REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy z tytułu udzielenia pracownikowi nieoprocentowanej pożyczki powstaje przychód

REKLAMA

Spółka z o.o. chce udzielić pracownikowi nieoprocentowanej pożyczki ze środków obrotowych, gdyż nie posiada funduszu świadczeń socjalnych. Czy takie świadczenie podlega u pracownika opodatkowaniu? Jeśli tak, to jak ustalić jego wysokość?
Czy u pracodawcy wystąpi z tego tytułu przychód do opodatkowania?

RADA
Udzielenie pracownikowi nieoprocentowanej pożyczki powoduje powstanie u niego przychodu ze stosunku pracy. Przedmiotem nieodpłatnego świadczenia jest w tym przypadku korzyść w postaci odsetek, których pracownik nie musi zapłacić pracodawcy. Wartość pieniężną takiego świadczenia ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług tego samego rodzaju, z uwzględnieniem w szczególności czasu i miejsca ich świadczenia. Udzielenie pracownikowi nieoprocentowanej pożyczki nie powoduje powstania przychodu u pracodawcy. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Ustawodawca nakazuje zaliczyć do przychodów wszystkie otrzymywane świadczenia. Tak więc przychodami są nie tylko świadczenia rzeczowe czy pieniężne, ale również wartość świadczenia nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „nieodpłatne świadczenia”. Definicji takiej nie zawierają również inne akty prawne. Dlatego należy sięgnąć do dorobku orzecznictwa i doktryny w tym zakresie. Zgodnie z nimi pojęcie to jest związane ze stosunkami prawnymi o charakterze zobowiązaniowym. W związku z tym musi być rozumiane jako świadczenie, z którym nie jest związana zapłata w jakiejkolwiek postaci. Takim stosunkiem prawnym jest m.in. umowa pożyczki.
Wartość przedmiotu pożyczki nie powiększa majątku pożyczkobiorcy na stałe. Pożyczkobiorca może nim dysponować jak własnym tylko przez określony czas. Natomiast dla dającego pożyczkę zyskiem z zawarcia umowy pożyczki jest wynagrodzenie w postaci odsetek za korzystanie z jego majątku. Dlatego powszechną praktyką gospodarczą jest udzielanie pożyczek oprocentowanych.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Otrzymanie pożyczki nieodpłatnie, czyli uzyskanie określonej ilości pieniędzy lub rzeczy oznaczonych co do gatunku bez obowiązku uiszczenia odsetek, jest otrzymaniem świadczenia nieodpłatnego w znaczeniu art. 11 ust. 1 updof.
Na podstawie tego przepisu przychodami są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Z pytania wynika, że nieoprocentowana pożyczka jest udzielana wyłącznie pracownikom. Dlatego w tym wypadku świadczenie to jest przychodem ze stosunku pracy. Aby móc prawidłowo opodatkować taki przychód, należy świadczenie to najpierw wycenić, czyli ustalić jego wartość pieniężną.
Zasady ustalania wartości pieniężnej świadczeń nieodpłatnych zostały zapisane w ustawie podatkowej. W tym przypadku chodzi o udzielenie pożyczki, czyli jest to jeden z rodzajów usług finansowych. Dlatego należy sprawdzić, które z zasad wyceny świadczeń będą miały tu zastosowanie.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Jeśli przedmiotem nieodpłatnego świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia, to wycenia się je według cen stosowanych wobec innych odbiorców. Jeżeli natomiast są nim usługi zakupione, podstawą wyceny jest cena zakupu. W pozostałych przypadkach podstawą wyceny są ceny rynkowe stosowane przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
W sytuacji opisanej w pytaniu przedmiotem nieodpłatnego świadczenia jest korzyść w postaci odsetek, których pracownik nie musi zapłacić pracodawcy. Dlatego wartość pieniężną takiego świadczenia należy ustalić na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług tego samego rodzaju, z uwzględnieniem w szczególności czasu i miejsca ich świadczenia.
Taką interpretację przepisów w tej kwestii przyjmują również organy podatkowe.
Przykładowo Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 7 grudnia 2005 r., sygn. US34/DZ/415/35/RJ/05, podkreślił, że:
(…) za przychody z tytułu stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania ich wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W opisanym przypadku pracownik uzyskuje korzyść finansową w postaci odsetek, jakie musiałby zapłacić pracodawcy, gdyby pożyczka ta była oprocentowana.
Jeżeli przedmiotem świadczenia jest korzyść w postaci odsetek, to wartość pieniężną takiego świadczenia zgodnie z dyspozycją art. 11 ust. 2a ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnieniu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności czasu i miejsca udostępnienia. W oparciu o powyższe przychód pracownika z tytułu korzystania z nieoprocentowanych pieniędzy pochodzących z pożyczki można ustalić w wysokości odsetek, jakie w tym czasie i na podobnych warunkach zostałyby naliczone na rynku finansowym, w banku.
Identyczne stanowisko zajął Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 23 maja 2006 r., sygn. ZD/406-16/PIT/06.
Należy przy tym podkreślić, że obowiązek ustalenia nieodpłatnego świadczenia przez pracodawcę i doliczenia tej wielkości do przychodów pracownika, od których w ciągu roku pracodawca jako płatnik obowiązany jest pobrać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, zaistnieje w dniu przekazania pożyczki pracownikowi lub w momencie postawienia jej do dyspozycji na rachunku bankowym.
Odpowiadając na pytanie o powstanie przychodu u pracodawcy, należy stwierdzić, że rezygnacja z otrzymania odsetek od pożyczki na podstawie umowy z pracownikiem nie skutkuje obowiązkiem uznania ich za przychód podatkowy. Nie stanowią bowiem przychodów odsetki od należności, w tym od udzielonych kredytów, pożyczek, naliczone, lecz nie otrzymane. Tym bardziej nie będą stanowić ich odsetki nienaliczone. Zatem decyzja pracodawcy o całkowitym zaniechaniu naliczania odsetek jest dla niego podatkowo obojętna.
Taką samą interpretację przepisów w tym zakresie przedstawił również Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 31 sierpnia 2005 r., sygn. 1434/PP/423/5/05/HG.

• art. 11 ust. 1–2a, art. 12 ust. 1 i 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 720 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1438

Katarzyna Krawień
ekspert w zakresie
podatków dochodowych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA