REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyliczyć i zaksięgować różnice kursowe od sprzedaży usług za granicę

REKLAMA

Sprzedaję usługi klientowi unijnemu. Fakturę wystawiam w złotówkach, a VAT rozlicza nabywca. Proszę o wyliczenie różnicy kursowej i podanie, jak ją zaksięgować w pkpir na zaprezentowanych liczbach: wartość faktury - 5000 zł, średni kurs euro w NBP z dnia wystawienia faktury - 3,567 zł. Zapłata następuje po 10 dniach na posiadany rachunek walutowy w kwocie 1401,74 euro. Wartość kursu euro w dniu otrzymania zapłaty w banku, z którego korzystam, wynosi 3,563 zł.
RADA
Przychód w dacie wystawienia faktury należy zaksięgować w złotówkach. W dacie faktycznie otrzymanej zapłaty za usługę należy wyliczyć różnice kursowe i podwyższyć albo obniżyć przychód. Przykład wyliczenia w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
To, że wartość faktury wystawionej na kontrahenta unijnego została wyrażona w złotówkach, nie oznacza, że przychód również powstanie w złotówkach. Kontrahent zagraniczny zapłaci za usługę w walucie obcej. Wobec tego należy uznać, że w tym przypadku mamy do czynienia z przychodem w walucie obcej.
Przychody osiągane w walutach obcych przelicza się co do zasady według kursu średniego NBP na dzień uzyskania przychodu. Jeżeli ten dzień jest różny od dnia, w którym podatnik faktycznie otrzyma zapłatę, to przychód należy skorygować o powstałe różnice kursowe. Dzięki tym przeliczeniom przychód podlegający opodatkowaniu zostanie wykazany w wartości faktycznie uzyskanej.
Należy jednak wyjaśnić, jaki dzień jest uważany za dzień uzyskania przychodu. U podatników prowadzących pkpir oraz posiadających status podatnika VAT (niekorzystającego ze zwolnienia) za dzień powstania przychodu z tytułu wykonanych usług uważa się dzień wystawienia faktury. Warunkiem jest, aby faktura została wystawiona w terminie wymaganych przez przepisy o VAT. W przeciwnym razie będzie to dzień, w którym faktura powinna być wystawiona. Wyjątkiem od tej zasady jest data powstania przychodu od usług wykonanych w grudniu.
Dla pozostałych podatników za datę powstania przychodu z tytułu wykonania usług uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku), ale nie późniejszy niż ostatni dzień miesiąca, w którym wykonano usługę.
Jeśli założymy, że firma ujmuje przychody w dacie wystawienia faktury (jest ona zgodna z terminem określonym w przepisach VAT), przychód powstaje w dniu wystawienia faktury. Na ten dzień wartość przychodu należnego w obcej walucie trzeba przeliczyć na złote według średniego kursu NBP dla tej waluty i w tej wysokości ująć w pkpir. Następnie w dniu zapłaty, czyli wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy, należy wartość faktury przeliczyć na złote według kursu kupna walut ogłoszonego na ten dzień przez bank, z którego usług korzysta podatnik.
Wartość przychodu obliczoną według kursu średniego NBP trzeba porównać z wartością obliczoną według wymienionego kursu i przychody te odpowiednio podwyższyć albo pomniejszyć o powstałą różnicę. Wzrost kursu spowoduje zwiększenie przychodów, a spadek – zmniejszenie.

Przykład
W dniu wystawienia faktury dla kontrahenta unijnego wartość przychodu wynosiła 5000 zł. Średni kurs NBP na ten dzień to 3,567 zł, co oznacza, że należność opiewała na 1401,74 euro. Kontrahent dokonał zapłaty po 10 dniach. Kurs kupna na dzień wpływu pieniędzy na konto, ogłoszony przez bank, z którego usług korzysta firma, wyniósł 3,563 zł. Wobec tego wartość przychodu na dzień zapłaty to: 1401,74 euro × 3,563 zł = = 4994,40 zł. Ponieważ faktycznie otrzymany przychód jest niższy od przychodu zarachowanego w dniu wystawienia faktury, należy go pomniejszyć o powstałą różnicę kursową, tj. o 5,60 zł (5000 zł – 4994,40 zł).
Powyższe operacje ujęto w pkpir:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 14 ust. 1a–1c, ust. 1f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 46, poz. 328

Joanna Krawczyk
doradca podatkowy
Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA