REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć diety i noclegi pracowników oddelegowanych do Wielkiej Brytanii

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracownicy naszej firmy pracują przez cały rok w Wielkiej Brytanii przy pracach budowlanych. Czy kosztem uzyskania będą diety oraz ryczałty za noclegi? Proszę o podanie ich wysokości wraz z komentarzem. Czy dodatki te są opodatkowane? Jak się mają te dodatki do dodatków za rozłąkę?
RADA
Zwolnione z podatku są dochody do wysokości nieprzekraczającej rocznie równowartości 30 diet oraz dodatek za rozłąkę do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju. Ze zwolnienia nie korzysta natomiast ryczałt za nocleg.

UZASADNIENIE
Opodatkowanie osób mających miejsce zamieszkania w Polsce i wykonujących pracę w Wielkiej Brytanii reguluje umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych.
Co do zasady dochody osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce, które osiąga z pracy najemnej w Wielkiej Brytanii, są tam opodatkowane (art. 15 ust. 1 tej umowy). Jednak wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce osiąga z pracy najemnej wykonywanej na terenie Wielkiej Brytanii, mogą być opodatkowane tylko w Polsce, jeżeli spełnione są wszystkie poniższe warunki:
• pracownik przebywa w Wielkiej Brytanii łącznie nie dłużej niż 183 dni podczas danego roku podatkowego i
• wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma w Wielkiej Brytanii miejsca zamieszkania lub siedziby, oraz
• wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w Wielkiej Brytanii.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Wynagrodzenia pracowników oddelegowanych do Wielkiej Brytanii będą podlegały opodatkowaniu w Polsce, jeżeli: pracownicy będą tam przebywali nie dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, wynagrodzenia będą wypłacane przez pracodawcę mającego siedzibę w Polsce i nie będą ponoszone przez zakład lub stałą placówkę pracodawcy w Wielkiej Brytanii.
Pracownicy ci będą mogli korzystać z pewnych zwolnień podatkowych.
U pracowników, którzy przebywają czasowo za granicą i uzyskują dochody ze stosunku pracy, wolna od podatku jest część ich dochodów w wysokości nieprzekraczającej rocznie równowartości 30 diet dla danego państwa określonych w odrębnych przepisach (art. 21 ust. 1 pkt 20 updof).
Dieta dla Wielkiej Brytanii wynosi 32 GBP (załącznik do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. sprawie (...) należności przysługujących pracownikowi (...) z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju). A zatem dochody tych pracowników w równowartości kwoty 960 GBP (30 × 32 GBP) będą w Polsce wolne od podatku.
Wolny od podatku jest dodatek za rozłąkę, wypłacany pracownikom czasowo przeniesionym – do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju. Dodatek ten nie może więc obecnie przekroczyć 22 zł dziennie.
(+) Dodatek za rozłąkę wypłacony pracownikom czasowo przeniesionym jest wolny od podatku. Zwolnienie obowiązuje do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju.
Przyznawanie dodatku za rozłąkę (z wyjątkiem dodatków dla służb mundurowych) nie jest uregulowane w polskich przepisach. Zgodnie z zasadą swobody umów dodatek ten w odniesieniu do innych pracowników może wynikać z umów o pracę, układów i porozumień zbiorowych, regulaminu pracy czy regulaminu wynagrodzeń. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 18 updof nie wskazuje definicji dodatku za rozłąkę nawet poprzez odesłanie do „odrębnych przepisów” (jak to ma miejsce np. w przypadku diet). Niemniej należy pamiętać, że ten brak uregulowania w przepisach może być podstawą sporu z organami podatkowymi, czy pracownikom innym niż mundurowi zwolnienie to rzeczywiście przysługuje. Organy podatkowe mogą bowiem stać na stanowisku, że zwolnienie to przysługuje tylko służbom mundurowym. Dla nich istnieje bowiem obowiązek wypłaty tego dodatku, określony w przepisach szczególnych.
Zwolnienia podatkowe trzydziestokrotności diet i dodatku za rozłąkę są wobec siebie niezależne i się nie wykluczają. Trzeba pamiętać, że po przekroczeniu okresu 183 dni pobytu w Wielkiej Brytanii w danym roku podatkowym pracownicy będą opodatkowani w Wielkiej Brytanii. Tam też będą płacone zaliczki na podatek.
Osobom czasowo przebywającym za granicą i uzyskującym dochody ze stosunku pracy nie przysługuje zwolnienie od podatku z tytułu wypłacanego przez pracodawcę ryczałtu za noclegi.
Pracodawca wypłaca pracownikowi zwrot kosztów noclegów w wysokości stwierdzonej rachunkiem hotelowym, w granicach ustalonego na ten cel limitu. Określony jest on w załączniku do rozporządzenia dotyczącego podróży służbowych poza granicami kraju. Dla Wielkiej Brytanii limit ten wynosi 140 GBP. W razie nieprzedłożenia rachunku za nocleg pracownikowi przysługuje ryczałt w wysokości 25% limitu. W uzasadnionych przypadkach pracodawca może wyrazić zgodę na zwrot kosztów za nocleg w hotelu, stwierdzonych rachunkiem, w wysokości przekraczającej limit. Ryczałt jednak nie przysługuje, jeżeli pracodawca lub strona zagraniczna zapewnia pracownikowi bezpłatny nocleg.
(+) Wypłacane przez pracodawcę w Polsce diety za cały okres wykonywania pracy w Wielkiej Brytanii oraz dodatek za rozłąkę w pełnej wypłacanej wysokości, a także ryczałty za noclegi będą – tak jak wypłacane wynagrodzenia – kosztem uzyskania przychodu pracodawcy w Polsce.

• art. 15 ust. 1 i 2 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych – Dz.U. z 1978 r. Nr 7, poz. 20
• art. 21 ust. 1 pkt 18 i 20 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328
• § 9 i poz. 103 załącznika do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju – Dz.U. Nr 236, poz. 1991; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1555
• § 4 ust. 1 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podró- ży służbowej na obszarze kraju – Dz.U. Nr 236, poz. 1990; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1554

Krzysztof Wieluński
ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA