REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy korygować informacje podsumowujące przy fakturach korygujących dostawę i nabycie wewnątrzwspólnotowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Korekty dostaw wewnątrzwspólnotowych ujmuje się w deklaracji VAT i informacji podsumowującej w miesiącu wystawienia faktury korygującej. Jak należy postąpić w przypadku korekty (noty kredytowej) nabycia wewnątrzwspólnotowego od kontrahenta unijnego? Czy rzeczywiście są różne terminy ujęcia korekt w przypadku dostawy i nabycia wewnątrzwspólnotowego?
Korekta: Termin składania korekty informacji podsumowującej nie zależy od tego, czy dotyczy ona wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów czy wewnątrzwspólnotowej dostawy, lecz od tego, w którym miesiącu w deklaracji VAT-7 należy dokonać korekty wartości tego nabycia lub obrotu z tytułu dostawy. Korekta ta będzie wymagana zawsze w tym samym kwartale, którego dotyczy korygowana deklaracja VAT uwzględniająca unijne transakcje.
W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów nie jest wymagane potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Jednocześnie przepisy nie regulują odmiennie od obrotu krajowego sposobu rozliczania faktur korygujących, co w konsekwencji oznacza, że fakturę tę należy ująć w rozliczeniu podatku za miesiąc, w którym została ona wystawiona.
Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy o VAT informacje podsumowujące składa się za okresy kwartalne. W informacji za dany kwartał należy ująć wewnątrzwspólnotowe nabycia i dostawy towarów, w stosunku do których powstał w tym okresie obowiązek podatkowy. Łączna wartość wewnątrzwspólnotowych nabyć wykazana w informacji podsumowującej powinna zatem odpowiadać sumie kwot przyjętych za podstawę opodatkowania poszczególnych transakcji w deklaracji podatkowej. Dla wewnątrzwspólnotowych dostaw jest to łączna wartość wykazanych dostaw. Suma deklaracji częściowych (miesięcznych) jest odzwierciedleniem całego obrotu towarowego zrealizowanego w danym okresie sprawozdawczym. Oznacza to, że jeżeli na skutek zwrotu towarów lub innych okoliczności konieczne jest dokonanie korekty obrotu lub wartości nabycia wykazanych uprzednio w deklaracjach podatkowych, to powstaje również obowiązek skorygowania informacji podsumowującej za kwartał, w którym były korygowane deklaracje.
Jeżeli korekta obrotu jest dokonywana w bieżącym rozliczeniu podatku, tak jak ma to miejsce w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej, również w informacji bieżącej obrót powinien zostać odpowiednio skorygowany.
Informacja podsumowująca jest składana za okresy kwartalne, do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Podobnie jest przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym, gdy kontrahent wystawi fakturę korygującą (notę kredytową) zmniejszającą lub zwiększającą wartość dostawy. Na podstawie przepisów § 16 ust. 5 i § 17 ust. 4 rozporządzenia w sprawie faktur nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest uprawniony do podwyższenia oraz zobowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał fakturę, jeżeli jej ujęcie w rozliczeniu spowoduje odpowiednio zwiększenie lub obniżenie podatku naliczonego.
Przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów terminy dokonania korekty mają zastosowanie tak jak w obrocie krajowym z powodu braku odmiennych uregulowań w tym zakresie (zasady te reguluje przepis § 16 i § 17 rozporządzenia). Oznacza to, że zmniejszenia obrotu wykazanego uprzednio przy wewnątrzwspólnotowej dostawie i wartości wewnątrzwspólnotowego nabycia w deklaracji VAT i informacji podsumowującej należy dokonać w okresie, w którym dostawca wystawił lub nabywca otrzymał od kontrahenta unijnego fakturę korygującą. Zasada ta wynika z praktyki organów podatkowych. Według prezentowanego przez nie stanowiska w przypadku zmniejszenia obrotu osiągniętego z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowych korekty deklaracji i informacji podsumowującej należy dokonać w rozliczeniu za okres, w którym dostawca wystawił lub nabywca otrzymał fakturę korygującą.
Inaczej będzie w przypadku, gdy nabywca towarów od unijnego dostawcy określi na podstawie posiadanych dokumentów podstawę opodatkowania tego nabycia i rozliczy w deklaracji podatkowej należny od niej podatek, a następnie po jakimś czasie otrzyma dodatkowe dokumenty wpływające na zwiększenie ustalonej uprzednio podstawy opodatkowania. W myśl art. 31 ustawy podstawą opodatkowania jest kwota, jaką nabywca jest zobowiązany zapłacić. Podstawa ta obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności związane z nabyciem oraz wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu lub ubezpieczenia pobierane przez dostawcę od nabywcy.
Jeżeli zatem faktura potwierdzająca dokonanie takich wydatków wpłynie do polskiego nabywcy w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia już po złożeniu deklaracji podatkowej i informacji podsumowującej za kwartał, w którym powstał obowiązek podatkowy od danego nabycia towarów, to konieczna jest zmiana wykazanych w nich danych za pomocą korekty informacji podsumowującej i korekty deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym został rozliczony podatek od tego nabycia.
Przykład
W lutym firma dokonała nabycia towarów z Niemiec. W marcu na podstawie posiadanych dokumentów wyliczyła podstawę opodatkowania tego nabycia i wykazała podatek należny w deklaracji składanej za ten miesiąc. Wykazała również wartość nabycia w informacji podsumowującej za I kwartał. W maju otrzymała fakturę potwierdzającą wartość usługi transportowej i ubezpieczenia towaru podczas transportu, którymi dostawca obciążył firmę. Musi ona zatem zwiększyć podstawę opodatkowania nabycia w deklaracji za marzec. To samo będzie dotyczyło złożonej informacji podsumowującej za I kwartał.
Ponadto należy zauważyć, że przepisy ustawy nie przewidują sankcji za złożenie błędnej informacji podsumowującej.

Mariusz Darecki

odpowiadamy na pytania:
www.infor.pl/pytaniasfk

Podstawy prawne
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
•  rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA