Dostarczam kilka razy w miesiącu towar do innego zakładu. Faktury sprzedaży, zgodnie z życzeniem tamtego kontrahenta, wystawiam dwa razy w miesiącu, tj. na 15. dnia i na 31. dnia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży. Wiem, że faktura powinna być wystawiona do 7 dni od daty wydania towaru. Jakie mogą być konsekwencje przekroczenia terminu wystawienia faktury?
RADA
Ponieważ jest to sprzedaż o charakterze ciągłym, niezachowanie siedmiodniowego terminu od dnia wydania towarów nie będzie powodowało żadnych negatywnych konsekwencji.
UZASADNIENIE
Odpowiedź należy rozpocząć od stwierdzenia, że nie zawsze
podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury w terminie 7 dni od dnia dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi. Podatnik może wystawić fakturę nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży, gdy podano na niej wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, czyli w przypadku gdy mamy do czynienia ze sprzedażą o charakterze ciągłym.
Przepisy nie określają, co należy rozumieć przez sprzedaż ciągłą. Chociaż ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do ww. ustawy nie zawierają definicji pojęcia sprzedaży towarów o charakterze ciągłym, to należy odwołać się do prawa cywilnego. Uznaje ono, że świadczenie jest ciągłe, gdy jego spełnienie wymaga jakiegoś zachowania przez pewien czas i gdy ze względu na rodzaj czynności nie może być ono wykonywane jednorazowo. Posługując się natomiast wykładnią językową zawartą w Słowniku języka polskiego, za „ciągły” uważa się – dziejący się, odbywający się, trwający stale, nieustannie, bezustanny, ustawiczny, stale się powtarzający, stały.
Przyjmując zatem powyższe definicje, należy stwierdzić, iż świadczenie ma charakter ciągły wówczas, gdy pewien rodzaj zachowania trwa przez określony czas bez przerwy, w sposób stały i powtarzalny. Ponieważ kilka razy w miesiącu są dostarczane towary, można stwierdzić, że usługi te mają charakter usług ciągłych. Oznacza to, że nie ma potrzeby wystawiać faktury w terminie 7 dni od dnia wydania towarów.
WAŻNE!
Wystawienie faktury w terminie późniejszym niż 7 dni od dnia wydania towarów, w przypadku usług ciągłych nie powoduje przesunięcia terminu powstania obowiązku podatkowego. Powstaje on 7. dnia od dnia wydania towarów.
Ponieważ jest to sprzedaż o charakterze ciągłym, niezachowanie siedmiodniowego terminu od dnia wydania towarów nie będzie powodować żadnych sankcji z tego tytułu. Przepisy określają, że fakturę można wystawić nie później niż 7. dnia od dnia zakończenia miesiąca, dlatego wystawienie faktury 2 razy w miesiącu powoduje, że warunek ten został zachowany.
• § 9 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 95, poz. 798
Agnieszka Jasiorowska
specjalista w zakresie VAT