REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obciążyć kontrahenta z Unii Europejskiej refakturą

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z jaką stawką VAT refakturować do Niemiec usługę, która została wykonana w naszej firmie przez polskie przedsiębiorstwo? Chcemy obciążyć kosztami tej usługi kontrahenta z Niemiec.
RADA
Czytelnik, co do zasady, nie może refakturować usług na rzecz kontrahenta unijnego, w tym niemieckiego, tak jak refakturuje się pomiędzy krajowymi podmiotami na przykład usługi telekomunikacyjne. Powinien bowiem uznać, iż to on sam świadczy usługi na rzecz niemieckiego kontrahenta i wystawić fakturę dokumentującą świadczenie tych usług. Faktura ta powinna zawierać stawkę VAT aktualnie obowiązującą w Polsce w stosunku do usługi będącej jej przedmiotem.
UZASADNIENIE
W nowej ustawie o podatku od towarów i usług usługodawca nie zdefiniował pojęcia refakturowania usług. W niektórych uzasadnionych przypadkach organy podatkowe przyzwalają jednak na korzystanie z tego rodzaju procedury. Wynika to z praktyki ukształtowanej w stanie prawnym obowiązującym jeszcze przed 1 maja 2004 r., gdy organy podatkowe i sądy administracyjne sankcjonowały pod pewnymi warunkami dokonywanie przez podatników tak zwanego refakturowania. Refakturowanie było i jest praktycznie dozwolone przy spełnieniu określonych warunków:
• dotyczy ono usług,
• z usług tych korzystał wyłącznie podmiot, który będzie je refakturował,
• możliwość refakturowania została wyraźnie przewidziana w zawartej między stronami umowie,
• refakturowanie dokonywane jest bez naliczenia marży ani żadnego podobnego wynagrodzenia refakturującego,
faktura (refaktura) wystawiana jest z zastosowaniem takiej samej stawki VAT, jaka zawarta została na fakturze „pierwotnej”.
Główną cechą refakturowania jest więc zafakturowanie odsprzedaży usługi bez naliczenia marży lub prowizji. Celem tego typu rozliczeń jest przeniesienie kosztów poniesionych przez podmiot refakturujący (spółkę Czytelnika) na podmiot, który faktycznie z danych usług korzysta (kontrahent z Niemiec), pomimo iż podmiot refakturujący (spółka Czytelnika) tak naprawdę danej usługi nie świadczy.
Jak już wskazano powyżej, refakturowanie usług nastąpić może jedynie wówczas, gdy strony łączy umowa szczegółowo określająca, jakie koszty i w jakiej wysokości mogą być refakturowane, zaś refakturowanie będzie jedynie sprzedażą uboczną, służącą realizacji zawartej pomiędzy stronami umowy. W tym więc przypadku refakturowanie służyć powinno prawidłowemu i efektywnemu wykonywaniu przez Czytelnika lub jego kontrahenta zawartego pomiędzy nimi kontraktu.
Niestety, nowa ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ani akty wykonawcze wydane na jej podstawie nie regulują bezpośrednio kwestii sposobu opodatkowania przy wystawianiu tak zwanych refaktur.
Zagrożenia
Mimo braku przepisów, w praktyce organy skarbowe dopuszczają refakturowanie w przypadku „odsprzedaży” takich usług, jak energia elektryczna, usługi telekomunikacyjne czy radiokomunikacyjne. Istnieje również wiele rodzajów transakcji, które zazwyczaj nie były przez organy podatkowe kwestionowane (np. refakturowanie sprzedaży usług telekomunikacyjnych przez punkty sprzedaży kart telefonicznych). Należy jednak zaznaczyć, że w odniesieniu do innych rodzajów usług organy skarbowe często kwestionują możliwość ich refakturowania.
W celu uzyskania pełnego obrazu w zakresie możliwości refakturowania należy przedstawić treść VI Dyrektywy. Zgodnie z jej przepisem, w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Należy więc przyjąć domniemanie, że refakturujący podmiot jest faktycznie podmiotem świadczącym refakturowane usługi, czyli w pewnym sensie wchodzi w prawa i obowiązki podmiotu, który faktycznie wyświadczył określone usługi.
W przedstawionym przez Czytelnika stanie faktycznym spółka nabywa usługę, której kosztem chciałaby obciążyć swojego niemieckiego kontrahenta. W takiej sytuacji niektóre organy skarbowe kwestionują możliwość dokonania refaktury, jeśli obowiązek refakturowania nie wynika bezpośrednio z umowy zawartej między stronami. Czytelnik nie określił również, o jakiego rodzaju usługi chodzi, jednakże wydaje się, że przedmiotowe usługi nie należą do grupy usług, których możliwość refakturowania została przez organy podatkowe w praktyce dopuszczona.
WAŻNE!
Czytelnik powinien przyjąć domniemanie, iż to on sam świadczy usługi na rzecz niemieckiego kontrahenta, i wystawić fakturę dokumentującą świadczenie tych usług. Wystawiając fakturę, należy wykazać stawkę podatku aktualnie obowiązującą w stosunku do usługi będącej przedmiotem tej faktury.
Natomiast aby upewnić kontrahenta co do tego, iż wystawiona faktura ma na celu jedynie „przerzucenie” kosztów, Czytelnik może przedstawić mu kopię oryginalnej faktury będącej przedmiotem obciążenia kosztami.

Marcin Sikora
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT nie jest deregulacją gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

Można przekazać 1,5% podatku rolnego - w 2025 r. pierwszy raz. Są dwie uprawnione organizacje

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

REKLAMA

PIT 2025: 15 najczęstszych błędów w rocznym zeznaniu podatkowym. Bądź mądry przed szkodą!

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych NBP. Już w maju 2025 r. RPP rozpocznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych NBP. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy jest na to czas?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

REKLAMA

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026 - MF pokazało najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i więcej szczegółów

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA