REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obciążyć kontrahenta z Unii Europejskiej refakturą

REKLAMA

Z jaką stawką VAT refakturować do Niemiec usługę, która została wykonana w naszej firmie przez polskie przedsiębiorstwo? Chcemy obciążyć kosztami tej usługi kontrahenta z Niemiec.
RADA
Czytelnik, co do zasady, nie może refakturować usług na rzecz kontrahenta unijnego, w tym niemieckiego, tak jak refakturuje się pomiędzy krajowymi podmiotami na przykład usługi telekomunikacyjne. Powinien bowiem uznać, iż to on sam świadczy usługi na rzecz niemieckiego kontrahenta i wystawić fakturę dokumentującą świadczenie tych usług. Faktura ta powinna zawierać stawkę VAT aktualnie obowiązującą w Polsce w stosunku do usługi będącej jej przedmiotem.
UZASADNIENIE
W nowej ustawie o podatku od towarów i usług usługodawca nie zdefiniował pojęcia refakturowania usług. W niektórych uzasadnionych przypadkach organy podatkowe przyzwalają jednak na korzystanie z tego rodzaju procedury. Wynika to z praktyki ukształtowanej w stanie prawnym obowiązującym jeszcze przed 1 maja 2004 r., gdy organy podatkowe i sądy administracyjne sankcjonowały pod pewnymi warunkami dokonywanie przez podatników tak zwanego refakturowania. Refakturowanie było i jest praktycznie dozwolone przy spełnieniu określonych warunków:
• dotyczy ono usług,
• z usług tych korzystał wyłącznie podmiot, który będzie je refakturował,
• możliwość refakturowania została wyraźnie przewidziana w zawartej między stronami umowie,
• refakturowanie dokonywane jest bez naliczenia marży ani żadnego podobnego wynagrodzenia refakturującego,
faktura (refaktura) wystawiana jest z zastosowaniem takiej samej stawki VAT, jaka zawarta została na fakturze „pierwotnej”.
Główną cechą refakturowania jest więc zafakturowanie odsprzedaży usługi bez naliczenia marży lub prowizji. Celem tego typu rozliczeń jest przeniesienie kosztów poniesionych przez podmiot refakturujący (spółkę Czytelnika) na podmiot, który faktycznie z danych usług korzysta (kontrahent z Niemiec), pomimo iż podmiot refakturujący (spółka Czytelnika) tak naprawdę danej usługi nie świadczy.
Jak już wskazano powyżej, refakturowanie usług nastąpić może jedynie wówczas, gdy strony łączy umowa szczegółowo określająca, jakie koszty i w jakiej wysokości mogą być refakturowane, zaś refakturowanie będzie jedynie sprzedażą uboczną, służącą realizacji zawartej pomiędzy stronami umowy. W tym więc przypadku refakturowanie służyć powinno prawidłowemu i efektywnemu wykonywaniu przez Czytelnika lub jego kontrahenta zawartego pomiędzy nimi kontraktu.
Niestety, nowa ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ani akty wykonawcze wydane na jej podstawie nie regulują bezpośrednio kwestii sposobu opodatkowania przy wystawianiu tak zwanych refaktur.
Zagrożenia
Mimo braku przepisów, w praktyce organy skarbowe dopuszczają refakturowanie w przypadku „odsprzedaży” takich usług, jak energia elektryczna, usługi telekomunikacyjne czy radiokomunikacyjne. Istnieje również wiele rodzajów transakcji, które zazwyczaj nie były przez organy podatkowe kwestionowane (np. refakturowanie sprzedaży usług telekomunikacyjnych przez punkty sprzedaży kart telefonicznych). Należy jednak zaznaczyć, że w odniesieniu do innych rodzajów usług organy skarbowe często kwestionują możliwość ich refakturowania.
W celu uzyskania pełnego obrazu w zakresie możliwości refakturowania należy przedstawić treść VI Dyrektywy. Zgodnie z jej przepisem, w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Należy więc przyjąć domniemanie, że refakturujący podmiot jest faktycznie podmiotem świadczącym refakturowane usługi, czyli w pewnym sensie wchodzi w prawa i obowiązki podmiotu, który faktycznie wyświadczył określone usługi.
W przedstawionym przez Czytelnika stanie faktycznym spółka nabywa usługę, której kosztem chciałaby obciążyć swojego niemieckiego kontrahenta. W takiej sytuacji niektóre organy skarbowe kwestionują możliwość dokonania refaktury, jeśli obowiązek refakturowania nie wynika bezpośrednio z umowy zawartej między stronami. Czytelnik nie określił również, o jakiego rodzaju usługi chodzi, jednakże wydaje się, że przedmiotowe usługi nie należą do grupy usług, których możliwość refakturowania została przez organy podatkowe w praktyce dopuszczona.
WAŻNE!
Czytelnik powinien przyjąć domniemanie, iż to on sam świadczy usługi na rzecz niemieckiego kontrahenta, i wystawić fakturę dokumentującą świadczenie tych usług. Wystawiając fakturę, należy wykazać stawkę podatku aktualnie obowiązującą w stosunku do usługi będącej przedmiotem tej faktury.
Natomiast aby upewnić kontrahenta co do tego, iż wystawiona faktura ma na celu jedynie „przerzucenie” kosztów, Czytelnik może przedstawić mu kopię oryginalnej faktury będącej przedmiotem obciążenia kosztami.

Marcin Sikora
doradca podatkowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA