Zdarza się, że sprzedawca zarejestruje w kasie fiskalnej sprzedaż z pomyłkową stawką VAT, np. zamiast 7% wprowadzi 0%. W związku z powyższym należy dokonać sprostowania w VAT, a ponieważ sprzedaż jest dokonywana na podstawie anonimowego paragonu z kasy fiskalnej, wówczas nie zachodzi obowiązek wystawienia korekty faktury. Prosimy o wyjaśnienie, jak skorygować paragon.
RADA
Przepisy, niestety, nie regulują sposobu postępowania w przypadku popełnienia błędów przy ewidencjonowaniu sprzedaży w kasie fiskalnej. W praktyce przyjęło się prowadzenie w tym celu tzw. zeszytu korekt i odnotowywanie w nim poszczególnych błędów. Szczegóły w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
W praktyce przyjęło się, że w przypadku błędnego zaewidencjonowania obrotu w kasie fiskalnej należy prowadzić w tym celu tzw. zeszyt korekt. Odnotowuje się w nim poszczególne błędy. Nie istnieje jednak wzór takiego zeszytu czy też wzór innego rodzaju zestawienia błędnych paragonów.
Typowym błędem jest zastosowanie do sprzedaży błędnej stawki
VAT. W takim przypadku możliwe są dwa sposoby postępowania. Pierwszy polega na opisaniu zdarzenia w zeszycie korekt bez wystawiania drugiego (prawidłowego) paragonu (zapisanie, przykładowo, że „
w dniu 15 lutego 2006 r. wystawiono błędny paragon dokumentujący sprzedaż towaru X. Błąd polegał na zastosowaniu do sprzedaży stawki 0% zamiast 7%”). Sposób ten uznać należy za prawidłowy w przypadku, gdy wystawiony błędny paragon został już wprowadzony do obrotu (tj. został wydany klientowi).
Drugi sposób postępowania polega na wystawieniu drugiego (prawidłowego) paragonu i dokonaniu analogicznego jak powyżej zapisu w zeszycie korekt z adnotacją, że został wystawiony nowy paragon. W takim przypadku do zeszytu korekt należy załączyć błędny paragon. Zatem sposób ten jest dopuszczalny w przypadkach, gdy błędnie wystawiony paragon nie został jeszcze wydany klientowi względnie został przez niego zwrócony.
Z treści pytania nie wynika, o jakie sytuacje chodzi. W konsekwencji nie jest możliwe wskazanie, który z powyższych sposobów znajdzie zastosowanie w Państwa sytuacji.
Nie zawsze błąd popełniony przy ewidencjonowaniu za pomocą kas fiskalnych uda się wychwycić od razu. Jeśli błąd zostanie naprawiony dopiero po upływie pewnego czasu, konieczne jest jego rozliczenie w składanych deklaracjach
VAT-7. Nie jest wykluczone, że dotyczy to również omawianej sytuacji.
WAŻNE!
Zastosowanie stawki niższej od właściwej stanowi zawsze pomyłkę podatnika na swoją korzyść. W takich przypadkach obowiązuje zasada korekty wstecz. Zatem konieczna jest korekta deklaracji VAT-7/VAT-7K złożonej za okres, w którym ujęta została transakcja obarczona błędem. Inaczej jest w przypadku pomyłek na niekorzyść podatnika. W takim przypadku rozliczenie odbywa się na bieżąco poprzez ujęcie stosownych kwot w deklaracji za
okres rozliczeniowy, w którym naprawiony został błąd.
Jeśli chodzi o wyliczenie różnicy, to należy zastosować tzw. metodę w stu. Ceny stosowane przez przedsiębiorców są bowiem, co do zasady, cenami brutto; dotyczy to również sytuacji, gdy w cenie zostanie uwzględniony
VAT według niewłaściwej stawki podatku. Polega ona na przemnożeniu ceny brutto przez 100, a następnie podzieleniu otrzymanego wyniku przez 103 (w przypadku towarów opodatkowanych stawką 3%), 107 (w przypadku towarów opodatkowanych stawką 7%) lub 122 (w przypadku towarów opodatkowanych stawką 22%). Otrzymana kwota jest ceną netto towaru.
PRZYKŁAD
Podatnik sprzedał towar za 85 zł (przy zastosowaniu stawki 0% zamiast 7%). Błąd został odkryty po dwóch miesiącach. W tej sytuacji:
(85 zł × 100) : 107 = 79,44 zł
Jest to prawidłowa cena netto sprzedanego towaru. Podatek VAT od tej ceny wynosi 5,56 zł (79,44 × 7%).
• art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
Tomasz Krywan
konsultant podatkowy