REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć kontrakt budowlany

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. podpisała kontrakt o wartości 4 000 000 zł na roboty budowlano-montażowe (wraz z projektem) z terminem realizacji do końca kwietnia 2005 r. W październiku 2004 r. pobrała zaliczkę w wysokości 1 000 000 zł oraz poniosła koszty związane z zakupem części do realizacji kontraktu na około 60 000 zł. W umowie nie jest wspomniane, iż prace będą odbierane etapami i tak też fakturowane.

Odprowadzono VAT należny na podstawie faktury VAT dokumentującej pobranie zaliczki. Do podatku CIT nie zaliczono przychodu. W którym momencie należy ująć do podatku CIT pobraną zaliczkę oraz czy można odliczać od podatku poniesione koszty w 2004 r., czy należy je ująć dopiero w 2005 r., kiedy zostanie wystawiona całkowita faktura VAT rozliczająca usługę? Czy gdyby fakturowanie było cząstkowe, to można by odliczać koszty od podatku?
Spółka w zasadzie jest tylko pośrednikiem w realizacji usługi (wszystkie prace są podzlecane), musi więc przelać zaliczkę (z otrzymanego 1 000 000 zł) w wysokości 500 000 zł podwykonawcy. Czy podwykonawca powinien zatem wystawić spółce fakturę VAT potwierdzającą wpłatę zaliczki i czy w związku z tym mamy prawo do odliczenia tego VAT (dla nas naliczonego) w deklaracji VAT-7? Czy dla podatku CIT faktura ta miałaby jakieś znaczenie?
Przy założeniu realizacji umowy według tzw. metody zakończonego kontraktu należy uznać, że na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych rozliczenie wpływów i wydatków nastąpi w momencie zrealizowania prac budowlano-montażowych przez spółkę-wykonawcę (kwiecień 2005 r.). Do tej pory otrzymywane zaliczki i ponoszone wydatki będą podatkowo obojętne. Z punktu widzenia VAT przy otrzymywaniu zaliczek od inwestora powstaje VAT należny, natomiast z tytułu przekazywania zaliczek czy zapłaty za usługi podwykonawcom powstaje VAT naliczony – do rozliczania na bieżąco w deklaracjach VAT-7.
Opisany przez Państwa sposób realizacji robót budowlano-montażowych jest dokonywany zgodnie ze wspomnianą metodą zakończonego kontraktu. Polega ona na odbiorze całości zrealizowanego projektu w ustalonym w przyszłości momencie. W omawianym przypadku wykonanie usług nastąpi w następnym roku podatkowym. Zgodnie z założeniami do tego momentu spółka nie przekaże inwestorowi żadnej z części realizowanych usług, w szczególności strony nie będą sporządzały żadnych protokołów zdawczo-odbiorczych na żadną z części usług.
W związku z tym wszystkie przysporzenia uzyskane przez spółkę od inwestora z tytułu realizacji umowy powinny być uwzględnione w momencie pełnego zakończenia świadczenia usług – w szczególności w chwili podpisania właściwego protokołu zdawczo-odbiorczego i wystawienia faktury na całość świadczonych usług. Zgodnie z przepisami o podatku dochodowym do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Tym samym otrzymywane do chwili zakończenia realizacji kontraktu zaliczki nie stanowią przychodu.
Konsekwencją takiego działania jest równoczesne podatkowe rozpoznanie kosztów, ponoszonych bezpośrednio w związku z realizacją kontraktu, w momencie rozpoznania przychodu.
Jeśli przysporzenie w postaci zaliczki zostało uznane za przychód roku następnego, to również w tym następnym roku powinny być od przychodu potrącone koszty jego uzyskania. Jeśli więc strony postanowią o rozliczeniu się z tytułu prac budowlano-montażowych w 2005 r., to brak jest podstaw, aby w roku 2004 podatkowo zarachować koszty ponoszone na realizację danego projektu (patrz także wyrok NSA z 16 maja 1996 r., SA/Wr 2040/95).
Rozpoznanie kosztów w momencie uzyskania przychodu dotyczy kosztów bezpośrednich, a więc wprost związanych z wykonywaną umową, takich jak wydatki na nabycie materiałów użytych bezpośrednio w trakcie realizacji, koszty wynajmu sprzętu używanego przy danych pracach, koszty wykonania projektu czy koszty bezpośrednie usług obcych. Zalicza się do nich także wynagrodzenia pracowników zatrudnionych wyłącznie przy danych pracach budowlano-montażowych, na przykład wynagrodzenie kierownika danej budowy.
Natomiast koszty pośrednie wykazywane są podatkowo w roku, w którym zostały poniesione. Dotyczy to także kosztów wynagrodzeń własnych pracowników niezwiązanych bezpośrednio z danymi robotami budowlano-montażowymi, kosztów finansowania spółki i amortyzacji sprzętu przez nią używanego.
Co do wspomnianego przez państwa „fakturowania cząstkowego”, to rzeczywiście w tym przypadku należy koszty rozpoznawać w powiązaniu z uzyskiwanymi na bieżąco przychodami, a nie na koniec trwania kontraktu.
Zgodnie z przepisami ustawy o VAT, jeśli przed wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności zaliczkę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części. Wówczas wystawia się fakturę dokumentującą przekazanie zaliczki, stosując odpowiednio zasady dotyczące wystawiania faktur dokumentujących dokonanie sprzedaży. Fakturę taką wystawia się nie później niż 7. dnia od dnia, w którym otrzymano część należności od nabywcy. Fakturę wystawia się również nie później niż 7. dnia od dnia, w którym przed wykonaniem usługi pobrano każdą kolejną część należności (zaliczkę). Podatek wykazany w wystawionych przez Państwa fakturach stanowi podatek należny.
Analogicznie w przypadku uiszczania zaliczek przez podwykonawcę – jego obowiązkiem jest wystawienie faktury. Suma kwot podatku od towarów i usług określonych w otrzymanych przez Państwa fakturach dokumentujących dokonanie przedpłaty, jeśli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego, stanowi kwotę podatku naliczonego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym otrzymali Państwo fakturę.
• art. 15 ust. 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
• art. 19 ust. 11, art. 106 ust. 1–3, art. 86 ust. 1 pkt 1 lit. b), ust. 10 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971
Michał Musielak
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA