REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obciążyć kontrahenta z Unii Europejskiej refakturą

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z jaką stawką VAT refakturować do Niemiec usługę, która została wykonana w naszej firmie przez polskie przedsiębiorstwo? Chcemy obciążyć kosztami tej usługi kontrahenta z Niemiec.
RADA
Czytelnik, co do zasady, nie może refakturować usług na rzecz kontrahenta unijnego, w tym niemieckiego, tak jak refakturuje się pomiędzy krajowymi podmiotami na przykład usługi telekomunikacyjne. Powinien bowiem uznać, iż to on sam świadczy usługi na rzecz niemieckiego kontrahenta i wystawić fakturę dokumentującą świadczenie tych usług. Faktura ta powinna zawierać stawkę VAT aktualnie obowiązującą w Polsce w stosunku do usługi będącej jej przedmiotem.
UZASADNIENIE
W nowej ustawie o podatku od towarów i usług usługodawca nie zdefiniował pojęcia refakturowania usług. W niektórych uzasadnionych przypadkach organy podatkowe przyzwalają jednak na korzystanie z tego rodzaju procedury. Wynika to z praktyki ukształtowanej w stanie prawnym obowiązującym jeszcze przed 1 maja 2004 r., gdy organy podatkowe i sądy administracyjne sankcjonowały pod pewnymi warunkami dokonywanie przez podatników tak zwanego refakturowania. Refakturowanie było i jest praktycznie dozwolone przy spełnieniu określonych warunków:
• dotyczy ono usług,
• z usług tych korzystał wyłącznie podmiot, który będzie je refakturował,
• możliwość refakturowania została wyraźnie przewidziana w zawartej między stronami umowie,
• refakturowanie dokonywane jest bez naliczenia marży ani żadnego podobnego wynagrodzenia refakturującego,
faktura (refaktura) wystawiana jest z zastosowaniem takiej samej stawki VAT, jaka zawarta została na fakturze „pierwotnej”.
Główną cechą refakturowania jest więc zafakturowanie odsprzedaży usługi bez naliczenia marży lub prowizji. Celem tego typu rozliczeń jest przeniesienie kosztów poniesionych przez podmiot refakturujący (spółkę Czytelnika) na podmiot, który faktycznie z danych usług korzysta (kontrahent z Niemiec), pomimo iż podmiot refakturujący (spółka Czytelnika) tak naprawdę danej usługi nie świadczy.
Jak już wskazano powyżej, refakturowanie usług nastąpić może jedynie wówczas, gdy strony łączy umowa szczegółowo określająca, jakie koszty i w jakiej wysokości mogą być refakturowane, zaś refakturowanie będzie jedynie sprzedażą uboczną, służącą realizacji zawartej pomiędzy stronami umowy. W tym więc przypadku refakturowanie służyć powinno prawidłowemu i efektywnemu wykonywaniu przez Czytelnika lub jego kontrahenta zawartego pomiędzy nimi kontraktu.
Niestety, nowa ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ani akty wykonawcze wydane na jej podstawie nie regulują bezpośrednio kwestii sposobu opodatkowania przy wystawianiu tak zwanych refaktur.
Zagrożenia
Mimo braku przepisów, w praktyce organy skarbowe dopuszczają refakturowanie w przypadku „odsprzedaży” takich usług, jak energia elektryczna, usługi telekomunikacyjne czy radiokomunikacyjne. Istnieje również wiele rodzajów transakcji, które zazwyczaj nie były przez organy podatkowe kwestionowane (np. refakturowanie sprzedaży usług telekomunikacyjnych przez punkty sprzedaży kart telefonicznych). Należy jednak zaznaczyć, że w odniesieniu do innych rodzajów usług organy skarbowe często kwestionują możliwość ich refakturowania.
W celu uzyskania pełnego obrazu w zakresie możliwości refakturowania należy przedstawić treść VI Dyrektywy. Zgodnie z jej przepisem, w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Należy więc przyjąć domniemanie, że refakturujący podmiot jest faktycznie podmiotem świadczącym refakturowane usługi, czyli w pewnym sensie wchodzi w prawa i obowiązki podmiotu, który faktycznie wyświadczył określone usługi.
W przedstawionym przez Czytelnika stanie faktycznym spółka nabywa usługę, której kosztem chciałaby obciążyć swojego niemieckiego kontrahenta. W takiej sytuacji niektóre organy skarbowe kwestionują możliwość dokonania refaktury, jeśli obowiązek refakturowania nie wynika bezpośrednio z umowy zawartej między stronami. Czytelnik nie określił również, o jakiego rodzaju usługi chodzi, jednakże wydaje się, że przedmiotowe usługi nie należą do grupy usług, których możliwość refakturowania została przez organy podatkowe w praktyce dopuszczona.
WAŻNE!
Czytelnik powinien przyjąć domniemanie, iż to on sam świadczy usługi na rzecz niemieckiego kontrahenta, i wystawić fakturę dokumentującą świadczenie tych usług. Wystawiając fakturę, należy wykazać stawkę podatku aktualnie obowiązującą w stosunku do usługi będącej przedmiotem tej faktury.
Natomiast aby upewnić kontrahenta co do tego, iż wystawiona faktura ma na celu jedynie „przerzucenie” kosztów, Czytelnik może przedstawić mu kopię oryginalnej faktury będącej przedmiotem obciążenia kosztami.

Marcin Sikora
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA