REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować towary

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o. Mamy zamiar kupować towary, które będą przez nas pakowane i następnie sprzedawane. Jak księgować operacje związane z taką działalnością? Czy prawidłowe będzie księgowanie zakupu towaru: Wn "Towary", Wn "Rozrachunki VAT naliczony", Ma "Zobowiązania", oraz sprzedaży: Wn "Koszt sprzedanych towarów w cenie zakupu", Ma "Towary"? W jaki sposób ująć w księgach rachunkowych pakowanie tych towarów przez naszych pracowników?
RADA
Jeśli zakupione przez jednostkę towary są pakowane przez pracowników firmy i za wykonaną pracę otrzymują oni wynagrodzenie, czynność ta będzie księgowana jako koszt wynagrodzeń. Opakowania tych towarów zwiększają koszty działalności, które będą pokryte z marży sprzedaży.
Nabyte w ciągu roku obrotowego rzeczowe składniki zapasów wprowadza się do ksiąg rachunkowych na dzień ich nabycia. W rozumieniu ustawy o rachunkowości jest to cena zakupu powiększona o uzasadnione koszty związane z zakupem i przystosowaniem towaru do używania lub sprzedaży. Jeśli nie zniekształca to obrazu zapasów oraz wyniku finansowego spółki, zapasy można ująć w księgach rachunkowych również według ceny zakupu.

UZASADNIENIE
Towarami są różnego rodzaju artykuły nabyte w celu odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym.
Ewidencję obrotów i stanów zapasów towarów można prowadzić według jednej z następujących metod:
•  ilościowo-wartościowej – w jednostkach naturalnych i pieniężnych, z tym że każdy składnik zapasu ujmowany jest oddzielnie,
•  ilościowej – tj. tylko w jednostkach naturalnych; wartość stanu wycenia się przynajmniej na koniec okresu sprawozdawczego (metoda ta stosowana jest najczęściej w obrocie hurtowym),
•  wartościowej – przedmiotem tej ewidencji są przychody, rozchody i stany całego zapasu, bez podziału na jego składniki (metoda ta jest często stosowana w obrocie detalicznym).
Wyboru metody ewidencji dokonuje kierownik jednostki.
Nabyte lub powstałe w trakcie roku obrotowego zapasy towarów są wprowadzane do ksiąg rachunkowych na dzień ich nabycia lub wytworzenia według cen nabycia lub kosztów wytworzenia. Jeśli nie zniekształca to stanu aktywów oraz wyniku finansowego firmy, ustawa pozwala na wprowadzenie tych składników również według cen zakupu.
Z definicji ustawy wynika, że cena nabycia składa się z następujących elementów:
•  rzeczywistej ceny zakupu towaru,
•  w przypadku importu – obciążeń o charakterze publicznoprawnym (podatku importowego, cła, podatku akcyzowego – jeśli nie podlega odliczeniu),
•  kosztów zakupu, czyli bezpośrednio związanych z zakupem, np. kosztów transportu, załadunku, wyładunku, ubezpieczenia, opakowań,
– pomniejszonych o uzyskane rabaty i opusty.
Cena zakupu natomiast jest ceną netto zawartą w fakturze dostawcy, w jej skład nie wchodzą zatem koszty zakupu ponoszone przez kupującego.
Przykład 1
1. Spółka zakupiła 100 szt. towaru po cenie netto 100 zł/szt.:
10 000 zł + 2200 zł (22% VAT) = 12 200 zł (cena brutto)
W związku z zakupionym towarem firma poniosła koszty transportu w kwocie:
800 zł + 176 zł (22% VAT) = 976 zł (cena brutto).
Zakupiony towar:
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu 10 000 zł
Wn konto 221 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego 2 200 zł
Ma konto 201 „Rozrachunki z dostawcami 12 200 zł
Koszty transportu:
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu 800 zł
Wn konto 221 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego 176 zł
Ma konto 201 „Rozrachunki z dostawcami 976 zł
2. Przyjęcie towarów do magazynu na podstawie dokumentu PZ:
Wn konto 330 „Towary” 10 800 zł
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu 10 800 zł
3. Sprzedaż towarów po cenie
14 000 zł + 3080 zł (22% VAT) = 17 080 zł (cena brutto):
Wn konto 202 „Rozrachunki z odbiorcami” 17 080 zł
Ma konto 730 „Sprzedaż towarów” 14 000 zł
Ma konto 222 „Rozliczenie podatku VAT należnego” 3 080 zł
4. Wydanie towaru z magazynu (na podstawie dokumentu WZ) i zaksięgowanie kosztu własnego sprzedanych towarów:
Wn konto 731 „Koszt własny sprzedanych towarów” 10 800 zł
Ma konto 330 „Towary” 10 800 zł
Należy również zwrócić uwagę na to, że planowana cena zakupu (nabycia) danego towaru może się różnić od ceny rzeczywistej. Sytuacja taka ma miejsce wówczas, gdy składniki rzeczowego majątku obrotowego (również towary) wyceniamy w ciągu roku rozrachunkowego według stałych cen (kosztów) ewidencyjnych. Wystąpią wówczas odchylenia od ceny ewidencyjnej.
Przykład 2
1. Zakup towarów w cenie rzeczywistej
5000 + 1100 zł (22% VAT) = 6100 zł:
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 5000 zł
Wn konto 221 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 1100 zł
Ma konto 201 „Rozrachunki z dostawcami” 6100 zł
2. Zakupione towary przyjęto do magazynu według cen ewidencyjnych w kwocie 7000 zł:
Wn konto 330 „Towary” 7000 zł
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 7000 zł
3. Na koncie „Rozliczenie zakupu” powstały odchylenia od cen ewidencyjnych w kwocie 2000 zł (zapisy na tym koncie korygują wartość ewidencyjną towarów):
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 2000 zł
Ma konto 340 „Odchylenia od cen ewidencyjnych” 2000 zł
Jeśli cena (koszt) ewidencyjna zapasów (towarów) jest wyższa od rzeczywistej ceny (kosztu) nabycia lub zakupu, mówimy o ujemnych odchyleniach od cen ewidencyjnych, natomiast odwrotnie – gdy cena (koszt) ewidencyjna jest niższa od rzeczywistej, mówimy o dodatnich odchyleniach od cen ewidencyjnych. Dodatnie odchylenia zwiększają cenę ewidencyjną zapasów (towarów), doprowadzając ich wartość do rzeczywistej ceny (kosztu) zakupu lub nabycia.
UWAGA!
W praktyce często się zdarza, że konto „Rozliczenie zakupu” jest pomijane, a zakupione towary są księgowane bezpośrednio na koncie magazynowym „Towary”.
Utrzymywanie konta „Rozliczenie zakupu” jest o tyle istotne, że w przypadku gdy towar nie trafia jednocześnie z fakturą do kupującego, jesteśmy to w stanie szybko zauważyć obserwując saldo konta. Saldo debetowe konta „Rozliczenie zakupu” oznacza, że mamy fakturę, ale nie mamy towaru – są to tzw. dostawy w drodze. Natomiast saldo kredytowe tego konta oznacza sytuację odwrotną: mamy towar, ale faktura jeszcze nie dotarła – są to tzw. dostawy niezafakturowane.

Wioletta Chaczykowska
księgowa, licencjat Ministerstwa Finansów

•  art. 17, art. 28, art. 34 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252)


Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA