REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy spółka cywilna ma obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W jaki sposób należy liczyć w spółce cywilnej przekroczenie obrotu w kwocie 800 000 euro w latach 2004 i 2005, które obligują do rozpoczęcia prowadzenia ksiąg rachunkowych? Czy do obrotu należy wliczyć również sprzedaż środka trwałego lub umorzenia?
RADA
W art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości wskazano limit przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy – 800 000 euro. Przekroczenie tego limitu obliguje spółkę cywilną do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Kwotę tę przelicza się zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy o rachunkowości na walutę polską po średnim kursie ustalonym przez Narodowy Bank Polski na 30 września roku poprzedzającego rok obrotowy. Do podanego limitu nie wlicza się pozostałych przychodów operacyjnych ani zysków nadzwyczajnych, a więc przychody ze sprzedaży środków trwałych nie będą brane pod uwagę.

UZASADNIENIE
Mimo że z treści ustawy o rachunkowości wynika, że każdy podmiot gospodarczy ma prawo do prowadzenia ewidencji na podstawie przepisów tej ustawy, to jednak w pewnych sytuacjach powstaje w tym zakresie obowiązek.
W świetle art. 2 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne oraz partnerskie mają obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dopiero wówczas, gdy osoby te lub spółki osiągnęły za poprzedni rok obrotowy przychody ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych w wysokości kwoty stanowiącej co najmniej równowartość w walucie polskiej 800 000 euro.
Przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych uwzględniane we wspomnianym limicie obejmują:
•  przychody netto ze sprzedaży towarów handlowych,
•  przychody netto ze sprzedaży produktów (tj. wyrobów gotowych własnej produkcji, usług, a także robót montażowo-budowlanych),
•  przychody z operacji finansowych – w znaczeniu określonym w art. 42 ust. 3 ustawy o rachunkowości.
Nieuwzględniane w limicie są:
•  pozostałe przychody operacyjne,
•  zyski nadzwyczajne.
Należy pamiętać o tym, że przychody (uwzględniane w limicie) przyjmuje się w wartości netto, czyli bez należnego podatku VAT, pomniejszone o rabaty, opusty oraz inne prawnie dopuszczalne zmniejszenia.
Istotne jest także to, że na wykonujące działalność gospodarczą osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie przepisy art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów (z zastrzeżeniem podanym w tym przepisie) albo ksiąg rachunkowych, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Stosownie do art. 24a ust. 4 updof obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy wymienionych podatników, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14 tej ustawy, za poprzedni rok podatkowy wynosiły co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości (minimum 800 000 euro).
Wyrażone w euro wielkości przelicza się na walutę polską po średnim kursie ogłaszanym przez Narodowy Bank Polski obowiązującym 30 września roku poprzedzającego rok podatkowy (art. 24a ust. 6 updof).
UWAGA!
Średni kurs euro ogłoszony w tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego z 30 września 2005 r. nr 190/A/NBP/2005 wynosi 3,9166 PLN/EUR. Kwota zobowiązująca podatnika do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2006 r. wynosi zatem: 800 000 euro × 3,9166 PLN/EUR = 3 133 280 PLN.
Obowiązek rozpoczęcia ewidencji w księgach rachunkowych będzie więc dotyczył podatnika prowadzącego podatkową księgę przychodów i rozchodów, którego przychód (ustalony zgodnie z art. 14 updof) wyniósł w 2005 r. co najmniej 3 133 280 zł, nawet gdyby przychód ustalony według przepisów ustawy o rachunkowości był niższy od tej kwoty.

Marek Ossowski
niezależny konsultant z dziedziny finansów

•  art. 2 ust. 1 pkt 2, art. 3 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539
•  art. 14, art. 24a ust. 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA