REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie podatku naliczonego z tytułu zakupu samochodu "z kratką"

REKLAMA

Przed 1 maja 2004 r. zawarłem umowę leasingu operacyjnego na tzw. samochód z kratką (z homologacją ciężarową). Po zakończeniu umowy będę uprawniony do realizacji opcji zakupu. Cena wykupu określona jest w wysokości 7500 zł netto. W związku z powyższym zastanawiam się, czy będę uprawniony do odliczenia całości podatku naliczonego z tytułu nabycia tego samochodu. Zaznaczam, że zgodnie z art. 154 ustawy o VAT dokonałem zarejestrowania powyższej umowy w urzędzie skarbowym w wymaganym terminie.
Jeśli dopuszczalna ładowność tego samochodu nie przekracza ładowności obliczonej według wzoru z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, będzie miał Pan prawo do odliczenia jedynie 50% podatku określonego w fakturze zakupu. W sytuacji jednak, gdy – niezależnie od dopuszczalnej ładowności samochodu – samochód ten spełniać będzie definicję samochodu używanego w rozumieniu ustawy o VAT, sprzedaż tego samochodu zwolniona będzie z opodatkowania.
Pańskie pytanie wynika z faktu, że w stanie prawnym obowiązującym przed 1 maja 2004 r. leasing samochodów „z kratką” lub ich zakup uprawniał korzystającego lub nabywcę do odliczenia całości podatku naliczonego. Obowiązujące od 1 maja 2004 r. przepisy ustawy o VAT niestety nie zezwalają już na dokonanie takiego pełnego odliczenia – nabycie samochodów „z kratką”, jeśli ich dopuszczalna ładowność jest niższa niż ładowność obliczona według wzoru z art. 86 ust. 3 ustawy, uprawnia do odliczenia wyłącznie 50% kwoty podatku, nie więcej jednak niż 5000 zł. Ograniczenie to dotyczy również usługobiorców użytkujących tego typu samochody na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. W przypadku takich usługobiorców kwotę podatku naliczonego podlegającą odliczeniu stanowi jedynie 50% kwoty podatku naliczonego od czynszu lub innych płatności wynikających z zawartej umowy. Zgodnie z art. 86 ust. 7 ustawy o VAT, suma podatku podlegająca odliczeniu, dotycząca jednego samochodu, nie może przekroczyć 5000 zł. Jednak w przypadku umów leasingu, które zostały zawarte przed dniem wejścia w życie ustawy, jeśli umowy takie zostały zarejestrowane we właściwym urzędzie skarbowym do 14 maja 2004 r., ograniczenie w odliczeniu podatku może nie mieć zastosowania. Jeżeli zatem umowy leasingu, której przedmiotem są samochody „z kratką”, zostały zarejestrowane w urzędzie skarbowym, korzystający ma wciąż prawo do odliczenia całości podatku naliczonego od czynszu lub innych płatności wynikających z takich umów. Ponieważ art. 154 ustawy o VAT dotyczy wyłącznie leasingu i podatku naliczonego wynikającego z czynszu leasingowego, podatek naliczony z tytułu poleasingowego zakupu samochodu „z kratką” będzie podlegał odliczeniu z uwzględnieniem limitu określonego w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT. Warto w tym miejscu wspomnieć, że w przypadku gdyby nabywany od finansującego samochód był samochodem używanym w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy o VAT, tj. gdyby finansujący faktycznie go używał (przed albo po leasingu) przez pół roku (łącznie), wówczas poleasingowa sprzedaż takiego samochodu korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie § 8 ust. 1 pkt 5 niżej podanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Jarosław Andrusiuk
PODSTAWA PRAWNA:
• art. 86 ust. 3 i 7; art. 154; art. 43 ust. 1 pkt 2, ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535),
• § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 97, poz. 970; ost. zm. Dz.U. nr 145, poz. 1541).


Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA