REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych nieotrzymane dopłaty bezpośrednie do gruntów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy można zarachować w pozostałe przychody operacyjne nieotrzymane do końca roku sprawozdawczego dopłaty bezpośrednie do gruntów? Jesteśmy gospodarstwem rolnym w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jest to istotna kwota, której brak spowoduje, że wynik finansowy będzie ujemny.
RADA
Pomimo że nie otrzymali Państwo fizycznie kwoty dopłat bezpośrednich do gruntów, nie ma powodów, by niewykazywać tych dopłat w sprawozdaniu finansowym jako przychodów roku 2005. Sytuacja może być bardziej skomplikowana, gdy do czasu zamknięcia ksiąg rachunkowych nie otrzymają Państwo decyzji (od kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa) o przyznaniu dopłat. Wówczas należałoby oszacować tę kwotę, mając na uwadze przepisy ustawy o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Na wstępie należy stwierdzić, że dopłaty bezpośrednie do gruntów za 2005 r. powinny zostać uwzględnione jako przychody 2005 r. Wynika to z nadrzędnej zasady rachunkowości (zasady memoriału – art. 6 ust. 1), według której w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz, przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. W związku z tym naturalne jest twierdzenie, że dopłaty niejako przynależą do 2005 r. i powinny stanowić przychody przeciwstawiane ponoszonym w 2005 r. kosztom.
Sytuacja 1
Jednostka występująca o dopłaty bezpośrednie do gruntów rolniczych otrzymała do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych (za 2005 r.) decyzję o przyznaniu dotacji za 2005 r.
Z punktu widzenia ustawy o rachunkowości dopłaty bezpośrednie do gruntów powinny być traktowane jako otrzymywane nieodpłatnie środki pieniężne na inne cele niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych, środków trwałych w budowie albo wartości niematerialnych i prawnych. W ten sposób otrzymane środki ustawa o rachunkowości nakazuje wykazywać jako pozostałe przychody operacyjne (art. 3 ust. 1 pkt 32).
Ewidencja księgowa w takim przypadku będzie następująca:
1. Otrzymanie decyzji o dopłacie (ewidencja w księgach rachunkowych 2005 r.):
   Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” – w analityce „Rozrachunki z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa”,
   Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” – w analityce „Płatności bezpośrednie do gruntów rolnych”.
2. Wpływ w 2006 r. środków pieniężnych na rachunek bieżący (ewidencja w księgach rachunkowych 2006 r.):
   Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”,
   Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” – w analityce „Rozrachunki z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa”.
Sytuacja 2
Jednostka występująca o dopłaty bezpośrednie do gruntów rolniczych nie otrzymała do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych (za 2005 r.) decyzji o przyznaniu dotacji za 2005 r.
Sytuacja w takim przypadku się nieco komplikuje, gdyż zasada ostrożności (art. 7 ust. 1 ustawy o rachunkowości) nakazuje w zakresie wyniku finansowego zaliczanie do pozostałych przychodów operacyjnych i zysków nadzwyczajnych wyłącznie pozycji, których zapłata nie budzi wątpliwości. Zatem powstaje problem, czy w przypadku braku decyzji kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o przyznaniu dopłat można mimo wszystko przychody te przyporządkować do 2005 r. Wydaje się, że tak. Przemawia za takim właśnie sposobem postępowania możliwość realizacji nie tylko zasady memoriału, ale także zasady ciągłości (według której dane 2005 r. będą porównywalne z danymi lat poprzednich, a następnie lat przyszłych). Ujęcie dopłat bezpośrednich za 2005 r. w księgach 2005 r. wydaje się naturalne, tym bardziej gdy jednostka w poprzednim roku (tj. 2004 r.) kwotę przychodów z tytułu dopłat ujęła w sprawozdaniu finansowym za 2004 r. W tym momencie należy wskazać na jeszcze jedną (najistotniejszą) przesłankę, by przychody takie zaliczyć do 2005 r. Ustawa o rachunkowości wskazuje, że przy stosowaniu wszystkich wskazanych zasad rachunkowości powinna być zapewniona rzetelność danych rachunkowych i ich przedstawienie w sposób jasny, tak by przedstawiona sytuacja majątkowa i finansowa oraz wynik finansowy nie pozostawiały niedomówień (art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Niehonorowanie tych wymogów podawałoby w wątpliwość całą moc dowodową i przydatność informacyjną prowadzonej w jednostce rachunkowości.
W celu uniknięcia w latach przyszłych takiej sytuacji wskazane jest, by kierownik jednostki podjął decyzję o sposobie ujęcia dopłat bezpośrednich i by ta sprawa została uregulowana w zasadach (polityce) rachunkowości.
Co zatem zrobić, gdy nie mamy decyzji o dopłatach? Można bardzo wiarygodnie oszacować kwotę dopłat na podstawie złożonego wniosku (ich wysokość w danym roku kalendarzowym ustalana jest jako iloczyn deklarowanej przez producenta rolnego powierzchni gruntów rolnych i stawek płatności na 1 ha gruntu rolnego). Dla celów dokładności szacunku oczywistą rzeczą jest sprawdzenie, czy sporządzony przez jednostkę wniosek był rzetelny, tj. sporządzony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz ze stanem faktycznym.

• art. 3 ust. 1 pkt 32, art. 4 ust. 1, art. 5 ust. 1, art. 6 ust. 1, art. 7 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• ustawa z 18 grudnia 2003 r. o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych – Dz.U. z 2004 r. Nr 6, poz. 40; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 148, poz. 1551

Paweł Muż
ekonomista, księgowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA