REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w księgach rachunkowych nieotrzymane dopłaty bezpośrednie do gruntów

REKLAMA

Czy można zarachować w pozostałe przychody operacyjne nieotrzymane do końca roku sprawozdawczego dopłaty bezpośrednie do gruntów? Jesteśmy gospodarstwem rolnym w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jest to istotna kwota, której brak spowoduje, że wynik finansowy będzie ujemny.
RADA
Pomimo że nie otrzymali Państwo fizycznie kwoty dopłat bezpośrednich do gruntów, nie ma powodów, by niewykazywać tych dopłat w sprawozdaniu finansowym jako przychodów roku 2005. Sytuacja może być bardziej skomplikowana, gdy do czasu zamknięcia ksiąg rachunkowych nie otrzymają Państwo decyzji (od kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa) o przyznaniu dopłat. Wówczas należałoby oszacować tę kwotę, mając na uwadze przepisy ustawy o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Na wstępie należy stwierdzić, że dopłaty bezpośrednie do gruntów za 2005 r. powinny zostać uwzględnione jako przychody 2005 r. Wynika to z nadrzędnej zasady rachunkowości (zasady memoriału – art. 6 ust. 1), według której w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz, przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. W związku z tym naturalne jest twierdzenie, że dopłaty niejako przynależą do 2005 r. i powinny stanowić przychody przeciwstawiane ponoszonym w 2005 r. kosztom.
Sytuacja 1
Jednostka występująca o dopłaty bezpośrednie do gruntów rolniczych otrzymała do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych (za 2005 r.) decyzję o przyznaniu dotacji za 2005 r.
Z punktu widzenia ustawy o rachunkowości dopłaty bezpośrednie do gruntów powinny być traktowane jako otrzymywane nieodpłatnie środki pieniężne na inne cele niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych, środków trwałych w budowie albo wartości niematerialnych i prawnych. W ten sposób otrzymane środki ustawa o rachunkowości nakazuje wykazywać jako pozostałe przychody operacyjne (art. 3 ust. 1 pkt 32).
Ewidencja księgowa w takim przypadku będzie następująca:
1. Otrzymanie decyzji o dopłacie (ewidencja w księgach rachunkowych 2005 r.):
   Wn konto 240 „Pozostałe rozrachunki” – w analityce „Rozrachunki z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa”,
   Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” – w analityce „Płatności bezpośrednie do gruntów rolnych”.
2. Wpływ w 2006 r. środków pieniężnych na rachunek bieżący (ewidencja w księgach rachunkowych 2006 r.):
   Wn konto 131 „Bieżący rachunek bankowy”,
   Ma konto 240 „Pozostałe rozrachunki” – w analityce „Rozrachunki z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa”.
Sytuacja 2
Jednostka występująca o dopłaty bezpośrednie do gruntów rolniczych nie otrzymała do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych (za 2005 r.) decyzji o przyznaniu dotacji za 2005 r.
Sytuacja w takim przypadku się nieco komplikuje, gdyż zasada ostrożności (art. 7 ust. 1 ustawy o rachunkowości) nakazuje w zakresie wyniku finansowego zaliczanie do pozostałych przychodów operacyjnych i zysków nadzwyczajnych wyłącznie pozycji, których zapłata nie budzi wątpliwości. Zatem powstaje problem, czy w przypadku braku decyzji kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o przyznaniu dopłat można mimo wszystko przychody te przyporządkować do 2005 r. Wydaje się, że tak. Przemawia za takim właśnie sposobem postępowania możliwość realizacji nie tylko zasady memoriału, ale także zasady ciągłości (według której dane 2005 r. będą porównywalne z danymi lat poprzednich, a następnie lat przyszłych). Ujęcie dopłat bezpośrednich za 2005 r. w księgach 2005 r. wydaje się naturalne, tym bardziej gdy jednostka w poprzednim roku (tj. 2004 r.) kwotę przychodów z tytułu dopłat ujęła w sprawozdaniu finansowym za 2004 r. W tym momencie należy wskazać na jeszcze jedną (najistotniejszą) przesłankę, by przychody takie zaliczyć do 2005 r. Ustawa o rachunkowości wskazuje, że przy stosowaniu wszystkich wskazanych zasad rachunkowości powinna być zapewniona rzetelność danych rachunkowych i ich przedstawienie w sposób jasny, tak by przedstawiona sytuacja majątkowa i finansowa oraz wynik finansowy nie pozostawiały niedomówień (art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Niehonorowanie tych wymogów podawałoby w wątpliwość całą moc dowodową i przydatność informacyjną prowadzonej w jednostce rachunkowości.
W celu uniknięcia w latach przyszłych takiej sytuacji wskazane jest, by kierownik jednostki podjął decyzję o sposobie ujęcia dopłat bezpośrednich i by ta sprawa została uregulowana w zasadach (polityce) rachunkowości.
Co zatem zrobić, gdy nie mamy decyzji o dopłatach? Można bardzo wiarygodnie oszacować kwotę dopłat na podstawie złożonego wniosku (ich wysokość w danym roku kalendarzowym ustalana jest jako iloczyn deklarowanej przez producenta rolnego powierzchni gruntów rolnych i stawek płatności na 1 ha gruntu rolnego). Dla celów dokładności szacunku oczywistą rzeczą jest sprawdzenie, czy sporządzony przez jednostkę wniosek był rzetelny, tj. sporządzony zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz ze stanem faktycznym.

• art. 3 ust. 1 pkt 32, art. 4 ust. 1, art. 5 ust. 1, art. 6 ust. 1, art. 7 ust. 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• ustawa z 18 grudnia 2003 r. o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych – Dz.U. z 2004 r. Nr 6, poz. 40; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 148, poz. 1551

Paweł Muż
ekonomista, księgowy


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA