REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na naprawy gwarancyjne należy utworzyć rezerwę, czy dokonać biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Produkujemy urządzenia elektryczne (radia, odtwarzacze MP3), na które udzielamy 2-letniej gwarancji. W ustawie o rachunkowości naprawy gwarancyjne są wymieniane zarówno w przepisach dotyczących rezerw na zobowiązania,
jak i biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Czy na ewentualne naprawy mamy tworzyć rezerwę, czy dokonać biernych rozliczeń międzyokresowych?

RADA
Udzielenie gwarancji oznacza, że jednostka zobowiązała się do wykonania pewnych świadczeń w przyszłości, dlatego należy tworzyć na nie rezerwę.
UZASADNIENIE
Definicja rezerw w ustawie o rachunkowości stanowi, że rezerwy to zobowiązania, których termin wymagalności lub kwota nie są pewne. Ich tworzenie sygnalizuje więc prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka w przyszłości. Biernych rozliczeń międzyokresowych dokonuje się na koszty działalności, których wystąpienie nie jest obarczone ryzykiem.
Kiedy należy tworzyć rezerwę
Zgodnie z ustawą o rachunkowości rezerwy tworzy się na:
• pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować, a w szczególności na straty z transakcji gospodarczych w toku, w tym z tytułu udzielonych gwarancji, poręczeń, operacji kredytowych, skutków toczącego się postępowania sądowego,
• przyszłe zobowiązania spowodowane restrukturyzacją, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów jednostka jest zobowiązana do jej przeprowadzenia lub zawarto w tej sprawie wiążące umowy, a plany restrukturyzacji pozwalają w sposób wiarygodny oszacować wartość tych przyszłych zobowiązań.
Z tego wynika, że rezerwy, jako „przyszłe zobowiązania”, powinny spełniać następujące warunki:
powstanie zobowiązania musi być pewne lub w dużym stopniu prawdopodobne,
termin zobowiązania lub kwota zapłaty są niepewne,
kwota przyszłego zobowiązania jest możliwa do ustalenia w drodze wiarygodnego szacunku.
MSR
Podobnie definiowane są rezerwy w MSR nr 37 „Rezerwy, zobowiązania warunkowe i aktywa warunkowe”, gdzie stwierdza się, że rezerwy powinny być tworzone wtedy i tylko wtedy, gdy:
a) na jednostce gospodarczej ciąży obecny obowiązek (prawny lub zwyczajowo oczekiwany) wynikający ze zdarzeń przeszłych,
b) prawdopodobne jest, że wypełnienie obowiązku spowoduje konieczność wypływu środków zawierających w sobie korzyści ekonomiczne oraz
c) można dokonać wiarygodnego szacunku kwoty tego obowiązku.
MSR nr 37 przybliża ważną z punktu widzenia udzielonych gwarancji kwestię: co się rozumie przez „zwyczajowo oczekiwany obowiązek”? Jest to obowiązek, który wynika z działalności jednostki gospodarczej, gdy:
a) poprzez ustalony sposób postępowania w przeszłości, opublikowanie zasad postępowania lub wystarczająco konkretne, aktualne oświadczenie, jednostka gospodarcza przekazała stronom trzecim, iż przyjmie na siebie określoną powinność oraz
b) w wyniku powyższego jednostka gospodarcza wzbudziła u tych stron trzecich uzasadnione oczekiwanie, że powinność tę wypełni.
W przypadku udzielonych gwarancji producent zobowiązuje się wobec nabywców do bezpłatnej naprawy wyprodukowanych sprzętów. Powstanie obowiązku naprawy jest w dużym stopniu prawdopodobne.
Kiedy należy dokonać biernych rozliczeń międzyokresowych
Rozliczeń tych dokonuje się w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających:
1) ze świadczeń wykonanych na rzecz jednostki przez kontrahentów jednostki, a kwotę zobowiązania można oszacować w sposób wiarygodny,
2) z obowiązku wykonania wobec nieznanych osób związanych z bieżącą działalnością przyszłych świadczeń, których kwotę można oszacować, mimo że data powstania zobowiązania nie jest jeszcze znana, w tym z tytułu napraw gwarancyjnych i rękojmi za sprzedane produkty długotrwałego użytku.
Jeśli więc koszty są znane co do ich rodzaju i kwoty oraz dotyczą określonego roku obrachunkowego, bardziej zasadne wydaje się odniesienie ich na konto „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”.
Jak należy zaewidencjonować rezerwy na zobowiązania
Rezerwy tworzone na zobowiązania obciążają:
• pozostałe koszty operacyjne, jeżeli ryzyko jest związane z działalnością operacyjną,
• koszty finansowe, jeżeli ryzyko jest związane z działalnością finansową,
• straty nadzwyczajne, jeżeli ryzyko przewiduje się jako nadzwyczajne,
• rozliczenie wyniku finansowego (np. rezerwa na przewidywane umorzenie udziałów lub akcji),
• zysk z lat ubiegłych (np. rezerwa na prace badawcze),
• wynik finansowy.

Ewidencja księgowa
1. Utworzenie rezerwy:
Wn „Pozostałe koszty operacyjne”,
Ma „Rezerwy na zobowiązania”.
2. Wykorzystanie rezerwy:
Wn „Rezerwy na zobowiązania”,
Ma „Rozrachunki z dostawcami”.
3. Rozwiązanie niewykorzystanej rezerwy:
Wn „Rezerwy na zobowiązania”,
Ma „Pozostałe przychody operacyjne”.
Wartość tworzonych rezerw ustala się na podstawie szacunków, dlatego wartość rezerw określa się mianem „wartość oczekiwana”.

Przykład
Spółka sprzedaje urządzenia elektryczne z gwarancją ważną przez 2 lata. Sprzedaż roczna wynosi 15 000 000 zł. Ze statystyki wynika, że 5% towarów wymaga drobnych napraw o wartości 700 000 zł, a 0,5% urządzeń wymaga wymiany. Oznacza to, że należy tworzyć rezerwę na kwotę: 700 000 zł + 15 000 000 zł × 0,5% = 775 000 zł. Z tworzonych rezerw wykorzystano 750 000 zł. Pozostałą cześć rezerw rozwiązano.
1. Tworzenie rezerw:
Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 775 000
Ma „Rezerwy na zobowiązania” 775 000
– w analityce „Naprawy gwarancyjne”
2. Wykorzystanie rezerw – faktury za naprawy:
Wn „Rezerwy na zobowiązania” 750 000
Ma „Rozrachunki z dostawcami” 750 000
3. Rozwiązanie rezerw:
Wn „Rezerwy na zobowiązania” 25 000
Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 25 000

UWAGA!
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów rezerw utworzonych zgodnie z ustawą o rachunkowości.

• art. 35d, art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252
• art. 16 ust. 1 pkt 27 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 183, poz. 1538

Gyöngyvér Takáts
ekspert w zakresie rachunkowości
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

REKLAMA

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA