REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na naprawy gwarancyjne należy utworzyć rezerwę, czy dokonać biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Produkujemy urządzenia elektryczne (radia, odtwarzacze MP3), na które udzielamy 2-letniej gwarancji. W ustawie o rachunkowości naprawy gwarancyjne są wymieniane zarówno w przepisach dotyczących rezerw na zobowiązania,
jak i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Czy na ewentualne naprawy mamy tworzyć rezerwę, czy dokonać biernych rozliczeń międzyokresowych?

RADA
Udzielenie gwarancji oznacza, że jednostka zobowiązała się do wykonania pewnych świadczeń w przyszłości, dlatego należy tworzyć na nie rezerwę.
UZASADNIENIE
Definicja rezerw w ustawie o rachunkowości stanowi, że rezerwy to zobowiązania, których termin wymagalności lub kwota nie są pewne. Ich tworzenie sygnalizuje więc prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka w przyszłości. Biernych rozliczeń międzyokresowych dokonuje się na koszty działalności, których wystąpienie nie jest obarczone ryzykiem.
Kiedy należy tworzyć rezerwę
Zgodnie z ustawą o rachunkowości rezerwy tworzy się na:
• pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować, a w szczególności na straty z transakcji gospodarczych w toku, w tym z tytułu udzielonych gwarancji, poręczeń, operacji kredytowych, skutków toczącego się postępowania sądowego,
• przyszłe zobowiązania spowodowane restrukturyzacją, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów jednostka jest zobowiązana do jej przeprowadzenia lub zawarto w tej sprawie wiążące umowy, a plany restrukturyzacji pozwalają w sposób wiarygodny oszacować wartość tych przyszłych zobowiązań.
Z tego wynika, że rezerwy, jako „przyszłe zobowiązania”, powinny spełniać następujące warunki:
powstanie zobowiązania musi być pewne lub w dużym stopniu prawdopodobne,
termin zobowiązania lub kwota zapłaty są niepewne,
kwota przyszłego zobowiązania jest możliwa do ustalenia w drodze wiarygodnego szacunku.
MSR
Podobnie definiowane są rezerwy w MSR nr 37 „Rezerwy, zobowiązania warunkowe i aktywa warunkowe”, gdzie stwierdza się, że rezerwy powinny być tworzone wtedy i tylko wtedy, gdy:
a) na jednostce gospodarczej ciąży obecny obowiązek (prawny lub zwyczajowo oczekiwany) wynikający ze zdarzeń przeszłych,
b) prawdopodobne jest, że wypełnienie obowiązku spowoduje konieczność wypływu środków zawierających w sobie korzyści ekonomiczne oraz
c) można dokonać wiarygodnego szacunku kwoty tego obowiązku.
MSR nr 37 przybliża ważną z punktu widzenia udzielonych gwarancji kwestię: co się rozumie przez „zwyczajowo oczekiwany obowiązek”? Jest to obowiązek, który wynika z działalności jednostki gospodarczej, gdy:
a) poprzez ustalony sposób postępowania w przeszłości, opublikowanie zasad postępowania lub wystarczająco konkretne, aktualne oświadczenie, jednostka gospodarcza przekazała stronom trzecim, iż przyjmie na siebie określoną powinność oraz
b) w wyniku powyższego jednostka gospodarcza wzbudziła u tych stron trzecich uzasadnione oczekiwanie, że powinność tę wypełni.
W przypadku udzielonych gwarancji producent zobowiązuje się wobec nabywców do bezpłatnej naprawy wyprodukowanych sprzętów. Powstanie obowiązku naprawy jest w dużym stopniu prawdopodobne.
Kiedy należy dokonać biernych rozliczeń międzyokresowych
Rozliczeń tych dokonuje się w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających:
1) ze świadczeń wykonanych na rzecz jednostki przez kontrahentów jednostki, a kwotę zobowiązania można oszacować w sposób wiarygodny,
2) z obowiązku wykonania wobec nieznanych osób związanych z bieżącą działalnością przyszłych świadczeń, których kwotę można oszacować, mimo że data powstania zobowiązania nie jest jeszcze znana, w tym z tytułu napraw gwarancyjnych i rękojmi za sprzedane produkty długotrwałego użytku.
Jeśli więc koszty są znane co do ich rodzaju i kwoty oraz dotyczą określonego roku obrachunkowego, bardziej zasadne wydaje się odniesienie ich na konto „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”.
Jak należy zaewidencjonować rezerwy na zobowiązania
Rezerwy tworzone na zobowiązania obciążają:
• pozostałe koszty operacyjne, jeżeli ryzyko jest związane z działalnością operacyjną,
• koszty finansowe, jeżeli ryzyko jest związane z działalnością finansową,
• straty nadzwyczajne, jeżeli ryzyko przewiduje się jako nadzwyczajne,
• rozliczenie wyniku finansowego (np. rezerwa na przewidywane umorzenie udziałów lub akcji),
• zysk z lat ubiegłych (np. rezerwa na prace badawcze),
• wynik finansowy.

Ewidencja księgowa
1. Utworzenie rezerwy:
Wn „Pozostałe koszty operacyjne”,
Ma „Rezerwy na zobowiązania”.
2. Wykorzystanie rezerwy:
Wn „Rezerwy na zobowiązania”,
Ma „Rozrachunki z dostawcami”.
3. Rozwiązanie niewykorzystanej rezerwy:
Wn „Rezerwy na zobowiązania”,
Ma „Pozostałe przychody operacyjne”.
Wartość tworzonych rezerw ustala się na podstawie szacunków, dlatego wartość rezerw określa się mianem „wartość oczekiwana”.

Przykład
Spółka sprzedaje urządzenia elektryczne z gwarancją ważną przez 2 lata. Sprzedaż roczna wynosi 15 000 000 zł. Ze statystyki wynika, że 5% towarów wymaga drobnych napraw o wartości 700 000 zł, a 0,5% urządzeń wymaga wymiany. Oznacza to, że należy tworzyć rezerwę na kwotę: 700 000 zł + 15 000 000 zł × 0,5% = 775 000 zł. Z tworzonych rezerw wykorzystano 750 000 zł. Pozostałą cześć rezerw rozwiązano.
1. Tworzenie rezerw:
Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 775 000
Ma „Rezerwy na zobowiązania” 775 000
– w analityce „Naprawy gwarancyjne”
2. Wykorzystanie rezerw – faktury za naprawy:
Wn „Rezerwy na zobowiązania” 750 000
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 750 000
3. Rozwiązanie rezerw:
Wn „Rezerwy na zobowiązania” 25 000
Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 25 000

UWAGA!
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów rezerw utworzonych zgodnie z ustawą o rachunkowości.

• art. 35d, art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 16 ust. 1 pkt 27 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Gyöngyvér Takáts
ekspert w zakresie rachunkowości
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA