REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć usługę uszlachetniania wykonaną dla kontrahenta unijnego, który podał NIP UE

REKLAMA

Jak rozliczyć usługę wykonywaną na ruchomym majątku rzeczowym dla kontrahenta unijnego w przypadku, gdy podał on swój NIP UE? Czy faktura wystawiona za tę usługę powinna zawierać stawkę VAT 0%, czy może nie powinna zawierać podatku? Jeśli te usługi są wyłączone z opodatkowania VAT, to czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług, które są związane z wykonywaniem tej usługi?

RADA
Usługi uszlachetniania dokonywane na towarach sprowadzonych z innego kraju Wspólnoty albo podlegają opodatkowaniu stawką 22%, albo nie podlegają opodatkowaniu. Jest to uzależnione od statusu kontrahenta, na rzecz którego usługa jest świadczona.
UZASADNIENIE
Miejscem świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone. Oznacza to, że skoro usługa świadczona jest na terytorium Polski, podlega ona opodatkowaniu stawką 22%.
Zasada ta podlega jednak wyłączeniu, na podstawie art. 28 ust. 7 i 8 ustawy o VAT, w taki sposób, iż pod pewnymi warunkami usługę może opodatkować nabywca takich usług w kraju Wspólnoty. Dotyczy to sytuacji, gdy usługi zostały wykonane na rzecz nabywcy z innego kraju członkowskiego, który podał wykonawcy usługi, czyli polskiej firmie dokonującej uszlachetniania, numer NIP, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej i który został mu nadany przez państwo członkowskie inne niż to, na którym została wykonana usługa – np. w Niemczech. Wówczas uznaje się, że miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa, które nadało nabywcy usługi ten numer, czyli usługa będzie opodatkowana w Niemczech przez nabywcę tej usługi.
 
Przykład
Polska firma sprowadziła z Niemiec na zlecenie niemieckiego usługodawcy towar w celu dokonania jego uszlachetnienia. Po wykonaniu usługi towar został z powrotem wywieziony na teren Niemiec. Nabywca usługi podał polskiej firmie NIP UE. Usługa nie będzie podlegała opodatkowaniu u polskiego usługodawcy. Obowiązek rozliczenia podatku od usługi będzie spoczywał na usługobiorcy, czyli na niemieckim kontrahencie.
Drugim warunkiem uprawniającym do zastosowania takiej formy opodatkowania jest wywiezienie towaru z Polski po wykonaniu usług uszlachetniania w terminie nie późniejszym niż 30 dni od dnia wykonania tej usługi. Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony, to zostanie uznane, że miejscem świadczenia tych usług jest Polska. Natomiast od 1 września br. obrót niepodlegający opodatkowaniu należy wykazać w deklaracji podatkowej i ewidencji prowadzonej na potrzeby VAT. W fakturze dla niemieckiego kontrahenta firma, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz należności wraz z podatkiem, zobowiązana jest podać numer NIP UE kontrahenta oraz informację, że podatek rozlicza nabywca. Stanowi o tym przepis § 9 ust. 15 obecnego rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie faktur.
 
ZAPAMIĘTAJ
Faktury wystawiane przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, świadczących m.in. usługi uszlachetniania, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, zawierają adnotację, iż podatek rozlicza nabywca.
Na firmie będzie ciążył również obowiązek szczególnego ewidencjonowania i dokumentowania tych czynności.
Przede wszystkim należy prowadzić ewidencję otrzymanych towarów, zawierającą w szczególności datę ich otrzymania, dane pozwalające na ich identyfikację oraz datę wydania towarów po wykonaniu usług uszlachetniania. Stanowi o tym przepis art. 109 ust. 9 ustawy. Przepisy nie określają w tym zakresie wymaganej formy ewidencji. Może ona być dowolna, istotne jest jednak, aby zawierała wymagane informacje.
Mimo że obrót z tytułu wykonanej usługi nie podlega opodatkowaniu, to firma jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich wykonaniem, na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w kraju, które posłużyły do wykonania czynności za granicą, jeżeli kwoty mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
 

• art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d), art. 28 ust. 6–8, art. 86 ust. 8 pkt 1, art. 106, art. 109 ust. 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 9 ust. 15, § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 kwietnia 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798

Anna Potocka
specjalista w zakresie VAT



 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

REKLAMA

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

REKLAMA

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

W 2026 r. w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA