REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych nieotrzymane dopłaty bezpośrednie do gruntów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy można zarachować w pozostałe przychody operacyjne nieotrzymane do końca roku sprawozdawczego dopłaty bezpośrednie do gruntów? Jesteśmy gospodarstwem rolnym w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jest to istotna kwota, której brak spowoduje, że wynik finansowy będzie ujemny.
RADA
Pomimo że nie otrzymali Państwo fizycznie kwoty dopłat bezpośrednich do gruntów, nie ma powodów, by niewykazywać tych dopłat w sprawozdaniu finansowym jako przychodów roku 2005. Sytuacja może być bardziej skomplikowana, gdy do czasu zamknięcia ksiąg rachunkowych nie otrzymają Państwo decyzji (od kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa) o przyznaniu dopłat. Wówczas należałoby oszacować tę kwotę, mając na uwadze przepisy ustawy o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Na wstępie należy stwierdzić, że dopłaty bezpośrednie do gruntów za 2005 r. powinny zostać uwzględnione jako przychody 2005 r. Wynika to z nadrzędnej zasady rachunkowości (zasady memoriału – art. 6 ust. 1), według której w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz, przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. W związku z tym naturalne jest twierdzenie, że dopłaty niejako przynależą do 2005 r. i powinny stanowić przychody przeciwstawiane ponoszonym w 2005 r. kosztom.
Sytuacja 1
Jednostka występująca o dopłaty bezpośrednie do gruntów rolniczych otrzymała do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych (za 2005 r.) decyzję o przyznaniu dotacji za 2005 r.
Z punktu widzenia ustawy o rachunkowości dopłaty bezpośrednie do gruntów powinny być traktowane jako otrzymywane nieodpłatnie środki pieniężne na inne cele niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych, środków trwałych w budowie albo wartości niematerialnych i prawnych. W ten sposób otrzymane środki ustawa o rachunkowości nakazuje wykazywać jako pozostałe przychody operacyjne (art. 3 ust. 1 pkt 32).
Ewidencja księgowa w takim przypadku będzie następująca:
1. Otrzymanie decyzji o dopłacie (ewidencja w księgach rachunkowych 2005 r.):
   Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” – w analityce „Rozrachunki z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa”,
   Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” – w analityce „Płatności bezpośrednie do gruntów rolnych”.
2. Wpływ w 2006 r. środków pieniężnych na rachunek bieżący (ewidencja w księgach rachunkowych 2006 r.):
   Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”,
   Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” – w analityce „Rozrachunki z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa”.
Sytuacja 2
Jednostka występująca o dopłaty bezpośrednie do gruntów rolniczych nie otrzymała do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych (za 2005 r.) decyzji o przyznaniu dotacji za 2005 r.
Sytuacja w takim przypadku się nieco komplikuje, gdyż zasada ostrożności (art. 7 ust. 1 ustawy o rachunkowości) nakazuje w zakresie wyniku finansowego zaliczanie do pozostałych przychodów operacyjnych i zysków nadzwyczajnych wyłącznie pozycji, których zapłata nie budzi wątpliwości. Zatem powstaje problem, czy w przypadku braku decyzji kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o przyznaniu dopłat można mimo wszystko przychody te przyporządkować do 2005 r. Wydaje się, że tak. Przemawia za takim właśnie sposobem postępowania możliwość realizacji nie tylko zasady memoriału, ale także zasady ciągłości (według której dane 2005 r. będą porównywalne z danymi lat poprzednich, a następnie lat przyszłych). Ujęcie dopłat bezpośrednich za 2005 r. w księgach 2005 r. wydaje się naturalne, tym bardziej gdy jednostka w poprzednim roku (tj. 2004 r.) kwotę przychodów z tytułu dopłat ujęła w sprawozdaniu finansowym za 2004 r. W tym momencie należy wskazać na jeszcze jedną (najistotniejszą) przesłankę, by przychody takie zaliczyć do 2005 r. Ustawa o rachunkowości wskazuje, że przy stosowaniu wszystkich wskazanych zasad rachunkowości powinna być zapewniona rzetelność danych rachunkowych i ich przedstawienie w sposób jasny, tak by przedstawiona sytuacja majątkowa i finansowa oraz wynik finansowy nie pozostawiały niedomówień (art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Niehonorowanie tych wymogów podawałoby w wątpliwość całą moc dowodową i przydatność informacyjną prowadzonej w jednostce rachunkowości.
W celu uniknięcia w latach przyszłych takiej sytuacji wskazane jest, by kierownik jednostki podjął decyzję o sposobie ujęcia dopłat bezpośrednich i by ta sprawa została uregulowana w zasadach (polityce) rachunkowości.
Co zatem zrobić, gdy nie mamy decyzji o dopłatach? Można bardzo wiarygodnie oszacować kwotę dopłat na podstawie złożonego wniosku (ich wysokość w danym roku kalendarzowym ustalana jest jako iloczyn deklarowanej przez producenta rolnego powierzchni gruntów rolnych i stawek płatności na 1 ha gruntu rolnego). Dla celów dokładności szacunku oczywistą rzeczą jest sprawdzenie, czy sporządzony przez jednostkę wniosek był rzetelny, tj. sporządzony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz ze stanem faktycznym.

• art. 3 ust. 1 pkt 32, art. 4 ust. 1, art. 5 ust. 1, art. 6 ust. 1, art. 7 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• ustawa z 18 grudnia 2003 r. o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych – Dz.U. z 2004 r. Nr 6, poz. 40; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 148, poz. 1551

Paweł Muż
ekonomista, księgowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w podatku od spadków darowizn 2025: likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Kryzys zaufania do KSeF? Niewiele przedsiębiorstw gotowych na e-fakturowanie

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

REKLAMA