REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak poprawić błąd w pkpir i deklaracji wykryty po przekształceniu spółki małżeńskiej na jednoosobową działalność

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W wyniku przekształcenia się "spółki małżeńskiej" od 1 maja 2005 r. całość firmy należy do żony. PIT-5 za męża był składany do 30 kwietnia 2005 r. Niedawno wykryto błąd za okres od 1 stycznia 2005 r. do 30 kwietnia 2005 r. Proszę o poradę, jak dokonać zmian w pkpir i PIT-5.
RADA
Jeśli wykryty błąd miał wpływ na koszty lub przychody, należy dokonać korekty PIT-5. Sposób poprawiania błędów w dowodach księgowych i zapisach w księdze – w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego opisu nie wynika, na czym dokładnie polega wykryty błąd. Czy dotyczy kosztów, przychodów, dokumentów zewnętrznych, wewnętrznych, zapisów dokonanych w księdze, czy może właściwego ustalenia sumy przychodów i kosztów przypadających na obu podatników. W tej sytuacji trudno udzielić precyzyjnej odpowiedzi na zadane pytanie.
Korekta deklaracji PIT-5
Jeżeli wykryty błąd miał wpływ na koszty lub przychody wykazane w deklaracji PIT-5 za poszczególne miesiące, to podatnicy są zobowiązani do złożenia korekty tych deklaracji wraz z ich wyjaśnieniem. Błąd, który wpłynął na zawyżenie kosztów lub zaniżenie przychodów, może wiązać się z powstaniem zaległości podatkowej, jeżeli w danym okresie rozliczeniowym powstał dochód powodujący obowiązek zapłaty podatku. W takim przypadku wraz ze złożeniem korekty deklaracji z uzasadnieniem należy dokonać dopłaty podatku oraz uiścić odsetki od powstałej zaległości podatkowej.
Natomiast w sytuacji gdy stwierdzony błąd spowodował zaniżenie kosztów lub zawyżenie przychodów, mogło dojść do powstania nadpłaty, jeżeli w poszczególnych okresach powstał dochód powodujący obowiązek zapłaty zaliczek na podatek i podatnik je uiścił. W takim przypadku należy złożyć korekty deklaracji PIT-5 za poszczególne miesiące, wyjaśnienie tych korekt oraz wniosek o stwierdzenie nadpłaty w zakresie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych uzasadniony ważnym interesem podatnika. Należy bowiem pamiętać o tym, że co do zasady nadpłata w zakresie podatku dochodowego powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego, jednak organ podatkowy na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych jego ważnym interesem, może dokonać zwrotu nadwyżki wpłaconych kwot zaliczek.
Poprawienie błędów w dowodach księgowych
Z przepisów rozporządzenia określającego zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów wynika, że błędy w dowodach księgowych można poprawiać wyłącznie przez skreślenie niewłaściwie napisanego tekstu lub liczby, w sposób pozwalający odczytać tekst lub liczbę pierwotną, i wpisanie tekstu lub liczby właściwej. Poprawka dokonana na dowodzie księgowym musi być potwierdzona datą i podpisem osoby dokonującej poprawki. Tych zasad nie stosuje się jednak do dowodów obcych oraz dowodów, dla których ustalono odrębnymi przepisami zakaz dokonywania jakichkolwiek poprawek. Dowody takie można poprawiać jedynie poprzez wystawienie dowodu korygującego (noty). Wobec tego nie można np. samodzielnie poprawiać błędów stwierdzonych w otrzymanej fakturze VAT. W zależności od rodzaju błędu można wystawić do niej notę korygującą albo zwrócić się do kontrahenta o wystawienie faktury korygującej. Jeżeli jednak podatnik pomylił się przy wystawianiu dowodu wewnętrznego dotyczącego np. rozliczenia kosztów podróży służbowej, to może go poprawić w wyżej opisany sposób.
Poprawienie błędów w zapisach dokonanych w księdze
Błędy stwierdzone w zapisach dokonanych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów poprawia się w zależności od rodzaju błędu przez:
• skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, oraz podpisanie poprawki i umieszczenie daty dokonania poprawki lub
• wprowadzenie do księgi niewpisanych dowodów lub dowodów zawierających korekty błędnych zapisów. Zapisy zmniejszające przychody lub koszty mogą być dokonywane ze znakiem minus lub kolorem czerwonym.
Przykład
Pan Jan K. prowadzi biuro rachunkowe, które mieści się w jego mieszkaniu. Wobec tego koszty czynszu uiszczanego spółdzielni mieszkaniowej zalicza do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni (15%). W sierpniu br. czynsz wyniósł 450 zł, ale podatnik ujął w kosztach wartość 76,50 zł, zamiast 67,50 zł. W związku z tym, że koszt ten został zaksięgowany na podstawie dowodu wewnętrznego (w oparciu o dowód zapłaty czynszu), nie ma potrzeby sporządzania dowodu wewnętrznego korygującego. Podatnik na wystawionym pierwotnie dowodzie dokonał odpowiednich poprawek oraz ponownie podsumował wartość kosztów ujętych w księdze.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 51 § 2, art. 53 § 1, art. 72 § 1 pkt 1, art. 77a, art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1199
• § 12 ust. 2 i ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 282, poz. 2807

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA