REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są skutki likwidacji środka trwałego, jeśli w jego miejsce zostanie wytworzony nowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Likwiduję lakiernię, w jej miejsce zostanie uruchomiona nowa - nowocześniejsza. Stara nie jest jeszcze zamortyzowana w 50%. Czy niezamortyzowana część zwiększa wartość początkową nowej lakierni? Jeśli tak, to kiedy będzie ona stanowić koszt uzyskania przychodu? Jakie muszę posiadać dokumenty? Czy opłaty dotyczące pozwolenia na wprowadzanie do środowiska spalin i koszty betonu do umocowania lakierni zwiększają jej wartość początkową?
RADA
Niezamortyzowana wartość lakierni nie zwiększy wartości początkowej nowej lakierni. W związku z tym, że Czytelnik nie zmienia rodzaju działalności, niezamortyzowana wartość może być zaliczona bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Likwidację lakierni należy udokumentować protokołem likwidacyjnym oraz wpisać datę i przyczynę likwidacji do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Beton do umocowania lakierni zwiększy jej wartość początkową, opłata zostanie zaś zaliczona bezpośrednio do kosztów.
UZASADNIENIE
Koszt związany z likwidacją lakierni w celu wybudowania w tym samym miejscu nowej bez wątpienia można uznać za taki, który w przyszłości przyczyni się do osiągania przychodów, co jest warunkiem zaliczenia go do kosztów uzyskania przychodów. Likwidacja starej lakierni umożliwi bowiem uruchomienie nowej.
WAŻNE!
Ustawodawca nie pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni zamortyzowanych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności.
Tymczasem w opisanym przypadku Czytelnik nie zmienia rodzaju prowadzonej działalności. Będzie ją prowadził w niezmienionym zakresie, tyle że z wykorzystaniem nowego środka trwałego. Wobec tego niezamortyzowana część zlikwidowanej lakierni może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.
Przepisy nie określają tego, w jaki sposób należy udokumentować likwidację środka trwałego przeprowadzoną przez podatnika we własnym zakresie. Wydaje się jednak, że wystarczający powinien być protokół z przeprowadzenia likwidacji. Ponadto należy pamiętać o wpisaniu przyczyny i daty likwidacji lakierni do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Niezamortyzowana wartość zlikwidowanej lakierni nie powiększa wartości początkowej nowej lakierni. Przeciwne rozwiązanie spowodowałoby, że niezamortyzowana wartość zostałaby zaliczona do kosztów uzyskania przychodów dwukrotnie – raz jako strata z tytułu likwidacji i po raz drugi w formie odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od wartości początkowej nowej lakierni.
Przypomnijmy, że do wartości początkowej, którą stanowi koszt wytworzenia (a tak jest w opisanym przypadku), zalicza się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Nie zalicza się wartości pracy własnej podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci, kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, z wyjątkiem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania. Wobec tego beton zakupiony do umocowania lakierni należy uznać za rzeczowy składnik majątku zużyty do wytworzenia lakierni, którego wartość zwiększy wartość początkową. Natomiast trudno doszukać się związku pomiędzy poniesieniem opłaty dotyczącej pozwolenia na wprowadzanie do środowiska spalin a kosztami wytworzenia lakierni. Można ją zatem zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.
Przykład
Podatnik prowadzi handel w dwóch punktach. Jeden z nich stanowi pawilon handlowy, który ze względu na mocne zużycie zostanie zlikwidowany. W jego miejsce podatnik zamierza wybudować budynek murowany o większej powierzchni. Niezamortyzowana wartość pawilonu wynosi 800 zł. Likwidacja pawilonu zostanie udokumentowana protokołem. Na jego podstawie podatnik wprowadzi zapis w ewidencji środków trwałych (adnotacja o likwidacji) i podatkowej księdze przychodów i rozchodów (tj. 800 zł jako koszt ujęty w kolumnie 14 – pozostałe wydatki). Wydatki związane z nową inwestycją do czasu jej zakończenia nie będą odnoszone w koszty uzyskania przychodów. Wydatki te z pewnością przekroczą wartość 3500 zł, wobec czego po wybudowaniu sklepu i oddaniu go do użytku podatnik ujmie go w ewidencji środków trwałych. Koszty tej inwestycji będą stanowiły koszty uzyskania przychodów dopiero jako odpisy amortyzacyjne dokonywane od budynku.

• art. 22g ust. 4, art. 22n ust. 2 pkt 13, art. 23 ust. 1 pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA