REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dochody (przychody) wolne od podatku należy wykazywać tylko do wysokości dochodu

REKLAMA

Jesteśmy zakładem pracy chronionej. Jaką kwotę należy wpisać w poz. 9 informacji CIT-2/O w sytuacji, gdy dochód do opodatkowania jest niższy od kwoty otrzymanego dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych? Czy ma to być tylko kwota do wysokości dochodu?
RADA
Może się zdarzyć, że dochód wykazany w poz. 25 deklaracji CIT-2 będzie niższy od kwoty dochodów (przychodów) wolnych od podatku. Może się również zdarzyć, że w poz. 26 deklaracji CIT-2 pojawi się strata. W obu tych przypadkach podatnicy nie są ograniczeni co do wysokości kwoty wykazywanej w części B.1 informacji CIT-2/O. Dotyczy to również dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych. W poz. 9 należy zatem wpisać kwotę otrzymanego dofinansowania.

UZASADNIENIE
W poz. 9 informacji CIT-2/O wykazywane są pozostałe dochody (przychody) wolne od podatku. Podstawą jest art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 5 ustawy z 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i niektórych innych ustaw (z wyjątkiem dochodów i przychodów wolnych od podatku wykazanych w poz. 7 i 8). W pozycji tej wykazywane są, między innymi, dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Może się przy tym zdarzyć, że dochód wykazany w poz. 25 deklaracji CIT-2 będzie niższy od kwoty dochodów (przychodów) wolnych od podatku. Może się również zdarzyć, że w poz. 26 deklaracji CIT-2 pojawi się strata. W obu tych przypadkach podatnicy nie są ograniczeni co do wysokości kwoty wykazywanych w części B.1 informacji CIT-2/O. W konsekwencji kwota z poz. 16 informacji CIT-2/O oraz poz. 27 deklaracji CIT-2 (a więc dochody i przychody wolne) może być wyższa od dochodu wykazanego w poz. 25 deklaracji CIT-2, czy też towarzyszyć stracie wykazanej w poz. 26 deklaracji CIT-2.
Dotyczy to również dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych. W konsekwencji kwota w poz. 9 informacji CIT-2/O powinna odpowiadać faktycznej kwocie otrzymanego dofinansowania, a nie być kwotą tylko do wysokości dochodu.

PRZYKŁAD
Załóżmy, że zakład pracy chronionej uzyskał w styczniu 2006 r. przychód ze sprzedaży 100 000 zł oraz przychód z dofinansowania wynagrodzeń osób niepełnosprawnych w wysokości 3000 zł. A zatem przychód (poz. 19 deklaracji CIT-2) zakładu wyniósł 103 000 zł. Koszty uzyskania przychodu (zakup materiałów, wynagrodzenia, pozostałe koszty ogólne) poniesione przez zakład w tym samym miesiącu wyniosły 101 000 zł (poz. 21 deklaracji CIT-2). W tej sytuacji dochód wykazany w poz. 22 wyniesie 2000 zł. Analogiczna kwota pojawi się w poz. 25 (zakładam, że zakład nie rozlicza straty poniesionej w latach poprzednich).
W sytuacji tej otrzymane przez zakład dofinansowanie powinno zostać wykazane przez zakład w informacji CIT-2/O w pełnej wysokości, a zatem kwota w poz. 9 tej informacji to 3000 zł. Analogiczna kwota (zakładając, że nie występują inne dochody i przychody zwolnione od podatku) pojawi się w poz. 16 informacji CIT-2/O oraz w poz. 27 i 30 deklaracji CIT-2. Konsekwencją tego jest kwota 0 zł w poz. 35 deklaracji CIT-2 oraz kwota 1000 zł w poz. 36 tej deklaracji (a zatem wystąpi strata).

Tomasz Krywan
specjalista w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych


Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA