REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć kontrakt budowlany

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. podpisała kontrakt o wartości 4 000 000 zł na roboty budowlano-montażowe (wraz z projektem) z terminem realizacji do końca kwietnia 2005 r. W październiku 2004 r. pobrała zaliczkę w wysokości 1 000 000 zł oraz poniosła koszty związane z zakupem części do realizacji kontraktu na około 60 000 zł. W umowie nie jest wspomniane, iż prace będą odbierane etapami i tak też fakturowane.

Odprowadzono VAT należny na podstawie faktury VAT dokumentującej pobranie zaliczki. Do podatku CIT nie zaliczono przychodu. W którym momencie należy ująć do podatku CIT pobraną zaliczkę oraz czy można odliczać od podatku poniesione koszty w 2004 r., czy należy je ująć dopiero w 2005 r., kiedy zostanie wystawiona całkowita faktura VAT rozliczająca usługę? Czy gdyby fakturowanie było cząstkowe, to można by odliczać koszty od podatku?
Spółka w zasadzie jest tylko pośrednikiem w realizacji usługi (wszystkie prace są podzlecane), musi więc przelać zaliczkę (z otrzymanego 1 000 000 zł) w wysokości 500 000 zł podwykonawcy. Czy podwykonawca powinien zatem wystawić spółce fakturę VAT potwierdzającą wpłatę zaliczki i czy w związku z tym mamy prawo do odliczenia tego VAT (dla nas naliczonego) w deklaracji VAT-7? Czy dla podatku CIT faktura ta miałaby jakieś znaczenie?
Przy założeniu realizacji umowy według tzw. metody zakończonego kontraktu należy uznać, że na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych rozliczenie wpływów i wydatków nastąpi w momencie zrealizowania prac budowlano-montażowych przez spółkę-wykonawcę (kwiecień 2005 r.). Do tej pory otrzymywane zaliczki i ponoszone wydatki będą podatkowo obojętne. Z punktu widzenia VAT przy otrzymywaniu zaliczek od inwestora powstaje VAT należny, natomiast z tytułu przekazywania zaliczek czy zapłaty za usługi podwykonawcom powstaje VAT naliczony – do rozliczania na bieżąco w deklaracjach VAT-7.
Opisany przez Państwa sposób realizacji robót budowlano-montażowych jest dokonywany zgodnie ze wspomnianą metodą zakończonego kontraktu. Polega ona na odbiorze całości zrealizowanego projektu w ustalonym w przyszłości momencie. W omawianym przypadku wykonanie usług nastąpi w następnym roku podatkowym. Zgodnie z założeniami do tego momentu spółka nie przekaże inwestorowi żadnej z części realizowanych usług, w szczególności strony nie będą sporządzały żadnych protokołów zdawczo-odbiorczych na żadną z części usług.
W związku z tym wszystkie przysporzenia uzyskane przez spółkę od inwestora z tytułu realizacji umowy powinny być uwzględnione w momencie pełnego zakończenia świadczenia usług – w szczególności w chwili podpisania właściwego protokołu zdawczo-odbiorczego i wystawienia faktury na całość świadczonych usług. Zgodnie z przepisami o podatku dochodowym do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Tym samym otrzymywane do chwili zakończenia realizacji kontraktu zaliczki nie stanowią przychodu.
Konsekwencją takiego działania jest równoczesne podatkowe rozpoznanie kosztów, ponoszonych bezpośrednio w związku z realizacją kontraktu, w momencie rozpoznania przychodu.
Jeśli przysporzenie w postaci zaliczki zostało uznane za przychód roku następnego, to również w tym następnym roku powinny być od przychodu potrącone koszty jego uzyskania. Jeśli więc strony postanowią o rozliczeniu się z tytułu prac budowlano-montażowych w 2005 r., to brak jest podstaw, aby w roku 2004 podatkowo zarachować koszty ponoszone na realizację danego projektu (patrz także wyrok NSA z 16 maja 1996 r., SA/Wr 2040/95).
Rozpoznanie kosztów w momencie uzyskania przychodu dotyczy kosztów bezpośrednich, a więc wprost związanych z wykonywaną umową, takich jak wydatki na nabycie materiałów użytych bezpośrednio w trakcie realizacji, koszty wynajmu sprzętu używanego przy danych pracach, koszty wykonania projektu czy koszty bezpośrednie usług obcych. Zalicza się do nich także wynagrodzenia pracowników zatrudnionych wyłącznie przy danych pracach budowlano-montażowych, na przykład wynagrodzenie kierownika danej budowy.
Natomiast koszty pośrednie wykazywane są podatkowo w roku, w którym zostały poniesione. Dotyczy to także kosztów wynagrodzeń własnych pracowników niezwiązanych bezpośrednio z danymi robotami budowlano-montażowymi, kosztów finansowania spółki i amortyzacji sprzętu przez nią używanego.
Co do wspomnianego przez państwa „fakturowania cząstkowego”, to rzeczywiście w tym przypadku należy koszty rozpoznawać w powiązaniu z uzyskiwanymi na bieżąco przychodami, a nie na koniec trwania kontraktu.
Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, jeśli przed wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności zaliczkę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Wówczas wystawia się fakturę dokumentującą przekazanie zaliczki, stosując odpowiednio zasady dotyczące wystawiania faktur dokumentujących dokonanie sprzedaży. Fakturę taką wystawia się nie później niż 7. dnia od dnia, w którym otrzymano część należności od nabywcy. Fakturę wystawia się również nie później niż 7. dnia od dnia, w którym przed wykonaniem usługi pobrano każdą kolejną część należności (zaliczkę). Podatek wykazany w wystawionych przez Państwa fakturach stanowi podatek należny.
Analogicznie w przypadku uiszczania zaliczek przez podwykonawcę – jego obowiązkiem jest wystawienie faktury. Suma kwot podatku od towarów i usług określonych w otrzymanych przez Państwa fakturach dokumentujących dokonanie przedpłaty, jeśli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego, stanowi kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym otrzymali Państwo fakturę.
• art. 15 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
• art. 19 ust. 11, art. 106 ust. 1–3, art. 86 ust. 1 pkt 1 lit. b), ust. 10 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971
Michał Musielak
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA