REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowa wielkość zawiązywanej rezerwy według MSR 37

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem samodzielną księgową w dużej firmie produkcyjnej. Ostatnio kierownictwo powierzyło mi nowe obowiązki, a wśród nich tworzenie rezerw na podstawie Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. Czy w związku z tym mogę poprosić o przybliżenie sposobu wyceny tych rezerw?
Kwota, na którą tworzy się rezerwę, powinna być najbardziej właściwym szacunkiem nakładów, jakie musi ponieść jednostka, by wypełnić ten obowiązek na dany dzień bilansowy. Proszę pamiętać, że rezerwę trzeba utworzyć także wówczas, gdy Pani firma przeniosła przedmiotowy obowiązek na osoby trzecie.
Szacując wielkość rezerwy oraz jej skutek na wynik finansowy, należy oprzeć się na swoich dotychczasowych doświadczeniach dotyczących podobnych transakcji. Według standardu ma to zrobić kierownictwo jednostki. W sytuacji, gdy zawiązujemy rezerwę na kilka pozycji bilansowych, powinniśmy uwzględnić wszystkie możliwe wyniki oraz odpowiadające im prawdopodobieństwa.

PRZYKŁAD
Jednostka produkująca urządzenia daje na nie nabywcom roczną gwarancję. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że 75 proc. wyrobów jest bez usterek, 19 proc. ma tzw. niewielkie uszkodzenia (w skali firmy mogą one kosztować 300 000 zł), a 6 proc. dość poważne usterki (o szacowanej wielkości 170 000 zł).
W tej sytuacji powinna utworzyć rezerwę w wysokości 67 200 (75% x 0 + 300 000 x 19% +170 000 x 6%).

Gdy tworzy Pani rezerwę na poważną naprawę jednostkową wyprodukowanego urządzenia, to powinna Pani utworzyć wyższą rezerwę, gdy istnieje duża szansa, że potrzebne będą liczne próby znalezienia usterki wyprodukowanego urządzenia.
Szacując wielkość rezerwy należy uwzględnić także ryzyko i niepewność nieodłącznie towarzyszące wielu zdarzeniom. Najważniejsze jest, by nie zawyżyć przychodów i aktywów, a jednocześnie nie zaniżyć kosztów i zobowiązań.
Musi Pani zwrócić uwagę, że kwota zawiązywanej rezerwy powinna odpowiadać bieżącej wartości nakładów, które niezbędne będą do wypełnienia obowiązku (dyskonto rezerwy).
Na wielkość tworzonej rezerwy mają także wpływ zdarzenia, które wystąpią w przyszłości, ale tylko wówczas, gdy są na to wystarczające dowody (np. projekty aktów prawnych w trakcie prac legislacyjnych i to dość zaawansowane).
Tworzoną rezerwę powinna Pani wycenić przed uwzględnieniem podatku, ponieważ konsekwencje podatkowe i ich zmiany są przedmiotem MSR 12.
Dodatkowo nie należy brać pod uwagę zysków z oczekiwanego zbycia aktywów, nawet wówczas, gdy oczekiwane zbycie jest blisko związane ze zdarzeniem powodującym utworzenie rezerwy.

Michał Banaś

Podstawa prawna:
§ 36–52 MSR 37.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA