REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować prowizję od kredytu

REKLAMA

Zaciągnęliśmy kredyt w złotych polskich, w związku z czym przy jego uruchomieniu bank potrącił nam prowizję w wysokości 3000 zł. Na rachunek bankowy wpłynęła kwota kredytu pomniejszona o wartość pobranej prowizji. W jaki sposób ująć w księgach rachunkowych wartość tej prowizji?
RADA
Niezależnie od okresu spłaty kredytu wyróżnia się dwa podejścia do ewidencji spłaty odsetek oraz prowizji pobranych w związku z udzieleniem kredytu. Jeśli kredyt dotyczy budowy środków trwałych lub nabycia wartości niematerialnych i prawnych, to wszelkie koszty z nim związane, a poniesione do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnych i prawnych do użytkowania powiększają ich wartość. Podobna sytuacja może wystąpić (pod warunkiem odpowiedniego uzasadnienia), w przypadku sfinansowania przygotowania towaru lub produktu do sprzedaży, lub będącego w trakcie produkcji. W pozostałych przypadkach wszelkie koszty związane z zaciągnięciem i spłatą kredytu zaliczane są w koszty finansowe bezpośrednio lub za pośrednictwem rozliczeń międzyokresowych kosztów.

UZASADNIENIE
Kredyty zaciągane przez jednostkę gospodarczą mogą być przeznaczone na różne cele, takie jak np. finansowanie bieżącej działalności jednostki, finansowanie prowadzonych prac rozwojowych, budowę środków trwałych, nabycie składników aktywów długoterminowych – zarówno rzeczowych, jak i finansowych – oraz innych.
Jak ewidencjonować prowizję bankową od kredytu finansującego zakup środka trwałego
Do kosztu obsługi zobowiązań zalicza się przede wszystkim poniesione przez jednostkę odsetki od zaciągniętych na ten cel kredytów bankowych, a także wszelkie koszty związane z uruchomieniem tych kredytów, a więc przede wszystkim prowizje bankowe.
Tak sformułowane przepisy bilansowe wskazują więc jednocześnie sposób ewidencjonowania pobranych przez bank prowizji za przyznanie kredytu.
Prowizje bankowe od kredytu finansującego zakup środka trwałego ujmowane są jako część zobowiązania z tytułu zaciągniętego kredytu bankowego, a drugostronnie zwiększają wartość konta „Środki trwałe w budowie”, „Rozliczenie zakupu środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych”.
Następnie – po przyjęciu tych składników do użytkowania – wartość tych prowizji (stanowiąca wtedy część wartości początkowej) będzie stopniowo odnoszona w poczet kosztów działalności operacyjnej – w ramach dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.

Przykład 1
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Cenę nabycia towarów lub koszt wytworzenia produktów również możemy zwiększyć o koszt kredytu, jeżeli ich długotrwałe przygotowanie do sprzedaży lub wytwarzania to uzasadnia.
UWAGA!
Wartość produktów lub towarów zwiększają tylko koszty poniesione w okresie przygotowywania do sprzedaży bądź w okresie ich wytwarzania.
W takim przypadku ewidencja księgowa też będzie przebiegała w sposób podobny do przedstawionego wcześniej. Należy jednak pamiętać, że wartość tych prowizji powiększy odpowiednio wartość towarów lub też kosztów związanych z ich wytwarzaniem.
Jak zaewidencjonować prowizję bankową od kredytu finansującego działalność bieżącą
Spółki najczęściej zaciągają kredyt w celu finansowania bieżącej działalności. W takim przypadku nie jest możliwe określenie, w jakiej wysokości zostały sfinansowane zapasy lub aktywa trwałe. Wartość pobranej przez bank prowizji zaliczana jest w koszty finansowe.
Wysokość pobranej prowizji w przypadku niektórych jednostek może być kwotą istotną. Uzasadnione jest wtedy ujęcie pobranej prowizji jako rozliczenia międzyokresowego kosztów, a nie na koncie „Koszty finansowe”.
Na takie rozwiązanie wskazuje art. 39 ust. 4 ustawy o rachunkowości: jeżeli zgodnie z umową wartość otrzymanych finansowych składników aktywów jest niższa od zobowiązania zapłaty za nie (...), to różnica stanowi czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów, które odpisuje się w poczet kosztów finansowych w równych ratach, w ciągu okresu, na jaki zaciągnięto zobowiązanie.
Zakładamy, że przykładowa prowizja w wysokości 3000 zł dotycząca kredytu zaciągniętego na okres 2 lat stanowi istotną wartość dla jednostki. W tej sytuacja prowizję odnosi się w poczet kosztów finansowych w kwocie 125 zł miesięcznie.
Jeżeli jednak wartość prowizji jest nieistotna z punktu widzenia jednostki, zalicza się ją jednorazowo w całości do kosztów finansowych w dniu jej poniesienia, tj. w dniu pobrania przez bank.

Przykład 2
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

•  art. 39 ust. 4, art. 28 ust. 2, ust. 4 ust. 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252

Aleksandra Szewieczek
ekspert w zakresie rachunkowości, pracownik naukowy Akademii Ekonomicznej w Katowicach
Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA