REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo zaksięgować kaucję gwarancyjną

REKLAMA

Podpisaliśmy umowę i wykonaliśmy określoną w niej usługę na rzecz kontrahenta. Zgodnie z umową kontrahent ma prawo do zatrzymania przez 3 lata pewnej kwoty należności jako gwarancji. Gdzie ewidencjonować takie gwarancje i jak prawidłowo ująć je w bilansie?
RADA
Jest to tzw. kaucja gwarancyjna. Kaucję tego typu należy potraktować jako należności od usługodawcy (kontrahenta), które mają charakter zwrotny i zostaną rozliczone po upływie czasu określonego w umowie. Saldo konta „Rozrachunki z odbiorcami” pozostaje zatem do końca tego okresu nierozliczone – w wysokości zatrzymanej kaucji gwarancyjnej. W bilansie należy wykazać ją po stronie aktywów – w pozycji B.II.1a lub 2a jako należności krótkoterminowe z tytułu dostaw i usług o okresie spłaty powyżej 12 miesięcy.

UZASADNIENIE
Przy zawieraniu umów o wykonanie usług odbiorca usługi często zastrzega sobie prawo do wstrzymania (nawet na okres kilku lat) płatności określonych kwot należnych wykonawcom robót – z przeznaczeniem na pokrycie ewentualnych kosztów usunięcia wad (usterek). Praktyka taka występuje przede wszystkim przy wykonywaniu usług w zakresie robót budowlanych lub budowlano-montażowych. Zatrzymane przez usługobiorcę kwoty stanowią kaucję gwarancyjną będącą swego rodzaju zabezpieczeniem ewentualnych roszczeń z tytułu nienależytego wykonania umowy.
Jeżeli wykonane roboty zawierają wady lub usterki, kaucja gwarancyjna jest wykorzystywana do sfinansowania ich usunięcia. W przypadku niewykorzystania całości lub części kaucji w okresie wskazanym w umowie podlega ona zwrotowi na rachunek wykonawcy robót.
Ewidencja w księgach rachunkowych z tytułu zatrzymanych kaucji gwarancyjnych może przebiegać następująco:
1. Faktura VAT za wykonane usługi
a) należność ogółem – wartość brutto:
Wn konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”,
b) przychód ze sprzedaży – wartość netto:
Ma konto 70 „Sprzedaż usług”,
c) podatek VAT należny:
Ma konto 22 „Rozrachunki z tytułu VAT należnego”.
2. Wpływ na rachunek bankowy kwoty podlegającej zapłacie – należność ogółem (pomniejszona o zatrzymaną kaucję gwarancyjną):
Wn konto 13 „Rachunek bieżący”,
Ma konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”.
W tej sytuacji na koncie 20 „Rozrachunki z odbiorcami” pozostaje nierozliczone saldo w wysokości zatrzymanej kaucji gwarancyjnej. Są to należności z tytułu dostaw i usług, dlatego też niezależnie od określonego w umowie terminu płatności zatrzymane kwoty kaucji należy wykazywać w bilansie po stronie aktywów – w pozycji B.II.1a lub 2a, jako należności krótkoterminowe z tytułu dostaw i usług – odpowiednio o okresie spłaty do 12 lub powyżej 12 miesięcy.
3. Wpływ niewykorzystanej kaucji na rachunek bankowy:
Wn konto 13 „Rachunek bieżący”,
Ma konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”.
4. Przepadek kaucji w związku z jej wykorzystaniem na usunięcie usterek:
Wn konto 76 „Pozostałe koszty operacyjne”,
Ma konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami”.
Trzeba podkreślić, że zarówno do celów bilansowych, jak i podatkowych do przychodów roku obrotowego, w którym wykonano usługę, należy zaliczyć całą wartość sprzedaży wynikającą z wystawionej faktury – niezależnie od terminu ostatecznego rozliczenia kwot zatrzymanych jako kaucja gwarancyjna.

Anna Kędziora
księgowa, konsultant podatkowy

• ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252


Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA