REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy podatnik nabywa prawo do odliczenia VAT

REKLAMA

Podatnik rozpoczął działalność gospodarczą od 1 grudnia 2005 r. 15 grudnia kupił samochód. Jednak zgłoszenie rejestracyjne VAT-R złożył 30 grudnia. Czy może dokonać odliczenia VAT z faktury otrzymanej przed dokonaniem rejestracji?
RADA
Tak, podatnik może odliczyć VAT z faktury otrzymanej przed dokonaniem rejestracji. Stanowisko to potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych. Należy pamiętać, że organy podatkowe zajmują jednak odmienne stanowisko.

UZASADNIENIE
Podatnikowi, który nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego (art. 88 ust. 4 ustawy). Podmioty, które rozpoczynają działalność gospodarczą, powinny złożyć zgłoszenie rejestracyjne przed wykonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu.
Między organami podatkowymi nie ma jednomyślności, czy podatnik w dniu otrzymania faktury VAT musi być zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz od kiedy możemy powiedzieć, że podmiot, który złożył zgłoszenie rejestracyjne, jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Większość z nich uznaje, że nie można odliczyć VAT z faktur otrzymanych przed dniem dokonania rejestracji.
Stanowisko organów podatkowych – zakaz odliczania
Organy podatkowe, które uznają, że prawo do odliczenia nie przysługuje z faktur otrzymanych przed dokonaniem rejestracji, powołują się na brzmienie art. 88 ust. 1 pkt 4a ustawy. Przepis ten zabrania prawa do odliczenia VAT z faktur otrzymanych przed dniem utraty zwolnienia podmiotowego (ze względu na obrót) albo przed dniem rezygnacji z tego prawa. Dlatego prawo do odliczania podatku naliczonego przysługuje z faktur otrzymanych od dnia rezygnacji ze zwolnienia. Podatnik staje się podatnikiem VAT czynnym od dnia rejestracji, czyli od dnia potwierdzenia zarejestrowania jako podatnik na druku VAT-5 przez naczelnika urzędu skarbowego (m.in. pismo z 5 maja 2005 r. Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego nr 1471/NU-R2/443-118/05/PD). Dlatego nie można odliczyć VAT z faktur otrzymanych przed potwierdzeniem zarejestrowania na druku VAT-5.
Orzecznictwo sądów administracyjnych – przysługuje prawodo odliczenia
Przeciwnicy takiego poglądu uznają natomiast, że prawo do odliczenia podatnik „realizuje” przez złożenie deklaracji VAT-7. Dlatego wystarczy, aby najpóźniej w dniu składania deklaracji posiadać status zarejestrowanego podatnika VAT. Natomiast status podatnika VAT czynnego podatnicy uzyskują od dnia złożenia zgłoszenia VAT-R, gdyż naczelnik urzędu skarbowego na formularzu VAT-5 potwierdza wyłącznie ten fakt. Co oznacza, że tym samym jest spełniony warunek określony w art. 88 ust. 4 ustawy, że prawo do odliczenia przysługuje wyłącznie zarejestrowanym podatnikom VAT. Taka interpretacja jest zgodna z zasadą neutralności (prawo do odliczenia przysługuje co do zasady, a wszelkich wyjątków nie należy interpretować rozszerzająco) stosowaną przez ETS w interpretowaniu przepisów VI dyrektywy.
WAŻNE!
Stanowisko to potwierdził również w wyroku z 5 stycznia 2006 r. WSA w Olsztynie, sygn. akt I SA/0I 445/05. Uznał, że podatnik nabywa prawo do odliczenia VAT naliczonego również wtedy, gdy dokonał zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku od towarów i usług dopiero w momencie wykazania podatku do zwrotu.
Należy pamiętać, że w przypadku gdy podatnik przyjmie stanowisko prezentowane przez sąd, musi się liczyć z ewentualnym sporem z urzędem skarbowym. Gdy będzie chciał uniknąć tego sporu i zastosować się do stanowiska urzędu, powinien wystąpić do swojego urzędu o interpretację w tej sprawie.

•  art. 88 ust. 1 pkt 4a, ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Joanna Dmowska
specjalista w zakresie VAT, wieloletni pracownik aparatu skarbowego


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA