REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorygować zaewidencjonowaną w kasie fiskalnej sprzedaż z niewłaściwą stawką VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zdarza się, że sprzedawca zarejestruje w kasie fiskalnej sprzedaż z pomyłkową stawką VAT, np. zamiast 7% wprowadzi 0%. W związku z powyższym należy dokonać sprostowania w VAT, a ponieważ sprzedaż jest dokonywana na podstawie anonimowego paragonu z kasy fiskalnej, wówczas nie zachodzi obowiązek wystawienia korekty faktury. Prosimy o wyjaśnienie, jak skorygować paragon.
RADA
Przepisy, niestety, nie regulują sposobu postępowania w przypadku popełnienia błędów przy ewidencjonowaniu sprzedaży w kasie fiskalnej. W praktyce przyjęło się prowadzenie w tym celu tzw. zeszytu korekt i odnotowywanie w nim poszczególnych błędów. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
W praktyce przyjęło się, że w przypadku błędnego zaewidencjonowania obrotu w kasie fiskalnej należy prowadzić w tym celu tzw. zeszyt korekt. Odnotowuje się w nim poszczególne błędy. Nie istnieje jednak wzór takiego zeszytu czy też wzór innego rodzaju zestawienia błędnych paragonów.
Typowym błędem jest zastosowanie do sprzedaży błędnej stawki VAT. W takim przypadku możliwe są dwa sposoby postępowania. Pierwszy polega na opisaniu zdarzenia w zeszycie korekt bez wystawiania drugiego (prawidłowego) paragonu (zapisanie, przykładowo, że „w dniu 15 lutego 2006 r. wystawiono błędny paragon dokumentujący sprzedaż towaru X. Błąd polegał na zastosowaniu do sprzedaży stawki 0% zamiast 7%”). Sposób ten uznać należy za prawidłowy w przypadku, gdy wystawiony błędny paragon został już wprowadzony do obrotu (tj. został wydany klientowi).
Drugi sposób postępowania polega na wystawieniu drugiego (prawidłowego) paragonu i dokonaniu analogicznego jak powyżej zapisu w zeszycie korekt z adnotacją, że został wystawiony nowy paragon. W takim przypadku do zeszytu korekt należy załączyć błędny paragon. Zatem sposób ten jest dopuszczalny w przypadkach, gdy błędnie wystawiony paragon nie został jeszcze wydany klientowi względnie został przez niego zwrócony.
Z treści pytania nie wynika, o jakie sytuacje chodzi. W konsekwencji nie jest możliwe wskazanie, który z powyższych sposobów znajdzie zastosowanie w Państwa sytuacji.
Nie zawsze błąd popełniony przy ewidencjonowaniu za pomocą kas fiskalnych uda się wychwycić od razu. Jeśli błąd zostanie naprawiony dopiero po upływie pewnego czasu, konieczne jest jego rozliczenie w składanych deklaracjach VAT-7. Nie jest wykluczone, że dotyczy to również omawianej sytuacji.
WAŻNE!
Zastosowanie stawki niższej od właściwej stanowi zawsze pomyłkę podatnika na swoją korzyść. W takich przypadkach obowiązuje zasada korekty wstecz. Zatem konieczna jest korekta deklaracji VAT-7/VAT-7K złożonej za okres, w którym ujęta została transakcja obarczona błędem. Inaczej jest w przypadku pomyłek na niekorzyść podatnika. W takim przypadku rozliczenie odbywa się na bieżąco poprzez ujęcie stosownych kwot w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym naprawiony został błąd.
Jeśli chodzi o wyliczenie różnicy, to należy zastosować tzw. metodę w stu. Ceny stosowane przez przedsiębiorców są bowiem, co do zasady, cenami brutto; dotyczy to również sytuacji, gdy w cenie zostanie uwzględniony VAT według niewłaściwej stawki podatku. Polega ona na przemnożeniu ceny brutto przez 100, a następnie podzieleniu otrzymanego wyniku przez 103 (w przypadku towarów opodatkowanych stawką 3%), 107 (w przypadku towarów opodatkowanych stawką 7%) lub 122 (w przypadku towarów opodatkowanych stawką 22%). Otrzymana kwota jest ceną netto towaru.

PRZYKŁAD
Podatnik sprzedał towar za 85 zł (przy zastosowaniu stawki 0% zamiast 7%). Błąd został odkryty po dwóch miesiącach. W tej sytuacji:
(85 zł × 100) : 107 = 79,44 zł
Jest to prawidłowa cena netto sprzedanego towaru. Podatek VAT od tej ceny wynosi 5,56 zł (79,44 × 7%).

• art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Dzień Księgowego 2025

9 czerwca obchodzimy Dzień Księgowego – święto ludzi, bez których żadna firma nie mogłaby działać w spokoju i zgodzie z przepisami.

Czego życzyć księgowym w 2025 r. z okazji Dnia Księgowego?

Dzień 9 czerwca to corocznie obchodzony Dzień Księgowego - święto ustanowione przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Z tej okazji warto nie tylko podziękować przedstawicielom branży za trudną i odpowiedzialną pracę, ale też zastanowić się, jakie życzenia byłyby dziś dla tej grupy zawodowej naprawdę ważne. Przez lata zawód ten kojarzył się z biurkiem uginającym się pod ciężarem papierowych dokumentów i ręcznym przeliczaniem kolumn cyfr. Rzeczywistość w 2025 roku jest jednak zupełnie inna.
Współczesny księgowy to wsparcie, partner biznesowy, technologiczny lider i strażnik zmian legislacyjnych. Z jakimi wyzwaniami mierzy się na co dzień i czego możemy mu życzyć, by praca była bardziej satysfakcjonująca?

REKLAMA

Jak przygotować firmę na KSeF? Kompleksowy przewodnik po e-fakturowaniu

Odroczenie obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok nie oznacza, że jego wdrożenie można odłożyć na później. Przeciwnie – to ostatni moment, by rzeczywiście przygotować firmę na nadchodzące zmiany, unikając późniejszej presji i kosztownych błędów. Wdrożenie nowego systemu e-fakturowania to złożony proces, który wymaga czasu, planu i zaangażowania wielu zespołów. Jak się do niego przygotować i dlaczego nie warto zwlekać?

Najniższa krajowa 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

REKLAMA

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA