REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyceniać aktywa i pasywa przejętej firmy

REKLAMA

Kupiliśmy przedsiębiorstwo, które było naszym podwykonawcą. Czy przy rozliczaniu przejęcia należy uwzględnić wszystkie zobowiązania i należności tego przedsiębiorstwa (np. zobowiązania i należności wynikające z potrąceń od wynagrodzeń), czy też - ustalając wartość firmy - należy wyłączyć wzajemne rozrachunki?
RADA
Rozliczając przejęcie drugiej spółki wyłącza się wzajemne należności i zobowiązania łączących się spółek. Wyłączeniu podlegają również kapitały przejętej spółki. Wszystkie inne rozrachunki należy uwzględnić. Wartość firmy ustala się jako nadwyżkę ceny przejęcia nad wartością godziwą aktywów netto, tj. aktywów spółki przejętej pomniejszonych o zobowiązania, bez wyłączeń. Wartość aktywów netto odpowiada wartościowo kapitałowi własnemu spółki przejętej.

UZASADNIENIE
Połączenie spółek może nastąpić w wyniku:
• przyjęcia majątku spółki przejmowanej przez drugą spółkę, tzn. spółkę przejmującą,
• powstania nowej spółki (gdy z dwóch spółek powstaje nowo zawiązana spółka).
W obu przypadkach rozliczenie przejęcia odbywa się metodą nabycia.
Z opisu wynika, że mamy do czynienia sytuacją, gdy jedna spółka kapitałowa (generalny wykonawca) przejęła drugą spółkę handlową (podwykonawcę). Przyjęcie to należy więc rozliczać metodą nabycia udziałów (akcji) polegającą na zsumowaniu poszczególnych pozycji aktywów i pasywów spółki przejmującej z odpowiednimi pozycjami aktywów i pasywów spółki przejętej. W księgach rachunkowych spółki przejmującej ujmuje się sumę aktywów i pasywów spółki przejmującej – wycenianych według ich wartości księgowej, oraz sumę aktywów i pasywów spółki przejętej – wycenionych według ich wartości godziwej ustalonej na dzień połączenia.
W tak powstałym bilansie połączonych spółek wyłączeniu podlegają wzajemne należności i zobowiązania, zgodnie z art. 44b ust. 13 ustawy o rachunkowości.
UWAGA!
Poza istniejącymi wcześniej wzajemnymi rozrachunkami między spółką przejmowaną a spółką przejmującą wyłączeniu podlegają również kapitały spółki przejmowanej. Oznacza to, że do kapitału własnego połączonych spółek zalicza się tylko kapitały własne spółki przejmującej, tj. generalnego wykonawcy.
Wszystkie inne składniki bilansu podlegają wycenie według wartości godziwej, w tym również zobowiązania i należności wynikające z potrąceń od wynagrodzeń.

Wartość godziwą
poszczególnych składników bilansu prezentuje tabela.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wartość firmy spółki przejętej
Wartością firmy spółki przejętej jest różnica między ceną przejęcia i wartością godziwą jej aktywów netto. Cena przejęcia to rynkowa (transakcyjna) cena nabycia aktywów netto przejętego przedsiębiorstwa. W zależności od sposobu połączenia cenie przejęcia odpowiadają następujące wartości:
• gdy w celu połączenia spółka wydaje nowe udziały – cena rynkowa tych udziałów lub – jeżeli cena ta nie jest znana – ich inaczej ustalona wartość godziwa; cenę rynkową wydanych (wyemitowanych) udziałów przyjmuje się z dnia, w którym zostały ogłoszone wszystkie istotne warunki połączenia,
• gdy spółka przejmująca nabywa własne udziały w spółce przejmowanej w celu połączenia – cena nabycia własnych udziałów,
• gdy spółka przejmująca nabywa udziały spółki przejmowanej – cena nabycia udziałów,
• gdy spółka przejmująca dokonuje zapłaty za przejmowane udziały w innych formach niż opisane wyżej – wartość godziwa przedmiotu zapłaty,
• gdy spółka przejmująca dokonuje zapłaty za przejmowane udziały w różnych formach – suma cen nabycia wszystkich dokonanych form zapłaty.
UWAGA!
Cenę przejęcia powiększają dodatkowo wszelkie koszty poniesione bezpośrednio przez spółkę przejmującą w związku z połączeniem.
Nadwyżkę ceny przejęcia aktywów netto spółki przejętej nazywamy wartością firmy. Ujemna wartość spółki przejętej powstanie wtedy, gdy spółka przejmująca zapłaci za aktywa netto spółki przejętej mniej, niż warte są jej aktywa netto.
Wartość firmy należy do wartości niematerialnych i prawnych i podlega amortyzacji w okresie do 5 lat. W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki przejmującej może ten okres wydłużyć nawet do 20 lat. Powód wydłużenia okresu amortyzacji powyżej 5 lat spółka przejmująca powinna podać w informacji dodatkowej do sprawozdania za rok przejęcia wraz ze stosownym uzasadnieniem. Odpisów amortyzacyjnych od wartości firmy dokonuje się metodą liniową i zalicza się je do pozostałych kosztów operacyjnych.
Ujemną wartość firmy do wysokości średniej ważonej okresu ekonomicznej użyteczności aktywów trwałych, z wyłączeniem notowanych długoterminowych aktywów finansowych w księgach rachunkowych spółki przejmującej, ujmuje się jako rozliczenie międzyokresowe przychodów. Okresowe raty odpisu ujemnej wartości firmy na zwiększenie wyniku finansowego są ujmowane w pozycji pozostałych przychodów operacyjnych. Wielkość odpisów zależy od wartości i rozkładu kosztów i strat związanych z przejęciem spółki.
Ujemną wartość firmy w wysokości powyżej wartości średniej ważonej ekonomicznej użyteczności aktywów trwałych, z wyłączeniem notowanych długoterminowych aktywów finansowych w księgach rachunkowych spółki przejmującej, zalicza się do pozostałych przychodów operacyjnych na dzień połączenia.

Krzysztof Jan Majczyk
doradca podatkowy

• art. 44b ust. 13, art. 44b ust. 4 pkt 9 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA