REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorygować zaewidencjonowaną w kasie fiskalnej sprzedaż z niewłaściwą stawką VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zdarza się, że sprzedawca zarejestruje w kasie fiskalnej sprzedaż z pomyłkową stawką VAT, np. zamiast 7% wprowadzi 0%. W związku z powyższym należy dokonać sprostowania w VAT, a ponieważ sprzedaż jest dokonywana na podstawie anonimowego paragonu z kasy fiskalnej, wówczas nie zachodzi obowiązek wystawienia korekty faktury. Prosimy o wyjaśnienie, jak skorygować paragon.
RADA
Przepisy, niestety, nie regulują sposobu postępowania w przypadku popełnienia błędów przy ewidencjonowaniu sprzedaży w kasie fiskalnej. W praktyce przyjęło się prowadzenie w tym celu tzw. zeszytu korekt i odnotowywanie w nim poszczególnych błędów. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
W praktyce przyjęło się, że w przypadku błędnego zaewidencjonowania obrotu w kasie fiskalnej należy prowadzić w tym celu tzw. zeszyt korekt. Odnotowuje się w nim poszczególne błędy. Nie istnieje jednak wzór takiego zeszytu czy też wzór innego rodzaju zestawienia błędnych paragonów.
Typowym błędem jest zastosowanie do sprzedaży błędnej stawki VAT. W takim przypadku możliwe są dwa sposoby postępowania. Pierwszy polega na opisaniu zdarzenia w zeszycie korekt bez wystawiania drugiego (prawidłowego) paragonu (zapisanie, przykładowo, że „w dniu 15 lutego 2006 r. wystawiono błędny paragon dokumentujący sprzedaż towaru X. Błąd polegał na zastosowaniu do sprzedaży stawki 0% zamiast 7%”). Sposób ten uznać należy za prawidłowy w przypadku, gdy wystawiony błędny paragon został już wprowadzony do obrotu (tj. został wydany klientowi).
Drugi sposób postępowania polega na wystawieniu drugiego (prawidłowego) paragonu i dokonaniu analogicznego jak powyżej zapisu w zeszycie korekt z adnotacją, że został wystawiony nowy paragon. W takim przypadku do zeszytu korekt należy załączyć błędny paragon. Zatem sposób ten jest dopuszczalny w przypadkach, gdy błędnie wystawiony paragon nie został jeszcze wydany klientowi względnie został przez niego zwrócony.
Z treści pytania nie wynika, o jakie sytuacje chodzi. W konsekwencji nie jest możliwe wskazanie, który z powyższych sposobów znajdzie zastosowanie w Państwa sytuacji.
Nie zawsze błąd popełniony przy ewidencjonowaniu za pomocą kas fiskalnych uda się wychwycić od razu. Jeśli błąd zostanie naprawiony dopiero po upływie pewnego czasu, konieczne jest jego rozliczenie w składanych deklaracjach VAT-7. Nie jest wykluczone, że dotyczy to również omawianej sytuacji.
WAŻNE!
Zastosowanie stawki niższej od właściwej stanowi zawsze pomyłkę podatnika na swoją korzyść. W takich przypadkach obowiązuje zasada korekty wstecz. Zatem konieczna jest korekta deklaracji VAT-7/VAT-7K złożonej za okres, w którym ujęta została transakcja obarczona błędem. Inaczej jest w przypadku pomyłek na niekorzyść podatnika. W takim przypadku rozliczenie odbywa się na bieżąco poprzez ujęcie stosownych kwot w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym naprawiony został błąd.
Jeśli chodzi o wyliczenie różnicy, to należy zastosować tzw. metodę w stu. Ceny stosowane przez przedsiębiorców są bowiem, co do zasady, cenami brutto; dotyczy to również sytuacji, gdy w cenie zostanie uwzględniony VAT według niewłaściwej stawki podatku. Polega ona na przemnożeniu ceny brutto przez 100, a następnie podzieleniu otrzymanego wyniku przez 103 (w przypadku towarów opodatkowanych stawką 3%), 107 (w przypadku towarów opodatkowanych stawką 7%) lub 122 (w przypadku towarów opodatkowanych stawką 22%). Otrzymana kwota jest ceną netto towaru.

PRZYKŁAD
Podatnik sprzedał towar za 85 zł (przy zastosowaniu stawki 0% zamiast 7%). Błąd został odkryty po dwóch miesiącach. W tej sytuacji:
(85 zł × 100) : 107 = 79,44 zł
Jest to prawidłowa cena netto sprzedanego towaru. Podatek VAT od tej ceny wynosi 5,56 zł (79,44 × 7%).

• art. 111 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Tomasz Krywan
konsultant podatkowy


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA