REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pełnomocnik może podpisywać deklaracje VAT za podatnika

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nasi klienci udzielają nam pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji, w tym deklaracji VAT. Czy możemy podpisywać te deklaracje?

RADA
Biura, posiadając stosowne pełnomocnictwa, mają uprawnienie do podpisywania deklaracji podatkowych.

UZASADNIENIE
Organy podatkowe bardzo różnie traktują fakt podpisywania deklaracji przez biura czy doradców podatkowych. Część z nich przyzwala na podpisywanie deklaracji jedynie doradcom podatkowym, uznając, że takie uprawnienie wynika z ustawy o doradztwie podatkowym i oczywiście z zakresu udzielonego upoważnienia do działania w imieniu podatnika. Uprawnienie do podpisywania deklaracji przez biura rachunkowe jest z kolei wywodzone z udzielonego przez podatnika pełnomocnictwa.
W piśmie PP/E-005-2-6/04 Izba Skarbowa w Olsztynie stwierdziła, że „nie ma przeszkód, aby deklaracje podatkowe PIT-4, PIT-5 i VAT-7 podpisywał i składał upoważniony przez podatnika pełnomocnik”. Izba Skarbowa w Rzeszowie w piśmie IS.I/1-050/103/03 z 11.03. 2004 r. stwierdziła natomiast, że „PIT-5 bezwzględnie wymaga podpisu podatnika, obok którego swój podpis może złożyć także doradca podatkowy. Co do deklaracji PIT-4 Izba wskazuje na możliwość podpisywania deklaracji, o ile powierzono doradcy obowiązki związane z obliczeniem podatku. Co do deklaracji VAT-7 Izba stwierdza możliwość podpisywania deklaracji zarówno przez podatnika, jak i doradcę”.
Drugi Urząd Skarbowy Warszawa Śródmieście wyklucza z kolei, by zeznanie CIT-8 mogło być podpisane przez pełnomocnika – biuro rachunkowe, gdyż podpis musi pochodzić od osób uprawnionych do zarządzania jednostką, zgodnie z obowiązującymi przepisami czy nadanym statutem.
Opinie w tej sprawie są podzielone, ale należy skłonić się do poglądu, iż dopuszczalne jest podpisywanie deklaracji przez biura. Ministerstwo Finansów popiera możliwość składania zeznań i deklaracji przez pełnomocników. Dlatego, w celu wyeliminowania niepewności w tej kwestii, podjęło ono działania zmierzające do przedstawienia odpowiednich regulacji ustawowych w tym zakresie. MF wyda zalecenie urzędom skarbowym, aby nie negowały deklaracji podpisanych tylko przez pełnomocników przedsiębiorców. W odpowiedzi na zapytanie poselskie w tej sprawie podsekretarz stanu Marian Banaś podkreślił, iż nie oznacza to jednak, że istnieje podstawa prawna do podważania skuteczności złożonych dotychczas zeznań i deklaracji podpisanych przez doradców podatkowych, na których przepisy ustawy o doradztwie podatkowym nakładają obowiązek podpisania deklaracji sporządzonej w imieniu i na rzecz podatnika. Poinformował też o opracowaniu wytycznych dla urzędów skarbowych. W dokumencie tym ma się znaleźć zalecenie niekwestionowania składanych zeznań i deklaracji podpisanych przez pełnomocnika przy braku podpisu przedsiębiorcy.

• art. 99 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029

Iwona Skrok
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę i słaby Internet? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA