REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyceniać aktywa i pasywa przejętej firmy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kupiliśmy przedsiębiorstwo, które było naszym podwykonawcą. Czy przy rozliczaniu przejęcia należy uwzględnić wszystkie zobowiązania i należności tego przedsiębiorstwa (np. zobowiązania i należności wynikające z potrąceń od wynagrodzeń), czy też - ustalając wartość firmy - należy wyłączyć wzajemne rozrachunki?
RADA
Rozliczając przejęcie drugiej spółki wyłącza się wzajemne należności i zobowiązania łączących się spółek. Wyłączeniu podlegają również kapitały przejętej spółki. Wszystkie inne rozrachunki należy uwzględnić. Wartość firmy ustala się jako nadwyżkę ceny przejęcia nad wartością godziwą aktywów netto, tj. aktywów spółki przejętej pomniejszonych o zobowiązania, bez wyłączeń. Wartość aktywów netto odpowiada wartościowo kapitałowi własnemu spółki przejętej.

UZASADNIENIE
Połączenie spółek może nastąpić w wyniku:
• przyjęcia majątku spółki przejmowanej przez drugą spółkę, tzn. spółkę przejmującą,
• powstania nowej spółki (gdy z dwóch spółek powstaje nowo zawiązana spółka).
W obu przypadkach rozliczenie przejęcia odbywa się metodą nabycia.
Z opisu wynika, że mamy do czynienia sytuacją, gdy jedna spółka kapitałowa (generalny wykonawca) przejęła drugą spółkę handlową (podwykonawcę). Przyjęcie to należy więc rozliczać metodą nabycia udziałów (akcji) polegającą na zsumowaniu poszczególnych pozycji aktywów i pasywów spółki przejmującej z odpowiednimi pozycjami aktywów i pasywów spółki przejętej. W księgach rachunkowych spółki przejmującej ujmuje się sumę aktywów i pasywów spółki przejmującej – wycenianych według ich wartości księgowej, oraz sumę aktywów i pasywów spółki przejętej – wycenionych według ich wartości godziwej ustalonej na dzień połączenia.
W tak powstałym bilansie połączonych spółek wyłączeniu podlegają wzajemne należności i zobowiązania, zgodnie z art. 44b ust. 13 ustawy o rachunkowości.
UWAGA!
Poza istniejącymi wcześniej wzajemnymi rozrachunkami między spółką przejmowaną a spółką przejmującą wyłączeniu podlegają również kapitały spółki przejmowanej. Oznacza to, że do kapitału własnego połączonych spółek zalicza się tylko kapitały własne spółki przejmującej, tj. generalnego wykonawcy.
Wszystkie inne składniki bilansu podlegają wycenie według wartości godziwej, w tym również zobowiązania i należności wynikające z potrąceń od wynagrodzeń.

Wartość godziwą
poszczególnych składników bilansu prezentuje tabela.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wartość firmy spółki przejętej
Wartością firmy spółki przejętej jest różnica między ceną przejęcia i wartością godziwą jej aktywów netto. Cena przejęcia to rynkowa (transakcyjna) cena nabycia aktywów netto przejętego przedsiębiorstwa. W zależności od sposobu połączenia cenie przejęcia odpowiadają następujące wartości:
• gdy w celu połączenia spółka wydaje nowe udziały – cena rynkowa tych udziałów lub – jeżeli cena ta nie jest znana – ich inaczej ustalona wartość godziwa; cenę rynkową wydanych (wyemitowanych) udziałów przyjmuje się z dnia, w którym zostały ogłoszone wszystkie istotne warunki połączenia,
• gdy spółka przejmująca nabywa własne udziały w spółce przejmowanej w celu połączenia – cena nabycia własnych udziałów,
• gdy spółka przejmująca nabywa udziały spółki przejmowanej – cena nabycia udziałów,
• gdy spółka przejmująca dokonuje zapłaty za przejmowane udziały w innych formach niż opisane wyżej – wartość godziwa przedmiotu zapłaty,
• gdy spółka przejmująca dokonuje zapłaty za przejmowane udziały w różnych formach – suma cen nabycia wszystkich dokonanych form zapłaty.
UWAGA!
Cenę przejęcia powiększają dodatkowo wszelkie koszty poniesione bezpośrednio przez spółkę przejmującą w związku z połączeniem.
Nadwyżkę ceny przejęcia aktywów netto spółki przejętej nazywamy wartością firmy. Ujemna wartość spółki przejętej powstanie wtedy, gdy spółka przejmująca zapłaci za aktywa netto spółki przejętej mniej, niż warte są jej aktywa netto.
Wartość firmy należy do wartości niematerialnych i prawnych i podlega amortyzacji w okresie do 5 lat. W uzasadnionych przypadkach kierownik jednostki przejmującej może ten okres wydłużyć nawet do 20 lat. Powód wydłużenia okresu amortyzacji powyżej 5 lat spółka przejmująca powinna podać w informacji dodatkowej do sprawozdania za rok przejęcia wraz ze stosownym uzasadnieniem. Odpisów amortyzacyjnych od wartości firmy dokonuje się metodą liniową i zalicza się je do pozostałych kosztów operacyjnych.
Ujemną wartość firmy do wysokości średniej ważonej okresu ekonomicznej użyteczności aktywów trwałych, z wyłączeniem notowanych długoterminowych aktywów finansowych w księgach rachunkowych spółki przejmującej, ujmuje się jako rozliczenie międzyokresowe przychodów. Okresowe raty odpisu ujemnej wartości firmy na zwiększenie wyniku finansowego są ujmowane w pozycji pozostałych przychodów operacyjnych. Wielkość odpisów zależy od wartości i rozkładu kosztów i strat związanych z przejęciem spółki.
Ujemną wartość firmy w wysokości powyżej wartości średniej ważonej ekonomicznej użyteczności aktywów trwałych, z wyłączeniem notowanych długoterminowych aktywów finansowych w księgach rachunkowych spółki przejmującej, zalicza się do pozostałych przychodów operacyjnych na dzień połączenia.

Krzysztof Jan Majczyk
doradca podatkowy

• art. 44b ust. 13, art. 44b ust. 4 pkt 9 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

REKLAMA

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

REKLAMA

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA