REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe

REKLAMA

Nasza spółka prowadzi ośrodek konferencyjny, czynny od maja do września. Jak amortyzować środki trwałe w ośrodku? Jak obliczyć wartość miesięcznych odpisów?
RADA
Od środków trwałych używanych sezonowo odpisów dokonuje się w okresie ich wykorzystywania. Wysokość odpisów miesięcznych może być ustalana jako iloraz sumy odpisów rocznych oraz liczby miesięcy w sezonie albo jako iloraz sumy odpisów rocznych oraz 12 miesięcy.

UZASADNIENIE
Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od używanych sezonowo środków trwałych w okresie ich wykorzystania (art. 16h ust. 1 pkt 3 updop). Wysokość odpisu miesięcznego ustala się przez podzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy w sezonie albo przez 12 miesięcy w roku.
Należy tu od razu zastrzec, że regulacja ta nie odnosi się do środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych) niewykorzystywanych przez podatnika w działalności gospodarczej na skutek przerwy w prowadzonej działalności, w której te środki trwałe były wykorzystywane. Zastosowanie ma do środków trwałych używanych sezonowo ze względu na swoją specyfikę czy też rodzaj prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
WAŻNE!
Odpisów amortyzacyjnych od używanych sezonowo środków trwałych należy dokonywać w okresie ich wykorzystania.
Działalność sezonowa nie jest co prawda zdefiniowana w ustawie. Określenie to zostało wyjaśnione w wyrokach NSA. W wyroku NSA z 22 lipca 2005 r. (sygn. I FSK 134/05) stwierdza się:
pod określeniem „sezonowość (…)” należy rozumieć taką działalność, która cechuje się znaczną, powtarzającą się, możliwą do przewidzenia zmiennością nadwyżki przychodów operacyjnych, a więc przychodów osiąganych z podstawowej działalności w poszczególnych okresach roku. Wahania w wykazywanej nadwyżce obrotów nad zakupami powinny być determinowane obiektywnymi, pozostającymi poza kontrolą podatnika, czynnikami zewnętrznymi, np. klimatycznymi, bądź okresowymi, istotnymi i znaczącymi zmianami w wielkości popytu. W działalności o charakterze sezonowym możliwość uzyskiwania obrotów pojawia się jedynie w krótkim, ściśle określonym okresie roku. Patrz także wyrok NSA z 15 czerwca 2000 r. (sygn. akt I SA/Kr 2488/99), wyrok NSA z 16 czerwca 1998 r. (sygn. akt I SA/Wr 2233/96), wyrok NSA z 10 kwietnia 2002 r. (sygn. akt I SA/Lu 1018/01).
Jak stwierdziliśmy, istnieją dwie metody ustalenia wysokości odpisu miesięcznego przy amortyzacji środków trwałych używanych sezonowo. Decyzja, którą z metod wybrać, należy do Państwa. Obie przedstawiamy w poniższych przykładach .
PRZYKŁAD 1
Centrum Konferencyjne Sp. z o.o. posiada w swym ośrodku „Perła Pojezierza” budynek konferencyjny. Budynek o wartości początkowej 100 000 zł nie jest wykorzystywany jesienią i zimą (jedynie w okresie maj–wrzesień). Stawka amortyzacji wynosi tu 2,5%.
Centrum konferencyjne za wysokość odpisu miesięcznego przyjęło iloraz sumy odpisów rocznych oraz liczby miesięcy w sezonie.
Roczna wartość amortyzacji – 2500 zł (100 000 zł x 2,5%).
Miesięczna wartość amortyzacji to roczna kwota odpisów amortyzacyjnych dzielona przez liczbę miesięcy w sezonie – 500 zł (2500 zł : 5).
Jeśli budynek zostałby wprowadzony do ewidencji środków trwałych w kwietniu tego roku, to amortyzacji podlegałby za cały sezon (5 miesięcy). Zostałby zamortyzowany całkowicie w ciągu 40 lat.
PRZYKŁAD 2
Jeżeli Centrum Konferencyjne Sp. z o.o. przyjęłoby drugą metodę ustalenia wysokości odpisu miesięcznego, to:
Miesięczny odpis stanowiłaby roczna kwota odpisów amortyzacyjnych podzielona przez 12 miesięcy w roku – 208,33 zł (2500 zł : 12). Roczna wartość odpisów amortyzacyjnych to 1041,65 zł (208,33 zł x x 5 miesięcy).
Całkowita amortyzacja budynku nastąpiłaby zatem dopiero po 96 latach.
Należy zwrócić uwagę, że dzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez 12 miesięcy (przykład 2) prowadzić będzie do dłuższego okresu amortyzacji. Do kosztów uzyskania przychodów zaliczana jest w takim wypadku jedynie część rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych. W Państwa przypadku, w którym sezon trwa 5 miesięcy, do kosztów trafi jedynie 5/12 rocznej kwoty odpisów.

• art. 16h ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy
Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA