REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zakwalifikować sprzedaż dokonaną przez podatnika VAT UE czeskiego na rzecz podatnika VAT UE polskiego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Spółka cywilna, zarejestrowana jako podatnik VAT UE zakupiła towar handlowy (obuwie) w Czechach od zarejestrowanego tam podatnika VAT UE.
 Transakcja została udokumentowana fakturą, gdzie do kwoty netto doliczony został 19% czeski podatek VAT (DPH). Czeski sprzedawca nie wyraził zgody na wystawienie faktury w kwocie netto (bez VAT). Na fakturze w NIP nabywcy pominął też dwuliterowy kod PL. Sprzedaż została potraktowana jak dla podmiotu, który jest ostatecznym konsumentem. Zapłata za towar została uiszczona w kwocie brutto z czeskim podatkiem VAT (DPH). W związku z tym, jak należy potraktować tę transakcję? Czy jest to WNT i należy wystawić fakturę wewnętrzną? Jaką przyjąć podstawę opodatkowania? Czy sporządzając fakturę VAT wewnętrzną należy dla każdej pozycji towaru (15 pozycji w różnych cenach jednostkowych) przeliczyć te ceny na złote, obliczyć wartość wyszczególnionych towarów i następnie kwotę VAT, czy też można towary w różnej cenie ująć w jednej pozycji, z pominięciem ich ceny jednostkowej i od łącznej wartości netto obliczyć VAT?
 
Tak, wystąpiło wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, które spółka powinna opodatkować na terenie kraju. Podstawą opodatkowania jest cena brutto zapłacona kontrahentowi zagranicznemu. Faktura wewnętrzna wystawiona dla udokumentowania nabycia powinna zawierać elementy zwykłej faktury.
 
Opodatkowaniu VAT podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).
Za wewnątrzwspólnotowe nabycie należy uważać nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz (art. 9 ust. 1). Przepis stosuje się, gdy nabywcą towarów jest m.in. podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, tj. osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 2, a dostawa towarów, w wyniku której nastąpiło wewnątrzwspólnotowe nabycie, została dokonana przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej (art. 10 ust. 1 pkt 3).
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy o VAT, uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.
Jak wynika z zapytania, zarówno dokonujący dostawy obuwia – kontrahent czeski, jak i nabywca – podatnik polski, są podatnikami czynnymi. W sytuacji opisanej w zapytaniu mamy zatem do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, podlegającym opodatkowaniu na terenie kraju, pomimo że transakcja została już opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na terenie Czech i kontrahent polski uiścił za towary cenę brutto.
Zgodnie z art. 31 ustawy o VAT podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Ponadto podstawa ta obejmuje również:
1) podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów,
2) wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia,
natomiast nie obejmuje rabatów za zapłatę z góry oraz opustów i zwrotów kwot z tytułu dokonanego nabycia, udzielonych podmiotowi dokonującemu wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Podstawą opodatkowania tego nabycia wewnątrzwspólnotowego jest zatem wartość brutto zapłacona za towary sprzedawcy czeskiemu, powiększona o dodatkowe koszty, o których mowa wcześniej, jeśli takie wystąpiły.
Dla udokumentowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wystawia się faktury wewnętrzne. Zasady ich wystawiania są zbieżne z ogólnymi zasadami, o których mowa w § 12, § 16–20, § 23, § 26 i § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu. Kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się według zasad § 37 rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z tym wystawiając fakturę wewnętrzną, stosownie do wymienionych przepisów, nie można ująć w jednej pozycji faktury towarów o różnej cenie jednostkowej i od tego obliczyć VAT, bowiem faktura wewnętrzna powinna zawierać wszystkie elementy, o których mowa w § 12 wymienionego rozporządzenia. Wyjątek stanowi numer identyfikacji podatkowej kontrahenta, którego faktura wewnętrzna może nie zawierać (art. 28 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku...).
• art. 5 ust. 1 pkt 4 i ust. 2, art. 9 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 3, art. 25 ust. 1 i art. 31 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• § 12, § 16–20, § 23, § 26 i 28 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971
Marianna Wolfart
specjalista w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA