REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy ewidencjonować naliczenie składek po kontroli ZUS

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza spółka jest po kontroli ZUS obejmującej okres od stycznia 2003 r. do sierpnia 2005 r. Jak ująć w księgach rachunkowych naliczenie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne zgodnie z protokołem ZUS? Czy są one kosztem uzyskania przychodów bieżącego okresu?
RADA
Należy założyć, że sprawozdania finansowe jednostki za lata objęte kontrolą ZUS zostały już zatwierdzone. Składki ZUS za te lata (2003 i 2004) będą ujęte w bieżącym okresie, ale nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu. Z kolei zmiana przepisów, jaka nastąpiła od 2005 r., nakazuje ujmowanie finansowanej przez płatnika części składek ZUS w kosztach podatkowych według zasady kasowej. Oznacza to, że kosztem podatkowym składki stają się dopiero w chwili zapłaty. Składki naliczone za 2005 r. będą zatem kosztem podatkowym dopiero wtedy, kiedy zostaną uregulowane.
UZASADNIENIE
Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Artykuł ten ma decydujące znaczenie, ponieważ zawiera katalog wydatków i odpisów, które nie są uznawane za koszty uzyskania przychodów w ogóle albo też mogą zostać uznane, jeśli będą spełnione określone warunki. Analizując zatem koszty pod względem podatkowym nie można się ograniczyć tylko do art. 15, który mówi o tym, co może zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ale trzeba również pamiętać o art. 16, który informuje, co nie jest kosztem uzyskania przychodów.
Należy pamiętać o tym, że tylko rzeczywiście poniesione w danym roku podatkowym koszty, odpisy czy wydatki są kosztami uzyskania przychodów. Są to przede wszystkim:
•  koszty poniesione w roku podatkowym bezpośrednio związane z przychodami uzyskanymi w tym roku,
•  koszty poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów uzyskanych w roku podatkowym,
•  koszty określone co do rodzaju i kwoty, które nie zostały jeszcze poniesione, lecz zostały zarachowane.
Naliczone w wyniku kontroli składki ZUS za okres 2003 i 2004 (ujęte w bieżącym okresie) nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów (w części finansowanej przez płatnika). Odsetki za nieterminową wpłatę składek, jako odsetki za zwłokę od należności budżetowych, nie są kosztem uzyskania przychodów bez względu na to, czy dotyczą roku podatkowego, czy też nie. Natomiast składki za 2005 r. będą kosztem uzyskania przychodu w momencie ich uregulowania.
Naliczone składki ujmujemy w księgach tak jak comiesięczne rozliczenia z ZUS:
• Składki finansowane przez płatnika:
Wn konto 4 „Świadczenia na rzecz pracowników”,
Ma konto 227 „Rozliczenia z ZUS.
• Składki finansowane przez podatnika:
Wn konto 231 „Rozrachunki z pracownikami”,
Ma konto 404 „Wynagrodzenia”.
• Odsetki za nieterminową wpłatę:
Wn konto 751 „Koszty finansowe”,
Ma konto 131 „Rachunek bankowy”.
Podczas ustalania kosztów na potrzeby podatku dochodowego od osób prawnych należy pamiętać, że podstawową zasadą jest zasada potrącalności kosztów wyłącznie w roku podatkowym, którego dotyczą.
Podstawa prawna:
•  art. 15 ust. 4, art. 16 ust. 1 pkt 21 i pkt 57a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
Wioletta Chaczykowska
 



 

REKLAMA

Autopromocja
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA