REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasza spółka prowadzi ośrodek konferencyjny, czynny od maja do września. Jak amortyzować środki trwałe w ośrodku? Jak obliczyć wartość miesięcznych odpisów?
RADA
Od środków trwałych używanych sezonowo odpisów dokonuje się w okresie ich wykorzystywania. Wysokość odpisów miesięcznych może być ustalana jako iloraz sumy odpisów rocznych oraz liczby miesięcy w sezonie albo jako iloraz sumy odpisów rocznych oraz 12 miesięcy.

UZASADNIENIE
Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od używanych sezonowo środków trwałych w okresie ich wykorzystania (art. 16h ust. 1 pkt 3 updop). Wysokość odpisu miesięcznego ustala się przez podzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez liczbę miesięcy w sezonie albo przez 12 miesięcy w roku.
Należy tu od razu zastrzec, że regulacja ta nie odnosi się do środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych) niewykorzystywanych przez podatnika w działalności gospodarczej na skutek przerwy w prowadzonej działalności, w której te środki trwałe były wykorzystywane. Zastosowanie ma do środków trwałych używanych sezonowo ze względu na swoją specyfikę czy też rodzaj prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
WAŻNE!
Odpisów amortyzacyjnych od używanych sezonowo środków trwałych należy dokonywać w okresie ich wykorzystania.
Działalność sezonowa nie jest co prawda zdefiniowana w ustawie. Określenie to zostało wyjaśnione w wyrokach NSA. W wyroku NSA z 22 lipca 2005 r. (sygn. I FSK 134/05) stwierdza się:
pod określeniem „sezonowość (…)” należy rozumieć taką działalność, która cechuje się znaczną, powtarzającą się, możliwą do przewidzenia zmiennością nadwyżki przychodów operacyjnych, a więc przychodów osiąganych z podstawowej działalności w poszczególnych okresach roku. Wahania w wykazywanej nadwyżce obrotów nad zakupami powinny być determinowane obiektywnymi, pozostającymi poza kontrolą podatnika, czynnikami zewnętrznymi, np. klimatycznymi, bądź okresowymi, istotnymi i znaczącymi zmianami w wielkości popytu. W działalności o charakterze sezonowym możliwość uzyskiwania obrotów pojawia się jedynie w krótkim, ściśle określonym okresie roku. Patrz także wyrok NSA z 15 czerwca 2000 r. (sygn. akt I SA/Kr 2488/99), wyrok NSA z 16 czerwca 1998 r. (sygn. akt I SA/Wr 2233/96), wyrok NSA z 10 kwietnia 2002 r. (sygn. akt I SA/Lu 1018/01).
Jak stwierdziliśmy, istnieją dwie metody ustalenia wysokości odpisu miesięcznego przy amortyzacji środków trwałych używanych sezonowo. Decyzja, którą z metod wybrać, należy do Państwa. Obie przedstawiamy w poniższych przykładach .
PRZYKŁAD 1
Centrum Konferencyjne Sp. z o.o. posiada w swym ośrodku „Perła Pojezierza” budynek konferencyjny. Budynek o wartości początkowej 100 000 zł nie jest wykorzystywany jesienią i zimą (jedynie w okresie maj–wrzesień). Stawka amortyzacji wynosi tu 2,5%.
Centrum konferencyjne za wysokość odpisu miesięcznego przyjęło iloraz sumy odpisów rocznych oraz liczby miesięcy w sezonie.
Roczna wartość amortyzacji – 2500 zł (100 000 zł x 2,5%).
Miesięczna wartość amortyzacji to roczna kwota odpisów amortyzacyjnych dzielona przez liczbę miesięcy w sezonie – 500 zł (2500 zł : 5).
Jeśli budynek zostałby wprowadzony do ewidencji środków trwałych w kwietniu tego roku, to amortyzacji podlegałby za cały sezon (5 miesięcy). Zostałby zamortyzowany całkowicie w ciągu 40 lat.
PRZYKŁAD 2
Jeżeli Centrum Konferencyjne Sp. z o.o. przyjęłoby drugą metodę ustalenia wysokości odpisu miesięcznego, to:
Miesięczny odpis stanowiłaby roczna kwota odpisów amortyzacyjnych podzielona przez 12 miesięcy w roku – 208,33 zł (2500 zł : 12). Roczna wartość odpisów amortyzacyjnych to 1041,65 zł (208,33 zł x x 5 miesięcy).
Całkowita amortyzacja budynku nastąpiłaby zatem dopiero po 96 latach.
Należy zwrócić uwagę, że dzielenie rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych przez 12 miesięcy (przykład 2) prowadzić będzie do dłuższego okresu amortyzacji. Do kosztów uzyskania przychodów zaliczana jest w takim wypadku jedynie część rocznej kwoty odpisów amortyzacyjnych. W Państwa przypadku, w którym sezon trwa 5 miesięcy, do kosztów trafi jedynie 5/12 rocznej kwoty odpisów.

• art. 16h ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723

Sławomir Biliński
konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dobroczynność, dzięki której zapłacisz niższy podatek. Sprawdź, jak to zrobić!

Angażujesz się w działania filantropijne? Wspierasz darowiznami fundacje i stowarzyszenia? Choć robisz to bezinteresownie, możesz na tym zyskać nie tylko w wymiarze społeczno-emocjonalnym. Darowiznę możesz odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem podatku. Pamiętaj jednak, że to nie jest to samo co przekazanie 1,5% podatku.

Rozliczenie VAT przy uznanej reklamacji, gdy kupujący zatrzymuje część wadliwego towaru

Zgłosiliśmy reklamację w związku z wadliwym towarem. Kontrahent uznał reklamację, ale zamiast wystawić fakturę korygującą, wystawił notę uznaniową. Zwrócił nam zapłatę za część towaru, który został u nas i który sami zutylizujemy. Część towaru została wymieniona na towar wolny od wad. Czy korygujemy odliczony VAT? Czy dokonując utylizacji we własnym zakresie świadczymy usługę na rzecz sprzedawcy? Czy ta wymiana towaru powinna być rozliczona w VAT?

Odstąpienie od umowy: kiedy trzeba skorygować VAT z faktury zaliczkowej

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług wiąże się zasadniczo z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Rezygnacja z transakcji, skutkująca zwrotem zaliczki i wystawieniem faktury korygującej, umożliwia sprzedawcy obniżenie kwoty podatku należnego. Nabywca jest z kolei obowiązany do odpowiedniej korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Jak jednak postąpić w sytuacji, gdy kontrahenci odstępują wprawdzie od zawartej umowy, lecz zaliczka zostaje zwrócona znacznie później lub jej zwrot w ogóle nie następuje. Transakcja nie dochodzi ostatecznie do skutku. Nie ma jednak również zwrotu zaliczki, a to jej wpłata generowała powstanie obowiązku podatkowego.

Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

REKLAMA

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

REKLAMA

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA