REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć dofinansowanie na wyposażenie stanowisk pracy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prowadzimy spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Zatrudniliśmy w styczniu 2006 r. osoby skierowane z urzędu pracy. Na podstawie umowy zawartej z urzędem otrzymaliśmy refundację na wyposażenie stanowisk pracy. Zostały zakupione środki trwałe, materiały, wyposażenie, będą też w części refundowane wynagrodzenia i ZUS. Prosimy o przedstawienie księgowań z tym związanych oraz sposobu rozliczenia w VAT i podatku dochodowym od osób prawnych.
RADA
Dotacja na wyposażenie stanowisk pracy otrzymana z urzędu pracy nie podlega opodatkowaniu VAT.
Refundacja z urzędu pracy w części przeznaczonej na zakup środków trwałych jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych, zaś w części przeznaczonej na pokrycie kosztów stanowi przychód podatkowy w dacie jej otrzymania.
Kwotę otrzymanej refundacji z rejonowego urzędu pracy, przeznaczonej na zakup środków trwałych oraz na sfinansowanie kosztów, należy wykazać na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, a w dacie ich wykorzystania na pokrycie kosztów bieżących przeksięgować na konto „Pozostałe przychody operacyjne”. Część dotacji przeznaczona na sfinansowanie zakupu środków trwałych powinna pozostać na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”, skąd przenosi się ją na konto „Pozostałe przychody operacyjne” równomiernie do dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.

UZASADNIENIE
Podatek od towarów i usług
Odpowiedź należy rozpocząć od wyjaśnienia, co stanowi obrót, który podlega opodatkowaniu VAT. Co do zasady, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego VAT. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od kupującego. W niektórych przypadkach obrót ten jesteśmy zobowiązani zwiększyć o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze. Jednak kwoty te wliczamy do obrotu, gdy mają one bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Regulacja ta oznacza, że jedynie dotacje, subwencje i inne dopłaty związane bezpośrednio z ceną za dostawy towarów i usług stanowią część podstawy opodatkowania. Tego rodzaju dofinansowanie jest bowiem elementem uzupełniającym cenę i zależy od ilości i wartości świadczonych usług i dostawy towarów.
Analizowana refundacja z urzędu pracy nie ma charakteru cenotwórczego. Stanowi ona dofinansowanie do zakupu środków trwałych i materiałów służących wyposażeniu miejsca pracy. Nie jest dotacją przedmiotową, w związku z tym nie podlega włączeniu do podstawy opodatkowania VAT. Także refundacji wynagrodzeń pracowników oraz składek na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń nie można powiązać z konkretną dostawą lub usługą – nie wpływają one więc bezpośrednio na cenę świadczonych usług. Otrzymane z urzędu pracy środki nie stanowią więc dotacji, które stanowiłyby obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ich otrzymanie nie powoduje powstania obowiązku podatkowego.
Podatek dochodowy od osób prawnych
Otrzymane dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, są zwolnione od podatku (art. 17 ust. 1 pkt 21 updop).
Jednocześnie odpisy z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na ich nabycie, pokrytym przez rejonowy urząd pracy, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 48 updop).
Niestety, refundacja wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne nie może być zaliczona do jakiejkolwiek dotacji, która mogłaby być wolna od podatku. Tym samym stanowi ona na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy przychód podatkowy w dniu otrzymania.
Zapisy w księgach rachunkowych
Środki otrzymane z rejonowego urzędu pracy, jako refundację wynagrodzeń i związanych z nimi składek ZUS z tytułu zatrudnienia pracowników, wykazuje się w księgach jako pozostałe przychody operacyjne. Kierując się jednak zasadą współmierności kosztów i przychodów, należy otrzymaną dotację wykazać w przychodach w tym okresie, w którym zostaną poniesione koszty, do tego czasu pozostawiając zapis na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”. Jeśli środki z urzędu pracy wpływają już po dokonaniu przez pracodawcę wydatków na wyposażenie miejsc pracy – stanowią zatem refundację już poniesionych wydatków – w dacie ich otrzymania księguje się je zapisem:
Wn konto 13 „Rachunek bieżący”,
Ma konto 76 „Pozostałe przychody operacyjne”.
Otrzymanie dotacji nie wpływa na sposób księgowania wynagrodzeń i składek ZUS, na których dofinansowanie dotacja jest przeznaczona.
W odmienny sposób ewidencjonuje się dotacje przeznaczone na zakup środków trwałych.
W dacie otrzymania środków księguje się je zapisem:
Wn konto 13 „Rachunek bieżący”,
Ma konto 84 „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.
Rozliczeń międzyokresowych przychodów w konto „Pozostałe przychody operacyjne” dokonuje się stopniowo, równomiernie do odpisów amortyzacyjnych, dokonywanych od dofinansowanych środków trwałych.

• art. 12 ust. 1–6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 16 ust. 1 pkt 48, art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• art. 3 ust. 1 pkt 32g ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 15 ust. 3 pkt 1, art. 29 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484

Paweł Dymlang
konsultant podatkowy w Spółce Doradztwa Podatkowego CEiD


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA