REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy budynki należące do zakładu budżetowego mogą być opodatkowane jako budynki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy zakładem budżetowym samorządowym. Realizujemy działalność statutową. Uważamy, że nie jest ona działalnością gospodarczą w pojęciu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Naszą siedzibą jest zamek wpisany do rejestru zabytków.
Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych zwalnia takie obiekty z podatku od nieruchomości, z wyjątkiem części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. W myśl ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie jesteśmy przedsiębiorcą, ponieważ nie jesteśmy osobą fizyczną ani osobą prawną, ani też jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej w ogóle nie obejmuje zakładu budżetowego, bowiem od momentu powołania zakładu do momentu likwidacji wszystkie czynności przebiegają zgodnie z ustawą o finansach publicznych.
Pomimo że należy zgodzić się z Czytelnikiem, iż zakład budżetowy nie jest przedsiębiorcą, to należące do niego nieruchomości podlegają regulacjom ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Części zamku wykorzystywane na potrzeby działalności gospodarczej będą zatem opodatkowane podatkiem od nieruchomości.
W sprawie opodatkowania podatkiem od nieruchomości budowli i budynków znajdujących się w posiadaniu zakładu budżetowego wypowiedziało się także Ministerstwo Finansów. W piśmie z 21 lutego 2001 r. (sygn. nr LK-1863/LP/01/AM/BM-611394) czytamy: Jeżeli zatem działalność prowadzona przez zakład budżetowy spełnia dyspozycję przepisu art. 2 ust. 1 ustawy – Prawo działalności gospodarczej, to jest to działalność gospodarcza. W tym przypadku posiadane przez zakład budowle, związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, natomiast budynki związane z działalnością gospodarczą powinny być opodatkowane według stawki przewidzianej w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Ministerstwo stanęło na stanowisku, że chociaż zakład budżetowy działa na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych i nie jest przedsiębiorcą, nie oznacza to, że zakład budżetowy nie prowadzi działalności gospodarczej. W opinii ministerstwa działalność gospodarcza może być również podejmowana i wykonywana przez podmioty niebędące przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy – Prawo działalności gospodarczej. Cytowana interpretacja odnosi się, co prawda, do starego stanu prawnego, ale z uwagi na to, że brzmienie regulacji dotyczącej swobody prowadzenia działalności gospodarczej nie zmieniło się, a sama definicja działalności zmieniła się w niewielkim stopniu, można przyjąć, iż ministerialna wykładnia nie zmieniła się także.
Czytelnik, dokonując interpretacji pojęć występujących w ustawie, powinien pamiętać o zasadzie autonomii prawa podatkowego. Wynika z niej możliwość dokonywania interpretacji pojęć ustawy podatkowej w oderwaniu od ich brzmienia w innych gałęziach prawa. W opisanej przez Czytelnika sytuacji zwolnienie będzie miało zastosowanie jedynie dla tej części zamku, w której nie jest prowadzona działalność gospodarcza. Za działalność tę należy uznać, zgodnie z art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, zarobkową działalność wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły. Części zamku wykorzystywane przez zakład na potrzeby tak rozumianej działalności gospodarczej nie będą zatem objęte zwolnieniem, o którym tu mowa.
Inne rozumowanie naraża zakład na spór z gminą. Warto także pamiętać, że Ordynacja podatkowa daje Czytelnikowi prawo do wystąpienia z pisemnym zapytaniem w tej sprawie w trybie art. 14a, co warto w opisanej sytuacji zarekomendować.
• art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 9, poz. 84; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 123, poz. 1291
Sławomir Biliński
prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

REKLAMA

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA