REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przy obliczaniu składki na ubezpieczenie zdrowotne łączyć przychód z umowy o pracę i umowy zlecenia?

REKLAMA

Zawarliśmy z pracownikiem dodatkową umowę zlecenia. Czy obliczając składkę na ubezpieczenie zdrowotne należy ją odliczać od zaliczki na podatek liczonej od łącznego przychodu z obu umów?
Składki na ubezpieczenia społeczne powinni Państwo obliczyć od sumy przychodów uzyskanych z obu źródeł. Natomiast do celów obliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne przychód z umowy o pracę oraz przychód z umowy zlecenia nie podlegają sumowaniu.
Jeżeli pracownik zawiera z pracodawcą umowę zlecenia (umowę o dzieło, umowę agencyjną lub umowę o świadczenie usług), mamy do czynienia z dwoma źródłami przychodów. Składka na ubezpieczenie zdrowotne podlega odliczeniu od zaliczki na podatek dochodowy od przychodów z poszczególnych źródeł. Musi więc zostać obliczona odrębnie od przychodu uzyskiwanego na podstawie umowy o pracę i odrębnie od przychodu z umowy zlecenia.
Ważne
Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.
Powyższe przepisy mają zastosowanie m.in. do osób podlegających ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu pozostawania w stosunku pracy oraz z tytułu wykonywania umowy zlecenia, agencyjnej, o świadczenie usług, a także umowy o dzieło zawartej z własnym pracodawcą. Przychody z tych poszczególnych źródeł nie podlegają jednak sumowaniu w celu obliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne i zmniejszenia zaliczki na podatek.
Oznacza to, że składka na ubezpieczenie zdrowotne, obliczona od przychodu z umowy zlecenia, może być sfinansowana jedynie z zaliczki obliczonej od tego przychodu, a składka obliczona od przychodu z umowy o pracę wyłącznie z zaliczki, dla której podstawę wymiaru podatku stanowił przychód z umowy o pracę.
Przykład
Pracownik zawarł z pracodawcą umowę zlecenia. Z tytułu stosunku pracy uzyskał w październiku br. przychód w wysokości 1200 zł, a z umowy zlecenia 1000 zł. Płatnik powinien dokonać następujących wyliczeń:
obliczyć składki na ubezpieczenia społeczne od łącznego przychodu z obu umów (tj.: 1200 zł + 1000 zł = 2200 zł):
– na ubezpieczenie emerytalne składkę finansowaną przez pracownika 2200 zł x 9,76% = 214,72 zł,
– na ubezpieczenia rentowe składkę finansowaną przez pracownika 2200 zł x 6,5% = 143 zł,
– składkę na ubezpieczenie chorobowe 2200 zł x 2,45% = 53,90 zł;
obliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne i wykazać ją w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RCA:
2200 zł – 214,72 zł – 143 zł – 53,90 zł = 1788,38 zł x 8,25 % = 147,54 zł;
obliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne od przychodu ze stosunku pracy podlegającą pokryciu z zaliczki podatkowej naliczonej od tego przychodu:
(1200 zł minus składki na ubezpieczenia społeczne od przychodu z umowy o pracę finansowane przez pracownika 224,52 zł) x 7,75% = 75,60 zł, natomiast składka na ubezpieczenie zdrowotne, którą należy odprowadzić, wynosi 8,25% podstawy wymiaru, tj. 80,48 zł;
obliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne od przychodu z umowy zlecenia, podlegającą pokryciu z zaliczki podatkowej naliczonej od tego przychodu:
(1000 zł minus składki na ubezpieczenia społeczne od przychodu z umowy zlecenia 187,10 zł), czyli 812,90 zł x 7,75% = 63 zł, natomiast składka na ubezpieczenie zdrowotne, którą należy odprowadzić, wynosi 8,25% podstawy wymiaru, tj. 67,06 zł.
Podstawa prawna:
•  art. 8 ust. 2a, art. 16 ust. 1 pkt 1, ust. 2 i 3, art. 18 ust. 1a ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU nr 137, poz. 887 ze zm.),
•  art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 79 ust. 2, art. 81 ust. 1, art. 83 ust. 1 i 2, art. 95, art. 242 pkt 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU nr 210, poz. 2135),
•  art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2, art. 21, art. 27b ust. 1 i 2, art. 52 i 52a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).
Beata Pawłowska


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA