REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować towary

REKLAMA

Jesteśmy spółką z o.o. Mamy zamiar kupować towary, które będą przez nas pakowane i następnie sprzedawane. Jak księgować operacje związane z taką działalnością? Czy prawidłowe będzie księgowanie zakupu towaru: Wn "Towary", Wn "Rozrachunki VAT naliczony", Ma "Zobowiązania", oraz sprzedaży: Wn "Koszt sprzedanych towarów w cenie zakupu", Ma "Towary"? W jaki sposób ująć w księgach rachunkowych pakowanie tych towarów przez naszych pracowników?
RADA
Jeśli zakupione przez jednostkę towary są pakowane przez pracowników firmy i za wykonaną pracę otrzymują oni wynagrodzenie, czynność ta będzie księgowana jako koszt wynagrodzeń. Opakowania tych towarów zwiększają koszty działalności, które będą pokryte z marży sprzedaży.
Nabyte w ciągu roku obrotowego rzeczowe składniki zapasów wprowadza się do ksiąg rachunkowych na dzień ich nabycia. W rozumieniu ustawy o rachunkowości jest to cena zakupu powiększona o uzasadnione koszty związane z zakupem i przystosowaniem towaru do używania lub sprzedaży. Jeśli nie zniekształca to obrazu zapasów oraz wyniku finansowego spółki, zapasy można ująć w księgach rachunkowych również według ceny zakupu.

UZASADNIENIE
Towarami są różnego rodzaju artykuły nabyte w celu odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym.
Ewidencję obrotów i stanów zapasów towarów można prowadzić według jednej z następujących metod:
•  ilościowo-wartościowej – w jednostkach naturalnych i pieniężnych, z tym że każdy składnik zapasu ujmowany jest oddzielnie,
•  ilościowej – tj. tylko w jednostkach naturalnych; wartość stanu wycenia się przynajmniej na koniec okresu sprawozdawczego (metoda ta stosowana jest najczęściej w obrocie hurtowym),
•  wartościowej – przedmiotem tej ewidencji są przychody, rozchody i stany całego zapasu, bez podziału na jego składniki (metoda ta jest często stosowana w obrocie detalicznym).
Wyboru metody ewidencji dokonuje kierownik jednostki.
Nabyte lub powstałe w trakcie roku obrotowego zapasy towarów są wprowadzane do ksiąg rachunkowych na dzień ich nabycia lub wytworzenia według cen nabycia lub kosztów wytworzenia. Jeśli nie zniekształca to stanu aktywów oraz wyniku finansowego firmy, ustawa pozwala na wprowadzenie tych składników również według cen zakupu.
Z definicji ustawy wynika, że cena nabycia składa się z następujących elementów:
•  rzeczywistej ceny zakupu towaru,
•  w przypadku importu – obciążeń o charakterze publicznoprawnym (podatku importowego, cła, podatku akcyzowego – jeśli nie podlega odliczeniu),
•  kosztów zakupu, czyli bezpośrednio związanych z zakupem, np. kosztów transportu, załadunku, wyładunku, ubezpieczenia, opakowań,
– pomniejszonych o uzyskane rabaty i opusty.
Cena zakupu natomiast jest ceną netto zawartą w fakturze dostawcy, w jej skład nie wchodzą zatem koszty zakupu ponoszone przez kupującego.
Przykład 1
1. Spółka zakupiła 100 szt. towaru po cenie netto 100 zł/szt.:
10 000 zł + 2200 zł (22% VAT) = 12 200 zł (cena brutto)
W związku z zakupionym towarem firma poniosła koszty transportu w kwocie:
800 zł + 176 zł (22% VAT) = 976 zł (cena brutto).
Zakupiony towar:
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu 10 000 zł
Wn konto 221 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego 2 200 zł
Ma konto 201 „Rozrachunki z dostawcami 12 200 zł
Koszty transportu:
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu 800 zł
Wn konto 221 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego 176 zł
Ma konto 201 „Rozrachunki z dostawcami 976 zł
2. Przyjęcie towarów do magazynu na podstawie dokumentu PZ:
Wn konto 330 „Towary” 10 800 zł
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu 10 800 zł
3. Sprzedaż towarów po cenie
14 000 zł + 3080 zł (22% VAT) = 17 080 zł (cena brutto):
Wn konto 202 „Rozrachunki z odbiorcami” 17 080 zł
Ma konto 730 „Sprzedaż towarów” 14 000 zł
Ma konto 222 „Rozliczenie podatku VAT należnego” 3 080 zł
4. Wydanie towaru z magazynu (na podstawie dokumentu WZ) i zaksięgowanie kosztu własnego sprzedanych towarów:
Wn konto 731 „Koszt własny sprzedanych towarów” 10 800 zł
Ma konto 330 „Towary” 10 800 zł
Należy również zwrócić uwagę na to, że planowana cena zakupu (nabycia) danego towaru może się różnić od ceny rzeczywistej. Sytuacja taka ma miejsce wówczas, gdy składniki rzeczowego majątku obrotowego (również towary) wyceniamy w ciągu roku rozrachunkowego według stałych cen (kosztów) ewidencyjnych. Wystąpią wówczas odchylenia od ceny ewidencyjnej.
Przykład 2
1. Zakup towarów w cenie rzeczywistej
5000 + 1100 zł (22% VAT) = 6100 zł:
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 5000 zł
Wn konto 221 „Rozliczenie podatku VAT naliczonego” 1100 zł
Ma konto 201 „Rozrachunki z dostawcami” 6100 zł
2. Zakupione towary przyjęto do magazynu według cen ewidencyjnych w kwocie 7000 zł:
Wn konto 330 „Towary” 7000 zł
Ma konto 300 „Rozliczenie zakupu” 7000 zł
3. Na koncie „Rozliczenie zakupu” powstały odchylenia od cen ewidencyjnych w kwocie 2000 zł (zapisy na tym koncie korygują wartość ewidencyjną towarów):
Wn konto 300 „Rozliczenie zakupu” 2000 zł
Ma konto 340 „Odchylenia od cen ewidencyjnych” 2000 zł
Jeśli cena (koszt) ewidencyjna zapasów (towarów) jest wyższa od rzeczywistej ceny (kosztu) nabycia lub zakupu, mówimy o ujemnych odchyleniach od cen ewidencyjnych, natomiast odwrotnie – gdy cena (koszt) ewidencyjna jest niższa od rzeczywistej, mówimy o dodatnich odchyleniach od cen ewidencyjnych. Dodatnie odchylenia zwiększają cenę ewidencyjną zapasów (towarów), doprowadzając ich wartość do rzeczywistej ceny (kosztu) zakupu lub nabycia.
UWAGA!
W praktyce często się zdarza, że konto „Rozliczenie zakupu” jest pomijane, a zakupione towary są księgowane bezpośrednio na koncie magazynowym „Towary”.
Utrzymywanie konta „Rozliczenie zakupu” jest o tyle istotne, że w przypadku gdy towar nie trafia jednocześnie z fakturą do kupującego, jesteśmy to w stanie szybko zauważyć obserwując saldo konta. Saldo debetowe konta „Rozliczenie zakupu” oznacza, że mamy fakturę, ale nie mamy towaru – są to tzw. dostawy w drodze. Natomiast saldo kredytowe tego konta oznacza sytuację odwrotną: mamy towar, ale faktura jeszcze nie dotarła – są to tzw. dostawy niezafakturowane.

Wioletta Chaczykowska
księgowa, licencjat Ministerstwa Finansów

•  art. 17, art. 28, art. 34 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – (j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252)


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA