REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć dofinansowanie na wyposażenie stanowisk pracy

REKLAMA

Prowadzimy spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Zatrudniliśmy w styczniu 2006 r. osoby skierowane z urzędu pracy. Na podstawie umowy zawartej z urzędem otrzymaliśmy refundację na wyposażenie stanowisk pracy. Zostały zakupione środki trwałe, materiały, wyposażenie, będą też w części refundowane wynagrodzenia i ZUS. Prosimy o przedstawienie księgowań z tym związanych oraz sposobu rozliczenia w VAT i podatku dochodowym od osób prawnych.
RADA
Dotacja na wyposażenie stanowisk pracy otrzymana z urzędu pracy nie podlega opodatkowaniu VAT.
Refundacja z urzędu pracy w części przeznaczonej na zakup środków trwałych jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, zaś w części przeznaczonej na pokrycie kosztów stanowi przychód podatkowy w dacie jej otrzymania.
Kwotę otrzymanej refundacji z rejonowego urzędu pracy, przeznaczonej na zakup środków trwałych oraz na sfinansowanie kosztów, należy wykazać na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, a w dacie ich wykorzystania na pokrycie kosztów bieżących przeksięgować na konto „Pozostałe przychody operacyjne”. Część dotacji przeznaczona na sfinansowanie zakupu środków trwałych powinna pozostać na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, skąd przenosi się ją na konto „Pozostałe przychody operacyjne” równomiernie do dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.

UZASADNIENIE
Podatek od towarów i usług
Odpowiedź należy rozpocząć od wyjaśnienia, co stanowi obrót, który podlega opodatkowaniu VAT. Co do zasady, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego VAT. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od kupującego. W niektórych przypadkach obrót ten jesteśmy zobowiązani zwiększyć o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze. Jednak kwoty te wliczamy do obrotu, gdy mają one bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Regulacja ta oznacza, że jedynie dotacje, subwencje i inne dopłaty związane bezpośrednio z ceną za dostawy towarów i usług stanowią część podstawy opodatkowania. Tego rodzaju dofinansowanie jest bowiem elementem uzupełniającym cenę i zależy od ilości i wartości świadczonych usług i dostawy towarów.
Analizowana refundacja z urzędu pracy nie ma charakteru cenotwórczego. Stanowi ona dofinansowanie do zakupu środków trwałych i materiałów służących wyposażeniu miejsca pracy. Nie jest dotacją przedmiotową, w związku z tym nie podlega włączeniu do podstawy opodatkowania VAT. Także refundacji wynagrodzeń pracowników oraz składek na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń nie można powiązać z konkretną dostawą lub usługą – nie wpływają one więc bezpośrednio na cenę świadczonych usług. Otrzymane z urzędu pracy środki nie stanowią więc dotacji, które stanowiłyby obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ich otrzymanie nie powoduje powstania obowiązku podatkowego.
Podatek dochodowy od osób prawnych
Otrzymane dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, są zwolnione od podatku (art. 17 ust. 1 pkt 21 updop).
Jednocześnie odpisy z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na ich nabycie, pokrytym przez rejonowy urząd pracy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 48 updop).
Niestety, refundacja wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne nie może być zaliczona do jakiejkolwiek dotacji, która mogłaby być wolna od podatku. Tym samym stanowi ona na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy przychód podatkowy w dniu otrzymania.
Zapisy w księgach rachunkowych
Środki otrzymane z rejonowego urzędu pracy, jako refundację wynagrodzeń i związanych z nimi składek ZUS z tytułu zatrudnienia pracowników, wykazuje się w księgach jako pozostałe przychody operacyjne. Kierując się jednak zasadą współmierności kosztów i przychodów, należy otrzymaną dotację wykazać w przychodach w tym okresie, w którym zostaną poniesione koszty, do tego czasu pozostawiając zapis na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”. Jeśli środki z urzędu pracy wpływają już po dokonaniu przez pracodawcę wydatków na wyposażenie miejsc pracy – stanowią zatem refundację już poniesionych wydatków – w dacie ich otrzymania księguje się je zapisem:
Wn konto 13 „Rachunek bieżący”,
Ma konto 76 „Pozostałe przychody operacyjne”.
Otrzymanie dotacji nie wpływa na sposób księgowania wynagrodzeń i składek ZUS, na których dofinansowanie dotacja jest przeznaczona.
W odmienny sposób ewidencjonuje się dotacje przeznaczone na zakup środków trwałych.
W dacie otrzymania środków księguje się je zapisem:
Wn konto 13 „Rachunek bieżący”,
Ma konto 84 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.
Rozliczeń międzyokresowych przychodów w konto „Pozostałe przychody operacyjne” dokonuje się stopniowo, równomiernie do odpisów amortyzacyjnych, dokonywanych od dofinansowanych środków trwałych.

• art. 12 ust. 1–6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 16 ust. 1 pkt 48, art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 3 ust. 1 pkt 32g ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 15 ust. 3 pkt 1, art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: nie ma nowego podatku od ogrodzeń, 2% podatku jeżeli ogrodzenie ma związek z działalnością gospodarczą

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

REKLAMA