REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wynagrodzenie stanie się kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Płacimy wynagrodzenie za bieżący miesiąc ostatniego dnia tego miesiąca - przelewem na konto pracownika. W koszty ujmujemy je w miesiącu, w którym dokonaliśmy przelewu. Za grudzień złożyliśmy przelewy 30 grudnia 2005 r. Bank obciążył nasze konto 2 stycznia 2006 r. Czy w tym przypadku wynagrodzenia pracowników można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów grudnia 2005 r.?
RADA
Wynagrodzenia pracowników stanowią koszt uzyskania przychodów miesiąca, w którym zostały faktycznie wypłacone. W tym przypadku jest to styczeń 2006 r. Przykład ewidencji wynagrodzenia podajemy w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Wynagrodzenia pracowników są dla pracodawcy istotnym elementem kosztów. O ile w trakcie roku podatkowego zakwalifikowanie wynagrodzeń do kosztów danego miesiąca nie rodzi większych problemów, o tyle sprawa się komplikuje na przełomie lat podatkowych.
Z początkiem 2005 r. ustawodawca poszerzył katalog kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, między innymi o niewypłacone, niedokonane lub niepostawione do dyspozycji pracowników wynagrodzenia. Tym samym w ujęciu podatkowym nastąpiło w tym zakresie odejście od metody memoriałowej na rzecz metody kasowej.
Niestety, oznacza to, że pracodawca może zaliczyć wynagrodzenia do kosztów uzyskania przychodów dopiero w momencie faktycznej wypłaty, ewentualnie z chwilą postawienia wynagrodzenia do dyspozycji pracownika, np. w kasie firmy. Sytuacja jest identyczna w przypadku składek ZUS. Część składki finansowana przez pracownika wchodzi w skład wynagrodzenia i stanie się kosztem podatkowym z chwilą wypłaty. Natomiast część składki finansowana przez pracodawcę będzie kosztem uzyskania przychodów w momencie wpłaty do ZUS.
UWAGA!
Również dla pracownika wynagrodzenia stają się przychodem dopiero w momencie ich otrzymania lub postawienia do dyspozycji.
Z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 11) wynika, że wynagrodzenie za grudzień, które zostało przez jednostkę zapłacone w styczniu, jest przychodem pracownika dopiero w miesiącu, w którym nastąpiła faktyczna wypłata, tzn. w styczniu.
Przykład
 Spółka naliczyła pracownikom wynagrodzenia za grudzień, jednak nie zdążyła z ich wypłatą w tym samym miesiącu. Kwota wynagrodzeń będzie wpływała na koszty finansowe, natomiast nie możemy jej uwzględnić w kosztach podatkowych tego miesiąca:
Wn konto 404 „Wynagrodzenia” 10 000
Ma konto 231 „Rozrachunki z pracownikami” 10 000
Równolegle należy przeprowadzić księgowanie kosztów wynagrodzeń na koncie pozabilansowym, co pozwoli wyłączyć je z kosztów podatkowych danego miesiąca:
Wn konto 940 „Koszty przejściowo nieuznawane za KUP” 10 000
 Obowiązkowe zmniejszenia wynagrodzeń z tytułu składek ZUS:
Wn konto 231 „Rozrachunki z pracownikami” 2000
Ma konto 227 „Rozrachunki z ZUS” 2000
 Kwota netto należnych wynagrodzeń za grudzień, która została wypłacona pracownikom w styczniu, wynosi 8000 zł – ewidencja nastąpi na podstawie WB:
Wn konto 231 „Rozrachunki z pracownikami” 8000
Ma konto 130 „Rachunek bankowy” 8000
Korekta zapisu pozabilansowego, gdyż w styczniu koszty wynagrodzeń stają się kosztami podatkowymi:
Wn konto 940 „Koszty przejściowo nieuznawane za KUP” –10 000
Należy zauważyć, że w tej sytuacji będziemy mieli do czynienia z różnicami przejściowymi ujemnymi, co z kolei zobowiązuje do ustalenia na koniec okresu sprawozdawczego aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego.
Koniec roku to specyficzny okres zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla banków. Zwykle te ostatnie informują swoich klientów o zasadach realizowania przelewów w ostatnich dniach roku. W tym czasie warto składać przelewy odpowiednio wcześniej, aby mieć pewność, że zostaną one zrealizowane jeszcze w danym roku.

Wioletta Chaczykowska
księgowa, licencja MF

•  art. 11 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538
•  art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA