REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować koszty w przedsiębiorstwie budowlanym

REKLAMA

Pracuję w dziale księgowości w przedsiębiorstwie budowlano-montażowym. Od nowego roku chcemy zmienić zakładowy plan kont tak, aby uzyskać większą przejrzystość dotyczącą kosztów działalności przedsiębiorstwa. Na co w szczególności zwrócić uwagę opracowując plan kont?
RADA
Przede wszystkim należy pamiętać, że zakładowy plan kont jest elementem całego systemu informacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem. Powinien być zatem spójny z tym systemem. Koszty przedsiębiorstwa są ewidencjonowane w zespole 4 „Koszty rodzajowe”, w zespole 5 „Koszty działalności według rodzajów działalności” oraz w zespole 7 „Przychody i koszty związane z ich osiągnięciem”. Każdy z tych układów ma swoje cele do spełnienia.
UZASADNIENIE
Podstawowym pytaniem, które w tym przypadku trzeba zadać, jest to, jakie są potrzeby informacyjne użytkowników dotyczące kosztów działalności przedsiębiorstwa, które może zrealizować dział księgowości przez opracowanie właściwej ewidencji przychodów i kosztów. Jest to punkt wyjścia do rozpoczęcia prac nad przygotowaniem szczegółowych kont syntetycznych i analitycznych. To użytkownicy informacji muszą określić, jakich informacji i danych oczekują od działu księgowości.
Ewidencja przychodów i kosztów w każdym przedsiębiorstwie zależy m.in. od:
• uregulowań ustawowych, w szczególności przepisów ustawy o rachunkowości,
• potrzeb zarządzania przedsiębiorstwem,
• systemu wewnętrznej sprawozdawczości kosztowej,
• wewnętrznych zarządzeń, np. rady nadzorczej,
• systemu kontroli kosztów,
• rodzaju sprawozdawczości zewnętrznej,
• statystyki GUS, np. informacji o kosztach w sprawozdaniu F-01, DG-1, Z-06,
• potrzeb kierowników poszczególnych działów wyodrębnionych w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa, np. działu controllingu.
Wielkość przedsiębiorstwa, rodzaj wykonywanych prac oraz posiadany zróżnicowany majątek w dużej części będzie determinował organizację systemu ewidencji kosztów. Musimy zatem uzyskać odpowiedź na następujące pytania:
• jakiego rodzaju koszty poniosło przedsiębiorstwo w określonym czasie,
• jakich produktów lub usług one dotyczą,
• w jakich komórkach organizacyjnych poniesiono te koszty,
• kto lub jaki dział odpowiada za powstałe koszty.
Koszty działalności przedsiębiorstwa są ewidencjonowane w zespole 4 „Koszty rodzajowe”, zespole 5 „Koszty działalności według rodzajów działalności” oraz w zespole 7 „Przychody i koszty związane z ich osiągnięciem”.
Ewidencja kosztów ujęta według zespołu 4 „Koszty rodzajowe” mówi w zasadzie o kosztach poniesionych na poziomie przedsiębiorstwa. Analityka jest tylko tak rozbudowana, aby generalnie zapewniała możliwość sporządzenia rachunku zysków i strat oraz innych obligatoryjnych sprawozdań zewnętrznych. Zazwyczaj taka ewidencja kosztów nie zapewnia zarządzającym szerokiego spojrzenia na koszty działalności przedsiębiorstwa.
Ewidencja kosztów w zespole 5 „Koszty działalności według rodzajów działalności” służy do ewidencji kosztów działalności przedsiębiorstwa według rodzajów działalności, z uwzględnieniem również wyodrębnionych procesów (np. marketingowych, produkcyjnych, technologicznych itp.) oraz miejsc powstawania kosztów i produktów czy też usług. Ewidencja kosztów w przedsiębiorstwie budowlano-montażowym o rozbudowanej strukturze organizacyjnej powinna umożliwiać pomiar i znajomość kosztów:
• realizacji wykonywanych zleceń budowlanych,
• usług transportowych i sprzętowych realizowanych na rzecz kontrahentów,
• produkcji budowlanej,
• utrzymania jednostek transportowych i sprzętowych oraz wodnych1,
• utrzymania infrastruktury przedsiębiorstwa (np. budynków, warsztatów),
• utrzymania poszczególnych komórek wyodrębnionych w strukturze organizacyjnej,
• utrzymania zasobów ludzkich,
• procesów zachodzących w przedsiębiorstwie, np. ochrony, zarządzania, obsługi przedsiębiorstwa,
• reklamy i public relations,
• stałych i zmiennych.
Stworzenie takiej ewidencji kosztów wymusza wcześniej wyodrębnienie ośrodków odpowiedzialności za wyniki i koszty, procesów i miejsc powstawania kosztów w przedsiębiorstwie. W prace te powinni być zaangażowani kierownicy, którzy odpowiadają za poszczególne obszary działalności przedsiębiorstwa.
Konta zespołu 7 „Przychody i koszty związane z ich osiągnięciem” służą m.in. do ewidencji przychodów i kosztów działalności operacyjnej przedsiębiorstwa, a więc m.in. ze sprzedaży usług budowlanych, usług transportowych, konstrukcji stalowych itp. Dane z ewidencji księgowej tego zespołu mogą posłużyć do sporządzania syntetycznego rachunku wyników2 działalności przedsiębiorstwa dla zarządu. Będą w nim uwzględnione m.in.:
przychody uzyskiwane z poszczególnych rodzajów działalności przedsiębiorstwa (np. produkcja budowlana, usługi transportowe, sprzętowe itp.),
• koszty zleceń realizowanych przez przedsiębiorstwo,
• koszty utrzymania jednostek transportowych i sprzętowych,
• koszty zasobów ludzkich,
• koszty utrzymania infrastruktury przedsiębiorstwa, np. budynków administracyjnych,
• koszty zarządzania i obsługi przedsiębiorstwa.
Taki układ rachunku wyników wymusza opracowanie odpowiednich kont syntetycznych i analitycznych oraz odpowiednich przeksięgowań z zespołu 5.
Rachunkowość przedsiębiorstwa ma umożliwić (B. Siwoń, Informacyjna funkcja rachunkowości, PWE, Warszawa 1977):
1) podejmowanie decyzji gospodarczych,
2) przeprowadzanie analizy i kontroli,
3) zebranie udokumentowanych danych dla rachunku ekonomicznego,
4) dokonywanie wszelkich rozliczeń pieniężnych, jakie wynikają z prowadzonej działalności,
5) współdziałanie w konstrukcji systemu informacji ekonomicznej.
Wymienione wytyczne niech będą podsumowaniem naszych rozważań dotyczących zakresu budowy systemu ewidencji przychodów i kosztów przedsiębiorstwa.
Roman Kotapski
konsultant ds. wdrożeń systemu budżetowania
1 W przedsiębiorstwach budownictwa hydrotechnicznego. 2 Rachunek wyników sporządzany dla potrzeb zarządzania przedsiębiorstwem nie jest tożsamy z rachunkiem zysków i strat sporządzanym według ustawy o rachunkowości.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Ministerstwo Finansów: nie ma nowego podatku od ogrodzeń. 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też o oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

REKLAMA

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

REKLAMA

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA