REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć dofinansowanie na wyposażenie stanowisk pracy

REKLAMA

Prowadzimy spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Zatrudniliśmy w styczniu 2006 r. osoby skierowane z urzędu pracy. Na podstawie umowy zawartej z urzędem otrzymaliśmy refundację na wyposażenie stanowisk pracy. Zostały zakupione środki trwałe, materiały, wyposażenie, będą też w części refundowane wynagrodzenia i ZUS. Prosimy o przedstawienie księgowań z tym związanych oraz sposobu rozliczenia w VAT i podatku dochodowym od osób prawnych.
RADA
Dotacja na wyposażenie stanowisk pracy otrzymana z urzędu pracy nie podlega opodatkowaniu VAT.
Refundacja z urzędu pracy w części przeznaczonej na zakup środków trwałych jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, zaś w części przeznaczonej na pokrycie kosztów stanowi przychód podatkowy w dacie jej otrzymania.
Kwotę otrzymanej refundacji z rejonowego urzędu pracy, przeznaczonej na zakup środków trwałych oraz na sfinansowanie kosztów, należy wykazać na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, a w dacie ich wykorzystania na pokrycie kosztów bieżących przeksięgować na konto „Pozostałe przychody operacyjne”. Część dotacji przeznaczona na sfinansowanie zakupu środków trwałych powinna pozostać na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, skąd przenosi się ją na konto „Pozostałe przychody operacyjne” równomiernie do dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.

UZASADNIENIE
Podatek od towarów i usług
Odpowiedź należy rozpocząć od wyjaśnienia, co stanowi obrót, który podlega opodatkowaniu VAT. Co do zasady, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego VAT. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od kupującego. W niektórych przypadkach obrót ten jesteśmy zobowiązani zwiększyć o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze. Jednak kwoty te wliczamy do obrotu, gdy mają one bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Regulacja ta oznacza, że jedynie dotacje, subwencje i inne dopłaty związane bezpośrednio z ceną za dostawy towarów i usług stanowią część podstawy opodatkowania. Tego rodzaju dofinansowanie jest bowiem elementem uzupełniającym cenę i zależy od ilości i wartości świadczonych usług i dostawy towarów.
Analizowana refundacja z urzędu pracy nie ma charakteru cenotwórczego. Stanowi ona dofinansowanie do zakupu środków trwałych i materiałów służących wyposażeniu miejsca pracy. Nie jest dotacją przedmiotową, w związku z tym nie podlega włączeniu do podstawy opodatkowania VAT. Także refundacji wynagrodzeń pracowników oraz składek na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń nie można powiązać z konkretną dostawą lub usługą – nie wpływają one więc bezpośrednio na cenę świadczonych usług. Otrzymane z urzędu pracy środki nie stanowią więc dotacji, które stanowiłyby obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ich otrzymanie nie powoduje powstania obowiązku podatkowego.
Podatek dochodowy od osób prawnych
Otrzymane dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, są zwolnione od podatku (art. 17 ust. 1 pkt 21 updop).
Jednocześnie odpisy z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na ich nabycie, pokrytym przez rejonowy urząd pracy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 48 updop).
Niestety, refundacja wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne nie może być zaliczona do jakiejkolwiek dotacji, która mogłaby być wolna od podatku. Tym samym stanowi ona na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy przychód podatkowy w dniu otrzymania.
Zapisy w księgach rachunkowych
Środki otrzymane z rejonowego urzędu pracy, jako refundację wynagrodzeń i związanych z nimi składek ZUS z tytułu zatrudnienia pracowników, wykazuje się w księgach jako pozostałe przychody operacyjne. Kierując się jednak zasadą współmierności kosztów i przychodów, należy otrzymaną dotację wykazać w przychodach w tym okresie, w którym zostaną poniesione koszty, do tego czasu pozostawiając zapis na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”. Jeśli środki z urzędu pracy wpływają już po dokonaniu przez pracodawcę wydatków na wyposażenie miejsc pracy – stanowią zatem refundację już poniesionych wydatków – w dacie ich otrzymania księguje się je zapisem:
Wn konto 13 „Rachunek bieżący”,
Ma konto 76 „Pozostałe przychody operacyjne”.
Otrzymanie dotacji nie wpływa na sposób księgowania wynagrodzeń i składek ZUS, na których dofinansowanie dotacja jest przeznaczona.
W odmienny sposób ewidencjonuje się dotacje przeznaczone na zakup środków trwałych.
W dacie otrzymania środków księguje się je zapisem:
Wn konto 13 „Rachunek bieżący”,
Ma konto 84 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.
Rozliczeń międzyokresowych przychodów w konto „Pozostałe przychody operacyjne” dokonuje się stopniowo, równomiernie do odpisów amortyzacyjnych, dokonywanych od dofinansowanych środków trwałych.

• art. 12 ust. 1–6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 16 ust. 1 pkt 48, art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 3 ust. 1 pkt 32g ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 15 ust. 3 pkt 1, art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA