1 stycznia 2005 r. do 30 kwietnia 2005 r. Proszę o poradę, jak dokonać zmian w pkpir i PIT-5.
RADA
Jeśli wykryty błąd miał wpływ na koszty lub przychody, należy dokonać korekty PIT-5. Sposób poprawiania błędów w dowodach księgowych i zapisach w księdze – w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego opisu nie wynika, na czym dokładnie polega wykryty błąd. Czy dotyczy kosztów, przychodów, dokumentów zewnętrznych, wewnętrznych, zapisów dokonanych w księdze, czy może właściwego ustalenia sumy przychodów i kosztów przypadających na obu podatników. W tej sytuacji trudno udzielić precyzyjnej odpowiedzi na zadane pytanie.
Korekta deklaracji PIT-5
Jeżeli wykryty błąd miał wpływ na koszty lub przychody wykazane w deklaracji PIT-5 za poszczególne miesiące, to podatnicy są zobowiązani do złożenia korekty tych deklaracji wraz z ich wyjaśnieniem. Błąd, który wpłynął na zawyżenie kosztów lub zaniżenie przychodów, może wiązać się z powstaniem zaległości podatkowej, jeżeli w danym okresie rozliczeniowym powstał dochód powodujący obowiązek zapłaty podatku. W takim przypadku wraz ze złożeniem korekty deklaracji z uzasadnieniem należy dokonać dopłaty podatku oraz uiścić odsetki od powstałej zaległości podatkowej.
Natomiast w sytuacji gdy stwierdzony błąd spowodował zaniżenie kosztów lub zawyżenie przychodów, mogło dojść do powstania nadpłaty, jeżeli w poszczególnych okresach powstał dochód powodujący obowiązek zapłaty zaliczek na podatek i podatnik je uiścił. W takim przypadku należy złożyć korekty deklaracji PIT-5 za poszczególne miesiące, wyjaśnienie tych korekt oraz wniosek o stwierdzenie nadpłaty w zakresie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych uzasadniony ważnym interesem podatnika. Należy bowiem pamiętać o tym, że co do zasady nadpłata w zakresie podatku dochodowego powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego, jednak organ podatkowy na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych jego ważnym interesem, może dokonać zwrotu nadwyżki wpłaconych kwot zaliczek.
Poprawienie błędów w dowodach księgowych
Z przepisów rozporządzenia określającego zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów wynika, że błędy w dowodach księgowych można poprawiać wyłącznie przez skreślenie niewłaściwie napisanego tekstu lub liczby, w sposób pozwalający odczytać tekst lub liczbę pierwotną, i wpisanie tekstu lub liczby właściwej. Poprawka dokonana na dowodzie księgowym musi być potwierdzona datą i podpisem osoby dokonującej poprawki. Tych zasad nie stosuje się jednak do dowodów obcych oraz dowodów, dla których ustalono odrębnymi przepisami zakaz dokonywania jakichkolwiek poprawek. Dowody takie można poprawiać jedynie poprzez wystawienie dowodu korygującego (noty). Wobec tego nie można np. samodzielnie poprawiać błędów stwierdzonych w otrzymanej fakturze VAT. W zależności od rodzaju błędu można wystawić do niej notę korygującą albo zwrócić się do kontrahenta o wystawienie faktury korygującej. Jeżeli jednak podatnik pomylił się przy wystawianiu dowodu wewnętrznego dotyczącego np. rozliczenia kosztów podróży służbowej, to może go poprawić w wyżej opisany sposób.
Poprawienie błędów w zapisach dokonanych w księdze
Błędy stwierdzone w zapisach dokonanych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów poprawia się w zależności od rodzaju błędu przez:
• skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty dokonania poprawki lub
• wprowadzenie do księgi niewpisanych dowodów lub dowodów zawierających korekty błędnych zapisów. Zapisy zmniejszające przychody lub koszty mogą być dokonywane ze znakiem minus lub kolorem czerwonym.
Przykład
Pan Jan K. prowadzi biuro rachunkowe, które mieści się w jego mieszkaniu. Wobec tego koszty czynszu uiszczanego spółdzielni mieszkaniowej zalicza do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni (15%). W sierpniu br. czynsz wyniósł 450 zł, ale podatnik ujął w kosztach wartość 76,50 zł, zamiast 67,50 zł. W związku z tym, że koszt ten został zaksięgowany na podstawie dowodu wewnętrznego (w oparciu o dowód zapłaty czynszu), nie ma potrzeby sporządzania dowodu wewnętrznego korygującego. Podatnik na wystawionym pierwotnie dowodzie dokonał odpowiednich poprawek oraz ponownie podsumował wartość kosztów ujętych w księdze.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 51 § 2, art. 53 § 1, art. 72 § 1 pkt 1, art. 77a, art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• § 12 ust. 2 i ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA