REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy przy obliczaniu składki na ubezpieczenie zdrowotne łączyć przychód z umowy o pracę i umowy zlecenia?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zawarliśmy z pracownikiem dodatkową umowę zlecenia. Czy obliczając składkę na ubezpieczenie zdrowotne należy ją odliczać od zaliczki na podatek liczonej od łącznego przychodu z obu umów?
Składki na ubezpieczenia społeczne powinni Państwo obliczyć od sumy przychodów uzyskanych z obu źródeł. Natomiast do celów obliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne przychód z umowy o pracę oraz przychód z umowy zlecenia nie podlegają sumowaniu.
Jeżeli pracownik zawiera z pracodawcą umowę zlecenia (umowę o dzieło, umowę agencyjną lub umowę o świadczenie usług), mamy do czynienia z dwoma źródłami przychodów. Składka na ubezpieczenie zdrowotne podlega odliczeniu od zaliczki na podatek dochodowy od przychodów z poszczególnych źródeł. Musi więc zostać obliczona odrębnie od przychodu uzyskiwanego na podstawie umowy o pracę i odrębnie od przychodu z umowy zlecenia.
Ważne
Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.
Powyższe przepisy mają zastosowanie m.in. do osób podlegających ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu pozostawania w stosunku pracy oraz z tytułu wykonywania umowy zlecenia, agencyjnej, o świadczenie usług, a także umowy o dzieło zawartej z własnym pracodawcą. Przychody z tych poszczególnych źródeł nie podlegają jednak sumowaniu w celu obliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne i zmniejszenia zaliczki na podatek.
Oznacza to, że składka na ubezpieczenie zdrowotne, obliczona od przychodu z umowy zlecenia, może być sfinansowana jedynie z zaliczki obliczonej od tego przychodu, a składka obliczona od przychodu z umowy o pracę wyłącznie z zaliczki, dla której podstawę wymiaru podatku stanowił przychód z umowy o pracę.
Przykład
Pracownik zawarł z pracodawcą umowę zlecenia. Z tytułu stosunku pracy uzyskał w październiku br. przychód w wysokości 1200 zł, a z umowy zlecenia 1000 zł. Płatnik powinien dokonać następujących wyliczeń:
obliczyć składki na ubezpieczenia społeczne od łącznego przychodu z obu umów (tj.: 1200 zł + 1000 zł = 2200 zł):
– na ubezpieczenie emerytalne składkę finansowaną przez pracownika 2200 zł x 9,76% = 214,72 zł,
– na ubezpieczenia rentowe składkę finansowaną przez pracownika 2200 zł x 6,5% = 143 zł,
– składkę na ubezpieczenie chorobowe 2200 zł x 2,45% = 53,90 zł;
obliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne i wykazać ją w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RCA:
2200 zł – 214,72 zł – 143 zł – 53,90 zł = 1788,38 zł x 8,25 % = 147,54 zł;
obliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne od przychodu ze stosunku pracy podlegającą pokryciu z zaliczki podatkowej naliczonej od tego przychodu:
(1200 zł minus składki na ubezpieczenia społeczne od przychodu z umowy o pracę finansowane przez pracownika 224,52 zł) x 7,75% = 75,60 zł, natomiast składka na ubezpieczenie zdrowotne, którą należy odprowadzić, wynosi 8,25% podstawy wymiaru, tj. 80,48 zł;
obliczyć składkę na ubezpieczenie zdrowotne od przychodu z umowy zlecenia, podlegającą pokryciu z zaliczki podatkowej naliczonej od tego przychodu:
(1000 zł minus składki na ubezpieczenia społeczne od przychodu z umowy zlecenia 187,10 zł), czyli 812,90 zł x 7,75% = 63 zł, natomiast składka na ubezpieczenie zdrowotne, którą należy odprowadzić, wynosi 8,25% podstawy wymiaru, tj. 67,06 zł.
Podstawa prawna:
•  art. 8 ust. 2a, art. 16 ust. 1 pkt 1, ust. 2 i 3, art. 18 ust. 1a ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU nr 137, poz. 887 ze zm.),
•  art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 79 ust. 2, art. 81 ust. 1, art. 83 ust. 1 i 2, art. 95, art. 242 pkt 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU nr 210, poz. 2135),
•  art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2, art. 21, art. 27b ust. 1 i 2, art. 52 i 52a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).
Beata Pawłowska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz firmę? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF i słabym Internetem

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

REKLAMA

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

REKLAMA