REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć diety i noclegi pracowników oddelegowanych do Wielkiej Brytanii

REKLAMA

Pracownicy naszej firmy pracują przez cały rok w Wielkiej Brytanii przy pracach budowlanych. Czy kosztem uzyskania będą diety oraz ryczałty za noclegi? Proszę o podanie ich wysokości wraz z komentarzem. Czy dodatki te są opodatkowane? Jak się mają te dodatki do dodatków za rozłąkę?
RADA
Zwolnione z podatku są dochody do wysokości nieprzekraczającej rocznie równowartości 30 diet oraz dodatek za rozłąkę do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju. Ze zwolnienia nie korzysta natomiast ryczałt za nocleg.

UZASADNIENIE
Opodatkowanie osób mających miejsce zamieszkania w Polsce i wykonujących pracę w Wielkiej Brytanii reguluje umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych.
Co do zasady dochody osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce, które osiąga z pracy najemnej w Wielkiej Brytanii, są tam opodatkowane (art. 15 ust. 1 tej umowy). Jednak wynagrodzenia, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce osiąga z pracy najemnej wykonywanej na terenie Wielkiej Brytanii, mogą być opodatkowane tylko w Polsce, jeżeli spełnione są wszystkie poniższe warunki:
• pracownik przebywa w Wielkiej Brytanii łącznie nie dłużej niż 183 dni podczas danego roku podatkowego i
• wynagrodzenia są wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma w Wielkiej Brytanii miejsca zamieszkania lub siedziby, oraz
• wynagrodzenia nie są ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w Wielkiej Brytanii.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Wynagrodzenia pracowników oddelegowanych do Wielkiej Brytanii będą podlegały opodatkowaniu w Polsce, jeżeli: pracownicy będą tam przebywali nie dłużej niż 183 dni w roku podatkowym, wynagrodzenia będą wypłacane przez pracodawcę mającego siedzibę w Polsce i nie będą ponoszone przez zakład lub stałą placówkę pracodawcy w Wielkiej Brytanii.
Pracownicy ci będą mogli korzystać z pewnych zwolnień podatkowych.
U pracowników, którzy przebywają czasowo za granicą i uzyskują dochody ze stosunku pracy, wolna od podatku jest część ich dochodów w wysokości nieprzekraczającej rocznie równowartości 30 diet dla danego państwa określonych w odrębnych przepisach (art. 21 ust. 1 pkt 20 updof).
Dieta dla Wielkiej Brytanii wynosi 32 GBP (załącznik do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. sprawie (...) należności przysługujących pracownikowi (...) z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju). A zatem dochody tych pracowników w równowartości kwoty 960 GBP (30 × 32 GBP) będą w Polsce wolne od podatku.
Wolny od podatku jest dodatek za rozłąkę, wypłacany pracownikom czasowo przeniesionym – do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju. Dodatek ten nie może więc obecnie przekroczyć 22 zł dziennie.
(+) Dodatek za rozłąkę wypłacony pracownikom czasowo przeniesionym jest wolny od podatku. Zwolnienie obowiązuje do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju.
Przyznawanie dodatku za rozłąkę (z wyjątkiem dodatków dla służb mundurowych) nie jest uregulowane w polskich przepisach. Zgodnie z zasadą swobody umów dodatek ten w odniesieniu do innych pracowników może wynikać z umów o pracę, układów i porozumień zbiorowych, regulaminu pracy czy regulaminu wynagrodzeń. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 18 updof nie wskazuje definicji dodatku za rozłąkę nawet poprzez odesłanie do „odrębnych przepisów” (jak to ma miejsce np. w przypadku diet). Niemniej należy pamiętać, że ten brak uregulowania w przepisach może być podstawą sporu z organami podatkowymi, czy pracownikom innym niż mundurowi zwolnienie to rzeczywiście przysługuje. Organy podatkowe mogą bowiem stać na stanowisku, że zwolnienie to przysługuje tylko służbom mundurowym. Dla nich istnieje bowiem obowiązek wypłaty tego dodatku, określony w przepisach szczególnych.
Zwolnienia podatkowe trzydziestokrotności diet i dodatku za rozłąkę są wobec siebie niezależne i się nie wykluczają. Trzeba pamiętać, że po przekroczeniu okresu 183 dni pobytu w Wielkiej Brytanii w danym roku podatkowym pracownicy będą opodatkowani w Wielkiej Brytanii. Tam też będą płacone zaliczki na podatek.
Osobom czasowo przebywającym za granicą i uzyskującym dochody ze stosunku pracy nie przysługuje zwolnienie od podatku z tytułu wypłacanego przez pracodawcę ryczałtu za noclegi.
Pracodawca wypłaca pracownikowi zwrot kosztów noclegów w wysokości stwierdzonej rachunkiem hotelowym, w granicach ustalonego na ten cel limitu. Określony jest on w załączniku do rozporządzenia dotyczącego podróży służbowych poza granicami kraju. Dla Wielkiej Brytanii limit ten wynosi 140 GBP. W razie nieprzedłożenia rachunku za nocleg pracownikowi przysługuje ryczałt w wysokości 25% limitu. W uzasadnionych przypadkach pracodawca może wyrazić zgodę na zwrot kosztów za nocleg w hotelu, stwierdzonych rachunkiem, w wysokości przekraczającej limit. Ryczałt jednak nie przysługuje, jeżeli pracodawca lub strona zagraniczna zapewnia pracownikowi bezpłatny nocleg.
(+) Wypłacane przez pracodawcę w Polsce diety za cały okres wykonywania pracy w Wielkiej Brytanii oraz dodatek za rozłąkę w pełnej wypłacanej wysokości, a także ryczałty za noclegi będą – tak jak wypłacane wynagrodzenia – kosztem uzyskania przychodu pracodawcy w Polsce.

• art. 15 ust. 1 i 2 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych – Dz.U. z 1978 r. Nr 7, poz. 20
• art. 21 ust. 1 pkt 18 i 20 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328
• § 9 i poz. 103 załącznika do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju – Dz.U. Nr 236, poz. 1991; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1555
• § 4 ust. 1 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podró- ży służbowej na obszarze kraju – Dz.U. Nr 236, poz. 1990; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1554

Krzysztof Wieluński
ekspert w zakresie podatków dochodowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA