REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć diety i noclegi pracowników oddelegowanych do Wielkiej Brytanii

REKLAMA

Pracownicy naszej firmy pracują przez cały rok w Wielkiej Brytanii przy pracach budowlanych. Czy kosztem uzyskania będą diety oraz ryczałty za noclegi? Proszę o podanie ich wysokości wraz z komentarzem. Czy dodatki te są opodatkowane? Jak się mają te dodatki do dodatków za rozłąkę?
RADA
Zwolnione z podatku są dochody do wysokości nieprzekraczającej rocznie równowartości 30 diet oraz dodatek za rozłąkę do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju. Ze zwolnienia nie korzysta natomiast ryczałt za nocleg.

UZASADNIENIE
Opodatkowanie osób mających miejsce zamieszkania w Polsce i wykonujących pracę w Wielkiej Brytanii reguluje umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych.
Co do zasady dochody osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce, które osiąga z pracy najemnej w Wielkiej Brytanii, są tam opodatkowane (art. 15 ust. 1 tej umowy). Jednak wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce osiąga z pracy najemnej wykonywanej na terenie Wielkiej Brytanii, mogą być opodatkowane tylko w Polsce, jeżeli spełnione są wszystkie poniższe warunki:
• pracownik przebywa w Wielkiej Brytanii łącznie nie dłużej niż 183 dni podczas danego roku podatkowego i
• wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma w Wielkiej Brytanii miejsca zamieszkania lub siedziby, oraz
• wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w Wielkiej Brytanii.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Wynagrodzenia pracowników oddelegowanych do Wielkiej Brytanii będą podlegały opodatkowaniu w Polsce, jeżeli: pracownicy będą tam przebywali nie dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, wynagrodzenia będą wypłacane przez pracodawcę mającego siedzibę w Polsce i nie będą ponoszone przez zakład lub stałą placówkę pracodawcy w Wielkiej Brytanii.
Pracownicy ci będą mogli korzystać z pewnych zwolnień podatkowych.
U pracowników, którzy przebywają czasowo za granicą i uzyskują dochody ze stosunku pracy, wolna od podatku jest część ich dochodów w wysokości nieprzekraczającej rocznie równowartości 30 diet dla danego państwa określonych w odrębnych przepisach (art. 21 ust. 1 pkt 20 updof).
Dieta dla Wielkiej Brytanii wynosi 32 GBP (załącznik do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. sprawie (...) należności przysługujących pracownikowi (...) z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju). A zatem dochody tych pracowników w równowartości kwoty 960 GBP (30 × 32 GBP) będą w Polsce wolne od podatku.
Wolny od podatku jest dodatek za rozłąkę, wypłacany pracownikom czasowo przeniesionym – do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju. Dodatek ten nie może więc obecnie przekroczyć 22 zł dziennie.
(+) Dodatek za rozłąkę wypłacony pracownikom czasowo przeniesionym jest wolny od podatku. Zwolnienie obowiązuje do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju.
Przyznawanie dodatku za rozłąkę (z wyjątkiem dodatków dla służb mundurowych) nie jest uregulowane w polskich przepisach. Zgodnie z zasadą swobody umów dodatek ten w odniesieniu do innych pracowników może wynikać z umów o pracę, układów i porozumień zbiorowych, regulaminu pracy czy regulaminu wynagrodzeń. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 18 updof nie wskazuje definicji dodatku za rozłąkę nawet poprzez odesłanie do „odrębnych przepisów” (jak to ma miejsce np. w przypadku diet). Niemniej należy pamiętać, że ten brak uregulowania w przepisach może być podstawą sporu z organami podatkowymi, czy pracownikom innym niż mundurowi zwolnienie to rzeczywiście przysługuje. Organy podatkowe mogą bowiem stać na stanowisku, że zwolnienie to przysługuje tylko służbom mundurowym. Dla nich istnieje bowiem obowiązek wypłaty tego dodatku, określony w przepisach szczególnych.
Zwolnienia podatkowe trzydziestokrotności diet i dodatku za rozłąkę są wobec siebie niezależne i się nie wykluczają. Trzeba pamiętać, że po przekroczeniu okresu 183 dni pobytu w Wielkiej Brytanii w danym roku podatkowym pracownicy będą opodatkowani w Wielkiej Brytanii. Tam też będą płacone zaliczki na podatek.
Osobom czasowo przebywającym za granicą i uzyskującym dochody ze stosunku pracy nie przysługuje zwolnienie od podatku z tytułu wypłacanego przez pracodawcę ryczałtu za noclegi.
Pracodawca wypłaca pracownikowi zwrot kosztów noclegów w wysokości stwierdzonej rachunkiem hotelowym, w granicach ustalonego na ten cel limitu. Określony jest on w załączniku do rozporządzenia dotyczącego podróży służbowych poza granicami kraju. Dla Wielkiej Brytanii limit ten wynosi 140 GBP. W razie nieprzedłożenia rachunku za nocleg pracownikowi przysługuje ryczałt w wysokości 25% limitu. W uzasadnionych przypadkach pracodawca może wyrazić zgodę na zwrot kosztów za nocleg w hotelu, stwierdzonych rachunkiem, w wysokości przekraczającej limit. Ryczałt jednak nie przysługuje, jeżeli pracodawca lub strona zagraniczna zapewnia pracownikowi bezpłatny nocleg.
(+) Wypłacane przez pracodawcę w Polsce diety za cały okres wykonywania pracy w Wielkiej Brytanii oraz dodatek za rozłąkę w pełnej wypłacanej wysokości, a także ryczałty za noclegi będą – tak jak wypłacane wynagrodzenia – kosztem uzyskania przychodu pracodawcy w Polsce.

• art. 15 ust. 1 i 2 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych – Dz.U. z 1978 r. Nr 7, poz. 20
• art. 21 ust. 1 pkt 18 i 20 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328
• § 9 i poz. 103 załącznika do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju – Dz.U. Nr 236, poz. 1991; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1555
• § 4 ust. 1 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podró- ży służbowej na obszarze kraju – Dz.U. Nr 236, poz. 1990; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1554

Krzysztof Wieluński
ekspert w zakresie podatków dochodowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA