REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki likwidacji środka trwałego, jeśli w jego miejsce zostanie wytworzony nowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Likwiduję lakiernię, w jej miejsce zostanie uruchomiona nowa - nowocześniejsza. Stara nie jest jeszcze zamortyzowana w 50%. Czy niezamortyzowana część zwiększa wartość początkową nowej lakierni? Jeśli tak, to kiedy będzie ona stanowić koszt uzyskania przychodu? Jakie muszę posiadać dokumenty? Czy opłaty dotyczące pozwolenia na wprowadzanie do środowiska spalin i koszty betonu do umocowania lakierni zwiększają jej wartość początkową?
RADA
Niezamortyzowana wartość lakierni nie zwiększy wartości początkowej nowej lakierni. W związku z tym, że Czytelnik nie zmienia rodzaju działalności, niezamortyzowana wartość może być zaliczona bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Likwidację lakierni należy udokumentować protokołem likwidacyjnym oraz wpisać datę i przyczynę likwidacji do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Beton do umocowania lakierni zwiększy jej wartość początkową, opłata zostanie zaś zaliczona bezpośrednio do kosztów.
UZASADNIENIE
Koszt związany z likwidacją lakierni w celu wybudowania w tym samym miejscu nowej bez wątpienia można uznać za taki, który w przyszłości przyczyni się do osiągania przychodów, co jest warunkiem zaliczenia go do kosztów uzyskania przychodów. Likwidacja starej lakierni umożliwi bowiem uruchomienie nowej.
WAŻNE!
Ustawodawca nie pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni zamortyzowanych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności.
Tymczasem w opisanym przypadku Czytelnik nie zmienia rodzaju prowadzonej działalności. Będzie ją prowadził w niezmienionym zakresie, tyle że z wykorzystaniem nowego środka trwałego. Wobec tego niezamortyzowana część zlikwidowanej lakierni może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.
Przepisy nie określają tego, w jaki sposób należy udokumentować likwidację środka trwałego przeprowadzoną przez podatnika we własnym zakresie. Wydaje się jednak, że wystarczający powinien być protokół z przeprowadzenia likwidacji. Ponadto należy pamiętać o wpisaniu przyczyny i daty likwidacji lakierni do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Niezamortyzowana wartość zlikwidowanej lakierni nie powiększa wartości początkowej nowej lakierni. Przeciwne rozwiązanie spowodowałoby, że niezamortyzowana wartość zostałaby zaliczona do kosztów uzyskania przychodów dwukrotnie – raz jako strata z tytułu likwidacji i po raz drugi w formie odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej nowej lakierni.
Przypomnijmy, że do wartości początkowej, którą stanowi koszt wytworzenia (a tak jest w opisanym przypadku), zalicza się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Nie zalicza się wartości pracy własnej podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, z wyjątkiem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania. Wobec tego beton zakupiony do umocowania lakierni należy uznać za rzeczowy składnik majątku zużyty do wytworzenia lakierni, którego wartość zwiększy wartość początkową. Natomiast trudno doszukać się związku pomiędzy poniesieniem opłaty dotyczącej pozwolenia na wprowadzanie do środowiska spalin a kosztami wytworzenia lakierni. Można ją zatem zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.
Przykład
Podatnik prowadzi handel w dwóch punktach. Jeden z nich stanowi pawilon handlowy, który ze względu na mocne zużycie zostanie zlikwidowany. W jego miejsce podatnik zamierza wybudować budynek murowany o większej powierzchni. Niezamortyzowana wartość pawilonu wynosi 800 zł. Likwidacja pawilonu zostanie udokumentowana protokołem. Na jego podstawie podatnik wprowadzi zapis w ewidencji środków trwałych (adnotacja o likwidacji) i podatkowej księdze przychodów i rozchodów (tj. 800 zł jako koszt ujęty w kolumnie 14 – pozostałe wydatki). Wydatki związane z nową inwestycją do czasu jej zakończenia nie będą odnoszone w koszty uzyskania przychodów. Wydatki te z pewnością przekroczą wartość 3500 zł, wobec czego po wybudowaniu sklepu i oddaniu go do użytku podatnik ujmie go w ewidencji środków trwałych. Koszty tej inwestycji będą stanowiły koszty uzyskania przychodów dopiero jako odpisy amortyzacyjne dokonywane od budynku.

• art. 22g ust. 4, art. 22n ust. 2 pkt 13, art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA