REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza spółka prowadzi ośrodek konferencyjny, czynny od maja do września. Jak amortyzować środki trwałe w ośrodku? Jak obliczyć wartość miesięcznych odpisów?
RADA
Od środków trwałych używanych sezonowo odpisów dokonuje się w okresie ich wykorzystywania. Wysokość odpisów miesięcznych może być ustalana jako iloraz sumy odpisów rocznych oraz liczby miesięcy w sezonie albo jako iloraz sumy odpisów rocznych oraz 12 miesięcy.

UZASADNIENIE
Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od używanych sezonowo środków trwałych w okresie ich wykorzystania (art. 16h ust. 1 pkt 3 updop). Wysokość odpisu miesięcznego ustala się przez podzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy w sezonie albo przez 12 miesięcy w roku.
Należy tu od razu zastrzec, że regulacja ta nie odnosi się do środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych) niewykorzystywanych przez podatnika w działalności gospodarczej na skutek przerwy w prowadzonej działalności, w której te środki trwałe były wykorzystywane. Zastosowanie ma do środków trwałych używanych sezonowo ze względu na swoją specyfikę czy też rodzaj prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
WAŻNE!
Odpisów amortyzacyjnych od używanych sezonowo środków trwałych należy dokonywać w okresie ich wykorzystania.
Działalność sezonowa nie jest co prawda zdefiniowana w ustawie. Określenie to zostało wyjaśnione w wyrokach NSA. W wyroku NSA z 22 lipca 2005 r. (sygn. I FSK 134/05) stwierdza się:
pod określeniem „sezonowość (…)” należy rozumieć taką działalność, która cechuje się znaczną, powtarzającą się, możliwą do przewidzenia zmiennością nadwyżki przychodów operacyjnych, a więc przychodów osiąganych z podstawowej działalności w poszczególnych okresach roku. Wahania w wykazywanej nadwyżce obrotów nad zakupami powinny być determinowane obiektywnymi, pozostającymi poza kontrolą podatnika, czynnikami zewnętrznymi, np. klimatycznymi, bądź okresowymi, istotnymi i znaczącymi zmianami w wielkości popytu. W działalności o charakterze sezonowym możliwość uzyskiwania obrotów pojawia się jedynie w krótkim, ściśle określonym okresie roku. Patrz także wyrok NSA z 15 czerwca 2000 r. (sygn. akt I SA/Kr 2488/99), wyrok NSA z 16 czerwca 1998 r. (sygn. akt I SA/Wr 2233/96), wyrok NSA z 10 kwietnia 2002 r. (sygn. akt I SA/Lu 1018/01).
Jak stwierdziliśmy, istnieją dwie metody ustalenia wysokości odpisu miesięcznego przy amortyzacji środków trwałych używanych sezonowo. Decyzja, którą z metod wybrać, należy do Państwa. Obie przedstawiamy w poniższych przykładach .
PRZYKŁAD 1
Centrum Konferencyjne Sp. z o.o. posiada w swym ośrodku „Perła Pojezierza” budynek konferencyjny. Budynek o wartości początkowej 100 000 zł nie jest wykorzystywany jesienią i zimą (jedynie w okresie maj–wrzesień). Stawka amortyzacji wynosi tu 2,5%.
Centrum konferencyjne za wysokość odpisu miesięcznego przyjęło iloraz sumy odpisów rocznych oraz liczby miesięcy w sezonie.
Roczna wartość amortyzacji – 2500 zł (100 000 zł x 2,5%).
Miesięczna wartość amortyzacji to roczna kwota odpisów amortyzacyjnych dzielona przez liczbę miesięcy w sezonie – 500 zł (2500 zł : 5).
Jeśli budynek zostałby wprowadzony do ewidencji środków trwałych w kwietniu tego roku, to amortyzacji podlegałby za cały sezon (5 miesięcy). Zostałby zamortyzowany całkowicie w ciągu 40 lat.
PRZYKŁAD 2
Jeżeli Centrum Konferencyjne Sp. z o.o. przyjęłoby drugą metodę ustalenia wysokości odpisu miesięcznego, to:
Miesięczny odpis stanowiłaby roczna kwota odpisów amortyzacyjnych podzielona przez 12 miesięcy w roku – 208,33 zł (2500 zł : 12). Roczna wartość odpisów amortyzacyjnych to 1041,65 zł (208,33 zł x x 5 miesięcy).
Całkowita amortyzacja budynku nastąpiłaby zatem dopiero po 96 latach.
Należy zwrócić uwagę, że dzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez 12 miesięcy (przykład 2) prowadzić będzie do dłuższego okresu amortyzacji. Do kosztów uzyskania przychodów zaliczana jest w takim wypadku jedynie część rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych. W Państwa przypadku, w którym sezon trwa 5 miesięcy, do kosztów trafi jedynie 5/12 rocznej kwoty odpisów.

• art. 16h ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA