REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć projekt przebudowy instalacji wodno-kanalizacyjnej

REKLAMA

Czy koszt projektu przebudowy instalacji wodno-kanalizacyjnej (ok. 60 tys. zł) należy zakwalifikować jako koszt ulepszenia, czy jako koszt usługi? Natomiast koszt faktury za pomoc w uzyskiwaniu dotacji unijnych (wiem, że nie jest to koszt uzyskania przychodów) w koszt przyszłego zakupu?
RADA
Koszt projektu przebudowy instalacji wodno-kanalizacyjnej niewątpliwie kwalifikować się będzie jako ulepszenie środka trwałego. Faktura za usługę polegającą na specjalistycznej pomocy w uzyskaniu dotacji będzie stanowić koszt bieżącej działalności operacyjnej. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Koszty ulepszenia polegającego na przebudowie środka trwałego, jego rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji i powodującego, że wartość użytkowa tego środka, mierzona okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za jego pomocą, kosztami eksploatacji lub innymi miarami, przewyższa po zakończeniu ulepszenia wartość początkową istniejącą w momencie przyjęcia do używania – powiększają wartość początkową stanowiącą cenę nabycia lub koszt wytworzenia środka trwałego.
Do kosztów ulepszenia można zaliczyć m.in.:
koszty nabycia projektu technicznego lub opracowania dokumentacji,
• koszty wyburzenia i likwidacji starych budynków i budowli, jeśli ich likwidacja pozostaje w bezpośrednim związku z podjęciem nowej budowy,
• wartość robót montażowych wykonanych zarówno przez obcych wykonawców, jak i przez własne służby,
• koszty montażu maszyn i urządzeń,
• wartość nabytych materiałów, a także rzeczowych składników majątku obrotowego zużytych do budowy,
• wynagrodzenia za sprawowanie nadzoru autorskiego i inwestorskiego podczas realizacji budowy,
• wszelkie inne koszty związane z rozpoczętym i niezakończonym jeszcze ulepszeniem środka trwałego.
Niewątpliwie w przypadku problemu: remont czy ulepszenie wszyscy doskonale zdają sobie sprawę, że dla podatnika korzystniejszym rozwiązaniem z punktu widzenia obciążeń podatkowych jest wykazanie przeprowadzonych prac jako remontu środka trwałego, gdyż umożliwia to zaliczenie całego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w danym roku podatkowym. Należy jednak pamiętać, że istotną cechą remontu, oprócz przywrócenia środka trwałego do stanu pierwotnego, jest to, że następuje on w toku eksploatacji tego środka przez podatnika, a jego przyczyną jest zużycie środka. Ulepszenie z kolei powoduje, że środek trwały uzyskuje większą wartość użytkową w stosunku do wartości użytkowej z dnia nabycia. W związku z tym różnica między remontem a ulepszeniem polega głównie na tym, że remont przywraca jedynie pierwotną wartość użytkową (nawet jeśli wykorzystano nowocześniejsze materiały i technologie), ulepszenie zaś zwiększa tę wartość.
Warto jednak zaznaczyć, że zgodnie z art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 22g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł.
Wydatki na ulepszenie środka trwałego powiększają więc wartość początkową tego środka, a tym samym nie są uważane za koszty uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c updop i art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. c updof), jeżeli zostały spełnione następujące przesłanki:
• ulepszenie polegało na przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji,
• ulepszenie spowodowało mierzalny wzrost (przy czym miary tego wzrostu w prawie podatkowym są wymienione jedynie przykładowo i nie stanowią zbioru zamkniętego) wartości użytkowej środka trwałego w stosunku do wartości z dnia przyjęcia go przez podatnika do używania.
W drugiej części pytania Czytelnik porusza kwestię kosztów związanych z pomocą przy uzyskaniu środków (dotacji) unijnych. Wydatki te (np. na przygotowanie wniosków o dotację, usługi doradcze) są wydatkami poniesionymi w celu uzyskania przychodów (dotacji), a nie w celu nabycia środka trwałego.
W świetle zapisów art. 17 ust. 1 pkt 23 updop oraz art. 21 ust. 1 pkt 46 updof wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od obcych rządów, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe. Dlatego też, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 updop oraz art. 23 ust. 1 pkt 56 updof, wydatki te nie podlegają uwzględnieniu przy określaniu dochodu i podatku dochodowego ani też nie mogą zwiększać wartości początkowej środka trwałego.
UWAGA!
Nie są kosztem uzyskania przychodów również wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów) pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy (art. 16 ust. 1 pkt 58 updop w związku z art. 17 ust. 1 pkt 23 tej ustawy).
Reasumując, należy stwierdzić, że koszty poniesione w celu uzyskania dotacji nie będą podwyższały wartości środka trwałego, ponieważ nie są to koszty związane z ulepszeniem środka trwałego, lecz jedynie z otrzymaniem dotacji. W ujęciu bilansowym będą one stanowić koszty danego okresu sprawozdawczego. Natomiast otrzymaną dotację jednostka powinna ująć (zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości) jako rozliczenia międzyokresowe przychodów, a następnie stopniowo zaliczyć do przychodów pozostałej działalności operacyjnej, równolegle do odpisów amortyzacyjnych (w tym przypadku odpisów związanych z ulepszeniem środka trwałego).

Marek Ossowski
niezależny konsultant z dziedziny finansów,
pracownik naukowy Uniwersytetu Gdańskiego

• art. 31 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
• art. 16g ust. 13, art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c, art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
• art. 21 ust. 1 pkt 46, art. 22g ust. 17, art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Źródło: Serwis Finansowo-Księgowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA