REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy księgować wynagrodzenia refundowane częściowo z PFRON i budżetu państwa

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Proszę o przedstawienie sposobu, jak prawidłowo zaksięgować refundację składek ZUS od osób niepełnosprawnych z budżetu państwa i PFRON. Nie jesteśmy zakładem pracy chronionej.
Wynagrodzenia wypłacane są 10. dnia następnego miesiąca i w związku z tym podatkowo występuje przesunięcie wypłat o miesiąc, a zapłaconych składek ZUS o 2 miesiące. Korzystamy również z SOD i będziemy otrzymywać środki z PFRON tytułem refundacji za osoby niepełnosprawne.

RADA
W księgach rachunkowych koszty wynagrodzeń i wskazane w pytaniu obciążenia pracownicze (składka na ubezpieczenie społeczne finansowane przez pracodawcę i składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych) powinny zostać zaksięgowane memoriałowo. Należy je więc ująć w miesiącu, w którym praca została wykonana (np. jeśli wynagrodzenie dotyczy stycznia, to powinno być niezależnie od terminu zapłaty uwzględnione w księgach stycznia). Również refundacja z PFRON i budżetu państwa składek na ubezpieczenie społeczne powinna być ujmowana zgodnie z zasadą memoriałową. Należy jednak pamiętać o korekcie podatkowej ,,kosztów rachunkowych”. Staną się one kosztami podatkowymi dopiero w momencie ich zapłaty (tj. wypłaty wynagrodzeń i zapłaty zobowiązań wobec ZUS). Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Wynagrodzenia pracowników za pracę wykonaną w styczniu, nawet jeżeli wypłacone na początku lutego, zarachowane zostaną w księgach handlowych memoriałowo jako koszty stycznia. W styczniu będą również zaewidencjonowane związane z wynagrodzeniami świadczenia pracownicze – składki na ubezpieczenia społeczne pracowników oraz składki na Fundusz Pracy i na FGŚP. Koszty tych składek oraz zobowiązania z tego tytułu wobec ZUS pomniejszone zostaną o refundację składek na ubezpieczenie społeczne pracowników niepełnosprawnych, przysługującą na podstawie art. 25 ustawy o rehabilitacji. Roczne rozliczenie refundacji tych składek następuje po zakończeniu roku kalendarzowego w deklaracji INFD-R składanej do PFRON, wraz z rozliczeniem pomocy publicznej otrzymanej w ramach SOD. Warto więc zaprowadzić w księgach szczegółową ewidencję z podziałem na składki refundowane przez PFRON i przez budżet państwa.
WAŻNE!
Dla celów sprawozdawczych rozliczania pomocy publicznej warto prowadzić oddzielną ewidencję rozrachunków z tytułu składek refundowanych przez PFRON i przez budżet państwa.
Wynagrodzenia wypłacone w lutym (za styczeń) są podstawą sporządzenia dokumentacji INF-D-P za luty, a w konsekwencji wniosku WND do PFRON o refundację podwyższonych kosztów zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych również za luty (ponieważ wniosek składany jest za dwa miesiące, dotyczy stycznia i lutego). Jednakże wnioskowana kwota za styczeń zostanie wyliczona na podstawie INF-D-P za styczeń, gdzie z kolei wykazane zostały wypłacone w styczniu wynagrodzenia dotyczące pracy wykonanej w grudniu poprzedniego roku.

PRZYKŁAD
W zakładzie pracy zatrudniającym pracowników niepełnosprawnych w styczniu 2006 r. naliczono za ten miesiąc wynagrodzenia w kwocie brutto ogółem 10 000 zł. Wynagrodzenia te zostały zapłacone pracownikom przelewem na rachunki bankowe w lutym, w kwocie netto razem 6570 zł. Obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenie społeczne od tych wynagrodzeń przypadał w terminie 15 marca i wtedy dokonano ich zapłaty, przy czym kwota zapłaconych składek z tytułu ubezpieczeń społecznych pracowników wyniosła ogółem 2985 zł, w tym według DRA składki w części od pracodawcy w kwocie 1425 zł, w części od pracownika 1560 zł. Kwota składek na Fundusz Pracy i FGŚP razem to 255 zł. Kwota składek zrefundowanych przez PFRON i budżet państwa według DRA to 632 zł, w tym 316 zł w części za pracowników przez PFRON, 316 zł w części za pracodawcę – przez budżet państwa.
20 marca zakład pracy złożył do PFRON drogą elektroniczną informację o wynagrodzeniach pracowników niepełnosprawnych otrzymanych w lutym, INF-D oraz wniosek WND o wypłatę kwot refundacji podwyższonych kosztów zatrudnienia niepełnosprawnych za styczeń i luty, w wysokości 940 zł za styczeń i 930 zł za luty, razem 1870 zł. 4 kwietnia otrzymał na rachunek bankowy wnioskowaną kwotę.
Dla uproszczenia pominięto księgowania w księgach handlowych dotyczące podatku dochodowego, składki na ubezpieczenie zdrowotne itp., związane z wypłatą wynagrodzeń.

Zapisy w księgach handlowych w styczniu
1. 31 stycznia – wynagrodzenia brutto pracowników (w kwocie 10 000 zł):
Wn konto 404 „Wynagrodzenia” 10 000 zł
Ma konto 231 „Rozrachunki z pracownikami” 10 000 zł
2. 31 stycznia – składki na ubezpieczenia społeczne:
a) w części za pracowników w kwocie 1876 zł (1560 zł + 316 zł)
Wn konto 231 „Rozrachunki z pracownikami” 1876 zł
Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z ZUS” 1876 zł
b) w części za pracodawcę w kwocie 1741 zł (1425 zł + 316 zł):
Wn konto 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” 1741 zł
Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z ZUS” 1741 zł
oraz analogicznie zaksięgowana zostanie kwota składek na Fundusz Pracy i FGŚS 255 zł
Wn konto 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” 255 zł
Ma konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z ZUS” 255 zł
c) refundacja składek na ubezpieczenie społeczne w części za pracowników – przez PFRON w kwocie 316 zł
Wn konto 217-1 „Rozrachunki z PFRON z tytułu refundacji składek na ubezpieczenie społeczne” 316 zł
Ma konto 404 „Wynagrodzenia” 316 zł
Wn konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z ZUS” 316 zł
Ma konto 217-1 „Rozrachunki z PFRON z tytułu refundacji składek na ubezpieczenie społeczne” 316 zł
d) refundacja składek na ubezpieczenie społeczne w części za pracodawcę, przez budżet państwa w kwocie 316 zł:
Wn konto 218-1 „Rozrachunki z budżetem państwa z tytułu refundacji składek na ubezpieczenie społeczne” 316 zł
Ma konto 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia” 316 zł
Wn konto 220 „Rozrachunki publicznoprawne – rozrachunki z ZUS” 316 zł
Ma konto 218-1 „Rozrachunki z budżetem państwa z tytułu refundacji składek na ubezpieczenie społeczne” 316 zł
Zapisy w księgach handlowych w lutym
3. 28 lutego, na podstawie INF-D za luty (z wykazaniem wynagrodzeń wypłaconych w lutym za pracę wykonaną w styczniu) kwota refundacji podwyższonych kosztów zatrudnienia niepełnosprawnych w kwocie 930 zł:
Wn konto 217-2 „Rozrachunki z PFRON z tytułu Dofinansowań SOD” 930 zł
Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne” 930 zł
Zapisy w księgach handlowych w kwietniu
4. 4 kwietnia – otrzymana refundacja podwyższonych kosztów zatrudnienia niepełnosprawnych za styczeń i za luty, w wysokości 1870 zł:
Wn konto 130 „Bieżący rachunek bankowy” 1870 zł
Ma konto 217-2 „Rozrachunki z PFRON z tytułu Dofinansowań SOD” 1870 zł

Korekty przychodów i kosztów uzyskania przychodów w celu naliczenia podatku dochodowego (związane z powyższymi operacjami gospodarczymi):
Korekta kosztów za styczeń:
– niewypłacone wynagrodzenia brutto (-) 10 000 zł
– niezapłacone składki na ubezpieczenie społeczne w części za pracodawcę (-) 1 425 zł
– niezapłacone składki na Fundusz Pracy i FGŚP (-) 255 zł
Korekta kosztów za luty:
– niezapłacone składki na ubezpieczenie społeczne w części za pracodawcę, za styczeń (-) 1 425 zł
– niezapłacone składki na ubezpieczenie społeczne w części za pracowników, za styczeń (zostały zaksięgowane jako koszty już w styczniu, zawarte w kwocie wynagrodzeń brutto 10 000 zł, wykazane jako zobowiązanie wobec ZUS w DRA za luty – miesiąc wypłaty wynagrodzeń – a uznane jako k.u.p. w marcu, bo składki na ZUS wg DRA za luty zapłacone zostały 15 marca) (-) 1 560 zł
składki na Fundusz Pracy i FGŚP za styczeń (-) 255 zł
Korekta przychodów za luty (analogicznie za marzec):
– nieotrzymana, a zarachowana refundacja podwyższonych kosztów zatrudnienia niepełnosprawnych (-) 930 zł za luty oraz (-) 940 zł za styczeń

• art. 25, art. 26a ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – Dz.U. Nr 123, poz. 776; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 63, poz. 440
• art. 23 ust. 1 pkt 55 i 55a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Ewa Szczepankiewicz
główna księgowa w spółce z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

REKLAMA