REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować wypłacane należności za nabyte prawa autorskie

REKLAMA

Jak należy opodatkować zakup praw autorskich od osoby prawnej mającej siedzibę w Austrii oraz od firmy zarejestrowanej na Słowacji? Faktury za przeniesienie praw autorskich do wydania książki otrzymaliśmy z Austrii oraz z firmy na Słowacji. Czy musimy żądać certyfikatów rezydencji z obydwu państw, aby zwolnić należności z opodatkowania?
RADA
Należności z praw autorskich, przekazywane do Austrii i na Słowację, podlegają opodatkowaniu w Polsce zryczałtowanym podatkiem według stawki 5%.

UZASADNIENIE
Z treści pytania wynika, że zakup praw autorskich odbywa się od dwu firm mających siedzibę w Austrii i na Słowacji. Z tego tytułu należności licencyjne będą przekazane do obu tych państw. Określenie „należności licencyjne”, zawarte w umowie między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, oznacza m.in. wszelkiego rodzaju należności płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania praw autorskich do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego. Podobnej treści określenie tego pojęcia zawiera umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku.
(-)
Należności te, odmiennie od sugestii wynikającej z pytania, wcale nie są w Polsce zwolnione od podatku dochodowego.
Zgodnie z art. 12 ust. 2 umowy z Austrią należności te mogą być również opodatkowane w umawiającym się państwie, w którym powstają, i zgodnie z prawem tego państwa, ale jeżeli odbiorca jest właścicielem należności licencyjnych, podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5% kwoty należności licencyjnych brutto. Analogiczne postanowienia zawiera art. 12 ust. 2 umowy ze Słowacją.
Postanowienia te nie oznaczają możliwości wyboru przez podatnika miejsca opodatkowania tych należności, lecz prawo państwa, w którym te należności powstają, do ich opodatkowania, jeżeli prawo tego państwa taką regulację przewiduje. W Polsce opodatkowanie tych należności wynika z art. 21 ust. 1 pkt 1 updop. Na jego podstawie podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników mających siedzibę za granicą praw autorskich lub praw pokrewnych wynosi 20% przychodów. Należy jednak uwzględnić postanowienia umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 21 ust. 2 updop). Mają one pierwszeństwo przed przepisami polskich ustaw.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
W związku z powyższym skoro umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, podpisane przez Polskę z Austrią i Słowacją, przewidują opodatkowanie tych należności według stawki 5%, to należy zastosować postanowienia tych umów. Trzeba mieć jednak na uwadze, że zastosowanie niższej stawki jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby odbiorcy tych należności certyfikatem rezydencji (art. 26 ust. 1 updop).
Przykład
Spółka z o.o. przekazała należności z tytułu praw autorskich osobom prawnym w Austrii i na Słowacji.
Należność przekazana w marcu 2006 r. do Austrii wynosiła równowartość brutto 10 000 zł. Od kwoty tej w momencie jej wypłaty spółka z o.o. powinna pobrać podatek w wysokości 500 zł (5% × 10 000 zł). W związku z tym do Austrii przekazana będzie kwota netto 9500 zł (10 000 zł – 500 zł).
Należność z praw autorskich przekazana w marcu 2006 r. na Słowację wynosiła równowartość brutto 20 000 zł.
Od tej kwoty w momencie jej wypłaty spółka z o.o. powinna pobrać podatek w wysokości 1000 zł (5% × 20 000 zł).
W związku z tym na Słowację przekazana będzie kwota netto 19 000 zł (20 000 zł – 1000 zł).
W rozpatrywanej sytuacji firma zakupująca prawa autorskie jest obowiązana, jako płatnik, pobrać w dniu dokonania wypłaty należności za prawa autorskie – zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.
Jako płatnik obowiązana jest przekazać kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrała podatek. Należy go wpłacić na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Do tego urzędu skarbowego należy także przesłać deklarację o wysokości pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od podatników podatku dochodowego od osób prawnych, niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (CIT-10).
Ponadto firma jako płatnik jest obowiązana przekazać podatnikom w Austrii i na Słowacji oraz wyżej wymienionemu urzędowi skarbowemu informację o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (IFT-2/IFT-2R).
Na pisemny wniosek podatników z Austrii lub Słowacji płatnik będzie obowiązany do sporządzenia tej informacji i przesłania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku.

• art. 12 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku z 13 stycznia 2004 r. – Dz.U. z 2005 r. Nr 224, poz. 1921
• art. 12 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z 18 sierpnia 1994 r. – Dz.U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131
• art. 21 ust. 1 pkt 1, art. 21 ust. 2, art. 26 ust. 1, 3, 3a i 3b ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Krzysztof Lis
konsultant podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA