REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować koszty w przedsiębiorstwie budowlanym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracuję w dziale księgowości w przedsiębiorstwie budowlano-montażowym. Od nowego roku chcemy zmienić zakładowy plan kont tak, aby uzyskać większą przejrzystość dotyczącą kosztów działalności przedsiębiorstwa. Na co w szczególności zwrócić uwagę opracowując plan kont?
RADA
Przede wszystkim należy pamiętać, że zakładowy plan kont jest elementem całego systemu informacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem. Powinien być zatem spójny z tym systemem. Koszty przedsiębiorstwa są ewidencjonowane w zespole 4 „Koszty rodzajowe”, w zespole 5 „Koszty działalności według rodzajów działalności” oraz w zespole 7 „Przychody i koszty związane z ich osiągnięciem”. Każdy z tych układów ma swoje cele do spełnienia.
UZASADNIENIE
Podstawowym pytaniem, które w tym przypadku trzeba zadać, jest to, jakie są potrzeby informacyjne użytkowników dotyczące kosztów działalności przedsiębiorstwa, które może zrealizować dział księgowości przez opracowanie właściwej ewidencji przychodów i kosztów. Jest to punkt wyjścia do rozpoczęcia prac nad przygotowaniem szczegółowych kont syntetycznych i analitycznych. To użytkownicy informacji muszą określić, jakich informacji i danych oczekują od działu księgowości.
Ewidencja przychodów i kosztów w każdym przedsiębiorstwie zależy m.in. od:
• uregulowań ustawowych, w szczególności przepisów ustawy o rachunkowości,
• potrzeb zarządzania przedsiębiorstwem,
• systemu wewnętrznej sprawozdawczości kosztowej,
• wewnętrznych zarządzeń, np. rady nadzorczej,
• systemu kontroli kosztów,
• rodzaju sprawozdawczości zewnętrznej,
• statystyki GUS, np. informacji o kosztach w sprawozdaniu F-01, DG-1, Z-06,
• potrzeb kierowników poszczególnych działów wyodrębnionych w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa, np. działu controllingu.
Wielkość przedsiębiorstwa, rodzaj wykonywanych prac oraz posiadany zróżnicowany majątek w dużej części będzie determinował organizację systemu ewidencji kosztów. Musimy zatem uzyskać odpowiedź na następujące pytania:
• jakiego rodzaju koszty poniosło przedsiębiorstwo w określonym czasie,
• jakich produktów lub usług one dotyczą,
• w jakich komórkach organizacyjnych poniesiono te koszty,
• kto lub jaki dział odpowiada za powstałe koszty.
Koszty działalności przedsiębiorstwa są ewidencjonowane w zespole 4 „Koszty rodzajowe”, zespole 5 „Koszty działalności według rodzajów działalności” oraz w zespole 7 „Przychody i koszty związane z ich osiągnięciem”.
Ewidencja kosztów ujęta według zespołu 4 „Koszty rodzajowe” mówi w zasadzie o kosztach poniesionych na poziomie przedsiębiorstwa. Analityka jest tylko tak rozbudowana, aby generalnie zapewniała możliwość sporządzenia rachunku zysków i strat oraz innych obligatoryjnych sprawozdań zewnętrznych. Zazwyczaj taka ewidencja kosztów nie zapewnia zarządzającym szerokiego spojrzenia na koszty działalności przedsiębiorstwa.
Ewidencja kosztów w zespole 5 „Koszty działalności według rodzajów działalności” służy do ewidencji kosztów działalności przedsiębiorstwa według rodzajów działalności, z uwzględnieniem również wyodrębnionych procesów (np. marketingowych, produkcyjnych, technologicznych itp.) oraz miejsc powstawania kosztów i produktów czy też usług. Ewidencja kosztów w przedsiębiorstwie budowlano-montażowym o rozbudowanej strukturze organizacyjnej powinna umożliwiać pomiar i znajomość kosztów:
• realizacji wykonywanych zleceń budowlanych,
• usług transportowych i sprzętowych realizowanych na rzecz kontrahentów,
• produkcji budowlanej,
• utrzymania jednostek transportowych i sprzętowych oraz wodnych1,
• utrzymania infrastruktury przedsiębiorstwa (np. budynków, warsztatów),
• utrzymania poszczególnych komórek wyodrębnionych w strukturze organizacyjnej,
• utrzymania zasobów ludzkich,
• procesów zachodzących w przedsiębiorstwie, np. ochrony, zarządzania, obsługi przedsiębiorstwa,
• reklamy i public relations,
• stałych i zmiennych.
Stworzenie takiej ewidencji kosztów wymusza wcześniej wyodrębnienie ośrodków odpowiedzialności za wyniki i koszty, procesów i miejsc powstawania kosztów w przedsiębiorstwie. W prace te powinni być zaangażowani kierownicy, którzy odpowiadają za poszczególne obszary działalności przedsiębiorstwa.
Konta zespołu 7 „Przychody i koszty związane z ich osiągnięciem” służą m.in. do ewidencji przychodów i kosztów działalności operacyjnej przedsiębiorstwa, a więc m.in. ze sprzedaży usług budowlanych, usług transportowych, konstrukcji stalowych itp. Dane z ewidencji księgowej tego zespołu mogą posłużyć do sporządzania syntetycznego rachunku wyników2 działalności przedsiębiorstwa dla zarządu. Będą w nim uwzględnione m.in.:
przychody uzyskiwane z poszczególnych rodzajów działalności przedsiębiorstwa (np. produkcja budowlana, usługi transportowe, sprzętowe itp.),
• koszty zleceń realizowanych przez przedsiębiorstwo,
• koszty utrzymania jednostek transportowych i sprzętowych,
• koszty zasobów ludzkich,
• koszty utrzymania infrastruktury przedsiębiorstwa, np. budynków administracyjnych,
• koszty zarządzania i obsługi przedsiębiorstwa.
Taki układ rachunku wyników wymusza opracowanie odpowiednich kont syntetycznych i analitycznych oraz odpowiednich przeksięgowań z zespołu 5.
Rachunkowość przedsiębiorstwa ma umożliwić (B. Siwoń, Informacyjna funkcja rachunkowości, PWE, Warszawa 1977):
1) podejmowanie decyzji gospodarczych,
2) przeprowadzanie analizy i kontroli,
3) zebranie udokumentowanych danych dla rachunku ekonomicznego,
4) dokonywanie wszelkich rozliczeń pieniężnych, jakie wynikają z prowadzonej działalności,
5) współdziałanie w konstrukcji systemu informacji ekonomicznej.
Wymienione wytyczne niech będą podsumowaniem naszych rozważań dotyczących zakresu budowy systemu ewidencji przychodów i kosztów przedsiębiorstwa.
Roman Kotapski
konsultant ds. wdrożeń systemu budżetowania
1 W przedsiębiorstwach budownictwa hydrotechnicznego. 2 Rachunek wyników sporządzany dla potrzeb zarządzania przedsiębiorstwem nie jest tożsamy z rachunkiem zysków i strat sporządzanym według ustawy o rachunkowości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA