REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy spółka cywilna ma obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych

REKLAMA

W jaki sposób należy liczyć w spółce cywilnej przekroczenie obrotu w kwocie 800 000 euro w latach 2004 i 2005, które obligują do rozpoczęcia prowadzenia ksiąg rachunkowych? Czy do obrotu należy wliczyć również sprzedaż środka trwałego lub umorzenia?
RADA
W art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości wskazano limit przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy – 800 000 euro. Przekroczenie tego limitu obliguje spółkę cywilną do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Kwotę tę przelicza się zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy o rachunkowości na walutę polską po średnim kursie ustalonym przez Narodowy Bank Polski na 30 września roku poprzedzającego rok obrotowy. Do podanego limitu nie wlicza się pozostałych przychodów operacyjnych ani zysków nadzwyczajnych, a więc przychody ze sprzedaży środków trwałych nie będą brane pod uwagę.

UZASADNIENIE
Mimo że z treści ustawy o rachunkowości wynika, że każdy podmiot gospodarczy ma prawo do prowadzenia ewidencji na podstawie przepisów tej ustawy, to jednak w pewnych sytuacjach powstaje w tym zakresie obowiązek.
W świetle art. 2 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne oraz partnerskie mają obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dopiero wówczas, gdy osoby te lub spółki osiągnęły za poprzedni rok obrotowy przychody ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych w wysokości kwoty stanowiącej co najmniej równowartość w walucie polskiej 800 000 euro.
Przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych uwzględniane we wspomnianym limicie obejmują:
•  przychody netto ze sprzedaży towarów handlowych,
•  przychody netto ze sprzedaży produktów (tj. wyrobów gotowych własnej produkcji, usług, a także robót montażowo-budowlanych),
•  przychody z operacji finansowych – w znaczeniu określonym w art. 42 ust. 3 ustawy o rachunkowości.
Nieuwzględniane w limicie są:
•  pozostałe przychody operacyjne,
•  zyski nadzwyczajne.
Należy pamiętać o tym, że przychody (uwzględniane w limicie) przyjmuje się w wartości netto, czyli bez należnego podatku VAT, pomniejszone o rabaty, opusty oraz inne prawnie dopuszczalne zmniejszenia.
Istotne jest także to, że na wykonujące działalność gospodarczą osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie przepisy art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów (z zastrzeżeniem podanym w tym przepisie) albo ksiąg rachunkowych, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Stosownie do art. 24a ust. 4 updof obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy wymienionych podatników, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14 tej ustawy, za poprzedni rok podatkowy wynosiły co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości (minimum 800 000 euro).
Wyrażone w euro wielkości przelicza się na walutę polską po średnim kursie ogłaszanym przez Narodowy Bank Polski obowiązującym 30 września roku poprzedzającego rok podatkowy (art. 24a ust. 6 updof).
UWAGA!
Średni kurs euro ogłoszony w tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego z 30 września 2005 r. nr 190/A/NBP/2005 wynosi 3,9166 PLN/EUR. Kwota zobowiązująca podatnika do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2006 r. wynosi zatem: 800 000 euro × 3,9166 PLN/EUR = 3 133 280 PLN.
Obowiązek rozpoczęcia ewidencji w księgach rachunkowych będzie więc dotyczył podatnika prowadzącego podatkową księgę przychodów i rozchodów, którego przychód (ustalony zgodnie z art. 14 updof) wyniósł w 2005 r. co najmniej 3 133 280 zł, nawet gdyby przychód ustalony według przepisów ustawy o rachunkowości był niższy od tej kwoty.

Marek Ossowski
niezależny konsultant z dziedziny finansów

•  art. 2 ust. 1 pkt 2, art. 3 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
•  art. 14, art. 24a ust. 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA