REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć diety i noclegi pracowników oddelegowanych do Wielkiej Brytanii

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Pracownicy naszej firmy pracują przez cały rok w Wielkiej Brytanii przy pracach budowlanych. Czy kosztem uzyskania będą diety oraz ryczałty za noclegi? Proszę o podanie ich wysokości wraz z komentarzem. Czy dodatki te są opodatkowane? Jak się mają te dodatki do dodatków za rozłąkę?
RADA
Zwolnione z podatku są dochody do wysokości nieprzekraczającej rocznie równowartości 30 diet oraz dodatek za rozłąkę do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju. Ze zwolnienia nie korzysta natomiast ryczałt za nocleg.

UZASADNIENIE
Opodatkowanie osób mających miejsce zamieszkania w Polsce i wykonujących pracę w Wielkiej Brytanii reguluje umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych.
Co do zasady dochody osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce, które osiąga z pracy najemnej w Wielkiej Brytanii, są tam opodatkowane (art. 15 ust. 1 tej umowy). Jednak wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce osiąga z pracy najemnej wykonywanej na terenie Wielkiej Brytanii, mogą być opodatkowane tylko w Polsce, jeżeli spełnione są wszystkie poniższe warunki:
• pracownik przebywa w Wielkiej Brytanii łącznie nie dłużej niż 183 dni podczas danego roku podatkowego i
• wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma w Wielkiej Brytanii miejsca zamieszkania lub siedziby, oraz
• wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w Wielkiej Brytanii.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Wynagrodzenia pracowników oddelegowanych do Wielkiej Brytanii będą podlegały opodatkowaniu w Polsce, jeżeli: pracownicy będą tam przebywali nie dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, wynagrodzenia będą wypłacane przez pracodawcę mającego siedzibę w Polsce i nie będą ponoszone przez zakład lub stałą placówkę pracodawcy w Wielkiej Brytanii.
Pracownicy ci będą mogli korzystać z pewnych zwolnień podatkowych.
U pracowników, którzy przebywają czasowo za granicą i uzyskują dochody ze stosunku pracy, wolna od podatku jest część ich dochodów w wysokości nieprzekraczającej rocznie równowartości 30 diet dla danego państwa określonych w odrębnych przepisach (art. 21 ust. 1 pkt 20 updof).
Dieta dla Wielkiej Brytanii wynosi 32 GBP (załącznik do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. sprawie (...) należności przysługujących pracownikowi (...) z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju). A zatem dochody tych pracowników w równowartości kwoty 960 GBP (30 × 32 GBP) będą w Polsce wolne od podatku.
Wolny od podatku jest dodatek za rozłąkę, wypłacany pracownikom czasowo przeniesionym – do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju. Dodatek ten nie może więc obecnie przekroczyć 22 zł dziennie.
(+) Dodatek za rozłąkę wypłacony pracownikom czasowo przeniesionym jest wolny od podatku. Zwolnienie obowiązuje do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju.
Przyznawanie dodatku za rozłąkę (z wyjątkiem dodatków dla służb mundurowych) nie jest uregulowane w polskich przepisach. Zgodnie z zasadą swobody umów dodatek ten w odniesieniu do innych pracowników może wynikać z umów o pracę, układów i porozumień zbiorowych, regulaminu pracy czy regulaminu wynagrodzeń. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 18 updof nie wskazuje definicji dodatku za rozłąkę nawet poprzez odesłanie do „odrębnych przepisów” (jak to ma miejsce np. w przypadku diet). Niemniej należy pamiętać, że ten brak uregulowania w przepisach może być podstawą sporu z organami podatkowymi, czy pracownikom innym niż mundurowi zwolnienie to rzeczywiście przysługuje. Organy podatkowe mogą bowiem stać na stanowisku, że zwolnienie to przysługuje tylko służbom mundurowym. Dla nich istnieje bowiem obowiązek wypłaty tego dodatku, określony w przepisach szczególnych.
Zwolnienia podatkowe trzydziestokrotności diet i dodatku za rozłąkę są wobec siebie niezależne i się nie wykluczają. Trzeba pamiętać, że po przekroczeniu okresu 183 dni pobytu w Wielkiej Brytanii w danym roku podatkowym pracownicy będą opodatkowani w Wielkiej Brytanii. Tam też będą płacone zaliczki na podatek.
Osobom czasowo przebywającym za granicą i uzyskującym dochody ze stosunku pracy nie przysługuje zwolnienie od podatku z tytułu wypłacanego przez pracodawcę ryczałtu za noclegi.
Pracodawca wypłaca pracownikowi zwrot kosztów noclegów w wysokości stwierdzonej rachunkiem hotelowym, w granicach ustalonego na ten cel limitu. Określony jest on w załączniku do rozporządzenia dotyczącego podróży służbowych poza granicami kraju. Dla Wielkiej Brytanii limit ten wynosi 140 GBP. W razie nieprzedłożenia rachunku za nocleg pracownikowi przysługuje ryczałt w wysokości 25% limitu. W uzasadnionych przypadkach pracodawca może wyrazić zgodę na zwrot kosztów za nocleg w hotelu, stwierdzonych rachunkiem, w wysokości przekraczającej limit. Ryczałt jednak nie przysługuje, jeżeli pracodawca lub strona zagraniczna zapewnia pracownikowi bezpłatny nocleg.
(+) Wypłacane przez pracodawcę w Polsce diety za cały okres wykonywania pracy w Wielkiej Brytanii oraz dodatek za rozłąkę w pełnej wypłacanej wysokości, a także ryczałty za noclegi będą – tak jak wypłacane wynagrodzenia – kosztem uzyskania przychodu pracodawcy w Polsce.

• art. 15 ust. 1 i 2 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych – Dz.U. z 1978 r. Nr 7, poz. 20
• art. 21 ust. 1 pkt 18 i 20 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328
• § 9 i poz. 103 załącznika do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju – Dz.U. Nr 236, poz. 1991; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1555
• § 4 ust. 1 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podró- ży służbowej na obszarze kraju – Dz.U. Nr 236, poz. 1990; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1554

Krzysztof Wieluński
ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA