REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo opisać w zasadach rachunkowości funkcjonowanie kont zespołu 5

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od nowego roku obrotowego chcemy zmienić zakładowy plan kont w naszym przedsiębiorstwie. Jaki powinien być opis kont zespołu 5, aby pracownikom działu księgowości i pracownikom merytorycznym łatwo było kwalifikować koszty na podstawie dokumentów źródłowych?
RADA
Język opisu poszczególnych zespołów kont powinien być zrozumiały również dla pracownika, który nie pracuje w dziale księgowości. Oczywiście nie oznacza to pozbawienia tego opisu precyzji. Musi on być zatem jednoznaczny, precyzyjny i wykluczający różną interpretację zasad kwalifikacji poszczególnych pozycji kosztów do określonych kont. Niemniej jednak należy pamiętać, że odbiorcami tych informacji są pracownicy, których kontakt z działem księgowości ogranicza się do przekazywania dokumentów księgowych, np. faktur, dowodów wewnętrznych.

UZASADNIENIE
Konta zespołu 5 „Koszty według typów działalności i ich rozliczenie” służą do ewidencji kosztów według ośrodków odpowiedzialności za koszty, np. obszarów działalności (produkcja, handel), miejsc powstawania kosztów (maszyny, budynki) i procesów wyodrębnionych w przedsiębiorstwie (zarządzanie i obsługa przedsiębiorstwa). Punktem wyjścia do opracowania zakładowego planu kont, a w jego ramach – zespołu 5, jest określenie potrzeb informacyjnych kierowników czy też pracowników, którzy kwalifikują dokumenty źródłowe. Ewidencja kosztów w zespole 5 powinna umożliwić pomiar i znajomość kosztów dotyczących poszczególnych obszarów działalności przedsiębiorstwa. Dlatego należy wyodrębnić w zakładowym planie kont koszty:
•  realizowanych zleceń produkcyjnych,
•  utrzymania maszyn i linii technologicznych,
•  ogólnej infrastruktury przedsiębiorstwa, w tym budynków i hal produkcyjnych,
•  komórek organizacyjnych,
•  zasobów ludzkich z uwzględnieniem procesu produkcyjnego,
•  sprzedaży, w tym w szczególności kosztów dotarcia produktów do odbiorcy,
•  utrzymania przedstawicieli handlowych lub biur obsługi klienta itp.,
•  działalności marketingowej,
•  procesów, które można wyodrębnić w działalności przedsiębiorstwa.
Realizacja tych celów wymaga konsultacji pracownika lub konsultanta zewnętrznego, który będzie tworzył zakładowy plan kont w tym zakresie z kierownikami poszczególnych obszarów działalności przedsiębiorstwa, np. z technologami, kierownikiem ds. produkcji, dyrektorem handlowym. Jest to znakomita okazja, aby rozwiązać problemy komunikacji między księgowością a pionem technicznym i handlowym.
UWAGA!
Język opisu musi być precyzyjny, w szczególności w zakresie kwalifikacji pozycji kosztów do odpowiednich kont. Dlatego pracownik księgowości i pracownik merytoryczny, np. kierownik produkcji, musi wiedzieć, jaki zakres kosztów obejmuje dane konto. Ilustracją tego jest poniższy zapis jednego z kont zespołu 5 w przedsiębiorstwie produkującym beton.
Przykład 1
Konto 510 „Koszty utrzymania i pracy węzła”
Konto 510 „Koszty utrzymania i pracy węzła” służy do ewidencji kosztów funkcjonowania i eksploatacji węzła betoniarskiego wraz z jego bezpośrednią obsługą. Na koncie 510 „Koszty utrzymania i pracy węzła” po stronie Wn ujmuje się:
•  koszty proste ujęte na kontach zespołu 4 „Koszty rodzajowe” za pośrednictwem konta 490,
•  koszty rozliczane w ramach zespołu 5,
•  odpisy kosztów rozliczanych w czasie.
Koszty zgromadzone na koncie 510 „Koszty utrzymania i pracy węzła” przeksięgowuje się w korespondencji z kontem 710 „Koszt własny sprzedaży” po stronie Wn. Konto 510 „Koszty utrzymania i pracy węzła” na koniec okresu nie wykazuje salda.
Układ konta to 510-00-00-zz, co oznacza:
00 – znak wolny,
zz – pozycja kosztu.
Opis konta jest następujący:
1) zakres kosztów – koszty utrzymania i pracy węzła,
2) strona Wn konta – korespondencja z kontami zespołu 4 „Koszty rodzajowe i ich rozliczenie”, kontami zespołu 6 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” oraz kontami w zespole 5,
3) strona Ma konta – korespondencja z kontem zespołu 7 „Koszt własny sprzedaży”,
4) układ konta – 510-00-00-zz.
Układ kont musi być opisany precyzyjnie. W przeciwnym razie będą popełniane błędy w kwalifikacji kosztów do poszczególnych kont. Inny układ konta przedstawia przykład 2.
Przykład 2
Konto 531 „Koszty utrzymania jednostek sprzętowych”
531-xx-yy-zz,
gdzie: xx – nazwa działu, yy – nazwa jednostki sprzętowej, np. koparka, zz – pozycja kosztów.
Przedstawione w przykładach 1 i 2 układy kont będą w dużej mierze zależeć od:
•  potrzeb informacyjnych użytkowników informacji,
•  stosowanych zasad rozliczania działów,
•  możliwości technicznych systemu finansowo-księgowego.
Wskazane jest również podanie w opisie podstawowego układu kalkulacyjnego kosztów dla danego konta syntetycznego. Ułatwia to znacznie pracownikom działu księgowości i pracownikom merytorycznym kwalifikację dokumentów źródłowych do właściwych kont syntetycznych i analitycznych. Ponadto do opisu zespołu 5 musi być dołączona kartoteka pozycji kosztów (w przykładach pozycja konta – zz). Jest to niezbędne, gdyż każdy pracownik, który opisuje dokument źródłowy, nie może tego robić dowolnie. Musi on używać wyłącznie takich pozycji kosztów, jakie zostały przyjęte w zakładowym planie kont. Inaczej bardzo szybko powstanie bałagan w tym zakresie. Pracownicy zaczną kreować różne pozycje kosztów i tym samym będą tworzone dodatkowe konta. To spowoduje niepotrzebne konflikty na linii księgowość – pracownicy techniczni i handlowi. O tym, że w stosunkowo krótkim czasie nikt już nie będzie panował nad zakładowym planem kont, nikogo nie trzeba przekonywać.
Opis zakładowego planu kont zespołu 5 „Koszty według typów działalności i ich rozliczenie” musi zawierać:
•  wykaz kont syntetycznych i analitycznych,
•  opis poszczególnych kont syntetycznych i zasady tworzenia kont analitycznych,
•  wykaz kont przeciwstawnych dla kont zespołu 5 w korespondencji z kontami zespołu 7,
•  wykaz wyodrębnionych miejsc powstawania kosztów i procesów wraz z ich symboliką,
•  symbole produktów, usług itp.,
•  kartotekę pozycji kosztowych.
Stosowanie takiego opisu zakładowego planu kont zespołu 5 sprawdziło się w praktyce. Po przeszkoleniu i wyjaśnieniu zasad pracownicy nie mieli już problemów z kwalifikacją dokumentów źródłowych do właściwych kont i ich opisem. Pomocny w tym był opis zakładowego planu kont według przedstawionego układu.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby każdy kierownik posiadał zakładowy plan kont i korzystał z niego podczas opisywania dokumentów źródłowych. Poprawi to znacznie komunikację pomiędzy różnymi działami a działem księgowości oraz znacząco zmniejszy liczbę błędów popełnianych podczas kwalifikacji poszczególnych dokumentów źródłowych.

Roman Kotapski
konsultant ds. wdrożeń systemów budżetowania

•  art. 32 ust. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
•  art. 164 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA