REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo zaksięgować kaucję gwarancyjną

REKLAMA

Podpisaliśmy umowę i wykonaliśmy określoną w niej usługę na rzecz kontrahenta. Zgodnie z umową kontrahent ma prawo do zatrzymania przez 3 lata pewnej kwoty należności jako gwarancji. Gdzie ewidencjonować takie gwarancje i jak prawidłowo ująć je w bilansie?
RADA
Jest to tzw. kaucja gwarancyjna. Kaucję tego typu należy potraktować jako należności od usługodawcy (kontrahenta), które mają charakter zwrotny i zostaną rozliczone po upływie czasu określonego w umowie. Saldo konta „Rozrachunki z odbiorcami” pozostaje zatem do końca tego okresu nierozliczone – w wysokości zatrzymanej kaucji gwarancyjnej. W bilansie należy wykazać ją po stronie aktywów – w pozycji B.II.1a lub 2a jako należności krótkoterminowe z tytułu dostaw i usług o okresie spłaty powyżej 12 miesięcy.

UZASADNIENIE
Przy zawieraniu umów o wykonanie usług odbiorca usługi często zastrzega sobie prawo do wstrzymania (nawet na okres kilku lat) płatności określonych kwot należnych wykonawcom robót – z przeznaczeniem na pokrycie ewentualnych kosztów usunięcia wad (usterek). Praktyka taka występuje przede wszystkim przy wykonywaniu usług w zakresie robót budowlanych lub budowlano-montażowych. Zatrzymane przez usługobiorcę kwoty stanowią kaucję gwarancyjną będącą swego rodzaju zabezpieczeniem ewentualnych roszczeń z tytułu nienależytego wykonania umowy.
Jeżeli wykonane roboty zawierają wady lub usterki, kaucja gwarancyjna jest wykorzystywana do sfinansowania ich usunięcia. W przypadku niewykorzystania całości lub części kaucji w okresie wskazanym w umowie podlega ona zwrotowi na rachunek wykonawcy robót.
Ewidencja w księgach rachunkowych z tytułu zatrzymanych kaucji gwarancyjnych może przebiegać następująco:
1. Faktura VAT za wykonane usługi
a) należność ogółem – wartość brutto:
Wn konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”,
b) przychód ze sprzedaży – wartość netto:
Ma konto 70 „Sprzedaż usług”,
c) podatek VAT należny:
Ma konto 22 „Rozrachunki z tytułu VAT należnego”.
2. Wpływ na rachunek bankowy kwoty podlegającej zapłacie – należność ogółem (pomniejszona o zatrzymaną kaucję gwarancyjną):
Wn konto 13 „Rachunek bieżący”,
Ma konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”.
W tej sytuacji na koncie 20 „Rozrachunki z odbiorcami” pozostaje nierozliczone saldo w wysokości zatrzymanej kaucji gwarancyjnej. Są to należności z tytułu dostaw i usług, dlatego też niezależnie od określonego w umowie terminu płatności zatrzymane kwoty kaucji należy wykazywać w bilansie po stronie aktywów – w pozycji B.II.1a lub 2a, jako należności krótkoterminowe z tytułu dostaw i usług – odpowiednio o okresie spłaty do 12 lub powyżej 12 miesięcy.
3. Wpływ niewykorzystanej kaucji na rachunek bankowy:
Wn konto 13 „Rachunek bieżący”,
Ma konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”.
4. Przepadek kaucji w związku z jej wykorzystaniem na usunięcie usterek:
Wn konto 76 „Pozostałe koszty operacyjne”,
Ma konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”.
Trzeba podkreślić, że zarówno do celów bilansowych, jak i podatkowych do przychodów roku obrotowego, w którym wykonano usługę, należy zaliczyć całą wartość sprzedaży wynikającą z wystawionej faktury – niezależnie od terminu ostatecznego rozliczenia kwot zatrzymanych jako kaucja gwarancyjna.

Anna Kędziora
księgowa, konsultant podatkowy

• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252


Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA