REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obciążyć kontrahenta z Unii Europejskiej refakturą

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z jaką stawką VAT refakturować do Niemiec usługę, która została wykonana w naszej firmie przez polskie przedsiębiorstwo? Chcemy obciążyć kosztami tej usługi kontrahenta z Niemiec.
RADA
Czytelnik, co do zasady, nie może refakturować usług na rzecz kontrahenta unijnego, w tym niemieckiego, tak jak refakturuje się pomiędzy krajowymi podmiotami na przykład usługi telekomunikacyjne. Powinien bowiem uznać, iż to on sam świadczy usługi na rzecz niemieckiego kontrahenta i wystawić fakturę dokumentującą świadczenie tych usług. Faktura ta powinna zawierać stawkę VAT aktualnie obowiązującą w Polsce w stosunku do usługi będącej jej przedmiotem.
UZASADNIENIE
W nowej ustawie o podatku od towarów i usług usługodawca nie zdefiniował pojęcia refakturowania usług. W niektórych uzasadnionych przypadkach organy podatkowe przyzwalają jednak na korzystanie z tego rodzaju procedury. Wynika to z praktyki ukształtowanej w stanie prawnym obowiązującym jeszcze przed 1 maja 2004 r., gdy organy podatkowe i sądy administracyjne sankcjonowały pod pewnymi warunkami dokonywanie przez podatników tak zwanego refakturowania. Refakturowanie było i jest praktycznie dozwolone przy spełnieniu określonych warunków:
• dotyczy ono usług,
• z usług tych korzystał wyłącznie podmiot, który będzie je refakturował,
• możliwość refakturowania została wyraźnie przewidziana w zawartej między stronami umowie,
• refakturowanie dokonywane jest bez naliczenia marży ani żadnego podobnego wynagrodzenia refakturującego,
faktura (refaktura) wystawiana jest z zastosowaniem takiej samej stawki VAT, jaka zawarta została na fakturze „pierwotnej”.
Główną cechą refakturowania jest więc zafakturowanie odsprzedaży usługi bez naliczenia marży lub prowizji. Celem tego typu rozliczeń jest przeniesienie kosztów poniesionych przez podmiot refakturujący (spółkę Czytelnika) na podmiot, który faktycznie z danych usług korzysta (kontrahent z Niemiec), pomimo iż podmiot refakturujący (spółka Czytelnika) tak naprawdę danej usługi nie świadczy.
Jak już wskazano powyżej, refakturowanie usług nastąpić może jedynie wówczas, gdy strony łączy umowa szczegółowo określająca, jakie koszty i w jakiej wysokości mogą być refakturowane, zaś refakturowanie będzie jedynie sprzedażą uboczną, służącą realizacji zawartej pomiędzy stronami umowy. W tym więc przypadku refakturowanie służyć powinno prawidłowemu i efektywnemu wykonywaniu przez Czytelnika lub jego kontrahenta zawartego pomiędzy nimi kontraktu.
Niestety, nowa ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ani akty wykonawcze wydane na jej podstawie nie regulują bezpośrednio kwestii sposobu opodatkowania przy wystawianiu tak zwanych refaktur.
Zagrożenia
Mimo braku przepisów, w praktyce organy skarbowe dopuszczają refakturowanie w przypadku „odsprzedaży” takich usług, jak energia elektryczna, usługi telekomunikacyjne czy radiokomunikacyjne. Istnieje również wiele rodzajów transakcji, które zazwyczaj nie były przez organy podatkowe kwestionowane (np. refakturowanie sprzedaży usług telekomunikacyjnych przez punkty sprzedaży kart telefonicznych). Należy jednak zaznaczyć, że w odniesieniu do innych rodzajów usług organy skarbowe często kwestionują możliwość ich refakturowania.
W celu uzyskania pełnego obrazu w zakresie możliwości refakturowania należy przedstawić treść VI Dyrektywy. Zgodnie z jej przepisem, w przypadku gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Należy więc przyjąć domniemanie, że refakturujący podmiot jest faktycznie podmiotem świadczącym refakturowane usługi, czyli w pewnym sensie wchodzi w prawa i obowiązki podmiotu, który faktycznie wyświadczył określone usługi.
W przedstawionym przez Czytelnika stanie faktycznym spółka nabywa usługę, której kosztem chciałaby obciążyć swojego niemieckiego kontrahenta. W takiej sytuacji niektóre organy skarbowe kwestionują możliwość dokonania refaktury, jeśli obowiązek refakturowania nie wynika bezpośrednio z umowy zawartej między stronami. Czytelnik nie określił również, o jakiego rodzaju usługi chodzi, jednakże wydaje się, że przedmiotowe usługi nie należą do grupy usług, których możliwość refakturowania została przez organy podatkowe w praktyce dopuszczona.
WAŻNE!
Czytelnik powinien przyjąć domniemanie, iż to on sam świadczy usługi na rzecz niemieckiego kontrahenta, i wystawić fakturę dokumentującą świadczenie tych usług. Wystawiając fakturę, należy wykazać stawkę podatku aktualnie obowiązującą w stosunku do usługi będącej przedmiotem tej faktury.
Natomiast aby upewnić kontrahenta co do tego, iż wystawiona faktura ma na celu jedynie „przerzucenie” kosztów, Czytelnik może przedstawić mu kopię oryginalnej faktury będącej przedmiotem obciążenia kosztami.

Marcin Sikora
doradca podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA