REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy księgować wynagrodzenia refundowane częściowo z PFRON i budżetu państwa

REKLAMA

Proszę o przedstawienie sposobu, jak prawidłowo zaksięgować refundację składek ZUS od osób niepełnosprawnych z budżetu państwa i PFRON. Nie jesteśmy zakładem pracy chronionej.
Wynagrodzenia wypłacane są 10. dnia następnego miesiąca i w związku z tym podatkowo występuje przesunięcie wypłat o miesiąc, a zapłaconych składek ZUS o 2 miesiące. Korzystamy również z SOD i będziemy otrzymywać środki z PFRON tytułem refundacji za osoby niepełnosprawne.

RADA
W księgach rachunkowych koszty wynagrodzeń i wskazane w pytaniu obciążenia pracownicze (składka na ubezpieczenie społeczne finansowane przez pracodawcę i składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych) powinny zostać zaksięgowane memoriałowo. Należy je więc ująć w miesiącu, w którym praca została wykonana (np. jeśli wynagrodzenie dotyczy stycznia, to powinno być niezależnie od terminu zapłaty uwzględnione w księgach stycznia). Również refundacja z PFRON i budżetu państwa składek na ubezpieczenie społeczne powinna być ujmowana zgodnie z zasadą memoriałową. Należy jednak pamiętać o korekcie podatkowej ,,kosztów rachunkowych”. Staną się one kosztami podatkowymi dopiero w momencie ich zapłaty (tj. wypłaty wynagrodzeń i zapłaty zobowiązań wobec ZUS). Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Wynagrodzenia pracowników za pracę wykonaną w styczniu, nawet jeżeli wypłacone na początku lutego, zarachowane zostaną w księgach handlowych memoriałowo jako koszty stycznia. W styczniu będą również zaewidencjonowane związane z wynagrodzeniami świadczenia pracownicze – składki na ubezpieczenia społeczne pracowników oraz składki na Fundusz Pracy i na FGŚP. Koszty tych składek oraz zobowiązania z tego tytułu wobec ZUS pomniejszone zostaną o refundację składek na ubezpieczenie społeczne pracowników niepełnosprawnych, przysługującą na podstawie art. 25 ustawy o rehabilitacji. Roczne rozliczenie refundacji tych składek następuje po zakończeniu roku kalendarzowego w deklaracji INFD-R składanej do PFRON, wraz z rozliczeniem pomocy publicznej otrzymanej w ramach SOD. Warto więc zaprowadzić w księgach szczegółową ewidencję z podziałem na składki refundowane przez PFRON i przez budżet państwa.
WAŻNE!
Dla celów sprawozdawczych rozliczania pomocy publicznej warto prowadzić oddzielną ewidencję rozrachunków z tytułu składek refundowanych przez PFRON i przez budżet państwa.
Wynagrodzenia wypłacone w lutym (za styczeń) są podstawą sporządzenia dokumentacji INF-D-P za luty, a w konsekwencji wniosku WND do PFRON o refundację podwyższonych kosztów zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych również za luty (ponieważ wniosek składany jest za dwa miesiące, dotyczy stycznia i lutego). Jednakże wnioskowana kwota za styczeń zostanie wyliczona na podstawie INF-D-P za styczeń, gdzie z kolei wykazane zostały wypłacone w styczniu wynagrodzenia dotyczące pracy wykonanej w grudniu poprzedniego roku.

PRZYKŁAD
W zakładzie pracy zatrudniającym pracowników niepełnosprawnych w styczniu 2006 r. naliczono za ten miesiąc wynagrodzenia w kwocie brutto ogółem 10 000 zł. Wynagrodzenia te zostały zapłacone pracownikom przelewem na rachunki bankowe w lutym, w kwocie netto razem 6570 zł. Obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń przypadał w terminie 15 marca i wtedy dokonano ich zapłaty, przy czym kwota zapłaconych składek z tytułu ubezpieczeń społecznych pracowników wyniosła ogółem 2985 zł, w tym według DRA składki w części od pracodawcy w kwocie 1425 zł, w części od pracownika 1560 zł. Kwota składek na Fundusz Pracy i FGŚP razem to 255 zł. Kwota składek zrefundowanych przez PFRON i budżet państwa według DRA to 632 zł, w tym 316 zł w części za pracowników przez PFRON, 316 zł w części za pracodawcę – przez budżet państwa.
20 marca zakład pracy złożył do PFRON drogą elektroniczną informację o wynagrodzeniach pracowników niepełnosprawnych otrzymanych w lutym, INF-D oraz wniosek WND o wypłatę kwot refundacji podwyższonych kosztów zatrudnienia niepełnosprawnych za styczeń i luty, w wysokości 940 zł za styczeń i 930 zł za luty, razem 1870 zł. 4 kwietnia otrzymał na rachunek bankowy wnioskowaną kwotę.
Dla uproszczenia pominięto księgowania w księgach handlowych dotyczące podatku dochodowego, składki na ubezpieczenie zdrowotne itp., związane z wypłatą wynagrodzeń.

Zapisy w księgach handlowych w styczniu
1. 31 stycznia – wynagrodzenia brutto pracowników (w kwocie 10 000 zł):
Wn konto 404 „Wynagrodzenia” 10 000 zł
Ma konto 231 „Rozrachunki z pracownikami” 10 000 zł
2. 31 stycznia – składki na ubezpieczenia społeczne:
a) w części za pracowników w kwocie 1876 zł (1560 zł + 316 zł)
Wn konto 231 „Rozrachunki z pracownikami” 1876 zł
Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z ZUS” 1876 zł
b) w części za pracodawcę w kwocie 1741 zł (1425 zł + 316 zł):
Wn konto 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” 1741 zł
Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z ZUS” 1741 zł
oraz analogicznie zaksięgowana zostanie kwota składek na Fundusz Pracy i FGŚS 255 zł
Wn konto 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” 255 zł
Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z ZUS” 255 zł
c) refundacja składek na ubezpieczenie społeczne w części za pracowników – przez PFRON w kwocie 316 zł
Wn konto 217-1 „Rozrachunki z PFRON z tytułu refundacji składek na ubezpieczenie społeczne” 316 zł
Ma konto 404 „Wynagrodzenia” 316 zł
Wn konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z ZUS” 316 zł
Ma konto 217-1 „Rozrachunki z PFRON z tytułu refundacji składek na ubezpieczenie społeczne” 316 zł
d) refundacja składek na ubezpieczenie społeczne w części za pracodawcę, przez budżet państwa w kwocie 316 zł:
Wn konto 218-1 „Rozrachunki z budżetem państwa z tytułu refundacji składek na ubezpieczenie społeczne” 316 zł
Ma konto 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” 316 zł
Wn konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z ZUS” 316 zł
Ma konto 218-1 „Rozrachunki z budżetem państwa z tytułu refundacji składek na ubezpieczenie społeczne” 316 zł
Zapisy w księgach handlowych w lutym
3. 28 lutego, na podstawie INF-D za luty (z wykazaniem wynagrodzeń wypłaconych w lutym za pracę wykonaną w styczniu) kwota refundacji podwyższonych kosztów zatrudnienia niepełnosprawnych w kwocie 930 zł:
Wn konto 217-2 „Rozrachunki z PFRON z tytułu Dofinansowań SOD” 930 zł
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 930 zł
Zapisy w księgach handlowych w kwietniu
4. 4 kwietnia – otrzymana refundacja podwyższonych kosztów zatrudnienia niepełnosprawnych za styczeń i za luty, w wysokości 1870 zł:
Wn konto 130 „Bieżący rachunek bankowy” 1870 zł
Ma konto 217-2 „Rozrachunki z PFRON z tytułu Dofinansowań SOD” 1870 zł

Korekty przychodów i kosztów uzyskania przychodów w celu naliczenia podatku dochodowego (związane z powyższymi operacjami gospodarczymi):
Korekta kosztów za styczeń:
– niewypłacone wynagrodzenia brutto (-) 10 000 zł
– niezapłacone składki na ubezpieczenie społeczne w części za pracodawcę (-) 1 425 zł
– niezapłacone składki na Fundusz Pracy i FGŚP (-) 255 zł
Korekta kosztów za luty:
– niezapłacone składki na ubezpieczenie społeczne w części za pracodawcę, za styczeń (-) 1 425 zł
– niezapłacone składki na ubezpieczenie społeczne w części za pracowników, za styczeń (zostały zaksięgowane jako koszty już w styczniu, zawarte w kwocie wynagrodzeń brutto 10 000 zł, wykazane jako zobowiązanie wobec ZUS w DRA za luty – miesiąc wypłaty wynagrodzeń – a uznane jako k.u.p. w marcu, bo składki na ZUS wg DRA za luty zapłacone zostały 15 marca) (-) 1 560 zł
składki na Fundusz Pracy i FGŚP za styczeń (-) 255 zł
Korekta przychodów za luty (analogicznie za marzec):
– nieotrzymana, a zarachowana refundacja podwyższonych kosztów zatrudnienia niepełnosprawnych (-) 930 zł za luty oraz (-) 940 zł za styczeń

• art. 25, art. 26a ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 63, poz. 440
• art. 23 ust. 1 pkt 55 i 55a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Ewa Szczepankiewicz
główna księgowa w spółce z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA