REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy z tytułu udzielenia pracownikowi nieoprocentowanej pożyczki powstaje przychód

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka z o.o. chce udzielić pracownikowi nieoprocentowanej pożyczki ze środków obrotowych, gdyż nie posiada funduszu świadczeń socjalnych. Czy takie świadczenie podlega u pracownika opodatkowaniu? Jeśli tak, to jak ustalić jego wysokość?
Czy u pracodawcy wystąpi z tego tytułu przychód do opodatkowania?

RADA
Udzielenie pracownikowi nieoprocentowanej pożyczki powoduje powstanie u niego przychodu ze stosunku pracy. Przedmiotem nieodpłatnego świadczenia jest w tym przypadku korzyść w postaci odsetek, których pracownik nie musi zapłacić pracodawcy. Wartość pieniężną takiego świadczenia ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług tego samego rodzaju, z uwzględnieniem w szczególności czasu i miejsca ich świadczenia. Udzielenie pracownikowi nieoprocentowanej pożyczki nie powoduje powstania przychodu u pracodawcy. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE
Ustawodawca nakazuje zaliczyć do przychodów wszystkie otrzymywane świadczenia. Tak więc przychodami są nie tylko świadczenia rzeczowe czy pieniężne, ale również wartość świadczenia nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „nieodpłatne świadczenia”. Definicji takiej nie zawierają również inne akty prawne. Dlatego należy sięgnąć do dorobku orzecznictwa i doktryny w tym zakresie. Zgodnie z nimi pojęcie to jest związane ze stosunkami prawnymi o charakterze zobowiązaniowym. W związku z tym musi być rozumiane jako świadczenie, z którym nie jest związana zapłata w jakiejkolwiek postaci. Takim stosunkiem prawnym jest m.in. umowa pożyczki.
Wartość przedmiotu pożyczki nie powiększa majątku pożyczkobiorcy na stałe. Pożyczkobiorca może nim dysponować jak własnym tylko przez określony czas. Natomiast dla dającego pożyczkę zyskiem z zawarcia umowy pożyczki jest wynagrodzenie w postaci odsetek za korzystanie z jego majątku. Dlatego powszechną praktyką gospodarczą jest udzielanie pożyczek oprocentowanych.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Otrzymanie pożyczki nieodpłatnie, czyli uzyskanie określonej ilości pieniędzy lub rzeczy oznaczonych co do gatunku bez obowiązku uiszczenia odsetek, jest otrzymaniem świadczenia nieodpłatnego w znaczeniu art. 11 ust. 1 updof.
Na podstawie tego przepisu przychodami są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Z pytania wynika, że nieoprocentowana pożyczka jest udzielana wyłącznie pracownikom. Dlatego w tym wypadku świadczenie to jest przychodem ze stosunku pracy. Aby móc prawidłowo opodatkować taki przychód, należy świadczenie to najpierw wycenić, czyli ustalić jego wartość pieniężną.
Zasady ustalania wartości pieniężnej świadczeń nieodpłatnych zostały zapisane w ustawie podatkowej. W tym przypadku chodzi o udzielenie pożyczki, czyli jest to jeden z rodzajów usług finansowych. Dlatego należy sprawdzić, które z zasad wyceny świadczeń będą miały tu zastosowanie.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Jeśli przedmiotem nieodpłatnego świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia, to wycenia się je według cen stosowanych wobec innych odbiorców. Jeżeli natomiast są nim usługi zakupione, podstawą wyceny jest cena zakupu. W pozostałych przypadkach podstawą wyceny są ceny rynkowe stosowane przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
W sytuacji opisanej w pytaniu przedmiotem nieodpłatnego świadczenia jest korzyść w postaci odsetek, których pracownik nie musi zapłacić pracodawcy. Dlatego wartość pieniężną takiego świadczenia należy ustalić na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług tego samego rodzaju, z uwzględnieniem w szczególności czasu i miejsca ich świadczenia.
Taką interpretację przepisów w tej kwestii przyjmują również organy podatkowe.
Przykładowo Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 7 grudnia 2005 r., sygn. US34/DZ/415/35/RJ/05, podkreślił, że:
(…) za przychody z tytułu stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania ich wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W opisanym przypadku pracownik uzyskuje korzyść finansową w postaci odsetek, jakie musiałby zapłacić pracodawcy, gdyby pożyczka ta była oprocentowana.
Jeżeli przedmiotem świadczenia jest korzyść w postaci odsetek, to wartość pieniężną takiego świadczenia zgodnie z dyspozycją art. 11 ust. 2a ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnieniu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności czasu i miejsca udostępnienia. W oparciu o powyższe przychód pracownika z tytułu korzystania z nieoprocentowanych pieniędzy pochodzących z pożyczki można ustalić w wysokości odsetek, jakie w tym czasie i na podobnych warunkach zostałyby naliczone na rynku finansowym, w banku.
Identyczne stanowisko zajął Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 23 maja 2006 r., sygn. ZD/406-16/PIT/06.
Należy przy tym podkreślić, że obowiązek ustalenia nieodpłatnego świadczenia przez pracodawcę i doliczenia tej wielkości do przychodów pracownika, od których w ciągu roku pracodawca jako płatnik obowiązany jest pobrać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, zaistnieje w dniu przekazania pożyczki pracownikowi lub w momencie postawienia jej do dyspozycji na rachunku bankowym.
Odpowiadając na pytanie o powstanie przychodu u pracodawcy, należy stwierdzić, że rezygnacja z otrzymania odsetek od pożyczki na podstawie umowy z pracownikiem nie skutkuje obowiązkiem uznania ich za przychód podatkowy. Nie stanowią bowiem przychodów odsetki od należności, w tym od udzielonych kredytów, pożyczek, naliczone, lecz nie otrzymane. Tym bardziej nie będą stanowić ich odsetki nienaliczone. Zatem decyzja pracodawcy o całkowitym zaniechaniu naliczania odsetek jest dla niego podatkowo obojętna.
Taką samą interpretację przepisów w tym zakresie przedstawił również Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 31 sierpnia 2005 r., sygn. 1434/PP/423/5/05/HG.

• art. 11 ust. 1–2a, art. 12 ust. 1 i 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 107, poz. 723
• art. 720 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny – Dz.U. Nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 172, poz. 1438

Katarzyna Krawień
ekspert w zakresie
podatków dochodowych
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA