REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować koszty w przedsiębiorstwie budowlanym

REKLAMA

Pracuję w dziale księgowości w przedsiębiorstwie budowlano-montażowym. Od nowego roku chcemy zmienić zakładowy plan kont tak, aby uzyskać większą przejrzystość dotyczącą kosztów działalności przedsiębiorstwa. Na co w szczególności zwrócić uwagę opracowując plan kont?
RADA
Przede wszystkim należy pamiętać, że zakładowy plan kont jest elementem całego systemu informacyjnego zarządzania przedsiębiorstwem. Powinien być zatem spójny z tym systemem. Koszty przedsiębiorstwa są ewidencjonowane w zespole 4 „Koszty rodzajowe”, w zespole 5 „Koszty działalności według rodzajów działalności” oraz w zespole 7 „Przychody i koszty związane z ich osiągnięciem”. Każdy z tych układów ma swoje cele do spełnienia.
UZASADNIENIE
Podstawowym pytaniem, które w tym przypadku trzeba zadać, jest to, jakie są potrzeby informacyjne użytkowników dotyczące kosztów działalności przedsiębiorstwa, które może zrealizować dział księgowości przez opracowanie właściwej ewidencji przychodów i kosztów. Jest to punkt wyjścia do rozpoczęcia prac nad przygotowaniem szczegółowych kont syntetycznych i analitycznych. To użytkownicy informacji muszą określić, jakich informacji i danych oczekują od działu księgowości.
Ewidencja przychodów i kosztów w każdym przedsiębiorstwie zależy m.in. od:
• uregulowań ustawowych, w szczególności przepisów ustawy o rachunkowości,
• potrzeb zarządzania przedsiębiorstwem,
• systemu wewnętrznej sprawozdawczości kosztowej,
• wewnętrznych zarządzeń, np. rady nadzorczej,
• systemu kontroli kosztów,
• rodzaju sprawozdawczości zewnętrznej,
• statystyki GUS, np. informacji o kosztach w sprawozdaniu F-01, DG-1, Z-06,
• potrzeb kierowników poszczególnych działów wyodrębnionych w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa, np. działu controllingu.
Wielkość przedsiębiorstwa, rodzaj wykonywanych prac oraz posiadany zróżnicowany majątek w dużej części będzie determinował organizację systemu ewidencji kosztów. Musimy zatem uzyskać odpowiedź na następujące pytania:
• jakiego rodzaju koszty poniosło przedsiębiorstwo w określonym czasie,
• jakich produktów lub usług one dotyczą,
• w jakich komórkach organizacyjnych poniesiono te koszty,
• kto lub jaki dział odpowiada za powstałe koszty.
Koszty działalności przedsiębiorstwa są ewidencjonowane w zespole 4 „Koszty rodzajowe”, zespole 5 „Koszty działalności według rodzajów działalności” oraz w zespole 7 „Przychody i koszty związane z ich osiągnięciem”.
Ewidencja kosztów ujęta według zespołu 4 „Koszty rodzajowe” mówi w zasadzie o kosztach poniesionych na poziomie przedsiębiorstwa. Analityka jest tylko tak rozbudowana, aby generalnie zapewniała możliwość sporządzenia rachunku zysków i strat oraz innych obligatoryjnych sprawozdań zewnętrznych. Zazwyczaj taka ewidencja kosztów nie zapewnia zarządzającym szerokiego spojrzenia na koszty działalności przedsiębiorstwa.
Ewidencja kosztów w zespole 5 „Koszty działalności według rodzajów działalności” służy do ewidencji kosztów działalności przedsiębiorstwa według rodzajów działalności, z uwzględnieniem również wyodrębnionych procesów (np. marketingowych, produkcyjnych, technologicznych itp.) oraz miejsc powstawania kosztów i produktów czy też usług. Ewidencja kosztów w przedsiębiorstwie budowlano-montażowym o rozbudowanej strukturze organizacyjnej powinna umożliwiać pomiar i znajomość kosztów:
• realizacji wykonywanych zleceń budowlanych,
• usług transportowych i sprzętowych realizowanych na rzecz kontrahentów,
• produkcji budowlanej,
• utrzymania jednostek transportowych i sprzętowych oraz wodnych1,
• utrzymania infrastruktury przedsiębiorstwa (np. budynków, warsztatów),
• utrzymania poszczególnych komórek wyodrębnionych w strukturze organizacyjnej,
• utrzymania zasobów ludzkich,
• procesów zachodzących w przedsiębiorstwie, np. ochrony, zarządzania, obsługi przedsiębiorstwa,
• reklamy i public relations,
• stałych i zmiennych.
Stworzenie takiej ewidencji kosztów wymusza wcześniej wyodrębnienie ośrodków odpowiedzialności za wyniki i koszty, procesów i miejsc powstawania kosztów w przedsiębiorstwie. W prace te powinni być zaangażowani kierownicy, którzy odpowiadają za poszczególne obszary działalności przedsiębiorstwa.
Konta zespołu 7 „Przychody i koszty związane z ich osiągnięciem” służą m.in. do ewidencji przychodów i kosztów działalności operacyjnej przedsiębiorstwa, a więc m.in. ze sprzedaży usług budowlanych, usług transportowych, konstrukcji stalowych itp. Dane z ewidencji księgowej tego zespołu mogą posłużyć do sporządzania syntetycznego rachunku wyników2 działalności przedsiębiorstwa dla zarządu. Będą w nim uwzględnione m.in.:
przychody uzyskiwane z poszczególnych rodzajów działalności przedsiębiorstwa (np. produkcja budowlana, usługi transportowe, sprzętowe itp.),
• koszty zleceń realizowanych przez przedsiębiorstwo,
• koszty utrzymania jednostek transportowych i sprzętowych,
• koszty zasobów ludzkich,
• koszty utrzymania infrastruktury przedsiębiorstwa, np. budynków administracyjnych,
• koszty zarządzania i obsługi przedsiębiorstwa.
Taki układ rachunku wyników wymusza opracowanie odpowiednich kont syntetycznych i analitycznych oraz odpowiednich przeksięgowań z zespołu 5.
Rachunkowość przedsiębiorstwa ma umożliwić (B. Siwoń, Informacyjna funkcja rachunkowości, PWE, Warszawa 1977):
1) podejmowanie decyzji gospodarczych,
2) przeprowadzanie analizy i kontroli,
3) zebranie udokumentowanych danych dla rachunku ekonomicznego,
4) dokonywanie wszelkich rozliczeń pieniężnych, jakie wynikają z prowadzonej działalności,
5) współdziałanie w konstrukcji systemu informacji ekonomicznej.
Wymienione wytyczne niech będą podsumowaniem naszych rozważań dotyczących zakresu budowy systemu ewidencji przychodów i kosztów przedsiębiorstwa.
Roman Kotapski
konsultant ds. wdrożeń systemu budżetowania
1 W przedsiębiorstwach budownictwa hydrotechnicznego. 2 Rachunek wyników sporządzany dla potrzeb zarządzania przedsiębiorstwem nie jest tożsamy z rachunkiem zysków i strat sporządzanym według ustawy o rachunkowości.

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA