REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zakwalifikować sprzedaż dokonaną przez podatnika VAT UE czeskiego na rzecz podatnika VAT UE polskiego

REKLAMA

Spółka cywilna, zarejestrowana jako podatnik VAT UE zakupiła towar handlowy (obuwie) w Czechach od zarejestrowanego tam podatnika VAT UE.
 Transakcja została udokumentowana fakturą, gdzie do kwoty netto doliczony został 19% czeski podatek VAT (DPH). Czeski sprzedawca nie wyraził zgody na wystawienie faktury w kwocie netto (bez VAT). Na fakturze w NIP nabywcy pominął też dwuliterowy kod PL. Sprzedaż została potraktowana jak dla podmiotu, który jest ostatecznym konsumentem. Zapłata za towar została uiszczona w kwocie brutto z czeskim podatkiem VAT (DPH). W związku z tym, jak należy potraktować tę transakcję? Czy jest to WNT i należy wystawić fakturę wewnętrzną? Jaką przyjąć podstawę opodatkowania? Czy sporządzając fakturę VAT wewnętrzną należy dla każdej pozycji towaru (15 pozycji w różnych cenach jednostkowych) przeliczyć te ceny na złote, obliczyć wartość wyszczególnionych towarów i następnie kwotę VAT, czy też można towary w różnej cenie ująć w jednej pozycji, z pominięciem ich ceny jednostkowej i od łącznej wartości netto obliczyć VAT?
 
Tak, wystąpiło wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, które spółka powinna opodatkować na terenie kraju. Podstawą opodatkowania jest cena brutto zapłacona kontrahentowi zagranicznemu. Faktura wewnętrzna wystawiona dla udokumentowania nabycia powinna zawierać elementy zwykłej faktury.
 
Opodatkowaniu VAT podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).
Za wewnątrzwspólnotowe nabycie należy uważać nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz (art. 9 ust. 1). Przepis stosuje się, gdy nabywcą towarów jest m.in. podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, tj. osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej oraz osoba fizyczna wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5 ust. 2, a dostawa towarów, w wyniku której nastąpiło wewnątrzwspólnotowe nabycie, została dokonana przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej (art. 10 ust. 1 pkt 3).
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy o VAT, uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.
Jak wynika z zapytania, zarówno dokonujący dostawy obuwia – kontrahent czeski, jak i nabywca – podatnik polski, są podatnikami czynnymi. W sytuacji opisanej w zapytaniu mamy zatem do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, podlegającym opodatkowaniu na terenie kraju, pomimo że transakcja została już opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na terenie Czech i kontrahent polski uiścił za towary cenę brutto.
Zgodnie z art. 31 ustawy o VAT podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Ponadto podstawa ta obejmuje również:
1) podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów,
2) wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia,
natomiast nie obejmuje rabatów za zapłatę z góry oraz opustów i zwrotów kwot z tytułu dokonanego nabycia, udzielonych podmiotowi dokonującemu wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Podstawą opodatkowania tego nabycia wewnątrzwspólnotowego jest zatem wartość brutto zapłacona za towary sprzedawcy czeskiemu, powiększona o dodatkowe koszty, o których mowa wcześniej, jeśli takie wystąpiły.
Dla udokumentowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wystawia się faktury wewnętrzne. Zasady ich wystawiania są zbieżne z ogólnymi zasadami, o których mowa w § 12, § 16–20, § 23, § 26 i § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu. Kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się według zasad § 37 rozporządzenia z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z tym wystawiając fakturę wewnętrzną, stosownie do wymienionych przepisów, nie można ująć w jednej pozycji faktury towarów o różnej cenie jednostkowej i od tego obliczyć VAT, bowiem faktura wewnętrzna powinna zawierać wszystkie elementy, o których mowa w § 12 wymienionego rozporządzenia. Wyjątek stanowi numer identyfikacji podatkowej kontrahenta, którego faktura wewnętrzna może nie zawierać (art. 28 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku...).
• art. 5 ust. 1 pkt 4 i ust. 2, art. 9 ust. 1, art. 10 ust. 1 pkt 3, art. 25 ust. 1 i art. 31 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• § 12, § 16–20, § 23, § 26 i 28 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 97, poz. 971
Marianna Wolfart
specjalista w zakresie VAT


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA