REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć dofinansowanie na wyposażenie stanowisk pracy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Zatrudniliśmy w styczniu 2006 r. osoby skierowane z urzędu pracy. Na podstawie umowy zawartej z urzędem otrzymaliśmy refundację na wyposażenie stanowisk pracy. Zostały zakupione środki trwałe, materiały, wyposażenie, będą też w części refundowane wynagrodzenia i ZUS. Prosimy o przedstawienie księgowań z tym związanych oraz sposobu rozliczenia w VAT i podatku dochodowym od osób prawnych.
RADA
Dotacja na wyposażenie stanowisk pracy otrzymana z urzędu pracy nie podlega opodatkowaniu VAT.
Refundacja z urzędu pracy w części przeznaczonej na zakup środków trwałych jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, zaś w części przeznaczonej na pokrycie kosztów stanowi przychód podatkowy w dacie jej otrzymania.
Kwotę otrzymanej refundacji z rejonowego urzędu pracy, przeznaczonej na zakup środków trwałych oraz na sfinansowanie kosztów, należy wykazać na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, a w dacie ich wykorzystania na pokrycie kosztów bieżących przeksięgować na konto „Pozostałe przychody operacyjne”. Część dotacji przeznaczona na sfinansowanie zakupu środków trwałych powinna pozostać na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, skąd przenosi się ją na konto „Pozostałe przychody operacyjne” równomiernie do dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.

UZASADNIENIE
Podatek od towarów i usług
Odpowiedź należy rozpocząć od wyjaśnienia, co stanowi obrót, który podlega opodatkowaniu VAT. Co do zasady, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego VAT. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od kupującego. W niektórych przypadkach obrót ten jesteśmy zobowiązani zwiększyć o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze. Jednak kwoty te wliczamy do obrotu, gdy mają one bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Regulacja ta oznacza, że jedynie dotacje, subwencje i inne dopłaty związane bezpośrednio z ceną za dostawy towarów i usług stanowią część podstawy opodatkowania. Tego rodzaju dofinansowanie jest bowiem elementem uzupełniającym cenę i zależy od ilości i wartości świadczonych usług i dostawy towarów.
Analizowana refundacja z urzędu pracy nie ma charakteru cenotwórczego. Stanowi ona dofinansowanie do zakupu środków trwałych i materiałów służących wyposażeniu miejsca pracy. Nie jest dotacją przedmiotową, w związku z tym nie podlega włączeniu do podstawy opodatkowania VAT. Także refundacji wynagrodzeń pracowników oraz składek na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń nie można powiązać z konkretną dostawą lub usługą – nie wpływają one więc bezpośrednio na cenę świadczonych usług. Otrzymane z urzędu pracy środki nie stanowią więc dotacji, które stanowiłyby obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ich otrzymanie nie powoduje powstania obowiązku podatkowego.
Podatek dochodowy od osób prawnych
Otrzymane dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, są zwolnione od podatku (art. 17 ust. 1 pkt 21 updop).
Jednocześnie odpisy z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na ich nabycie, pokrytym przez rejonowy urząd pracy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 48 updop).
Niestety, refundacja wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne nie może być zaliczona do jakiejkolwiek dotacji, która mogłaby być wolna od podatku. Tym samym stanowi ona na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy przychód podatkowy w dniu otrzymania.
Zapisy w księgach rachunkowych
Środki otrzymane z rejonowego urzędu pracy, jako refundację wynagrodzeń i związanych z nimi składek ZUS z tytułu zatrudnienia pracowników, wykazuje się w księgach jako pozostałe przychody operacyjne. Kierując się jednak zasadą współmierności kosztów i przychodów, należy otrzymaną dotację wykazać w przychodach w tym okresie, w którym zostaną poniesione koszty, do tego czasu pozostawiając zapis na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”. Jeśli środki z urzędu pracy wpływają już po dokonaniu przez pracodawcę wydatków na wyposażenie miejsc pracy – stanowią zatem refundację już poniesionych wydatków – w dacie ich otrzymania księguje się je zapisem:
Wn konto 13 „Rachunek bieżący”,
Ma konto 76 „Pozostałe przychody operacyjne”.
Otrzymanie dotacji nie wpływa na sposób księgowania wynagrodzeń i składek ZUS, na których dofinansowanie dotacja jest przeznaczona.
W odmienny sposób ewidencjonuje się dotacje przeznaczone na zakup środków trwałych.
W dacie otrzymania środków księguje się je zapisem:
Wn konto 13 „Rachunek bieżący”,
Ma konto 84 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.
Rozliczeń międzyokresowych przychodów w konto „Pozostałe przychody operacyjne” dokonuje się stopniowo, równomiernie do odpisów amortyzacyjnych, dokonywanych od dofinansowanych środków trwałych.

• art. 12 ust. 1–6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 16 ust. 1 pkt 48, art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 3 ust. 1 pkt 32g ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 15 ust. 3 pkt 1, art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA