REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki likwidacji środka trwałego, jeśli w jego miejsce zostanie wytworzony nowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Likwiduję lakiernię, w jej miejsce zostanie uruchomiona nowa - nowocześniejsza. Stara nie jest jeszcze zamortyzowana w 50%. Czy niezamortyzowana część zwiększa wartość początkową nowej lakierni? Jeśli tak, to kiedy będzie ona stanowić koszt uzyskania przychodu? Jakie muszę posiadać dokumenty? Czy opłaty dotyczące pozwolenia na wprowadzanie do środowiska spalin i koszty betonu do umocowania lakierni zwiększają jej wartość początkową?
RADA
Niezamortyzowana wartość lakierni nie zwiększy wartości początkowej nowej lakierni. W związku z tym, że Czytelnik nie zmienia rodzaju działalności, niezamortyzowana wartość może być zaliczona bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Likwidację lakierni należy udokumentować protokołem likwidacyjnym oraz wpisać datę i przyczynę likwidacji do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Beton do umocowania lakierni zwiększy jej wartość początkową, opłata zostanie zaś zaliczona bezpośrednio do kosztów.
UZASADNIENIE
Koszt związany z likwidacją lakierni w celu wybudowania w tym samym miejscu nowej bez wątpienia można uznać za taki, który w przyszłości przyczyni się do osiągania przychodów, co jest warunkiem zaliczenia go do kosztów uzyskania przychodów. Likwidacja starej lakierni umożliwi bowiem uruchomienie nowej.
WAŻNE!
Ustawodawca nie pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni zamortyzowanych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności.
Tymczasem w opisanym przypadku Czytelnik nie zmienia rodzaju prowadzonej działalności. Będzie ją prowadził w niezmienionym zakresie, tyle że z wykorzystaniem nowego środka trwałego. Wobec tego niezamortyzowana część zlikwidowanej lakierni może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.
Przepisy nie określają tego, w jaki sposób należy udokumentować likwidację środka trwałego przeprowadzoną przez podatnika we własnym zakresie. Wydaje się jednak, że wystarczający powinien być protokół z przeprowadzenia likwidacji. Ponadto należy pamiętać o wpisaniu przyczyny i daty likwidacji lakierni do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Niezamortyzowana wartość zlikwidowanej lakierni nie powiększa wartości początkowej nowej lakierni. Przeciwne rozwiązanie spowodowałoby, że niezamortyzowana wartość zostałaby zaliczona do kosztów uzyskania przychodów dwukrotnie – raz jako strata z tytułu likwidacji i po raz drugi w formie odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej nowej lakierni.
Przypomnijmy, że do wartości początkowej, którą stanowi koszt wytworzenia (a tak jest w opisanym przypadku), zalicza się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Nie zalicza się wartości pracy własnej podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, z wyjątkiem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania. Wobec tego beton zakupiony do umocowania lakierni należy uznać za rzeczowy składnik majątku zużyty do wytworzenia lakierni, którego wartość zwiększy wartość początkową. Natomiast trudno doszukać się związku pomiędzy poniesieniem opłaty dotyczącej pozwolenia na wprowadzanie do środowiska spalin a kosztami wytworzenia lakierni. Można ją zatem zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.
Przykład
Podatnik prowadzi handel w dwóch punktach. Jeden z nich stanowi pawilon handlowy, który ze względu na mocne zużycie zostanie zlikwidowany. W jego miejsce podatnik zamierza wybudować budynek murowany o większej powierzchni. Niezamortyzowana wartość pawilonu wynosi 800 zł. Likwidacja pawilonu zostanie udokumentowana protokołem. Na jego podstawie podatnik wprowadzi zapis w ewidencji środków trwałych (adnotacja o likwidacji) i podatkowej księdze przychodów i rozchodów (tj. 800 zł jako koszt ujęty w kolumnie 14 – pozostałe wydatki). Wydatki związane z nową inwestycją do czasu jej zakończenia nie będą odnoszone w koszty uzyskania przychodów. Wydatki te z pewnością przekroczą wartość 3500 zł, wobec czego po wybudowaniu sklepu i oddaniu go do użytku podatnik ujmie go w ewidencji środków trwałych. Koszty tej inwestycji będą stanowiły koszty uzyskania przychodów dopiero jako odpisy amortyzacyjne dokonywane od budynku.

• art. 22g ust. 4, art. 22n ust. 2 pkt 13, art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA