REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy księgować wynagrodzenia refundowane częściowo z PFRON i budżetu państwa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Proszę o przedstawienie sposobu, jak prawidłowo zaksięgować refundację składek ZUS od osób niepełnosprawnych z budżetu państwa i PFRON. Nie jesteśmy zakładem pracy chronionej.
Wynagrodzenia wypłacane są 10. dnia następnego miesiąca i w związku z tym podatkowo występuje przesunięcie wypłat o miesiąc, a zapłaconych składek ZUS o 2 miesiące. Korzystamy również z SOD i będziemy otrzymywać środki z PFRON tytułem refundacji za osoby niepełnosprawne.

RADA
W księgach rachunkowych koszty wynagrodzeń i wskazane w pytaniu obciążenia pracownicze (składka na ubezpieczenie społeczne finansowane przez pracodawcę i składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych) powinny zostać zaksięgowane memoriałowo. Należy je więc ująć w miesiącu, w którym praca została wykonana (np. jeśli wynagrodzenie dotyczy stycznia, to powinno być niezależnie od terminu zapłaty uwzględnione w księgach stycznia). Również refundacja z PFRON i budżetu państwa składek na ubezpieczenie społeczne powinna być ujmowana zgodnie z zasadą memoriałową. Należy jednak pamiętać o korekcie podatkowej ,,kosztów rachunkowych”. Staną się one kosztami podatkowymi dopiero w momencie ich zapłaty (tj. wypłaty wynagrodzeń i zapłaty zobowiązań wobec ZUS). Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Wynagrodzenia pracowników za pracę wykonaną w styczniu, nawet jeżeli wypłacone na początku lutego, zarachowane zostaną w księgach handlowych memoriałowo jako koszty stycznia. W styczniu będą również zaewidencjonowane związane z wynagrodzeniami świadczenia pracownicze – składki na ubezpieczenia społeczne pracowników oraz składki na Fundusz Pracy i na FGŚP. Koszty tych składek oraz zobowiązania z tego tytułu wobec ZUS pomniejszone zostaną o refundację składek na ubezpieczenie społeczne pracowników niepełnosprawnych, przysługującą na podstawie art. 25 ustawy o rehabilitacji. Roczne rozliczenie refundacji tych składek następuje po zakończeniu roku kalendarzowego w deklaracji INFD-R składanej do PFRON, wraz z rozliczeniem pomocy publicznej otrzymanej w ramach SOD. Warto więc zaprowadzić w księgach szczegółową ewidencję z podziałem na składki refundowane przez PFRON i przez budżet państwa.
WAŻNE!
Dla celów sprawozdawczych rozliczania pomocy publicznej warto prowadzić oddzielną ewidencję rozrachunków z tytułu składek refundowanych przez PFRON i przez budżet państwa.
Wynagrodzenia wypłacone w lutym (za styczeń) są podstawą sporządzenia dokumentacji INF-D-P za luty, a w konsekwencji wniosku WND do PFRON o refundację podwyższonych kosztów zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych również za luty (ponieważ wniosek składany jest za dwa miesiące, dotyczy stycznia i lutego). Jednakże wnioskowana kwota za styczeń zostanie wyliczona na podstawie INF-D-P za styczeń, gdzie z kolei wykazane zostały wypłacone w styczniu wynagrodzenia dotyczące pracy wykonanej w grudniu poprzedniego roku.

PRZYKŁAD
W zakładzie pracy zatrudniającym pracowników niepełnosprawnych w styczniu 2006 r. naliczono za ten miesiąc wynagrodzenia w kwocie brutto ogółem 10 000 zł. Wynagrodzenia te zostały zapłacone pracownikom przelewem na rachunki bankowe w lutym, w kwocie netto razem 6570 zł. Obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń przypadał w terminie 15 marca i wtedy dokonano ich zapłaty, przy czym kwota zapłaconych składek z tytułu ubezpieczeń społecznych pracowników wyniosła ogółem 2985 zł, w tym według DRA składki w części od pracodawcy w kwocie 1425 zł, w części od pracownika 1560 zł. Kwota składek na Fundusz Pracy i FGŚP razem to 255 zł. Kwota składek zrefundowanych przez PFRON i budżet państwa według DRA to 632 zł, w tym 316 zł w części za pracowników przez PFRON, 316 zł w części za pracodawcę – przez budżet państwa.
20 marca zakład pracy złożył do PFRON drogą elektroniczną informację o wynagrodzeniach pracowników niepełnosprawnych otrzymanych w lutym, INF-D oraz wniosek WND o wypłatę kwot refundacji podwyższonych kosztów zatrudnienia niepełnosprawnych za styczeń i luty, w wysokości 940 zł za styczeń i 930 zł za luty, razem 1870 zł. 4 kwietnia otrzymał na rachunek bankowy wnioskowaną kwotę.
Dla uproszczenia pominięto księgowania w księgach handlowych dotyczące podatku dochodowego, składki na ubezpieczenie zdrowotne itp., związane z wypłatą wynagrodzeń.

Zapisy w księgach handlowych w styczniu
1. 31 stycznia – wynagrodzenia brutto pracowników (w kwocie 10 000 zł):
Wn konto 404 „Wynagrodzenia” 10 000 zł
Ma konto 231 „Rozrachunki z pracownikami” 10 000 zł
2. 31 stycznia – składki na ubezpieczenia społeczne:
a) w części za pracowników w kwocie 1876 zł (1560 zł + 316 zł)
Wn konto 231 „Rozrachunki z pracownikami” 1876 zł
Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z ZUS” 1876 zł
b) w części za pracodawcę w kwocie 1741 zł (1425 zł + 316 zł):
Wn konto 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” 1741 zł
Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z ZUS” 1741 zł
oraz analogicznie zaksięgowana zostanie kwota składek na Fundusz Pracy i FGŚS 255 zł
Wn konto 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” 255 zł
Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z ZUS” 255 zł
c) refundacja składek na ubezpieczenie społeczne w części za pracowników – przez PFRON w kwocie 316 zł
Wn konto 217-1 „Rozrachunki z PFRON z tytułu refundacji składek na ubezpieczenie społeczne” 316 zł
Ma konto 404 „Wynagrodzenia” 316 zł
Wn konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z ZUS” 316 zł
Ma konto 217-1 „Rozrachunki z PFRON z tytułu refundacji składek na ubezpieczenie społeczne” 316 zł
d) refundacja składek na ubezpieczenie społeczne w części za pracodawcę, przez budżet państwa w kwocie 316 zł:
Wn konto 218-1 „Rozrachunki z budżetem państwa z tytułu refundacji składek na ubezpieczenie społeczne” 316 zł
Ma konto 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” 316 zł
Wn konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z ZUS” 316 zł
Ma konto 218-1 „Rozrachunki z budżetem państwa z tytułu refundacji składek na ubezpieczenie społeczne” 316 zł
Zapisy w księgach handlowych w lutym
3. 28 lutego, na podstawie INF-D za luty (z wykazaniem wynagrodzeń wypłaconych w lutym za pracę wykonaną w styczniu) kwota refundacji podwyższonych kosztów zatrudnienia niepełnosprawnych w kwocie 930 zł:
Wn konto 217-2 „Rozrachunki z PFRON z tytułu Dofinansowań SOD” 930 zł
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 930 zł
Zapisy w księgach handlowych w kwietniu
4. 4 kwietnia – otrzymana refundacja podwyższonych kosztów zatrudnienia niepełnosprawnych za styczeń i za luty, w wysokości 1870 zł:
Wn konto 130 „Bieżący rachunek bankowy” 1870 zł
Ma konto 217-2 „Rozrachunki z PFRON z tytułu Dofinansowań SOD” 1870 zł

Korekty przychodów i kosztów uzyskania przychodów w celu naliczenia podatku dochodowego (związane z powyższymi operacjami gospodarczymi):
Korekta kosztów za styczeń:
– niewypłacone wynagrodzenia brutto (-) 10 000 zł
– niezapłacone składki na ubezpieczenie społeczne w części za pracodawcę (-) 1 425 zł
– niezapłacone składki na Fundusz Pracy i FGŚP (-) 255 zł
Korekta kosztów za luty:
– niezapłacone składki na ubezpieczenie społeczne w części za pracodawcę, za styczeń (-) 1 425 zł
– niezapłacone składki na ubezpieczenie społeczne w części za pracowników, za styczeń (zostały zaksięgowane jako koszty już w styczniu, zawarte w kwocie wynagrodzeń brutto 10 000 zł, wykazane jako zobowiązanie wobec ZUS w DRA za luty – miesiąc wypłaty wynagrodzeń – a uznane jako k.u.p. w marcu, bo składki na ZUS wg DRA za luty zapłacone zostały 15 marca) (-) 1 560 zł
składki na Fundusz Pracy i FGŚP za styczeń (-) 255 zł
Korekta przychodów za luty (analogicznie za marzec):
– nieotrzymana, a zarachowana refundacja podwyższonych kosztów zatrudnienia niepełnosprawnych (-) 930 zł za luty oraz (-) 940 zł za styczeń

• art. 25, art. 26a ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 63, poz. 440
• art. 23 ust. 1 pkt 55 i 55a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Ewa Szczepankiewicz
główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA