REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy korygować informacje podsumowujące przy fakturach korygujących dostawę i nabycie wewnątrzwspólnotowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Korekty dostaw wewnątrzwspólnotowych ujmuje się w deklaracji VAT i informacji podsumowującej w miesiącu wystawienia faktury korygującej. Jak należy postąpić w przypadku korekty (noty kredytowej) nabycia wewnątrzwspólnotowego od kontrahenta unijnego? Czy rzeczywiście są różne terminy ujęcia korekt w przypadku dostawy i nabycia wewnątrzwspólnotowego?
Korekta: Termin składania korekty informacji podsumowującej nie zależy od tego, czy dotyczy ona wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów czy wewnątrzwspólnotowej dostawy, lecz od tego, w którym miesiącu w deklaracji VAT-7 należy dokonać korekty wartości tego nabycia lub obrotu z tytułu dostawy. Korekta ta będzie wymagana zawsze w tym samym kwartale, którego dotyczy korygowana deklaracja VAT uwzględniająca unijne transakcje.
W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów nie jest wymagane potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Jednocześnie przepisy nie regulują odmiennie od obrotu krajowego sposobu rozliczania faktur korygujących, co w konsekwencji oznacza, że fakturę tę należy ująć w rozliczeniu podatku za miesiąc, w którym została ona wystawiona.
Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy o VAT informacje podsumowujące składa się za okresy kwartalne. W informacji za dany kwartał należy ująć wewnątrzwspólnotowe nabycia i dostawy towarów, w stosunku do których powstał w tym okresie obowiązek podatkowy. Łączna wartość wewnątrzwspólnotowych nabyć wykazana w informacji podsumowującej powinna zatem odpowiadać sumie kwot przyjętych za podstawę opodatkowania poszczególnych transakcji w deklaracji podatkowej. Dla wewnątrzwspólnotowych dostaw jest to łączna wartość wykazanych dostaw. Suma deklaracji częściowych (miesięcznych) jest odzwierciedleniem całego obrotu towarowego zrealizowanego w danym okresie sprawozdawczym. Oznacza to, że jeżeli na skutek zwrotu towarów lub innych okoliczności konieczne jest dokonanie korekty obrotu lub wartości nabycia wykazanych uprzednio w deklaracjach podatkowych, to powstaje również obowiązek skorygowania informacji podsumowującej za kwartał, w którym były korygowane deklaracje.
Jeżeli korekta obrotu jest dokonywana w bieżącym rozliczeniu podatku, tak jak ma to miejsce w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej, również w informacji bieżącej obrót powinien zostać odpowiednio skorygowany.
Informacja podsumowująca jest składana za okresy kwartalne, do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Podobnie jest przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym, gdy kontrahent wystawi fakturę korygującą (notę kredytową) zmniejszającą lub zwiększającą wartość dostawy. Na podstawie przepisów § 16 ust. 5 i § 17 ust. 4 rozporządzenia w sprawie faktur nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest uprawniony do podwyższenia oraz zobowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał fakturę, jeżeli jej ujęcie w rozliczeniu spowoduje odpowiednio zwiększenie lub obniżenie podatku naliczonego.
Przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów terminy dokonania korekty mają zastosowanie tak jak w obrocie krajowym z powodu braku odmiennych uregulowań w tym zakresie (zasady te reguluje przepis § 16 i § 17 rozporządzenia). Oznacza to, że zmniejszenia obrotu wykazanego uprzednio przy wewnątrzwspólnotowej dostawie i wartości wewnątrzwspólnotowego nabycia w deklaracji VAT i informacji podsumowującej należy dokonać w okresie, w którym dostawca wystawił lub nabywca otrzymał od kontrahenta unijnego fakturę korygującą. Zasada ta wynika z praktyki organów podatkowych. Według prezentowanego przez nie stanowiska w przypadku zmniejszenia obrotu osiągniętego z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowych korekty deklaracji i informacji podsumowującej należy dokonać w rozliczeniu za okres, w którym dostawca wystawił lub nabywca otrzymał fakturę korygującą.
Inaczej będzie w przypadku, gdy nabywca towarów od unijnego dostawcy określi na podstawie posiadanych dokumentów podstawę opodatkowania tego nabycia i rozliczy w deklaracji podatkowej należny od niej podatek, a następnie po jakimś czasie otrzyma dodatkowe dokumenty wpływające na zwiększenie ustalonej uprzednio podstawy opodatkowania. W myśl art. 31 ustawy podstawą opodatkowania jest kwota, jaką nabywca jest zobowiązany zapłacić. Podstawa ta obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności związane z nabyciem oraz wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu lub ubezpieczenia pobierane przez dostawcę od nabywcy.
Jeżeli zatem faktura potwierdzająca dokonanie takich wydatków wpłynie do polskiego nabywcy w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia już po złożeniu deklaracji podatkowej i informacji podsumowującej za kwartał, w którym powstał obowiązek podatkowy od danego nabycia towarów, to konieczna jest zmiana wykazanych w nich danych za pomocą korekty informacji podsumowującej i korekty deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym został rozliczony podatek od tego nabycia.
Przykład
W lutym firma dokonała nabycia towarów z Niemiec. W marcu na podstawie posiadanych dokumentów wyliczyła podstawę opodatkowania tego nabycia i wykazała podatek należny w deklaracji składanej za ten miesiąc. Wykazała również wartość nabycia w informacji podsumowującej za I kwartał. W maju otrzymała fakturę potwierdzającą wartość usługi transportowej i ubezpieczenia towaru podczas transportu, którymi dostawca obciążył firmę. Musi ona zatem zwiększyć podstawę opodatkowania nabycia w deklaracji za marzec. To samo będzie dotyczyło złożonej informacji podsumowującej za I kwartał.
Ponadto należy zauważyć, że przepisy ustawy nie przewidują sankcji za złożenie błędnej informacji podsumowującej.

Mariusz Darecki

odpowiadamy na pytania:
www.infor.pl/pytaniasfk

Podstawy prawne
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
•  rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA