REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo opisać w zasadach rachunkowości funkcjonowanie kont zespołu 5

REKLAMA

Od nowego roku obrotowego chcemy zmienić zakładowy plan kont w naszym przedsiębiorstwie. Jaki powinien być opis kont zespołu 5, aby pracownikom działu księgowości i pracownikom merytorycznym łatwo było kwalifikować koszty na podstawie dokumentów źródłowych?
RADA
Język opisu poszczególnych zespołów kont powinien być zrozumiały również dla pracownika, który nie pracuje w dziale księgowości. Oczywiście nie oznacza to pozbawienia tego opisu precyzji. Musi on być zatem jednoznaczny, precyzyjny i wykluczający różną interpretację zasad kwalifikacji poszczególnych pozycji kosztów do określonych kont. Niemniej jednak należy pamiętać, że odbiorcami tych informacji są pracownicy, których kontakt z działem księgowości ogranicza się do przekazywania dokumentów księgowych, np. faktur, dowodów wewnętrznych.

UZASADNIENIE
Konta zespołu 5 „Koszty według typów działalności i ich rozliczenie” służą do ewidencji kosztów według ośrodków odpowiedzialności za koszty, np. obszarów działalności (produkcja, handel), miejsc powstawania kosztów (maszyny, budynki) i procesów wyodrębnionych w przedsiębiorstwie (zarządzanie i obsługa przedsiębiorstwa). Punktem wyjścia do opracowania zakładowego planu kont, a w jego ramach – zespołu 5, jest określenie potrzeb informacyjnych kierowników czy też pracowników, którzy kwalifikują dokumenty źródłowe. Ewidencja kosztów w zespole 5 powinna umożliwić pomiar i znajomość kosztów dotyczących poszczególnych obszarów działalności przedsiębiorstwa. Dlatego należy wyodrębnić w zakładowym planie kont koszty:
•  realizowanych zleceń produkcyjnych,
•  utrzymania maszyn i linii technologicznych,
•  ogólnej infrastruktury przedsiębiorstwa, w tym budynków i hal produkcyjnych,
•  komórek organizacyjnych,
•  zasobów ludzkich z uwzględnieniem procesu produkcyjnego,
•  sprzedaży, w tym w szczególności kosztów dotarcia produktów do odbiorcy,
•  utrzymania przedstawicieli handlowych lub biur obsługi klienta itp.,
•  działalności marketingowej,
•  procesów, które można wyodrębnić w działalności przedsiębiorstwa.
Realizacja tych celów wymaga konsultacji pracownika lub konsultanta zewnętrznego, który będzie tworzył zakładowy plan kont w tym zakresie z kierownikami poszczególnych obszarów działalności przedsiębiorstwa, np. z technologami, kierownikiem ds. produkcji, dyrektorem handlowym. Jest to znakomita okazja, aby rozwiązać problemy komunikacji między księgowością a pionem technicznym i handlowym.
UWAGA!
Język opisu musi być precyzyjny, w szczególności w zakresie kwalifikacji pozycji kosztów do odpowiednich kont. Dlatego pracownik księgowości i pracownik merytoryczny, np. kierownik produkcji, musi wiedzieć, jaki zakres kosztów obejmuje dane konto. Ilustracją tego jest poniższy zapis jednego z kont zespołu 5 w przedsiębiorstwie produkującym beton.
Przykład 1
Konto 510 „Koszty utrzymania i pracy węzła”
Konto 510 „Koszty utrzymania i pracy węzła” służy do ewidencji kosztów funkcjonowania i eksploatacji węzła betoniarskiego wraz z jego bezpośrednią obsługą. Na koncie 510 „Koszty utrzymania i pracy węzła” po stronie Wn ujmuje się:
•  koszty proste ujęte na kontach zespołu 4 „Koszty rodzajowe” za pośrednictwem konta 490,
•  koszty rozliczane w ramach zespołu 5,
•  odpisy kosztów rozliczanych w czasie.
Koszty zgromadzone na koncie 510 „Koszty utrzymania i pracy węzła” przeksięgowuje się w korespondencji z kontem 710 „Koszt własny sprzedaży” po stronie Wn. Konto 510 „Koszty utrzymania i pracy węzła” na koniec okresu nie wykazuje salda.
Układ konta to 510-00-00-zz, co oznacza:
00 – znak wolny,
zz – pozycja kosztu.
Opis konta jest następujący:
1) zakres kosztów – koszty utrzymania i pracy węzła,
2) strona Wn konta – korespondencja z kontami zespołu 4 „Koszty rodzajowe i ich rozliczenie”, kontami zespołu 6 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” oraz kontami w zespole 5,
3) strona Ma konta – korespondencja z kontem zespołu 7 „Koszt własny sprzedaży”,
4) układ konta – 510-00-00-zz.
Układ kont musi być opisany precyzyjnie. W przeciwnym razie będą popełniane błędy w kwalifikacji kosztów do poszczególnych kont. Inny układ konta przedstawia przykład 2.
Przykład 2
Konto 531 „Koszty utrzymania jednostek sprzętowych”
531-xx-yy-zz,
gdzie: xx – nazwa działu, yy – nazwa jednostki sprzętowej, np. koparka, zz – pozycja kosztów.
Przedstawione w przykładach 1 i 2 układy kont będą w dużej mierze zależeć od:
•  potrzeb informacyjnych użytkowników informacji,
•  stosowanych zasad rozliczania działów,
•  możliwości technicznych systemu finansowo-księgowego.
Wskazane jest również podanie w opisie podstawowego układu kalkulacyjnego kosztów dla danego konta syntetycznego. Ułatwia to znacznie pracownikom działu księgowości i pracownikom merytorycznym kwalifikację dokumentów źródłowych do właściwych kont syntetycznych i analitycznych. Ponadto do opisu zespołu 5 musi być dołączona kartoteka pozycji kosztów (w przykładach pozycja konta – zz). Jest to niezbędne, gdyż każdy pracownik, który opisuje dokument źródłowy, nie może tego robić dowolnie. Musi on używać wyłącznie takich pozycji kosztów, jakie zostały przyjęte w zakładowym planie kont. Inaczej bardzo szybko powstanie bałagan w tym zakresie. Pracownicy zaczną kreować różne pozycje kosztów i tym samym będą tworzone dodatkowe konta. To spowoduje niepotrzebne konflikty na linii księgowość – pracownicy techniczni i handlowi. O tym, że w stosunkowo krótkim czasie nikt już nie będzie panował nad zakładowym planem kont, nikogo nie trzeba przekonywać.
Opis zakładowego planu kont zespołu 5 „Koszty według typów działalności i ich rozliczenie” musi zawierać:
•  wykaz kont syntetycznych i analitycznych,
•  opis poszczególnych kont syntetycznych i zasady tworzenia kont analitycznych,
•  wykaz kont przeciwstawnych dla kont zespołu 5 w korespondencji z kontami zespołu 7,
•  wykaz wyodrębnionych miejsc powstawania kosztów i procesów wraz z ich symboliką,
•  symbole produktów, usług itp.,
•  kartotekę pozycji kosztowych.
Stosowanie takiego opisu zakładowego planu kont zespołu 5 sprawdziło się w praktyce. Po przeszkoleniu i wyjaśnieniu zasad pracownicy nie mieli już problemów z kwalifikacją dokumentów źródłowych do właściwych kont i ich opisem. Pomocny w tym był opis zakładowego planu kont według przedstawionego układu.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby każdy kierownik posiadał zakładowy plan kont i korzystał z niego podczas opisywania dokumentów źródłowych. Poprawi to znacznie komunikację pomiędzy różnymi działami a działem księgowości oraz znacząco zmniejszy liczbę błędów popełnianych podczas kwalifikacji poszczególnych dokumentów źródłowych.

Roman Kotapski
konsultant ds. wdrożeń systemów budżetowania

•  art. 32 ust. 4 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
•  art. 164 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA