REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przy obliczaniu składki na ubezpieczenie zdrowotne łączyć przychód z umowy o pracę i umowy zlecenia?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zawarliśmy z pracownikiem dodatkową umowę zlecenia. Czy obliczając składkę na ubezpieczenie zdrowotne należy ją odliczać od zaliczki na podatek liczonej od łącznego przychodu z obu umów?
Składki na ubezpieczenia społeczne powinni Państwo obliczyć od sumy przychodów uzyskanych z obu źródeł. Natomiast do celów obliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne przychód z umowy o pracę oraz przychód z umowy zlecenia nie podlegają sumowaniu.
Jeżeli pracownik zawiera z pracodawcą umowę zlecenia (umowę o dzieło, umowę agencyjną lub umowę o świadczenie usług), mamy do czynienia z dwoma źródłami przychodów. Składka na ubezpieczenie zdrowotne podlega odliczeniu od zaliczki na podatek dochodowy od przychodów z poszczególnych źródeł. Musi więc zostać obliczona odrębnie od przychodu uzyskiwanego na podstawie umowy o pracę i odrębnie od przychodu z umowy zlecenia.
Ważne
Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.
Powyższe przepisy mają zastosowanie m.in. do osób podlegających ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu pozostawania w stosunku pracy oraz z tytułu wykonywania umowy zlecenia, agencyjnej, o świadczenie usług, a także umowy o dzieło zawartej z własnym pracodawcą. Przychody z tych poszczególnych źródeł nie podlegają jednak sumowaniu w celu obliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne i zmniejszenia zaliczki na podatek.
Oznacza to, że składka na ubezpieczenie zdrowotne, obliczona od przychodu z umowy zlecenia, może być sfinansowana jedynie z zaliczki obliczonej od tego przychodu, a składka obliczona od przychodu z umowy o pracę wyłącznie z zaliczki, dla której podstawę wymiaru podatku stanowił przychód z umowy o pracę.
Przykład
Pracownik zawarł z pracodawcą umowę zlecenia. Z tytułu stosunku pracy uzyskał w październiku br. przychód w wysokości 1200 zł, a z umowy zlecenia 1000 zł. Płatnik powinien dokonać następujących wyliczeń:
obliczyć składki na ubezpieczenia społeczne od łącznego przychodu z obu umów (tj.: 1200 zł + 1000 zł = 2200 zł):
– na ubezpieczenie emerytalne składkę finansowaną przez pracownika 2200 zł x 9,76% = 214,72 zł,
– na ubezpieczenia rentowe składkę finansowaną przez pracownika 2200 zł x 6,5% = 143 zł,
– składkę na ubezpieczenie chorobowe 2200 zł x 2,45% = 53,90 zł;
obliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne i wykazać ją w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RCA:
2200 zł – 214,72 zł – 143 zł – 53,90 zł = 1788,38 zł x 8,25 % = 147,54 zł;
obliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne od przychodu ze stosunku pracy podlegającą pokryciu z zaliczki podatkowej naliczonej od tego przychodu:
(1200 zł minus składki na ubezpieczenia społeczne od przychodu z umowy o pracę finansowane przez pracownika 224,52 zł) x 7,75% = 75,60 zł, natomiast składka na ubezpieczenie zdrowotne, którą należy odprowadzić, wynosi 8,25% podstawy wymiaru, tj. 80,48 zł;
obliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne od przychodu z umowy zlecenia, podlegającą pokryciu z zaliczki podatkowej naliczonej od tego przychodu:
(1000 zł minus składki na ubezpieczenia społeczne od przychodu z umowy zlecenia 187,10 zł), czyli 812,90 zł x 7,75% = 63 zł, natomiast składka na ubezpieczenie zdrowotne, którą należy odprowadzić, wynosi 8,25% podstawy wymiaru, tj. 67,06 zł.
Podstawa prawna:
•  art. 8 ust. 2a, art. 16 ust. 1 pkt 1, ust. 2 i 3, art. 18 ust. 1a ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU nr 137, poz. 887 ze zm.),
•  art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 79 ust. 2, art. 81 ust. 1, art. 83 ust. 1 i 2, art. 95, art. 242 pkt 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU nr 210, poz. 2135),
•  art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2, art. 21, art. 27b ust. 1 i 2, art. 52 i 52a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).
Beata Pawłowska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA