REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy spółka cywilna ma obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych

REKLAMA

W jaki sposób należy liczyć w spółce cywilnej przekroczenie obrotu w kwocie 800 000 euro w latach 2004 i 2005, które obligują do rozpoczęcia prowadzenia ksiąg rachunkowych? Czy do obrotu należy wliczyć również sprzedaż środka trwałego lub umorzenia?
RADA
W art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości wskazano limit przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy – 800 000 euro. Przekroczenie tego limitu obliguje spółkę cywilną do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Kwotę tę przelicza się zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy o rachunkowości na walutę polską po średnim kursie ustalonym przez Narodowy Bank Polski na 30 września roku poprzedzającego rok obrotowy. Do podanego limitu nie wlicza się pozostałych przychodów operacyjnych ani zysków nadzwyczajnych, a więc przychody ze sprzedaży środków trwałych nie będą brane pod uwagę.

UZASADNIENIE
Mimo że z treści ustawy o rachunkowości wynika, że każdy podmiot gospodarczy ma prawo do prowadzenia ewidencji na podstawie przepisów tej ustawy, to jednak w pewnych sytuacjach powstaje w tym zakresie obowiązek.
W świetle art. 2 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne oraz partnerskie mają obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dopiero wówczas, gdy osoby te lub spółki osiągnęły za poprzedni rok obrotowy przychody ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych w wysokości kwoty stanowiącej co najmniej równowartość w walucie polskiej 800 000 euro.
Przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych uwzględniane we wspomnianym limicie obejmują:
•  przychody netto ze sprzedaży towarów handlowych,
•  przychody netto ze sprzedaży produktów (tj. wyrobów gotowych własnej produkcji, usług, a także robót montażowo-budowlanych),
•  przychody z operacji finansowych – w znaczeniu określonym w art. 42 ust. 3 ustawy o rachunkowości.
Nieuwzględniane w limicie są:
•  pozostałe przychody operacyjne,
•  zyski nadzwyczajne.
Należy pamiętać o tym, że przychody (uwzględniane w limicie) przyjmuje się w wartości netto, czyli bez należnego podatku VAT, pomniejszone o rabaty, opusty oraz inne prawnie dopuszczalne zmniejszenia.
Istotne jest także to, że na wykonujące działalność gospodarczą osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie przepisy art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów (z zastrzeżeniem podanym w tym przepisie) albo ksiąg rachunkowych, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Stosownie do art. 24a ust. 4 updof obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy wymienionych podatników, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14 tej ustawy, za poprzedni rok podatkowy wynosiły co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości (minimum 800 000 euro).
Wyrażone w euro wielkości przelicza się na walutę polską po średnim kursie ogłaszanym przez Narodowy Bank Polski obowiązującym 30 września roku poprzedzającego rok podatkowy (art. 24a ust. 6 updof).
UWAGA!
Średni kurs euro ogłoszony w tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego z 30 września 2005 r. nr 190/A/NBP/2005 wynosi 3,9166 PLN/EUR. Kwota zobowiązująca podatnika do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2006 r. wynosi zatem: 800 000 euro × 3,9166 PLN/EUR = 3 133 280 PLN.
Obowiązek rozpoczęcia ewidencji w księgach rachunkowych będzie więc dotyczył podatnika prowadzącego podatkową księgę przychodów i rozchodów, którego przychód (ustalony zgodnie z art. 14 updof) wyniósł w 2005 r. co najmniej 3 133 280 zł, nawet gdyby przychód ustalony według przepisów ustawy o rachunkowości był niższy od tej kwoty.

Marek Ossowski
niezależny konsultant z dziedziny finansów

•  art. 2 ust. 1 pkt 2, art. 3 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
•  art. 14, art. 24a ust. 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA