REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kosztem którego roku jest prenumerata na 2006 r., opłacona w 2005 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka akcyjna prowadząca działalność konsultingową opłaciła w grudniu 2005 r. prenumeratę branżowych periodyków konsultingowych, "Biuletynu podatków dochodowych" i "Dziennika Ustaw" na 2006 r. Proszę o wyjaśnienie, czy koszty prenumeraty będą stanowić koszt podatkowy 2005 czy 2006 r.
RADA
Wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodu tego miesiąca 2006 r., w którym wydawnictwa te faktycznie dotrą do podatnika.

UZASADNIENIE
Spółka akcyjna jako osoba prawna jest zobowiązana do stosowania memoriałowej zasady ujmowania kosztów, zgodnie z art. 15 ust. 4 updop. Co do zasady więc koszty pomniejszają przychody tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą. Oznacza to przede wszystkim, że jeżeli przychody wystąpiły w tym samym roku co koszty ich uzyskania, to w tym roku koszty te mogą być potrącone z przychodami podczas ustalania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Możliwe do potrącenia w danym roku podatkowym są także koszty poniesione w latach poprzedzających ten rok, jeżeli dotyczą przychodów tego roku podatkowego.
Z taką sytuacją mamy do czynienia w stanie faktycznym opisanym w pytaniu. Zatem wydatki na prenumeratę wydawnictw periodycznych, poniesione w 2005 r., o ile oczywiście tematyka tych wydawnictw wiąże się z działalnością podatnika (w przedmiotowym przypadku jest to oczywiste), są kosztem uzyskania przychodów 2006 r.
Zgodnie z przeważającą opinią organów podatkowych (np. Decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku z 28 listopada 2005 r., sygn. BI/4218-0024/05) wydatki na prenumeratę czasopism stanowić będą koszt uzyskania przychodów w tym roku (miesiącu), w którym czasopisma te dotrą do podatnika. Zdaniem organów podatkowych od tego bowiem momentu informacje zawarte w tych czasopismach mogą mieć wpływ na rozwój i generowanie przychodów spółki. Koszty te więc dotyczą tego roku .
Trzeba też zauważyć, iż zdarzają się odmienne opinie organów podatkowych (np. interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej z 30 grudnia 2004 r., sygn. PD/423-142/04/38535), zgodnie z którymi wydatki poniesione na prenumeratę czasopism, których co do zasady nie można bezpośrednio powiązać z określonymi przychodami należnymi, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Uwzględnić przy tym należy przyjętą i stosowaną przez jednostkę, zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o rachunkowości, politykę rachunkowości, z zachowaniem zasad określonych w art. 4–8, w tym zasady ciągłości wymienionej w art. 5 tejże ustawy. Odpowiada to koncepcji tzw. kosztów pośrednich, tj. kosztów nie związanych bezpośrednio z konkretnym przychodem, lecz dotyczących całokształtu działalności podatnika (jak np. koszty ochrony mienia, koszty polis ubezpieczeniowych czy koszty badania sprawozdania finansowego). Organy podatkowe uważają często, że koszty związane z całokształtem działalności podatnika powinny być potrącane w roku ich poniesienia.
Niestety, nie jest to odosobniona sytuacja, gdy organy podatkowe różnią się w poglądach na ten sam temat. Nie sprzyja to oczywiście pewności prawa.
Uważam, że właściwe jest stanowisko przedstawione w niniejszym opracowaniu jako pierwsze, bowiem w przepisach updop nie ma rozróżnienia na koszty bezpośrednie i pośrednie (związane z całokształtem działalności). Jest to podział przyjmowany w języku urzędowych interpretacji podatkowych i orzecznictwa.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Ponadto ustawodawca w art. 15 ust. 4 (jedynym przepisie updop dotyczącym zasad potrącalności kosztów w czasie) przewidział, jako wyjątek od zasady ogólnej, możliwość potrącania kosztów w roku, w którym faktycznie zostały poniesione. Dotyczy to jednak tylko kosztów nieponiesionych i niemożliwych do zarachowania w roku, którego koszty te rzeczywiście dotyczą.
Wyjątek ten nie ma zastosowania do omawianych prenumerat, gdyż są one możliwe do zarachowania (znana jest ich cena i są dokumenty potwierdzające wydatek) i są opłacone, czyli należą do kosztów poniesionych.
Również z orzecznictwa NSA wynika, że niedopuszczalne jest potrącenie w danym roku podatkowym poniesionych w tym roku wydatków, dotyczących przychodów mających wystąpić dopiero w następnym roku podatkowym lub w dalszych okresach (np. wyrok NSA z 11 kwietnia 1996 r., sygn. akt SA/Sz 1924/95, wyrok z 19 maja 1999 r., sygn. akt I SA/Łd 860/97, wyrok z 18 lutego 1999 r., sygn. akt I SA/Kr 1448/97, czy wyrok z 17 marca 2004 r., sygn. akt I SA/Wr 3911/01).
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Określone w art. 15 ust. 4 updop zasady potrącania kosztów mają zastosowanie nie tylko do roku podatkowego, ale również do poszczególnych miesięcy w roku podatkowym. Z art. 25 ust. 1 updop wynika bowiem obowiązek miesięcznego rozliczania zaliczek na podatek dochodowy, a tym samym i miesięcznego rozliczania kosztów uzyskania przychodów. Okresem sprawozdawczym jest więc okres od początku roku podatkowego do końca danego miesiąca, za który deklarowana jest wysokość dochodu i podatku.
Tak stwierdzono m.in. w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu z 14 czerwca 2005 r. (sygn. PSUS/PBOI/423/156/P/05/AS). Organ podatkowy stanął tu na stanowisku, że:
(...) poniesiony przez Spółkę na koniec 2004 r. koszt z tytułu abonamentowego zakupu czasopism branżowych dotyczy ściśle określonego okresu, jakim jest następny rok podatkowy, tj. 2005. Zatem mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy uznać, że ww. wydatek stanowi koszt uzyskania przychodów 2005 r. i podlega rozliczeniu w sposób wskazany przez Spółkę, tj. rozliczeniu w czasie (dzieląc poniesiony koszt przez liczbę 12 kolejnych miesięcy, w ciągu których podlega on zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów).

• art. 15 ust. 4, art. 25 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Paweł Huczko
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

REKLAMA

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA