REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy mały podatnik, który zrezygnował z metody kasowej, może odliczyć VAT naliczony z faktur otrzymanych w tym okresie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Firma w 2003 r. jako mały podatnik rozliczała się z VAT metodą kasową kwartalną. Po roku zrezygnowała z tego typu rozliczenia. Jednak w 2003 r. zostały zaewidencjonowane zakupy, które do obecnego momentu nie zostały zapłacone. Kiedy firma będzie mogła odliczyć podatek od tych faktur - czy tylko wtedy, kiedy ureguluje całe zobowiązanie, czy gdy zobowiązanie ulegnie przedawnieniu?
RADA
Nie mogą Państwo odliczyć VAT naliczonego od faktur niezapłaconych dopóty, dopóki nie zostanie dokonana za nie zapłata.
UZASADNIENIE
Podatnicy prowadzący samodzielnie działalność gospodarczą, u których wartość sprzedaży brutto nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 800 000 euro, mogą rozliczać się z budżetem z tytułu VAT na zasadach ogólnych lub tzw. metodą kasową.
Wybór tej metody rozliczeń pociąga za sobą określone następstwa zarówno w sferze podatku należnego, jak i naliczonego.
Metoda kasowa oznacza w szczególności przesunięcie w stosunku do ogólnych zasad momentu powstania obowiązku podatkowego z racji:
• rozliczeń kwartalnych, do których zobowiązany jest podatnik rozliczający się metodą kasową,
• wyznaczenia obowiązku podatkowego na moment uregulowania przez kontrahenta należności za sprzedany towar czy usługę, a w przypadku braku zapłaty na 90. dzień od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Przykład
Podatnik rozliczający się metodą kasową wydał towar 10 lipca 2005 r., zapłatę otrzymał odpowiednio:
10 sierpnia 2005 r. – obowiązek podatkowy powstaje 10 sierpnia 2005 r., przy czym sprzedaż powinna być rozliczona w deklaracji za III kwartał 2005 r., składanej do 25 października 2005 r., albo
10 grudnia 2005 r. – obowiązek powstał 90. dnia od dnia wydania towaru tj. 8 października 2005 r., przy czym sprzedaż powinna być rozliczona w deklaracji kwartalnej za IV kwartał 2005 r., składanej do 25 stycznia 2005 r.
Korzystnemu dla podatnika przesunięciu obowiązku podatkowego w tej metodzie towarzyszą jednak określone zasady rozliczenia podatku naliczonego. Podatnicy rozliczający się tą metodą mogą bowiem obniżyć podatek należny w rozliczeniu za kwartał, w którym:
• uregulują całą należność wynikającą z otrzymanej od kontrahenta faktury,
• dokonają zapłaty podatku wynikającego z dokumentu celnego, z uwzględnieniem kwot wynikających z decyzji celnych,
– nie wcześniej jednak niż z dniem otrzymania faktury lub dokumentu celnego.
Przykład
Podatnik rozliczający się metodą kasową otrzymał fakturę zakupu towarów 10 lipca 2005 r. i zapłacił za nią odpowiednio:
10 września 2005 r. – odliczenia może dokonać w rozliczeniu za III kwartał, albo
10 grudnia 2005 r. – odliczenia dokonuje dopiero w rozliczeniu za IV kwartał 2005 r.
Podatnik rozliczający się metodą kasową może jednak zrezygnować z takiego sposobu rozliczeń. Rezygnacja ta może nastąpić jednak nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy, w trakcie których rozliczał się tą metodą. Wymagane jest wtedy uprzednie pisemne zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego do końca kwartału, w którym podatnik stosował tę metodę. W stosunku do czynności wykonanych w okresie, kiedy podatnik stosował tę metodę, obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z regułami obowiązującymi w tej metodzie. W przedstawionym stanie faktycznym taka właśnie sytuacja ma miejsce.
Kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur lub dokumentów celnych otrzymanych w okresie, kiedy podatnik rozliczał się metodą kasową, i nieodliczoną od kwoty podatku należnego do końca tego okresu można zatem odliczyć od podatku należnego w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik:
• uregulował kontrahentowi całą należność wynikającą z otrzymanych faktur,
• dokonał zapłaty podatku w przypadku podatku wynikającego z dokumentów celnych lub decyzji celnej.
Należy zauważyć, iż pomniejszenie podatku należnego może być dokonane, co do zasady, w ściśle określonym okresie rozliczeniowym. Jednak w sytuacji gdy podatnik w danym okresie nie wykonał czynności podlegających opodatkowaniu, kwotę podatku naliczonego za ten okres przenosi się do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.
Zagrożenia
Brak zapłaty za faktury otrzymane w okresie rozliczeń według metody kasowej oznacza brak możliwości odliczenia zawartego w nich podatku.

• art. 21, art. 86 ust. 16, 18, 19 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Iwona Skrok
ekspert w zakresie VAT, prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA