REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdy księgowa popełni błąd

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jestem wspólnikiem w spółce jawnej handlującej oknami. W zeszłym roku rozliczenie zrobiła dla nas księgowa, którą zatrudniliśmy na umowę o dzieło. Dwa tygodnie temu zostałem wezwany do urzędu skarbowego na przesłuchanie i poinformowano mnie, że zaniżyliśmy podatek o 3000 zł i spółka będzie za to odpowiadać. Czy to jest zgodne z prawem? Przecież błąd popełniła wynajęta przez nas osoba, a dochody były nie nasze, a spółki. Jak wybrnąć z tej sytuacji?
W analizowanym przypadku mamy do czynienia z nałożeniem na spółkę odpowiedzialności posiłkowej. Ta specyficzna instytucja ma za zadanie zabezpieczyć interesy Skarbu Państwa na wypadek uszczuplenia należności podatkowych, w sytuacji gdy osoba bezpośrednio odpowiedzialna nie będzie w stanie ponieść konsekwencji swego zaniedbania. W Pana przypadku jednak odpowiedzialność taka została nałożona niesłusznie.
Ale po kolei: otóż zgodnie z art. 24 § 1 k.k.s. za karę grzywny wymierzoną sprawcy przestępstwa skarbowego można uczynić w całości lub w części odpowiedzialną posiłkowo osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej (w tej kategorii mieści się spółka jawna), jeżeli sprawcą czynu zabronionego jest zastępca tego podmiotu prowadzący jego sprawy jako pełnomocnik, zarządca, pracownik lub działający w jakimkolwiek innym charakterze (np. księgowa zatrudniona na podstawie umowy o dzieło), a zastępowany podmiot odniósł lub mógł odnieść z popełnionego przestępstwa jakąkolwiek korzyść majątkową (w naszym przypadku jest to zaniżenie podatku). Odpowiedzialność posiłkowa nie obciąża spadku i nie wygasa:
• w razie śmierci sprawcy skazanego po uprawomocnieniu się orzeczenia,
• jeżeli kary grzywny wobec skazanego nie wykonano z powodu jego nieobecności w kraju.
Jak zatem widać, jest ona ukształtowana bardzo szeroko. Pociągnięcie odpowiedzialnego podmiotu następuje w formie postanowienia, które w postępowaniu przygotowawczym wydaje organ prowadzący to postępowanie (inspektor lub urząd skarbowy), a po wniesieniu aktu oskarżenia – sąd. Podmiot odpowiedzialny posiłkowo uiszcza wymierzoną grzywnę, jeżeli skazany nie zapłaci jej w terminie i zostanie stwierdzone, że nie można jej ściągnąć w drodze egzekucji.
W rozpatrywanym przypadku nie mamy jednak do czynienia z przestępstwem, a z wykroczeniem skarbowym. Wykroczenie jest to czyn zabroniony przez kodeks pod groźbą kary grzywny określonej kwotowo, jeżeli kwota uszczuplonej lub narażonej na uszczuplenie należności publicznoprawnej albo wartość przedmiotu czynu nie przekracza pięciokrotnej wysokości najniższego miesięcznego wynagrodzenia w czasie jego popełnienia (w 2004 r. jest to 3800 zł). Wartość uszczuplenia ponad wszelką wątpliwość kwalifikuje opisany czyn jako wykroczenie, a tym samym uniemożliwia pociągnięcie spółki do opisanej odpowiedzialności. Staje Pan jednak jeszcze przed problemem wzruszenia decyzji fiskusa. Otóż procedura w tego typu sprawach nie zna pojęcia nieważności decyzji z mocy prawa. Nawet jeśli postanowienie jest wadliwe, to i tak funkcjonuje w porządku prawnym do czasu jego zgodnego z prawem uchylenia. W tym zakresie mamy jednak do dyspozycji całą paletę środków. W postępowaniu przygotowawczym należy po prostu złożyć zażalenie do właściwej izby skarbowej. Wnosi się je w ciągu 7 dni od daty ogłoszenia postanowienia, a jeżeli ustawa nakazuje doręczenie postanowienia – od daty doręczenia. Minusem jest fakt, że zażalenie nie wstrzymuje wykonania zaskarżonego postanowienia, jednak organ, który je wydał, lub powołany do rozpoznania zażalenia może wstrzymać wykonanie. Odmowa wstrzymania nie wymaga uzasadnienia.
Uznając zasadność zażalenia, organ odwoławczy stwierdza niezgodność czynności z prawem lub brak czynności i zarządza ich podjęcie, zwłaszcza w celu naprawienia skutków uchybienia oraz zapobieżenia podobnym uchybieniom w przyszłości, a także podejmuje inne przewidziane w ustawie środki. W tak oczywistej sytuacji nie powinno być problemów z anulowaniem nieprawidłowej decyzji i uwolnieniem Pańskiej spółki od odpowiedzialności.
Z kolei zatrudniona przez Pana księgowa odpowie za wykroczenie skarbowe na zasadzie art. 56 § 3 albo art. 76 k.k.s. Karą za wykroczenia skarbowe jest kara grzywny określona kwotowo. Może być ona wymierzona w granicach od jednej dziesiątej (76 zł) do dwudziestokrotnej (15 200 zł) wysokości najniższego miesięcznego wynagrodzenia. Karalność wykroczenia skarbowego ustaje, jeżeli od czasu jego popełnienia upłynął rok.  Jeżeli w tym okresie wszczęto postępowanie przeciwko sprawcy, karalność ustaje z upływem 2 lat od czasu popełnienia czynu. Oczywiście podstawowym obowiązkiem będzie w tym wypadku wyrównanie uszczuplonego podatku, ale spółka nie poniesie konsekwencji działania nierzetelnej księgowej.
Stanisław Wurcel
Podstawa prawna:
• art. 77–79 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.),
• art. 24–25, art. 46–52, art. 124, art. 166–170, art. 184 ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (Dz.U. nr 83, poz. 930 z późn. zm.).


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA