REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przy obliczaniu składki na ubezpieczenie zdrowotne łączyć przychód z umowy o pracę i umowy zlecenia?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zawarliśmy z pracownikiem dodatkową umowę zlecenia. Czy obliczając składkę na ubezpieczenie zdrowotne należy ją odliczać od zaliczki na podatek liczonej od łącznego przychodu z obu umów?
Składki na ubezpieczenia społeczne powinni Państwo obliczyć od sumy przychodów uzyskanych z obu źródeł. Natomiast do celów obliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne przychód z umowy o pracę oraz przychód z umowy zlecenia nie podlegają sumowaniu.
Jeżeli pracownik zawiera z pracodawcą umowę zlecenia (umowę o dzieło, umowę agencyjną lub umowę o świadczenie usług), mamy do czynienia z dwoma źródłami przychodów. Składka na ubezpieczenie zdrowotne podlega odliczeniu od zaliczki na podatek dochodowy od przychodów z poszczególnych źródeł. Musi więc zostać obliczona odrębnie od przychodu uzyskiwanego na podstawie umowy o pracę i odrębnie od przychodu z umowy zlecenia.
Ważne
Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.
Powyższe przepisy mają zastosowanie m.in. do osób podlegających ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu pozostawania w stosunku pracy oraz z tytułu wykonywania umowy zlecenia, agencyjnej, o świadczenie usług, a także umowy o dzieło zawartej z własnym pracodawcą. Przychody z tych poszczególnych źródeł nie podlegają jednak sumowaniu w celu obliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne i zmniejszenia zaliczki na podatek.
Oznacza to, że składka na ubezpieczenie zdrowotne, obliczona od przychodu z umowy zlecenia, może być sfinansowana jedynie z zaliczki obliczonej od tego przychodu, a składka obliczona od przychodu z umowy o pracę wyłącznie z zaliczki, dla której podstawę wymiaru podatku stanowił przychód z umowy o pracę.
Przykład
Pracownik zawarł z pracodawcą umowę zlecenia. Z tytułu stosunku pracy uzyskał w październiku br. przychód w wysokości 1200 zł, a z umowy zlecenia 1000 zł. Płatnik powinien dokonać następujących wyliczeń:
obliczyć składki na ubezpieczenia społeczne od łącznego przychodu z obu umów (tj.: 1200 zł + 1000 zł = 2200 zł):
– na ubezpieczenie emerytalne składkę finansowaną przez pracownika 2200 zł x 9,76% = 214,72 zł,
– na ubezpieczenia rentowe składkę finansowaną przez pracownika 2200 zł x 6,5% = 143 zł,
– składkę na ubezpieczenie chorobowe 2200 zł x 2,45% = 53,90 zł;
obliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne i wykazać ją w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RCA:
2200 zł – 214,72 zł – 143 zł – 53,90 zł = 1788,38 zł x 8,25 % = 147,54 zł;
obliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne od przychodu ze stosunku pracy podlegającą pokryciu z zaliczki podatkowej naliczonej od tego przychodu:
(1200 zł minus składki na ubezpieczenia społeczne od przychodu z umowy o pracę finansowane przez pracownika 224,52 zł) x 7,75% = 75,60 zł, natomiast składka na ubezpieczenie zdrowotne, którą należy odprowadzić, wynosi 8,25% podstawy wymiaru, tj. 80,48 zł;
obliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne od przychodu z umowy zlecenia, podlegającą pokryciu z zaliczki podatkowej naliczonej od tego przychodu:
(1000 zł minus składki na ubezpieczenia społeczne od przychodu z umowy zlecenia 187,10 zł), czyli 812,90 zł x 7,75% = 63 zł, natomiast składka na ubezpieczenie zdrowotne, którą należy odprowadzić, wynosi 8,25% podstawy wymiaru, tj. 67,06 zł.
Podstawa prawna:
•  art. 8 ust. 2a, art. 16 ust. 1 pkt 1, ust. 2 i 3, art. 18 ust. 1a ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU nr 137, poz. 887 ze zm.),
•  art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 79 ust. 2, art. 81 ust. 1, art. 83 ust. 1 i 2, art. 95, art. 242 pkt 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU nr 210, poz. 2135),
•  art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2, art. 21, art. 27b ust. 1 i 2, art. 52 i 52a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).
Beata Pawłowska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA