REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować towary

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o. Mamy zamiar kupować towary, które będą przez nas pakowane i następnie sprzedawane. Jak księgować operacje związane z taką działalnością? Czy prawidłowe będzie księgowanie zakupu towaru: Wn "Towary", Wn "Rozrachunki VAT naliczony", Ma "Zobowiązania", oraz sprzedaży: Wn "Koszt sprzedanych towarów w cenie zakupu", Ma "Towary"? W jaki sposób ująć w księgach rachunkowych pakowanie tych towarów przez naszych pracowników?
RADA
Jeśli zakupione przez jednostkę towary są pakowane przez pracowników firmy i za wykonaną pracę otrzymują oni wynagrodzenie, czynność ta będzie księgowana jako koszt wynagrodzeń. Opakowania tych towarów zwiększają koszty działalności, które będą pokryte z marży sprzedaży.
Nabyte w ciągu roku obrotowego rzeczowe składniki zapasów wprowadza się do ksiąg rachunkowych na dzień ich nabycia. W rozumieniu ustawy o rachunkowości jest to cena zakupu powiększona o uzasadnione koszty związane z zakupem i przystosowaniem towaru do używania lub sprzedaży. Jeśli nie zniekształca to obrazu zapasów oraz wyniku finansowego spółki, zapasy można ująć w księgach rachunkowych również według ceny zakupu.

UZASADNIENIE
Towarami są różnego rodzaju artykuły nabyte w celu odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym.
Ewidencję obrotów i stanów zapasów towarów można prowadzić według jednej z następujących metod:
•  ilościowo-wartościowej – w jednostkach naturalnych i pieniężnych, z tym że każdy składnik zapasu ujmowany jest oddzielnie,
•  ilościowej – tj. tylko w jednostkach naturalnych; wartość stanu wycenia się przynajmniej na koniec okresu sprawozdawczego (metoda ta stosowana jest najczęściej w obrocie hurtowym),
•  wartościowej – przedmiotem tej ewidencji są przychody, rozchody i stany całego zapasu, bez podziału na jego składniki (metoda ta jest często stosowana w obrocie detalicznym).
Wyboru metody ewidencji dokonuje kierownik jednostki.
Nabyte lub powstałe w trakcie roku obrotowego zapasy towarów są wprowadzane do ksiąg rachunkowych na dzień ich nabycia lub wytworzenia według cen nabycia lub kosztów wytworzenia. Jeśli nie zniekształca to stanu aktywów oraz wyniku finansowego firmy, ustawa pozwala na wprowadzenie tych składników również według cen zakupu.
Z definicji ustawy wynika, że cena nabycia składa się z następujących elementów:
•  rzeczywistej ceny zakupu towaru,
•  w przypadku importu – obciążeń o charakterze publicznoprawnym (podatku importowego, cła, podatku akcyzowego – jeśli nie podlega odliczeniu),
•  kosztów zakupu, czyli bezpośrednio związanych z zakupem, np. kosztów transportu, załadunku, wyładunku, ubezpieczenia, opakowań,
– pomniejszonych o uzyskane rabaty i opusty.
Cena zakupu natomiast jest ceną netto zawartą w fakturze dostawcy, w jej skład nie wchodzą zatem koszty zakupu ponoszone przez kupującego.
Przykład 1
1. Spółka zakupiła 100 szt. towaru po cenie netto 100 zł/szt.:
10 000 zł + 2200 zł (22% VAT) = 12 200 zł (cena brutto)
W związku z zakupionym towarem firma poniosła koszty transportu w kwocie:
800 zł + 176 zł (22% VAT) = 976 zł (cena brutto).
Zakupiony towar:
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu 10 000 zł
Wn konto 221 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego 2 200 zł
Ma konto 201 „Rozrachunki z dostawcami 12 200 zł
Koszty transportu:
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu 800 zł
Wn konto 221 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego 176 zł
Ma konto 201 „Rozrachunki z dostawcami 976 zł
2. Przyjęcie towarów do magazynu na podstawie dokumentu PZ:
Wn konto 330 „Towary” 10 800 zł
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu 10 800 zł
3. Sprzedaż towarów po cenie
14 000 zł + 3080 zł (22% VAT) = 17 080 zł (cena brutto):
Wn konto 202 „Rozrachunki z odbiorcami” 17 080 zł
Ma konto 730 „Sprzedaż towarów” 14 000 zł
Ma konto 222 „Rozliczenie podatku VAT należnego” 3 080 zł
4. Wydanie towaru z magazynu (na podstawie dokumentu WZ) i zaksięgowanie kosztu własnego sprzedanych towarów:
Wn konto 731 „Koszt własny sprzedanych towarów” 10 800 zł
Ma konto 330 „Towary” 10 800 zł
Należy również zwrócić uwagę na to, że planowana cena zakupu (nabycia) danego towaru może się różnić od ceny rzeczywistej. Sytuacja taka ma miejsce wówczas, gdy składniki rzeczowego majątku obrotowego (również towary) wyceniamy w ciągu roku rozrachunkowego według stałych cen (kosztów) ewidencyjnych. Wystąpią wówczas odchylenia od ceny ewidencyjnej.
Przykład 2
1. Zakup towarów w cenie rzeczywistej
5000 + 1100 zł (22% VAT) = 6100 zł:
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 5000 zł
Wn konto 221 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 1100 zł
Ma konto 201 „Rozrachunki z dostawcami” 6100 zł
2. Zakupione towary przyjęto do magazynu według cen ewidencyjnych w kwocie 7000 zł:
Wn konto 330 „Towary” 7000 zł
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 7000 zł
3. Na koncie „Rozliczenie zakupu” powstały odchylenia od cen ewidencyjnych w kwocie 2000 zł (zapisy na tym koncie korygują wartość ewidencyjną towarów):
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 2000 zł
Ma konto 340 „Odchylenia od cen ewidencyjnych” 2000 zł
Jeśli cena (koszt) ewidencyjna zapasów (towarów) jest wyższa od rzeczywistej ceny (kosztu) nabycia lub zakupu, mówimy o ujemnych odchyleniach od cen ewidencyjnych, natomiast odwrotnie – gdy cena (koszt) ewidencyjna jest niższa od rzeczywistej, mówimy o dodatnich odchyleniach od cen ewidencyjnych. Dodatnie odchylenia zwiększają cenę ewidencyjną zapasów (towarów), doprowadzając ich wartość do rzeczywistej ceny (kosztu) zakupu lub nabycia.
UWAGA!
W praktyce często się zdarza, że konto „Rozliczenie zakupu” jest pomijane, a zakupione towary są księgowane bezpośrednio na koncie magazynowym „Towary”.
Utrzymywanie konta „Rozliczenie zakupu” jest o tyle istotne, że w przypadku gdy towar nie trafia jednocześnie z fakturą do kupującego, jesteśmy to w stanie szybko zauważyć obserwując saldo konta. Saldo debetowe konta „Rozliczenie zakupu” oznacza, że mamy fakturę, ale nie mamy towaru – są to tzw. dostawy w drodze. Natomiast saldo kredytowe tego konta oznacza sytuację odwrotną: mamy towar, ale faktura jeszcze nie dotarła – są to tzw. dostawy niezafakturowane.

Wioletta Chaczykowska
księgowa, licencjat Ministerstwa Finansów

•  art. 17, art. 28, art. 34 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252)


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA