REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pełnomocnik może podpisywać deklaracje VAT za podatnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasi klienci udzielają nam pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji, w tym deklaracji VAT. Czy możemy podpisywać te deklaracje?

RADA
Biura, posiadając stosowne pełnomocnictwa, mają uprawnienie do podpisywania deklaracji podatkowych.

UZASADNIENIE
Organy podatkowe bardzo różnie traktują fakt podpisywania deklaracji przez biura czy doradców podatkowych. Część z nich przyzwala na podpisywanie deklaracji jedynie doradcom podatkowym, uznając, że takie uprawnienie wynika z ustawy o doradztwie podatkowym i oczywiście z zakresu udzielonego upoważnienia do działania w imieniu podatnika. Uprawnienie do podpisywania deklaracji przez biura rachunkowe jest z kolei wywodzone z udzielonego przez podatnika pełnomocnictwa.
W piśmie PP/E-005-2-6/04 Izba Skarbowa w Olsztynie stwierdziła, że „nie ma przeszkód, aby deklaracje podatkowe PIT-4, PIT-5 i VAT-7 podpisywał i składał upoważniony przez podatnika pełnomocnik”. Izba Skarbowa w Rzeszowie w piśmie IS.I/1-050/103/03 z 11.03. 2004 r. stwierdziła natomiast, że „PIT-5 bezwzględnie wymaga podpisu podatnika, obok którego swój podpis może złożyć także doradca podatkowy. Co do deklaracji PIT-4 Izba wskazuje na możliwość podpisywania deklaracji, o ile powierzono doradcy obowiązki związane z obliczeniem podatku. Co do deklaracji VAT-7 Izba stwierdza możliwość podpisywania deklaracji zarówno przez podatnika, jak i doradcę”.
Drugi Urząd Skarbowy Warszawa Śródmieście wyklucza z kolei, by zeznanie CIT-8 mogło być podpisane przez pełnomocnika – biuro rachunkowe, gdyż podpis musi pochodzić od osób uprawnionych do zarządzania jednostką, zgodnie z obowiązującymi przepisami czy nadanym statutem.
Opinie w tej sprawie są podzielone, ale należy skłonić się do poglądu, iż dopuszczalne jest podpisywanie deklaracji przez biura. Ministerstwo Finansów popiera możliwość składania zeznań i deklaracji przez pełnomocników. Dlatego, w celu wyeliminowania niepewności w tej kwestii, podjęło ono działania zmierzające do przedstawienia odpowiednich regulacji ustawowych w tym zakresie. MF wyda zalecenie urzędom skarbowym, aby nie negowały deklaracji podpisanych tylko przez pełnomocników przedsiębiorców. W odpowiedzi na zapytanie poselskie w tej sprawie podsekretarz stanu Marian Banaś podkreślił, iż nie oznacza to jednak, że istnieje podstawa prawna do podważania skuteczności złożonych dotychczas zeznań i deklaracji podpisanych przez doradców podatkowych, na których przepisy ustawy o doradztwie podatkowym nakładają obowiązek podpisania deklaracji sporządzonej w imieniu i na rzecz podatnika. Poinformował też o opracowaniu wytycznych dla urzędów skarbowych. W dokumencie tym ma się znaleźć zalecenie niekwestionowania składanych zeznań i deklaracji podpisanych przez pełnomocnika przy braku podpisu przedsiębiorcy.

• art. 99 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Iwona Skrok
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA