REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przeprowadzać inwentaryzację za pomocą weryfikacji sald

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza firma dokonuje inwentaryzacji między innymi metodą porównania stanu wynikającego z zapisów w księgach rachunkowych z odpowiednimi dokumentami. Czy przeprowadzenie weryfikacji sald powinno zostać potwierdzone protokołem? Jak powinien on wyglądać?
RADA
Przeprowadzenie weryfikacji sald powinno zostać potwierdzone protokołem, z którego ma wynikać, jakie salda poddano weryfikacji i jaka jest realna wartość inwentaryzowanych składników aktywów lub pasywów. Wzór takiego protokołu w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Jednostki przeprowadzają na ostatni dzień każdego roku obrotowego inwentaryzację aktywów i pasywów posługując się m.in. metodą porównania stanu wynikającego z zapisów w księgach rachunkowych z odpowiednimi dokumentami (weryfikacji sald).
Metodę tę stosuje się m.in. do następujących składników aktywów i pasywów:
• wartości niematerialnych i prawnych,
• gruntów i środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony,
• środków trwałych w budowie,
• udziałów i akcji w spółkach kapitałowych,
• materiałów i towarów w drodze oraz dostaw niefakturowanych,
• środków pieniężnych w drodze,
• należności spornych i wątpliwych,
• rozrachunków publicznoprawnych,
• rozliczeń międzyokresowych czynnych i biernych,
• kapitałów (funduszy) własnych i specjalnych,
• rezerw i rozliczeń międzyokresowych przychodów.
Przeprowadzenie weryfikacji sald powinno być potwierdzone protokołem, z którego ma wynikać, jakie salda poddano weryfikacji i jaka jest realna wartość inwentaryzowanych składników aktywów lub pasywów.
W praktyce wiele osób często nie dostrzega, jak bardzo ważne są protokoły weryfikacji sald. Przed sporządzeniem sprawozdania finansowego ogólnie wszyscy sprawdzamy realność poszczególnych sald, lecz nie zawsze pamiętamy o tym, że należy opisać przeprowadzone uzgodnienia.
Podany wzór „Protokołu weryfikacji” może być pomocny w przeprowadzeniu porównań danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami.
Protokoły weryfikacji mogą dotyczyć poszczególnych sald lub grup sald wchodzących w skład danej pozycji bilansu.

Przykład
Jednostka przeprowadziła inwentaryzację rozrachunków publicznoprawnych na 31 grudnia 2004 r.
Pozycje bilansu:
Aktywa B.II.2b „Należności krótkoterminowe z tytułu podatków, dotacji, ceł, ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych oraz innych świadczeń” 58 600 zł
1. Saldo Wn konta 220-7 „Rozrachunki z tytułu VAT” wynika z deklaracji VAT-7 za grudzień 23 200 zł
2. Saldo Wn konta 220-8 „Rozrachunki z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych” wynikające z deklaracji CIT-8 za rok 2004 35 400 zł
3. Razem (1 + 2) 58 600 zł
Pasywa B.III.2g „Zobowiązania krótkoterminowe z tytułu podatków, ceł, ubezpieczeń i innych świadczeń” 135 760 zł
1. Saldo Ma konta 220-4 „Rozrachunki z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych” wynika z deklaracji PIT-4 6 700 zł
2. Saldo Ma konta 220-9 „Rozrachunki z PFRON” wynika z deklaracji DEK-I-0 za grudzień 18 960 zł
3. Saldo Ma konta 229-51 „Rozrachunki z tytułu ubezpieczeń społecznych” wynika z deklaracji DRA za grudzień 75 900 zł
4. Saldo Ma konta 229-52 „Rozrachunki z tytułu ubezpieczeń zdrowotnych” wynika z deklaracji DRA za grudzień 21 500 zł
5. Saldo Ma konta 229-53 „Rozrachunki z tytułu FP i FGŚP” wynika z deklaracji DRA za grudzień 12 700 zł
6. Razem (1 + 2 + 3 + 4 + 5) 135 760 zł
W wyniku sprawdzenia terminowości wpłat poszczególnych zobowiązań w ciągu roku stwierdzono brak naliczenia odsetek za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat na PFRON w kwocie 890 zł.
Wn konto 752 „Koszty finansowe” 890 zł
Ma konto 220-9 „Rozrachunki z PFRON” 890 zł
Po zaksięgowaniu rozliczenia inwentaryzacji pozycja bilansu Pasywa B.III.2g „Zobowiązania krótkoterminowe z tytułu podatków, ceł, ubezpieczeń i innych świadczeń” zamyka się kwotą 136 650 zł.

REKLAMA

Marianna Sobolewska
biegły rewident

• art. 17 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA