REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można wystawić fakturę przed wydaniem towarów

REKLAMA

Czy sprzedawca ma obowiązek wystawiania faktury przed wydaniem towaru? Dostawca nie chce zapłacić za towar przed otrzymaniem faktury.
RADA
Jeżeli przed wydaniem towaru nie nastąpiła zapłata ustalonej należości za towary, nie ma prawnego obowiązku wystawienia faktury VAT. Obowiązek wystawienia faktury powoduje dopiero fakt otrzymania zapłaty.

UZASADNIENIE
Fakturę wystawia się nie później niż 7 dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Jeżeli natomiast sprzedawca przed wydaniem towaru otrzyma płatność, będzie on zobowiązany płatność taką uznać za zaliczkę i wystawić tzw. fakturę zaliczkową. Fakturę taką będzie musiał wystawić nie później niż 7 dnia, licząc od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy.
Przepisy nie zawierają natomiast regulacji, które zabraniałyby wystawiać fakturę przed wydaniem towarów. Co więcej, wystawienie faktury przed wydaniem towarów jest nieodzowne, jeżeli sprzedający pobrał zadatek lub zaliczkę na poczet ceny towarów. Wyjątkiem są jedynie dostawy budynków i lokali, usługi telekomunikacyjne oraz dostawa niektórych innych towarów lub świadczenie usług, w przypadku których dostawy lub świadczenia obowiązek podatkowy w VAT powstaje w sposób specyficzny (np. zgodnie z terminem płatności).
W związku z powyższym należy stwierdzić, że bez względu na fakt wydania towaru Czytelnik nie ma obowiązku wystawiania faktury do czasu upływu pierwszego z dwóch następujących terminów:
• 7 dnia od dnia wydania towaru, lub
• 7 dnia od dnia otrzymania całości lub części zapłaty.
Wystawienie faktury powinno więc nastąpić w tym z dwóch powyższych terminów, który nastąpi w pierwszej kolejności.

Przykład
Podatnik dokonał sprzedaży i wydania towarów 2 grudnia 2005 r. Zapłata za towary nastąpiła 10 grudnia 2005 r. Faktura VAT powinna zostać wystawiona w ciągu 7 dni od dnia wydania towarów, czyli do 9 grudnia 2005 r., bez względu na fakt otrzymania zapłaty.
Przykład
Podatnik zawarł umowę sprzedaży towarów 2 grudnia 2005 r. Wydanie tych towarów miało nastąpić dopiero 22 grudnia 2005 r. Całkowita zapłata za towary nastąpiła 4 grudnia 2005 r. Faktura VAT powinna zostać wystawiona w ciągu 7 dni od dnia otrzymania zaliczki na poczet sprzedaży, czyli do 11 grudnia 2005 r., bez względu na fakt niewydania towarów.
Przykład
Podatnik zawarł umowę sprzedaży towarów 2 grudnia 2005 r. Wydanie tych towarów miało nastąpić dopiero 22 grudnia 2005 r. Całkowita zapłata za towary miała również nastąpić 22 grudnia 2005 r. Faktura VAT powinna zostać wystawiona dopiero w ciągu 7 dni od dnia wydania towarów oraz zapłaty wynagrodzenia, czyli do 29 grudnia 2005 r.

W związku z tym należy stwierdzić, że jeżeli przed wydaniem towaru nie nastąpiła zapłata ustalonej ceny za towary, nie ma prawnego obowiązku wystawienia faktury VAT. Obowiązek wystawienia faktury spowoduje dopiero fakt otrzymania faktury VAT. Dopuszcza się natomiast w praktyce wystawianie tzw. faktur pro forma. Nie są one z prawnego punktu widzenia fakturami VAT, jednak stanowią dokument, który może być dla nabywcy podstawą wypłaty należności.

• § 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798

Marcin Sikora
doradca podatkowy


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA