REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy umorzony kredyt i odsetki stanowią przychód podatkowy

REKLAMA

Czy umorzony przez bank kredyt i niespłacone odsetki stanowią przychód dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 updof? Moim zdaniem bank ma obowiązek wystawić informację PIT-8C, a wartość umorzenia będzie nieodpłatnym świadczeniem (art. 11 ust. 1 updof). Ponieważ ustne stanowiska organów skarbowych są niejednoznaczne, a z pisemnymi się nie zetknęłam, proszę o wyjaśnienie tej kwestii.
RADA
Wartość umorzonej kwoty kredytu i odsetek podlega opodatkowaniu jako nieodpłatne świadczenie. Jednak w związku z tym, że można spotkać odmienne stanowiska organów podatkowych, najlepiej zwrócić się w tej sprawie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego z zapytaniem.

UZASADNIENIE
Stanowiska organów podatkowych nie są w tej sprawie jednoznaczne. Przypomnijmy, że dochody z innych źródeł, wspomniane w art. 10 ust. 1 pkt 9 updof, obejmują w szczególności:
• kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny,
• zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego,
• alimenty, poza alimentami na rzecz dzieci,
• stypendia,
• dotacje i subwencje inne niż wymienione w art. 14 updof,
• dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i 17 updof oraz
• przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 updof).
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty takich należności lub świadczeń, nie są obowiązane pobierać od nich zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego. Obowiązani są jednak sporządzić informację o wysokości przychodów (PIT-8C). Informację taką należy w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu. Właściwy będzie tu urząd skarbowego według miejsca zamieszkania podatnika. Obowiązek ten nie dotyczy dochodów wymienionych w art. 21, art. 52 i 52a updof oraz dochodów, od których zaniechano poboru podatku (art. 42a updof).
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
W związku z tym, że kwota równa wartości umorzonych odsetek czy części kredytu nie została wymieniona w art. 21 oraz art. 52 i 52a updof, bank dokonujący tego umorzenia powinien wystawić informację PIT-8C.
Wymieniona w art. 20 ust. 1 updof lista przychodów z innych źródeł nie jest kompletnym katalogiem. Oznacza to, że otrzymane przez podatnika lub pozostawione do jego dyspozycji dochody niepodlegające zwolnieniu przedmiotowemu z art. 21 ust. 1 oraz art. 52 i 52a updof będą podlegały opodatkowaniu. Podobne stanowisko zajął też NSA, stwierdzając, że:
(…) nie jest zasadne twierdzenie, że wyliczenie przychodu z innych źródeł, zawarte w art. 20 ust. 1 updof, ma charakter enumeratywny, czyli zamknięty. W praktyce legislacyjnej wyrażenie „w szczególności” jest powszechnie stosowane (…) i rozumie się przez nie wyliczenie przykładowe
(wyrok NSA z 21 października 1997 r., sygn. akt III SA 183/97).
Podlegające opodatkowaniu dochody, osiągnięte przez osoby fizyczne lub postawione do ich dyspozycji, dzieli się na trzy główne grupy:
• pieniądze i wartości pieniężne,
• wartość świadczeń w naturze,
• inne nieodpłatne świadczenia (art. 11 ust. 1 updof).
Kwota równa wartości umorzonych zobowiązań wobec banku stanowiłaby zatem nieodpłatne świadczenie. Kwestia wspomnianego umorzenia była przedmiotem rozstrzygnięcia przez Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań-Grunwald. Chodziło o przypadek, gdy na mocy zawartej z bankiem umowy podatniczka przystąpiła do długu przysługującego bankowi od jej syna z tytułu umowy kredytu. Zgodnie z umową zobowiązała się spłacić zaległą kwotę kapitału. W rezultacie bank odstąpił od roszczenia o odsetki i przysłał informację PIT-8C o uzyskanym przychodzie w wysokości umorzonych odsetek. Organ podatkowy stwierdził:
(…) w związku z (…) przejęciem zobowiązań syna umorzone odsetki stanowią dla podatniczki przychód z nieodpłatnego świadczenia. Przychód ten powstał w momencie umorzenia odsetek. Zatem bank prawidłowo wystawił informację PIT-8C o uzyskanym przychodzie z innych źródeł. Przychód ten należy wykazać w zeznaniu o osiągniętych dochodach za rok ich uzyskania
(postanowienie z 30 maja 2005 r., sygn. AD-III/415-13/2005). Podobne stanowisko, uznające omawiane umorzenie za przychód podatkowy, zajęły też inne organy podatkowe (patrz np. pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Mazowieckim z 14 grudnia 2004 r., sygn. U.S.I/1.415-414/04).
Przykład
W wyniku niespłacania rat kredytu w terminach wskazanych w umowach bank wypowiedział umowę kredytową i wszczął postępowanie egzekucyjne przeciwko kredytobiorcy i poręczycielowi. Poręczyciel zwrócił się do banku z wnioskiem o ugodę. Bank zawarł ugodę, zgodnie z którą poręczyciel będzie zwolniony z części długu, lecz zwolnienie to nie będzie miało skutku w stosunku do kredytobiorcy. Będzie on nadal zobowiązany do spłaty zadłużenia, z uwzględnieniem części wpłaconej przez poręczyciela.
W związku z tym umorzenie dokonane przez bank nie spowoduje wprost powstania przychodu po stronie kredytobiorcy. Zawarta ugoda go bowiem nie obejmuje, a bank zachowuje prawo windykowania od niego zaległych rat kredytu wraz z odsetkami. Natomiast przychodem kredytobiorcy będzie w tym przypadku wartość zobowiązania spłaconego za niego przez poręczyciela (pismo Naczelnika Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu z 7 września 2004 r., sygn. DPD-005/51,53/2004).
Należy jednak zaznaczyć, że pojawiły się również odmienne stanowiska. Prezentujące je organy podatkowe uważają, że wartość umorzonych przez bank części kredytu czy odsetek nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Umorzenie kredytu lub odsetek jest najczęściej efektem zawartej z kredytobiorcą ugody. Takie działanie banku jest rezultatem zmiany warunków umowy kredytowej, co, zdaniem organów podatkowych, nie oznacza przysporzenia w majątku kredytobiorcy. W postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów z 31 sierpnia 2005 r. (sygn. 1438/DF1/415-118/245/05/AS) czytamy:
Zwolnienie przez Bank z zapłaty odsetek od kredytu mieszkaniowego w wyniku zawarcia umowy ugody stanowi tylko zmianę warunków umowy o kredyt. W związku z tym nie występuje przysporzenie majątkowe po stronie podatnika spłacającego zaciągnięty kredyt. Zawarcie umowy ugody, w wyniku której dochodzi do zwolnienia z odsetek, nie wywiera skutków podatkowych, tj. nie powoduje powstania przychodu do opodatkowania u podatnika jako osoby spłacającej kredyt mieszkaniowy. W związku z powyższym wartość umorzonych odsetek od kredytu, wynikająca z wystawionej przez Bank informacji PIT-8C, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Podobne stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, który stwierdził m.in.:
Z zawartej umowy ugody wynika, iż zobowiązała się Pani do spłaty należności głównej objętej postępowaniem ugodowym, co też Pani uczyniła. Umorzenie przez Bank odsetek od kredytu w wyniku zawarcia umowy ugody stanowi tylko zmianę warunków umowy o kredyt. Wobec tego zawarcie umowy ugody, w wyniku której dochodzi do umorzenia (bądź obniżenia) odsetek, nie generuje przychodu do opodatkowania u podatnika jako osoby spłacającej kredyt (decyzja z 12 lipca 2005 r., sygn. PB I-3/4117/IN-36/USZ/2005/PM).
Podsumowując, należałoby stwierdzić, że wartość umorzonych przez bank odsetek czy części kredytu powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Równowartość umorzonych zobowiązań stanowi bowiem faktyczne przysporzenie majątku kredytobiorcy, który w przeciwnym razie musiałby ponieść te wydatki. Nie wydaje się tu istotne, na podstawie jakiej umowy dochodzi do umorzenia należności banku.
Jednak w związku z tym, że są też odmienne stanowiska, najbezpieczniej będzie zwrócić się w tej sprawie o interpretację do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

• art. 11 ust. 1, art. 20 ust. 1, art. 42a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328

Sławomir Liżewski
konsultant podatkowy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA