REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dokonywać odpisów aktualizujących należności firmy, wobec której wszczęto postępowanie upadłościowe z możliwością układu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza jednostka posiada należności od firmy, wobec której wszczęto postępowanie upadłościowe z możliwością wszczęcia układu. Czy w takiej sytuacji istnieje obowiązek tworzenia odpisów aktualizujących i czy są one kosztem uzyskania przychodów?
Tak. Państwa jednostka ma obowiązek utworzenia w księgach rachunkowych odpisu aktualizującego te należności. Odpisy te na podstawie uregulowań ustaw podatkowych będą stanowić koszt uzyskania przychodów. Należy jednak pamiętać o wpływie dokonania obowiązkowych odpisów na własną sytuację majątkową wynikającą z prawa upadłościowego.
Jeżeli jednostka ma jakiekolwiek wątpliwości co do realności swojej należności, ma realne podstawy do utworzenia odpisu aktualizującego (art. 28 ust. 7 ustawy o rachunkowości).
Odpisy w ustawie o rachunkowości
Tworzenie odpisu wynika z faktu, że taka należność nie spełnia definicji aktywu, to znaczy nie spowoduje w przyszłości wpływu do jednostki korzyści ekonomicznych (art. 3 ust. 1 pkt 12 u.o.r.). W tym przypadku ma zastosowanie również zasada ostrożności wyceny, nakazująca przedstawianie majątku w minimalnej, realnej wartości.
WAŻNE!
Jeżeli wobec dłużnika zostało wszczęte postępowanie upadłościowe, to jednostka ma obowiązek utworzenia odpisu aktualizującego do wysokości nieobjętej gwarancją lub innym zabezpieczeniem należności zgłoszonej sędziemu komisarzowi w postępowaniu upadłościowym (art. 35b ust. 1 pkt 1 u.o.r.).
Odpisy w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych
W opisywanej sytuacji utworzone odpisy aktualizujące stanowią koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 26a w powiązaniu z art. 16 ust. 2a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Pierwszy z przytoczonych przepisów stanowi, że nie są kosztem uzyskania przychodów wszystkie odpisy aktualizujące, dotyczące nie tylko należności, ale też środków trwałych, zapasów, inwestycji, czyli dotyczące wszystkich składników aktywów.
Ustawodawca uznaje za koszt uzyskania przychodów odpisy aktualizujące należności określone w ustawie o rachunkowości, gdy są spełnione dwa warunki:
• powstały w związku z przychodami opodatkowanymi na podstawie art. 12 ust. 3,
• ich nieściągalność została uprawdopodobniona, w myśl przepisów podatkowych.
Należność uznaje się za nieściągalną, gdy wobec dłużnika zostało wszczęte postępowanie upadłościowe z możliwością zawarcia układu w znaczeniu przepisów prawa upadłościowego i naprawczego (art. 16 ust. 2a pkt 1 ppkt b).
Innymi przypadkami uwiarygodniającymi nieściągalność należności, wynikającymi z tego przepisu, są:
• śmierć dłużnika albo postawienie jego działalności w stan likwidacji lub ogłoszenie upadłości obejmującej likwidację majątku,
• wydanie w sprawie tej wierzytelności prawomocnego orzeczenia przez sąd albo skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego,
• kwestionowanie wierzytelności przez dłużnika na drodze powództwa sądowego.
Zagrożenia płynące z prawa upadłościowego i naprawczego
Każdy z dłużników jednostki ma prawo do złożenia w sądzie wniosku o ogłoszeniu upadłości, w przypadku gdy jednostka ta jest niewypłacalna, to znaczy gdy zobowiązania przekraczają wartość majątku. Jednostka jest uznawana za niewypłacalną nawet wtedy, gdy na bieżąco wykonuje swoje zobowiązania, lecz ma ujemne kapitały własne (art. 11).
W takiej sytuacji sąd może jednak oddalić wniosek o ogłoszeniu upadłości, pod warunkiem że opóźnienie w wykonaniu zobowiązań nie przekracza 3 miesięcy, a suma niewykonanych zobowiązań nie przekracza 10% wartości bilansowej przedsiębiorstwa dłużnika (art. 12). Sąd nie może skorzystać z tej możliwości, gdy nieregulowanie zobowiązań ma charakter trwały lub gdy oddalenie wniosku może spowodować pokrzywdzenie wierzycieli.
Jeżeli więc jednostka ma, na podstawie art. 35b ustawy o rachunkowości, ustawowy obowiązek utworzenia odpisu aktualizującego z powodu wszczęcia wobec dłużnika postępowania upadłościowego i jednocześnie taki odpis spowoduje u niej ujemne wartości kapitałów własnych, to wobec niej samej można także wszcząć podobne postępowanie upadłościowe i tylko bieżące opłacanie zobowiązań może przekonać sąd, aby oddalił wniosek o ogłoszeniu upadłości.
Warto o tym pamiętać, zawierając umowy z niesolidnymi kontrahentami, szczególnie w sytuacji ostrej konkurencji na rynku.
•  art. 3 ust. 1 pkt 12, art. 28 ust. 7, art. 35b ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 1546; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 213, poz. 2155
•  art. 16 ust. 1 pkt 26a, art. 16 ust. 2 pkt 1, art. 16 ust. 2a pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz 654; ost.zm. Dz.U z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
•  art. 11 i 12 ustawy z 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze – Dz.U. Nr 60, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
Grażyna Pałyska
biegły rewident


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA