REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy po rozpoczęciu działalności należy po raz pierwszy złożyć deklarację na zaliczkę

REKLAMA

Rozpoczęłam działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Czy jeśli w pierwszym miesiącu działalności nie wystąpi dochód, to należy złożyć za ten miesiąc deklarację PIT-5? Jakie zasady składania deklaracji obowiązują podatników opodatkowanych stawką liniową?
RADA
Deklaracja PIT-5 powinna być złożona dopiero za miesiąc, w którym dochody podatnika z działalności gospodarczej przekroczyły kwotę wolną od podatku. Jeśli podatnik wybrał stawkę liniową, to deklarację PIT-5L powinien złożyć za miesiąc, w którym osiągnął pierwszy dochód z działalności.

UZASADNIENIE
Jeśli podatnik rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej i jest opodatkowany na zasadach ogólnych, to obowiązują go zasady wpłacania zaliczek i składania deklaracji określone w art. 44 ust. 3 i 6 updof.
(+) Oznacza to, że podatnik ten jest obowiązany samodzielnie wpłacać zaliczki miesięczne na podatek dochodowy.
Wysokość tych zaliczek za miesiące od stycznia do listopada roku podatkowego ustala się w następujący sposób:
• obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody podatnika przekroczyły kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku,
• zaliczkę za ten miesiąc stanowi podatek obliczony od tego dochodu według zasad określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych,
• zaliczkę za dalsze miesiące ustala się w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek za miesiące poprzedzające.
Zaliczki miesięczne od przychodów z działalności gospodarczej za okres od stycznia do listopada uiszcza się w terminie do 20 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień, w wysokości zaliczki należnej za listopad, uiszcza się w terminie do 20 grudnia.
W terminach płatności zaliczek za miesiące od stycznia do listopada podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym deklaracje, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku.
(+) Podatnicy opodatkowani na zasadach ogólnych są zatem obowiązani złożyć deklarację PIT-5 dopiero za miesiąc, w którym ich dochód przekroczy kwotę wolną od podatku (czyli w 2005 r. – kwotę 2790 zł).
Z pytania wynika, że w pierwszym miesiącu działalności u podatnika dochód nie wystąpił. Tym samym nie miał on obowiązku składania za ten miesiąc deklaracji PIT-5.
Przykład
Pani Małgorzata Milecka rozpoczęła działalność gospodarczą we wrześniu 2005 r. Wybrała opodatkowanie na zasadach ogólnych. We wrześniu nie osiągnęła żadnego przychodu, a poniesione przez nią koszty wyniosły 850 zł. W październiku 2005 r. jej przychód wyniósł 2750 zł, a koszty uzyskania przychodu za ten miesiąc – 1100 zł. Ponieważ w październiku 2005 r. dochód pani Mileckiej nie przekroczył kwoty wolnej od podatku, nie miała obowiązku złożenia za ten miesiąc deklaracji PIT-5.
W listopadzie przychód z działalności gospodarczej wyniósł 4500 zł, a koszty uzyskania – 1500 zł. Tym samym nastąpiło przekroczenie kwoty wolnej od podatku, gdyż dochód pani Małgorzaty (liczony narastająco) wyniósł w listopadzie 3800 zł, co wynika z następującego wyliczenia:
7250 zł (przychód) – 3450 zł (koszty) = 3800 zł (dochód)
Pani Milecka jest więc zobowiązana złożyć za listopad 2005 r. deklarację PIT-5.
(-) Podatnicy opodatkowani podatkiem liniowym są natomiast zobowiązani po raz pierwszy złożyć deklarację PIT-5L już za miesiąc, w którym osiągnęli pierwszy dochód z działalności gospodarczej. Podatnicy ci nie uwzględniają bowiem kwoty wolnej od podatku.
Zaliczkę na podatek wyliczają od kwoty osiągniętego dochodu – po pomniejszeniu go o zapłacone składki na ubezpieczenie społeczne, o ile nie zostały one zaliczone do kosztów lub odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach ogólnych bądź odliczone od przychodów na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym – według stawki 19%. Zaliczka ulega zmniejszeniu o podlegającą odliczeniu do wysokości ustawowego limitu kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne. Zaliczki za dalsze miesiące powinny zostać ustalone w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonym na powyższych zasadach, a sumą należnych zaliczek za poprzednie miesiące.
Przykład
Pan Jerzy Andrzejewski rozpoczął we wrześniu 2005 r. działalność gospodarczą. Wybrał opodatkowanie według stawki liniowej. We wrześniu nie osiągnął żadnego przychodu. Poniósł jedynie koszty w wysokości 945 zł. W październiku 2005 r. przychód z działalności wyniósł 3100 zł, a koszty – 1467 zł. Ponieważ już w tym miesiącu pan Andrzejewski osiągnął pierwszy dochód w wysokości 688 zł, jest obowiązany do wykazania go w deklaracji PIT-5L składanej za październik 2005 r. Nie ma tu znaczenia wysokość osiągniętego dochodu, gdyż podatnicy opodatkowani stawką liniową nie uwzględniają kwoty wolnej od podatku.

• art. 26, 27 i 27b, art. 30c, art. 44 ust. 3 i 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Anna Welsyng
doradca podatkowy


Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA