REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować prowizję od kredytu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zaciągnęliśmy kredyt w złotych polskich, w związku z czym przy jego uruchomieniu bank potrącił nam prowizję w wysokości 3000 zł. Na rachunek bankowy wpłynęła kwota kredytu pomniejszona o wartość pobranej prowizji. W jaki sposób ująć w księgach rachunkowych wartość tej prowizji?
RADA
Niezależnie od okresu spłaty kredytu wyróżnia się dwa podejścia do ewidencji spłaty odsetek oraz prowizji pobranych w związku z udzieleniem kredytu. Jeśli kredyt dotyczy budowy środków trwałych lub nabycia wartości niematerialnych i prawnych, to wszelkie koszty z nim związane, a poniesione do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnych i prawnych do użytkowania powiększają ich wartość. Podobna sytuacja może wystąpić (pod warunkiem odpowiedniego uzasadnienia), w przypadku sfinansowania przygotowania towaru lub produktu do sprzedaży, lub będącego w trakcie produkcji. W pozostałych przypadkach wszelkie koszty związane z zaciągnięciem i spłatą kredytu zaliczane są w koszty finansowe bezpośrednio lub za pośrednictwem rozliczeń międzyokresowych kosztów.

UZASADNIENIE
Kredyty zaciągane przez jednostkę gospodarczą mogą być przeznaczone na różne cele, takie jak np. finansowanie bieżącej działalności jednostki, finansowanie prowadzonych prac rozwojowych, budowę środków trwałych, nabycie składników aktywów długoterminowych – zarówno rzeczowych, jak i finansowych – oraz innych.
Jak ewidencjonować prowizję bankową od kredytu finansującego zakup środka trwałego
Do kosztu obsługi zobowiązań zalicza się przede wszystkim poniesione przez jednostkę odsetki od zaciągniętych na ten cel kredytów bankowych, a także wszelkie koszty związane z uruchomieniem tych kredytów, a więc przede wszystkim prowizje bankowe.
Tak sformułowane przepisy bilansowe wskazują więc jednocześnie sposób ewidencjonowania pobranych przez bank prowizji za przyznanie kredytu.
Prowizje bankowe od kredytu finansującego zakup środka trwałego ujmowane są jako część zobowiązania z tytułu zaciągniętego kredytu bankowego, a drugostronnie zwiększają wartość konta „Środki trwałe w budowie”, „Rozliczenie zakupu środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych”.
Następnie – po przyjęciu tych składników do użytkowania – wartość tych prowizji (stanowiąca wtedy część wartości początkowej) będzie stopniowo odnoszona w poczet kosztów działalności operacyjnej – w ramach dokonywanych odpisów amortyzacyjnych.

Przykład 1
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Cenę nabycia towarów lub koszt wytworzenia produktów również możemy zwiększyć o koszt kredytu, jeżeli ich długotrwałe przygotowanie do sprzedaży lub wytwarzania to uzasadnia.
UWAGA!
Wartość produktów lub towarów zwiększają tylko koszty poniesione w okresie przygotowywania do sprzedaży bądź w okresie ich wytwarzania.
W takim przypadku ewidencja księgowa też będzie przebiegała w sposób podobny do przedstawionego wcześniej. Należy jednak pamiętać, że wartość tych prowizji powiększy odpowiednio wartość towarów lub też kosztów związanych z ich wytwarzaniem.
Jak zaewidencjonować prowizję bankową od kredytu finansującego działalność bieżącą
Spółki najczęściej zaciągają kredyt w celu finansowania bieżącej działalności. W takim przypadku nie jest możliwe określenie, w jakiej wysokości zostały sfinansowane zapasy lub aktywa trwałe. Wartość pobranej przez bank prowizji zaliczana jest w koszty finansowe.
Wysokość pobranej prowizji w przypadku niektórych jednostek może być kwotą istotną. Uzasadnione jest wtedy ujęcie pobranej prowizji jako rozliczenia międzyokresowego kosztów, a nie na koncie „Koszty finansowe”.
Na takie rozwiązanie wskazuje art. 39 ust. 4 ustawy o rachunkowości: jeżeli zgodnie z umową wartość otrzymanych finansowych składników aktywów jest niższa od zobowiązania zapłaty za nie (...), to różnica stanowi czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów, które odpisuje się w poczet kosztów finansowych w równych ratach, w ciągu okresu, na jaki zaciągnięto zobowiązanie.
Zakładamy, że przykładowa prowizja w wysokości 3000 zł dotycząca kredytu zaciągniętego na okres 2 lat stanowi istotną wartość dla jednostki. W tej sytuacja prowizję odnosi się w poczet kosztów finansowych w kwocie 125 zł miesięcznie.
Jeżeli jednak wartość prowizji jest nieistotna z punktu widzenia jednostki, zalicza się ją jednorazowo w całości do kosztów finansowych w dniu jej poniesienia, tj. w dniu pobrania przez bank.

Przykład 2
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

•  art. 39 ust. 4, art. 28 ust. 2, ust. 4 ust. 8 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości – j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2252

Aleksandra Szewieczek
ekspert w zakresie rachunkowości, pracownik naukowy Akademii Ekonomicznej w Katowicach
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA