REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć dofinansowanie na wyposażenie stanowisk pracy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Zatrudniliśmy w styczniu 2006 r. osoby skierowane z urzędu pracy. Na podstawie umowy zawartej z urzędem otrzymaliśmy refundację na wyposażenie stanowisk pracy. Zostały zakupione środki trwałe, materiały, wyposażenie, będą też w części refundowane wynagrodzenia i ZUS. Prosimy o przedstawienie księgowań z tym związanych oraz sposobu rozliczenia w VAT i podatku dochodowym od osób prawnych.
RADA
Dotacja na wyposażenie stanowisk pracy otrzymana z urzędu pracy nie podlega opodatkowaniu VAT.
Refundacja z urzędu pracy w części przeznaczonej na zakup środków trwałych jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, zaś w części przeznaczonej na pokrycie kosztów stanowi przychód podatkowy w dacie jej otrzymania.
Kwotę otrzymanej refundacji z rejonowego urzędu pracy, przeznaczonej na zakup środków trwałych oraz na sfinansowanie kosztów, należy wykazać na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, a w dacie ich wykorzystania na pokrycie kosztów bieżących przeksięgować na konto „Pozostałe przychody operacyjne”. Część dotacji przeznaczona na sfinansowanie zakupu środków trwałych powinna pozostać na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, skąd przenosi się ją na konto „Pozostałe przychody operacyjne” równomiernie do dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.

UZASADNIENIE
Podatek od towarów i usług
Odpowiedź należy rozpocząć od wyjaśnienia, co stanowi obrót, który podlega opodatkowaniu VAT. Co do zasady, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego VAT. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od kupującego. W niektórych przypadkach obrót ten jesteśmy zobowiązani zwiększyć o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze. Jednak kwoty te wliczamy do obrotu, gdy mają one bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Regulacja ta oznacza, że jedynie dotacje, subwencje i inne dopłaty związane bezpośrednio z ceną za dostawy towarów i usług stanowią część podstawy opodatkowania. Tego rodzaju dofinansowanie jest bowiem elementem uzupełniającym cenę i zależy od ilości i wartości świadczonych usług i dostawy towarów.
Analizowana refundacja z urzędu pracy nie ma charakteru cenotwórczego. Stanowi ona dofinansowanie do zakupu środków trwałych i materiałów służących wyposażeniu miejsca pracy. Nie jest dotacją przedmiotową, w związku z tym nie podlega włączeniu do podstawy opodatkowania VAT. Także refundacji wynagrodzeń pracowników oraz składek na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń nie można powiązać z konkretną dostawą lub usługą – nie wpływają one więc bezpośrednio na cenę świadczonych usług. Otrzymane z urzędu pracy środki nie stanowią więc dotacji, które stanowiłyby obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ich otrzymanie nie powoduje powstania obowiązku podatkowego.
Podatek dochodowy od osób prawnych
Otrzymane dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, są zwolnione od podatku (art. 17 ust. 1 pkt 21 updop).
Jednocześnie odpisy z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na ich nabycie, pokrytym przez rejonowy urząd pracy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 48 updop).
Niestety, refundacja wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne nie może być zaliczona do jakiejkolwiek dotacji, która mogłaby być wolna od podatku. Tym samym stanowi ona na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy przychód podatkowy w dniu otrzymania.
Zapisy w księgach rachunkowych
Środki otrzymane z rejonowego urzędu pracy, jako refundację wynagrodzeń i związanych z nimi składek ZUS z tytułu zatrudnienia pracowników, wykazuje się w księgach jako pozostałe przychody operacyjne. Kierując się jednak zasadą współmierności kosztów i przychodów, należy otrzymaną dotację wykazać w przychodach w tym okresie, w którym zostaną poniesione koszty, do tego czasu pozostawiając zapis na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”. Jeśli środki z urzędu pracy wpływają już po dokonaniu przez pracodawcę wydatków na wyposażenie miejsc pracy – stanowią zatem refundację już poniesionych wydatków – w dacie ich otrzymania księguje się je zapisem:
Wn konto 13 „Rachunek bieżący”,
Ma konto 76 „Pozostałe przychody operacyjne”.
Otrzymanie dotacji nie wpływa na sposób księgowania wynagrodzeń i składek ZUS, na których dofinansowanie dotacja jest przeznaczona.
W odmienny sposób ewidencjonuje się dotacje przeznaczone na zakup środków trwałych.
W dacie otrzymania środków księguje się je zapisem:
Wn konto 13 „Rachunek bieżący”,
Ma konto 84 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.
Rozliczeń międzyokresowych przychodów w konto „Pozostałe przychody operacyjne” dokonuje się stopniowo, równomiernie do odpisów amortyzacyjnych, dokonywanych od dofinansowanych środków trwałych.

• art. 12 ust. 1–6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 16 ust. 1 pkt 48, art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 3 ust. 1 pkt 32g ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 15 ust. 3 pkt 1, art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn 2025: likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

Kryzys zaufania do KSeF? Niewiele przedsiębiorstw gotowych na e-fakturowanie

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

REKLAMA