REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy korygować informacje podsumowujące przy fakturach korygujących dostawę i nabycie wewnątrzwspólnotowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Korekty dostaw wewnątrzwspólnotowych ujmuje się w deklaracji VAT i informacji podsumowującej w miesiącu wystawienia faktury korygującej. Jak należy postąpić w przypadku korekty (noty kredytowej) nabycia wewnątrzwspólnotowego od kontrahenta unijnego? Czy rzeczywiście są różne terminy ujęcia korekt w przypadku dostawy i nabycia wewnątrzwspólnotowego?
Korekta: Termin składania korekty informacji podsumowującej nie zależy od tego, czy dotyczy ona wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów czy wewnątrzwspólnotowej dostawy, lecz od tego, w którym miesiącu w deklaracji VAT-7 należy dokonać korekty wartości tego nabycia lub obrotu z tytułu dostawy. Korekta ta będzie wymagana zawsze w tym samym kwartale, którego dotyczy korygowana deklaracja VAT uwzględniająca unijne transakcje.
W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów nie jest wymagane potwierdzenie odbioru faktury korygującej. Jednocześnie przepisy nie regulują odmiennie od obrotu krajowego sposobu rozliczania faktur korygujących, co w konsekwencji oznacza, że fakturę tę należy ująć w rozliczeniu podatku za miesiąc, w którym została ona wystawiona.
Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy o VAT informacje podsumowujące składa się za okresy kwartalne. W informacji za dany kwartał należy ująć wewnątrzwspólnotowe nabycia i dostawy towarów, w stosunku do których powstał w tym okresie obowiązek podatkowy. Łączna wartość wewnątrzwspólnotowych nabyć wykazana w informacji podsumowującej powinna zatem odpowiadać sumie kwot przyjętych za podstawę opodatkowania poszczególnych transakcji w deklaracji podatkowej. Dla wewnątrzwspólnotowych dostaw jest to łączna wartość wykazanych dostaw. Suma deklaracji częściowych (miesięcznych) jest odzwierciedleniem całego obrotu towarowego zrealizowanego w danym okresie sprawozdawczym. Oznacza to, że jeżeli na skutek zwrotu towarów lub innych okoliczności konieczne jest dokonanie korekty obrotu lub wartości nabycia wykazanych uprzednio w deklaracjach podatkowych, to powstaje również obowiązek skorygowania informacji podsumowującej za kwartał, w którym były korygowane deklaracje.
Jeżeli korekta obrotu jest dokonywana w bieżącym rozliczeniu podatku, tak jak ma to miejsce w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej, również w informacji bieżącej obrót powinien zostać odpowiednio skorygowany.
Informacja podsumowująca jest składana za okresy kwartalne, do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Podobnie jest przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym, gdy kontrahent wystawi fakturę korygującą (notę kredytową) zmniejszającą lub zwiększającą wartość dostawy. Na podstawie przepisów § 16 ust. 5 i § 17 ust. 4 rozporządzenia w sprawie faktur nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest uprawniony do podwyższenia oraz zobowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymał fakturę, jeżeli jej ujęcie w rozliczeniu spowoduje odpowiednio zwiększenie lub obniżenie podatku naliczonego.
Przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów terminy dokonania korekty mają zastosowanie tak jak w obrocie krajowym z powodu braku odmiennych uregulowań w tym zakresie (zasady te reguluje przepis § 16 i § 17 rozporządzenia). Oznacza to, że zmniejszenia obrotu wykazanego uprzednio przy wewnątrzwspólnotowej dostawie i wartości wewnątrzwspólnotowego nabycia w deklaracji VAT i informacji podsumowującej należy dokonać w okresie, w którym dostawca wystawił lub nabywca otrzymał od kontrahenta unijnego fakturę korygującą. Zasada ta wynika z praktyki organów podatkowych. Według prezentowanego przez nie stanowiska w przypadku zmniejszenia obrotu osiągniętego z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowych korekty deklaracji i informacji podsumowującej należy dokonać w rozliczeniu za okres, w którym dostawca wystawił lub nabywca otrzymał fakturę korygującą.
Inaczej będzie w przypadku, gdy nabywca towarów od unijnego dostawcy określi na podstawie posiadanych dokumentów podstawę opodatkowania tego nabycia i rozliczy w deklaracji podatkowej należny od niej podatek, a następnie po jakimś czasie otrzyma dodatkowe dokumenty wpływające na zwiększenie ustalonej uprzednio podstawy opodatkowania. W myśl art. 31 ustawy podstawą opodatkowania jest kwota, jaką nabywca jest zobowiązany zapłacić. Podstawa ta obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności związane z nabyciem oraz wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu lub ubezpieczenia pobierane przez dostawcę od nabywcy.
Jeżeli zatem faktura potwierdzająca dokonanie takich wydatków wpłynie do polskiego nabywcy w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia już po złożeniu deklaracji podatkowej i informacji podsumowującej za kwartał, w którym powstał obowiązek podatkowy od danego nabycia towarów, to konieczna jest zmiana wykazanych w nich danych za pomocą korekty informacji podsumowującej i korekty deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym został rozliczony podatek od tego nabycia.
Przykład
W lutym firma dokonała nabycia towarów z Niemiec. W marcu na podstawie posiadanych dokumentów wyliczyła podstawę opodatkowania tego nabycia i wykazała podatek należny w deklaracji składanej za ten miesiąc. Wykazała również wartość nabycia w informacji podsumowującej za I kwartał. W maju otrzymała fakturę potwierdzającą wartość usługi transportowej i ubezpieczenia towaru podczas transportu, którymi dostawca obciążył firmę. Musi ona zatem zwiększyć podstawę opodatkowania nabycia w deklaracji za marzec. To samo będzie dotyczyło złożonej informacji podsumowującej za I kwartał.
Ponadto należy zauważyć, że przepisy ustawy nie przewidują sankcji za złożenie błędnej informacji podsumowującej.

Mariusz Darecki

odpowiadamy na pytania:
www.infor.pl/pytaniasfk

Podstawy prawne
•  ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
•  rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA