REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy mały podatnik, który zrezygnował z metody kasowej, może odliczyć VAT naliczony z faktur otrzymanych w tym okresie

REKLAMA

Firma w 2003 r. jako mały podatnik rozliczała się z VAT metodą kasową kwartalną. Po roku zrezygnowała z tego typu rozliczenia. Jednak w 2003 r. zostały zaewidencjonowane zakupy, które do obecnego momentu nie zostały zapłacone. Kiedy firma będzie mogła odliczyć podatek od tych faktur - czy tylko wtedy, kiedy ureguluje całe zobowiązanie, czy gdy zobowiązanie ulegnie przedawnieniu?
RADA
Nie mogą Państwo odliczyć VAT naliczonego od faktur niezapłaconych dopóty, dopóki nie zostanie dokonana za nie zapłata.
UZASADNIENIE
Podatnicy prowadzący samodzielnie działalność gospodarczą, u których wartość sprzedaży brutto nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 800 000 euro, mogą rozliczać się z budżetem z tytułu VAT na zasadach ogólnych lub tzw. metodą kasową.
Wybór tej metody rozliczeń pociąga za sobą określone następstwa zarówno w sferze podatku należnego, jak i naliczonego.
Metoda kasowa oznacza w szczególności przesunięcie w stosunku do ogólnych zasad momentu powstania obowiązku podatkowego z racji:
• rozliczeń kwartalnych, do których zobowiązany jest podatnik rozliczający się metodą kasową,
• wyznaczenia obowiązku podatkowego na moment uregulowania przez kontrahenta należności za sprzedany towar czy usługę, a w przypadku braku zapłaty na 90. dzień od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Przykład
Podatnik rozliczający się metodą kasową wydał towar 10 lipca 2005 r., zapłatę otrzymał odpowiednio:
10 sierpnia 2005 r. – obowiązek podatkowy powstaje 10 sierpnia 2005 r., przy czym sprzedaż powinna być rozliczona w deklaracji za III kwartał 2005 r., składanej do 25 października 2005 r., albo
10 grudnia 2005 r. – obowiązek powstał 90. dnia od dnia wydania towaru tj. 8 października 2005 r., przy czym sprzedaż powinna być rozliczona w deklaracji kwartalnej za IV kwartał 2005 r., składanej do 25 stycznia 2005 r.
Korzystnemu dla podatnika przesunięciu obowiązku podatkowego w tej metodzie towarzyszą jednak określone zasady rozliczenia podatku naliczonego. Podatnicy rozliczający się tą metodą mogą bowiem obniżyć podatek należny w rozliczeniu za kwartał, w którym:
• uregulują całą należność wynikającą z otrzymanej od kontrahenta faktury,
• dokonają zapłaty podatku wynikającego z dokumentu celnego, z uwzględnieniem kwot wynikających z decyzji celnych,
– nie wcześniej jednak niż z dniem otrzymania faktury lub dokumentu celnego.
Przykład
Podatnik rozliczający się metodą kasową otrzymał fakturę zakupu towarów 10 lipca 2005 r. i zapłacił za nią odpowiednio:
10 września 2005 r. – odliczenia może dokonać w rozliczeniu za III kwartał, albo
10 grudnia 2005 r. – odliczenia dokonuje dopiero w rozliczeniu za IV kwartał 2005 r.
Podatnik rozliczający się metodą kasową może jednak zrezygnować z takiego sposobu rozliczeń. Rezygnacja ta może nastąpić jednak nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy, w trakcie których rozliczał się tą metodą. Wymagane jest wtedy uprzednie pisemne zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego do końca kwartału, w którym podatnik stosował tę metodę. W stosunku do czynności wykonanych w okresie, kiedy podatnik stosował tę metodę, obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z regułami obowiązującymi w tej metodzie. W przedstawionym stanie faktycznym taka właśnie sytuacja ma miejsce.
Kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur lub dokumentów celnych otrzymanych w okresie, kiedy podatnik rozliczał się metodą kasową, i nieodliczoną od kwoty podatku należnego do końca tego okresu można zatem odliczyć od podatku należnego w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik:
• uregulował kontrahentowi całą należność wynikającą z otrzymanych faktur,
• dokonał zapłaty podatku w przypadku podatku wynikającego z dokumentów celnych lub decyzji celnej.
Należy zauważyć, iż pomniejszenie podatku należnego może być dokonane, co do zasady, w ściśle określonym okresie rozliczeniowym. Jednak w sytuacji gdy podatnik w danym okresie nie wykonał czynności podlegających opodatkowaniu, kwotę podatku naliczonego za ten okres przenosi się do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.
Zagrożenia
Brak zapłaty za faktury otrzymane w okresie rozliczeń według metody kasowej oznacza brak możliwości odliczenia zawartego w nich podatku.

• art. 21, art. 86 ust. 16, 18, 19 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Iwona Skrok
ekspert w zakresie VAT, prawnik


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA