REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć import usługi szkoleniowej

REKLAMA

Otrzymałem od kontrahenta rachunek (nie fakturę, być może coś na wzór rachunków wystawianych przez polski podmiot zwolniony z VAT podmiotowo) za usługi szkoleniowe prowadzone w Polsce. Kontrahent jest firmą niemiecką, na rachunku nie został zamieszczony jego numer identyfikacyjny na potrzeby obrotu wewnątrzunijnego. Jest tam jedynie informacja, że cena zawiera 16% podatek USt. (nawet nie Mstw.). Jak rozliczyć taką transakcję? Czy powstaje u mnie obowiązek podatkowy w imporcie usług?
Firma zobowiązana będzie potraktować nabytą usługę jako import usług podlegający zwolnieniu z opodatkowania VAT.
 
Miejscem opodatkowania przy świadczeniu usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę ma siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności – ono właśnie. W przypadku braku siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności usługa będzie opodatkowana w miejscu stałego zamieszkania (art. 27 ust. 1 ustawy o VAT). Nie jest to jednak zasada mająca zastosowanie do każdej świadczonej usługi. Przepisy ustawy określają również inne, odmienne od wymienionej, miejsca opodatkowania usług – w zależności od ich rodzaju. Ma to zastosowanie również do przedstawionych w pytaniu usług. Dla usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji lub rozrywki za miejsce ich świadczenia przepisy nakazują przyjąć to, gdzie są one faktycznie świadczone. W omawianej sytuacji miejscem opodatkowania usług szkoleniowych jest Polska.
W przypadku świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest miejsce ich świadczenia i usługodawcą jest podmiot z innego kraju unijnego niż kraj ich świadczenia, mogą powstać dwie sytuacje:
• gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika VAT (w Polsce) lub podatku od wartości dodanej (w innym kraju unijnym), podatek należny z tej usługi rozlicza jej nabywca z tytułu importu usług,
• gdy usługa jest świadczona na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem VAT lub podatnikiem od wartości dodanej, podmiot wykonujący usługę jest zobowiązany do zarejestrowania się w kraju jej świadczenia i rozliczenia podatku według przepisów obowiązujących w tym kraju.
W omawianej sytuacji usługa została wykonana na rzecz podatnika VAT, zatem na firmie formalnie ciąży obowiązek rozliczenia podatku należnego od nabytej usługi. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikiem jest również usługobiorca usług świadczonych przez podatnika posiadającego siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.
Podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którą usługobiorca jest zobowiązany zapłacić, z wyjątkiem przypadków gdy wartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru lub gdy podatek został rozliczony przez usługodawcę. Trudno uznać, że ten ostatni przypadek miał miejsce na podstawie wręczonego firmie rachunku. Kwota podatku należnego stanowi jednocześnie kwotę podatku naliczonego podlegającego odliczeniu. Zasady takie obowiązują, gdy usługa nabyta podlega opodatkowaniu VAT.
Zważywszy jednak na fakt, że w Polsce usługi te korzystają ze zwolnienia z opodatkowania VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 (zał. nr 4, poz. 7 do ustawy), podatek należny nie wystąpi. Transakcję tę należy wykazywać w deklaracji podatkowej w poz. 32 i 33. Natomiast po stronie podatku naliczonego nie przewiduje się odpowiedniej rubryki w deklaracji na wykazanie wartości nabytej usługi korzystającej ze zwolnienia z VAT. Usługa ta powinna zostać jednak uwzględniona w ewidencji na potrzeby VAT.
• art. 17 ust. 1 pkt 4, art. 29 ust. 17, art. 43 ust. 1 pkt 1, art. 27 ust. 1, ust. 2 pkt 3, art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA