REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zasady sporządzania sprawozdania finansowego przez jednostki powiązane

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy firmą produkującą rowery. W związku z ekspansywną polityką mającą na celu wzrost naszych udziałów w rynku nabyliśmy większościowy pakiet akcji naszego konkurenta. W jaki sposób wpłynie to na rodzaj sporządzanych przez nas sprawozdań finansowych? Jakie dokumenty szczegółowo regulują tę problematykę?
RADA
W wyniku przejęcia konkurent stał się jednostką zależną wobec firmy przejmującej. Rodzaj sporządzanych sprawozdań nie ulegnie zmianie. Będzie to standardowo: bilans, rachunek zysków i strat oraz pozostałe sprawozdania, które firma była zobowiązana sporządzać zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości. Podstawową różnicą będzie konieczność sporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego. Zasady sporządzania sprawozdań skonsolidowanych szczegółowo reguluje rozdział 6 ustawy o rachunkowości oraz rozporządzenie Ministra Finansów z 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki i zakłady ubezpieczeń sprawozdania finansowego jednostek powiązanych.

UZASADNIENIE
Zgodnie z ustawą o rachunkowości jednostka dominująca, mająca siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, sporządza roczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe grupy kapitałowej. Sprawozdanie to obejmuje dane jednostki dominującej i jednostek od niej zależnych wszystkich szczebli, bez względu na to, w jakim państwie znajduje się ich siedziba. Sprawozdanie powinno być zestawione w taki sposób, jakby grupa kapitałowa stanowiła jedną jednostkę (art. 55 ustawy o rachunkowości). Powinno ono obejmować tradycyjne sprawozdania sporządzane zgodnie z wymogami ustawy, jednak muszą być one poddane konsolidacji. Należy pamiętać, że jednostki, które są zobowiązane lub skorzystały z możliwości sporządzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego zgodnie z MSR, nie sporządzają sprawozdania zgodnie z ustawą o rachunkowości.
Ze sporządzania skonsolidowanego sprawozdania finansowego zwolnione są jednostki dominujące, których zagregowane dane (wraz z danymi jednostek zależnych), z pominięciem wyłączeń konsolidacyjnych, spełniają minimum dwa warunki:
• łączne średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło nie więcej niż 250 osób,
• łączna suma bilansowa w walucie polskiej nie przekroczyła równowartości 7 500 000 euro,
• łączne przychody netto ze sprzedaży produktów i towarów oraz operacji finansowych w walucie polskiej nie przekroczyły równowartości 15 000 000 euro.
Jeśli jednostka dominująca wyższego szczebla posiada minimum 90% udziałów jednostki dominującej niższego szczebla, jednostka niższego szczebla jest zwolniona ze sporządzania sprawozdania skonsolidowanego. W takim przypadku za sporządzenie sprawozdania skonsolidowanego odpowiada jednostka dominująca wyższego szczebla.
UWAGA!
Jeśli wszystkie jednostki zależne nie są objęte obowiązkiem sporządzania sprawozdania skonsolidowanego, to obowiązku takiego nie posiada także jednostka dominująca. Zwolnień tych nie stosuje się, jeśli chociaż jedna z jednostek (dominująca lub zależne) emituje lub przygotowuje emisję papierów wartościowych (art. 56 ustawy o rachunkowości).
Konsolidacja nigdy nie obejmuje jednostki zależnej, jeśli:
• jej udziały są przewidziane do odsprzedaży w ciągu roku od ich nabycia,
• sprawowanie kontroli nad jej majątkiem, wynikiem finansowym oraz organami zarządzającymi jest ograniczone.
Konsolidacją można nie obejmować jednostki zależnej, której dane finansowe nie były istotne, gdy jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie roku obrotowego będącego rokiem obrotowym jednostki dominującej. Poza tym zwolnione są jednostki zależne, w których konsolidacja wiązałaby się z niewspółmiernie wysokimi kosztami (tylko w przypadku gdy jednostka dominująca nie posiada siedziby w Polsce lub Unii Europejskiej). Mówią o tym szczegółowo art. 57 i 58 ustawy o rachunkowości.
W celu stworzenia sprawozdania skonsolidowanego wszystkie jednostki powinny stosować takie same metody wyceny aktywów i pasywów (art. 63b ustawy). Jednostki zależne powinny stosować zasady przyjęte przez jednostkę dominującą. Od obowiązku tego jednostka zależna może odstąpić w momencie, gdy z ważnych przyczyn stosowanie regulacji przyjętych przez jednostkę dominującą (przy sporządzaniu sprawozdania finansowego jednostki zależnej) jest niemożliwe. W takim przypadku konieczne jest przekształcenie sprawozdań finansowych jednostek zależnych tak, aby były one zgodne ze sprawozdaniem finansowym jednostki dominującej. Wszelkie korekty należy opisać w objaśnieniach do sprawozdania skonsolidowanego.
Metody i zasady obejmowania jednostek powiązanych skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym powinny być stosowane w sposób ciągły w następnych latach. Ewentualne przyczyny zmian powinny być opisane we wprowadzeniu do sprawozdania. Wprowadzenie do sprawozdania powinno także zawierać informację o wpływie poczynionych zmian na wynik finansowy oraz umożliwiać porównywanie danych z poprzednimi okresami sprawozdawczymi. Może również zmienić się liczba jednostek powiązanych. Wówczas wprowadzenie do sprawozdania skonsolidowanego powinno zawierać wszystkie informacje o tych zmianach, a w szczególności:
• podstawowe wielkości sprawozdań finansowych,
• nazwy i siedziby jednostek, które nie są już objęte skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym, oraz jednostek nieobjętych skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym w poprzednim roku obrotowym (§ 3 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z 12 grudnia 2001 r.).
Sprawozdania poddawane konsolidacji powinny być sporządzone na ten sam dzień bilansowy oraz dotyczyć jednakowego okresu sprawozdawczego (art. 63c ust. 1 ustawy). Sprawozdanie finansowe jednostki podporządkowanej może być sporządzone na wcześniejszy dzień bilansowy niż dzień sporządzania sprawozdania skonsolidowanego (maksymalnie 3 miesiące wcześniej), ale powinno być sporządzone za identyczny okres sprawozdawczy jak sprawozdanie skonsolidowane. W takim przypadku między dniem bilansowym sporządzenia sprawozdania skonsolidowanego a dniem bilansowym sprawozdania jednostki podporządkowanej zajdą zapewne zmiany w majątku i sytuacji finansowej. Zmiany te powinny zostać opisane w objaśnieniach do sprawozdania skonsolidowanego.
UWAGA!
Jednostka dominująca jest zobowiązana sporządzić skonsolidowane sprawozdanie finansowe nie później niż w ciągu 2 miesiący od daty obowiązku sporządzenia własnego sprawozdania finansowego (art. 63c ust. 2 ustawy).
Istotna jest również zależność między jednostkami dominującymi wyższego i niższego szczebla. Jeżeli jednostka dominująca niższego szczebla nie sporządza skonsolidowanego sprawozdania finansowego, to jednostka dominująca wyższego szczebla obejmuje skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym wszystkie jednostki podporządkowane jednostce dominującej niższego szczebla.
Jeżeli istnieją jednostki dominujące niższego i wyższego szczebla, to jednostka dominująca wyższego szczebla obejmuje swoim sprawozdaniem skonsolidowanym sprawozdanie poddane konsolidacji przez jednostkę dominującą niższego szczebla. Jeśli jednostka dominująca wyższego szczebla posiada bezpośrednio udziały w jednostce podporządkowanej, objętej skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym jednostki dominującej niższego szczebla, to jednostka dominująca wyższego szczebla obejmuje tę jednostkę podporządkowaną skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym (§ 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 12 grudnia 2001 r.).
Sprawozdanie finansowe powinno być podpisane przez kierownika jednostki i osoby odpowiedzialne za jego sporządzenie. Na zatwierdzenie sprawozdania właściwy organ ma 8 miesięcy od dnia, na który zostało ono sporządzone (art. 63c ust. 3 i 4 ustawy). Emitenci papierów wartościowych emitowanych na rynku publicznym powinni brać pod uwagę również przepisy prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi (art. 63d ustawy).
Podstawą do sporządzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego powinna być niezbędna dokumentacja, w której skład wchodzą:
• oryginalne sprawozdania finansowe jednostek powiązanych,
• sprawozdania finansowe jednostek podporządkowanych dostosowane do zasad rachunkowości obowiązujących przy konsolidacji,
• sprawozdania finansowe jednostek podporządkowanych przeliczone na walutę polską,
• korekty i wyłączenia dokonywane podczas konsolidacji,
• obliczenia wartości godziwej aktywów netto jednostek podporządkowanych,
• obliczenia wartości firmy oraz ujemnej wartości firmy i ich odpisów,
• obliczenia kapitałów mniejszości,
• obliczenia różnic kursowych z przeliczenia sprawozdań finansowych jednostek podporządkowanych (§ 19 rozporządzenia Ministra Finansów z 12 grudnia 2001 r.).

Jacek Folga
analityk finansowy w firmie z branży FMCG

• art. 55–58, art. 63 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• § 4 pkt 2, § 6 pkt 1, § 7 pkt 1, § 19 rozporządzenia Ministra Finansów z 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki i zakłady ubezpieczeń sprawozdania finansowego jednostek powiązanych – Dz.U. Nr 152, poz. 1729


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA