REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kosztem którego roku jest prenumerata na 2006 r., opłacona w 2005 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka akcyjna prowadząca działalność konsultingową opłaciła w grudniu 2005 r. prenumeratę branżowych periodyków konsultingowych, "Biuletynu podatków dochodowych" i "Dziennika Ustaw" na 2006 r. Proszę o wyjaśnienie, czy koszty prenumeraty będą stanowić koszt podatkowy 2005 czy 2006 r.
RADA
Wydatki te stanowią koszt uzyskania przychodu tego miesiąca 2006 r., w którym wydawnictwa te faktycznie dotrą do podatnika.

UZASADNIENIE
Spółka akcyjna jako osoba prawna jest zobowiązana do stosowania memoriałowej zasady ujmowania kosztów, zgodnie z art. 15 ust. 4 updop. Co do zasady więc koszty pomniejszają przychody tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą. Oznacza to przede wszystkim, że jeżeli przychody wystąpiły w tym samym roku co koszty ich uzyskania, to w tym roku koszty te mogą być potrącone z przychodami podczas ustalania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Możliwe do potrącenia w danym roku podatkowym są także koszty poniesione w latach poprzedzających ten rok, jeżeli dotyczą przychodów tego roku podatkowego.
Z taką sytuacją mamy do czynienia w stanie faktycznym opisanym w pytaniu. Zatem wydatki na prenumeratę wydawnictw periodycznych, poniesione w 2005 r., o ile oczywiście tematyka tych wydawnictw wiąże się z działalnością podatnika (w przedmiotowym przypadku jest to oczywiste), są kosztem uzyskania przychodów 2006 r.
Zgodnie z przeważającą opinią organów podatkowych (np. Decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku z 28 listopada 2005 r., sygn. BI/4218-0024/05) wydatki na prenumeratę czasopism stanowić będą koszt uzyskania przychodów w tym roku (miesiącu), w którym czasopisma te dotrą do podatnika. Zdaniem organów podatkowych od tego bowiem momentu informacje zawarte w tych czasopismach mogą mieć wpływ na rozwój i generowanie przychodów spółki. Koszty te więc dotyczą tego roku .
Trzeba też zauważyć, iż zdarzają się odmienne opinie organów podatkowych (np. interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej z 30 grudnia 2004 r., sygn. PD/423-142/04/38535), zgodnie z którymi wydatki poniesione na prenumeratę czasopism, których co do zasady nie można bezpośrednio powiązać z określonymi przychodami należnymi, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia. Uwzględnić przy tym należy przyjętą i stosowaną przez jednostkę, zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o rachunkowości, politykę rachunkowości, z zachowaniem zasad określonych w art. 4–8, w tym zasady ciągłości wymienionej w art. 5 tejże ustawy. Odpowiada to koncepcji tzw. kosztów pośrednich, tj. kosztów nie związanych bezpośrednio z konkretnym przychodem, lecz dotyczących całokształtu działalności podatnika (jak np. koszty ochrony mienia, koszty polis ubezpieczeniowych czy koszty badania sprawozdania finansowego). Organy podatkowe uważają często, że koszty związane z całokształtem działalności podatnika powinny być potrącane w roku ich poniesienia.
Niestety, nie jest to odosobniona sytuacja, gdy organy podatkowe różnią się w poglądach na ten sam temat. Nie sprzyja to oczywiście pewności prawa.
Uważam, że właściwe jest stanowisko przedstawione w niniejszym opracowaniu jako pierwsze, bowiem w przepisach updop nie ma rozróżnienia na koszty bezpośrednie i pośrednie (związane z całokształtem działalności). Jest to podział przyjmowany w języku urzędowych interpretacji podatkowych i orzecznictwa.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Ponadto ustawodawca w art. 15 ust. 4 (jedynym przepisie updop dotyczącym zasad potrącalności kosztów w czasie) przewidział, jako wyjątek od zasady ogólnej, możliwość potrącania kosztów w roku, w którym faktycznie zostały poniesione. Dotyczy to jednak tylko kosztów nieponiesionych i niemożliwych do zarachowania w roku, którego koszty te rzeczywiście dotyczą.
Wyjątek ten nie ma zastosowania do omawianych prenumerat, gdyż są one możliwe do zarachowania (znana jest ich cena i są dokumenty potwierdzające wydatek) i są opłacone, czyli należą do kosztów poniesionych.
Również z orzecznictwa NSA wynika, że niedopuszczalne jest potrącenie w danym roku podatkowym poniesionych w tym roku wydatków, dotyczących przychodów mających wystąpić dopiero w następnym roku podatkowym lub w dalszych okresach (np. wyrok NSA z 11 kwietnia 1996 r., sygn. akt SA/Sz 1924/95, wyrok z 19 maja 1999 r., sygn. akt I SA/Łd 860/97, wyrok z 18 lutego 1999 r., sygn. akt I SA/Kr 1448/97, czy wyrok z 17 marca 2004 r., sygn. akt I SA/Wr 3911/01).
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Określone w art. 15 ust. 4 updop zasady potrącania kosztów mają zastosowanie nie tylko do roku podatkowego, ale również do poszczególnych miesięcy w roku podatkowym. Z art. 25 ust. 1 updop wynika bowiem obowiązek miesięcznego rozliczania zaliczek na podatek dochodowy, a tym samym i miesięcznego rozliczania kosztów uzyskania przychodów. Okresem sprawozdawczym jest więc okres od początku roku podatkowego do końca danego miesiąca, za który deklarowana jest wysokość dochodu i podatku.
Tak stwierdzono m.in. w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu z 14 czerwca 2005 r. (sygn. PSUS/PBOI/423/156/P/05/AS). Organ podatkowy stanął tu na stanowisku, że:
(...) poniesiony przez Spółkę na koniec 2004 r. koszt z tytułu abonamentowego zakupu czasopism branżowych dotyczy ściśle określonego okresu, jakim jest następny rok podatkowy, tj. 2005. Zatem mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy uznać, że ww. wydatek stanowi koszt uzyskania przychodów 2005 r. i podlega rozliczeniu w sposób wskazany przez Spółkę, tj. rozliczeniu w czasie (dzieląc poniesiony koszt przez liczbę 12 kolejnych miesięcy, w ciągu których podlega on zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów).

• art. 15 ust. 4, art. 25 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Paweł Huczko
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA