REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy budynki należące do zakładu budżetowego mogą być opodatkowane jako budynki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jesteśmy zakładem budżetowym samorządowym. Realizujemy działalność statutową. Uważamy, że nie jest ona działalnością gospodarczą w pojęciu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Naszą siedzibą jest zamek wpisany do rejestru zabytków.
Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych zwalnia takie obiekty z podatku od nieruchomości, z wyjątkiem części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. W myśl ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie jesteśmy przedsiębiorcą, ponieważ nie jesteśmy osobą fizyczną ani osobą prawną, ani też jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną. Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej w ogóle nie obejmuje zakładu budżetowego, bowiem od momentu powołania zakładu do momentu likwidacji wszystkie czynności przebiegają zgodnie z ustawą o finansach publicznych.
Pomimo że należy zgodzić się z Czytelnikiem, iż zakład budżetowy nie jest przedsiębiorcą, to należące do niego nieruchomości podlegają regulacjom ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Części zamku wykorzystywane na potrzeby działalności gospodarczej będą zatem opodatkowane podatkiem od nieruchomości.
W sprawie opodatkowania podatkiem od nieruchomości budowli i budynków znajdujących się w posiadaniu zakładu budżetowego wypowiedziało się także Ministerstwo Finansów. W piśmie z 21 lutego 2001 r. (sygn. nr LK-1863/LP/01/AM/BM-611394) czytamy: Jeżeli zatem działalność prowadzona przez zakład budżetowy spełnia dyspozycję przepisu art. 2 ust. 1 ustawy – Prawo działalności gospodarczej, to jest to działalność gospodarcza. W tym przypadku posiadane przez zakład budowle, związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, natomiast budynki związane z działalnością gospodarczą powinny być opodatkowane według stawki przewidzianej w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Ministerstwo stanęło na stanowisku, że chociaż zakład budżetowy działa na podstawie przepisów ustawy o finansach publicznych i nie jest przedsiębiorcą, nie oznacza to, że zakład budżetowy nie prowadzi działalności gospodarczej. W opinii ministerstwa działalność gospodarcza może być również podejmowana i wykonywana przez podmioty niebędące przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy – Prawo działalności gospodarczej. Cytowana interpretacja odnosi się, co prawda, do starego stanu prawnego, ale z uwagi na to, że brzmienie regulacji dotyczącej swobody prowadzenia działalności gospodarczej nie zmieniło się, a sama definicja działalności zmieniła się w niewielkim stopniu, można przyjąć, iż ministerialna wykładnia nie zmieniła się także.
Czytelnik, dokonując interpretacji pojęć występujących w ustawie, powinien pamiętać o zasadzie autonomii prawa podatkowego. Wynika z niej możliwość dokonywania interpretacji pojęć ustawy podatkowej w oderwaniu od ich brzmienia w innych gałęziach prawa. W opisanej przez Czytelnika sytuacji zwolnienie będzie miało zastosowanie jedynie dla tej części zamku, w której nie jest prowadzona działalność gospodarcza. Za działalność tę należy uznać, zgodnie z art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, zarobkową działalność wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły. Części zamku wykorzystywane przez zakład na potrzeby tak rozumianej działalności gospodarczej nie będą zatem objęte zwolnieniem, o którym tu mowa.
Inne rozumowanie naraża zakład na spór z gminą. Warto także pamiętać, że Ordynacja podatkowa daje Czytelnikowi prawo do wystąpienia z pisemnym zapytaniem w tej sprawie w trybie art. 14a, co warto w opisanej sytuacji zarekomendować.
• art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 9, poz. 84; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 123, poz. 1291
Sławomir Biliński
prawnik


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA